Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Få bilen att sluta understyra! Subaru
1, 2   >>
1378 besök totalt
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Har då en fabriks kärra som jag använder för att skoj på banan med eller lite konbanor.
Ska väl inte säga att jag är någon som helst expert på detta, men det är riktigt roligt och skulle då vilja få bilen att svänga in lite mer.

Bilen är då en Subaru Legacy Spec-b som klösar då med alla 4a hjulen.
bak sitter det en torsen diff och fram en vanlig öppen historia.
Så tanken var då att försöka få den att överstyra lite.

Vad behöver man göra för att den ska göra det, just nu känns det som den bara kanar på framhjulen.

Det jag har gjort ett försök med är att först försök är att sätta dämparna mjuka fram och hårda bak.
det andra är att sätta krägningshämarna mjukt fram och hårt bak.
men det enda som händer är att den gå upp på tre hjul, nu kan det absolut vara jag som går in för fort också.
inget proffs på detta men är då inte omöjligt.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Tord skrev:
Har du kikat i tabellen?

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


japp, och inget känns som det händer något, rätt justerat eller inte, så borde det något hända, men jag får inte bilen att "sladda", har åkt av konbanan några gånger och då har rumpen på bilen svängt runt så att säga. men aldrig så man kan få den att bredda ut sig när det kurvar.

Nu är det kunskapen på föraren (jag) som kan vara felet också, men tycker att jag tvingar den och våldar lite för att få den att sno runt, men aldrig lyckats få till det =/

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fresaom skrev:
Tord skrev:
Har du kikat i tabellen?

https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


japp, och inget känns som det händer något, rätt justerat eller inte, så borde det något hända, men jag får inte bilen att "sladda", har åkt av konbanan några gånger och då har rumpen på bilen svängt runt så att säga. men aldrig så man kan få den att bredda ut sig när det kurvar.

Nu är det kunskapen på föraren (jag) som kan vara felet också, men tycker att jag tvingar den och våldar lite för att få den att sno runt, men aldrig lyckats få till det =/


Angående föraren så tenderar jag att överköra rätt mkt och för att lyckas med 4wd så tar jag till lastväxling, scandinavian flick som det kallas. Jag har en gr yaris nu och den har inte nog med effekt för greppet att självmant bryta ut baken utan assistans på asfalt iaf...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Subban har väll viktfördeling ca 60/40 (fram/bak), eller?
Samma däckdimensiner runt om så är bilen defolt understyrd.
Det lilla jag hållt på med 4AWD så sätter man de som en grävling.
Mao inner bakhjul lättar presis från backen statiskt i böj.

Vad väger bilen?
Hur fjäderkonstant fram och bak?
Fram sitter det väll Mac Personben, eller?
Bakvagnen har jag ingen koll på

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
fuling skrev:
Subban har väll viktfördeling ca 60/40 (fram/bak), eller?
Samma däckdimensiner runt om så är bilen defolt understyrd.
Det lilla jag hållt på med 4AWD så sätter man de som en grävling.
Mao inner bakhjul lättar presis från backen statiskt i böj.

Vad väger bilen?
Hur fjäderkonstant fram och bak?
Fram sitter det väll Mac Personben, eller?
Bakvagnen har jag ingen koll på


Har ingen koll på just viktfördelningen, men 60/40 låter väl inte som något som skulle vara orimligt på dom.
klart däcken är lika runt om, ingen lust att bränna mitten diffen.

Vad menar du "som en grävling"?

och vikten har jag inte heller exakta siffror på, men har tagitbort det tunga i bilen, så dom Elstolar fram, en krockram som sitter runt motorn, byt till ett lättare batteri, så från kanske 1440 till 1390?, 1380? kanske.

fjäderkonstant?

fram är det mac ja, och bak är det vanlig upphägning vad den nu kallas för.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Fresaom skrev:

Vad menar du "som en grävling"?

Framhjuls drift

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
super7 skrev:
Fresaom skrev:

Vad menar du "som en grävling"?

Framhjuls drift


AAAH, okej, ska ut och skava om någon helg, så får se vad man kan hitta på.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vad händer om du plötsligt släpper gasen helt i en lång böj? Prova under säkra förhållanden. Om du har tillräckligt med fart och går från bra med gas till noll gas så bör rumpan reagera. I värsta fall med att den kör om dig I bästa fall med att den kliver ut lite lagom så att ditt spår genom kurvan tajta till.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vad händer om du plötsligt släpper gasen helt i en lång böj? Prova under säkra förhållanden. Om du har tillräckligt med fart och går från bra med gas till noll gas så bör rumpan reagera. I värsta fall med att den kör om dig I bästa fall med att den kliver ut lite lagom så att ditt spår genom kurvan tajta till.


Ska inte säga att jag vet nu exakt på rak arm hur den gör då jag inte minns till hundra, MEN
OM jag minns rätt, så forsätter den att hasa och när farten går ner ganska långt (kan jag tycka, fart blind eller vad det kanske kan vara, oklart) så börjar den komma runt och jag får in den igen. men aldrig hänt att rumpan kommer runt mig, det kan jag lova.
varken i blött eller torra förhållanden.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Då är den verkligen ordentligt satt till understyrning. Blir nog ordentlig scandinavian flick som gäller för att få ut rumpan då?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Då är den verkligen ordentligt satt till understyrning. Blir nog ordentlig scandinavian flick som gäller för att få ut rumpan då?


