Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Letar friktionsbricka/diamantbricka M12 | 318 besök totalt |
Hej!
Grundproblem, nybyggd motor med eftermarknadssprut(maxxecu). Jag kan styra VVT solenoiden och verifierat detta. Men får noll utslag mekaniskt när motorn går. Med min tidigare motor och samma sprut fick jag utslag. Denna VVT enheten var isärplockad och rengjord under motorrenoveringen. Troligen har något gått galet. Måste byta VVT enheten på min VW Lupo 1.6 maskin. Se bilder nedan, det stora hjulet har ett mindre hjul bakom. Som driver den korta kamremmen mellan kammarna och därav möjlig justering enbart på insugskammen vid VVT. VVT hjulet med två kamremsdrev sitter direkt monterat på insugskammen och sitter löst utan spårkil. Den är dragen med en felgängad m12 bult i kamaxeln och en friktionsbricka mellan bultskalle och VVT. Denna M12 friktionsbricka har utgått och går inte att köpa via nätet/Volkswagen. Så nu behöver jag all hjälp jag kan få att hitta en motsvarande bricka! Eller vågar man återanvända den gamla? Har fått skarpa råd att inte återanvända brickan. Vad ska jag ta mig till? 3M verkar sälja någonform av bricka, men lyckas inte hitta en återförsäljare som kan sälja dessa till mig.. https://www.3m.com/3M/en_US/oem-tier [img][/img] _________________ Daniel Granqvist Lupo Gti Trackday byggd UP! Gti, daily driver |
Inte exakt diamantbricka, men väl Nord-Lock stil bricka, kan man köpa som privatperson på Swedol i Lund i alla fall: https://www.swedol.se/swedol-lund
Ring och hör med dem vetja, de hade väldigt angenämt sortiment! _________________ Pontus Fyhr |
Finns nån friktionsbricka att köpa till nedre drevet på 1.8T eller om det var tfsi, men den kan vara för stor kanske
Edit... denna kanske kan funka https://caterhamparts.co.uk/other/70 _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
Putsa av gamla brickan och ytan mot drevet med 180 smärgelduk. Tvätta rent och sen locetite 648
Är skruven dragen med rätt moment och ytorna är "oskadade" så sitter det bra även utan friktionsbricka, men ska den går 20.000 mil så vill man väll ha "det lilla extra" som säkerhet. Jag återdrog vvt dreven i min v10 utan att ens överväga att byta vare sig skruv eller brickor, jag körde med vanlig locketite 243. Å den har ju gått många timmar nu på full mutter. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Skruva banåkabil Letar friktionsbricka/diamantbricka M12 | 318 besök totalt |