Så för att få bort all understyrning, hur kan man göra då?, mjukt fram och hårt bak? mycket camber?

lära sig köra? :P (absolut inget jag sticker understolen att jag inte är bäst, men kan läsa )

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ja du har gjort helt rätt att mjuka upp fram o hårdare bak thumbs up

Sen iof så är det ett väldigt vanligt fel i början när man börjar med lite bana o så att man får bilen understyrd pga hur man svänger in (lite för fort in och ibland inte tillräckligt mjukt). Nu tror jag iof att det kan vara bilen, de sägs ju behövas brottas runt lite de där vad jag hört.

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

fjäderkonstant = fjäderhårdhet

Bakvagn, en bild är bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fresaom
Orust
Här sen Jun 2019
Inlägg: 20


Trådstartare
fuling skrev:
fjäderkonstant = fjäderhårdhet

Bakvagn, en bild är bra.


lite mörkt ute nu, får fixa en imorgon, men använder KW V2inox, och det jag kan justera är då höjden, (coilovers), och blir då lite hårdare, och sen rebound då. som är satt på absolut sista läget just nu.

_________________
Fredrik Sandström
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Bredare däck fram, så breda du kan få plats med. Räcker inte det kan du komplettera med smalare bak. Verkar vara rätt vanligt inom Time Attack när det körs med framhjulsdrivna bilar att ha väldigt brett fram och smalare bak för att få bilen att rotera.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det här med bredare framdäck borde vara lösbart utan att paja mellandiffen.
Porsche 911(996, 993 dålig koll) finns som AWD och de har inte samma bredd bak och fram.
Subban är som en backade AWD Porsche.
En grävling är som en RWD 911 backande.
Sen även med samma däcksdimensioner runt om kommer rullradien skilja pga olika vikter fram och bak.
(mer kompermerde däck fram än bak)
Så mellandiffen måste palla lite diff på rullradien.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Som kuriosa och parentes så satte en GR Yarisägare på olika dimensioner av däck fram o bak och var sen förvånad över att mellandiffen överhettade hela tiden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



har ingen erfanhet av legacyn, men väl imprezan som borde vara väldigt lik.

1, större delen av drivlinan hänger framför framaxeln, den blir framtung och hasar på framhjulen om man går för fort in i en kurva. Lyckades aldrig bygga bort det - anpassa körningen och tänk på turbolagget, du behöver börja gasa straxt innan du vill ha effekten.

2, Det som gav mig livligast uppförande och mest rumpvickartendenser var ett enkelt recept.
bra däck, styva till alla bussnignar, byt bort plastlänkarna till krängningshämmarna om legacyn med har de. det var nån stor bussning i framvagnen som även ändra lite hjulvinklar... byt stag i bakvagn så det går att justera toe - sätt sedan liiite toe out på bakvagn och resten enligt normal STI-inställning.

3, öva, öva, öva. laborera med dämparhårdhet för att få finliret.
övning i låg fart på snö är att rekomendera - du kommer tappa kontrollen några gånger - när den väl sticker med rumpan gäller det att våga (och ha plats) att hålla i gasen, släpper du lite så snurrar du av vägen på retursladden.

4, köp nya däck igen

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ghoofy skrev:
har ingen erfanhet av legacyn, men väl imprezan som borde vara väldigt lik.

1, större delen av drivlinan hänger framför framaxeln, den blir framtung och hasar på framhjulen om man går för fort in i en kurva. Lyckades aldrig bygga bort det - anpassa körningen och tänk på turbolagget, du behöver börja gasa straxt innan du vill ha effekten.

2, Det som gav mig livligast uppförande och mest rumpvickartendenser var ett enkelt recept.
bra däck, styva till alla bussnignar, byt bort plastlänkarna till krängningshämmarna om legacyn med har de. det var nån stor bussning i framvagnen som även ändra lite hjulvinklar... byt stag i bakvagn så det går att justera toe - sätt sedan liiite toe out på bakvagn och resten enligt normal STI-inställning.

3, öva, öva, öva. laborera med dämparhårdhet för att få finliret.
övning i låg fart på snö är att rekomendera - du kommer tappa kontrollen några gånger - när den väl sticker med rumpan gäller det att våga (och ha plats) att hålla i gasen, släpper du lite så snurrar du av vägen på retursladden.

4, köp nya däck igen


Kanonsvar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag testade bruksbilen (Legacy 2,5 kombi -09, så samma kaross men med lite lättare motor än sexan och mindre effekt, dessutom 4-stegsautomaten) i konbana några gånger. Den hade 100% original chassi, original 7x17" fälgar med 215/45 R17 och den lyckades jag få lite rotation på med hjälp av gasuppsläpp i ganska tight konbana (som snarare påminner om en rallysprint). Hjulvinklarna var okända men troligen inget speciellt.

Dock var det ju samtidigt lätt att råka få den att hasa på framjulen förstås, d.v.s. lätt att få "abuse understeer" när man vrider för mycket på ratten för snabbt så att bilen inte hinner sätta sig och det bara plogar. Jag testade den aldrig på stor bana tyvärr. Men det jag ville förmedla är att det borde gå att få lite rotation med häjlp av lastförskjutning om man inte redan har halkat in i för mycket understyrning.

Mittdiffen kan dock skilja en del, på 4-stegsautomaten sitter en lamellbaserad mittdiff som driver 60/40 fram/bak i normalläge och som kan låsa ihop till 50/50, vanliga öppna diffar fram och bak. Hur det är på Spec B kommer jag inte ihåg, men den är väl lite mer avancerad än de vanliga manuella (som har en viscobromsad mittdiff)?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Få bilen att sluta understyra! Subaru
1, 2   >>
1378 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande