Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (877 totalt)
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Tänkte fråga alla erfarna rejsare hur ni tänker kring detta.
Jag har bilen ställd med hård diff nu så den vill driva ut lite väl i utgången på kurvor när man trycker på.
Frågan är då skall man släppa på diffen lite eller ska jag justera mer på hjulinställning bak för att få den å svänga in mer i utgången på kurvan

_________________
Ludvig Brandström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



944an skrev:
Tänkte fråga alla erfarna rejsare hur ni tänker kring detta.
Jag har bilen ställd med hård diff nu så den vill driva ut lite väl i utgången på kurvor när man trycker på.
Frågan är då skall man släppa på diffen lite eller ska jag justera mer på hjulinställning bak för att få den å svänga in mer i utgången på kurvan


Hur tycker du att den beter sig i övrigt? Vad är det för typ av diff?
Är det en Porsche 944?

Hur menar du driva ut i utgången när du trycker på? Först trodde jag du menade att baken hasade ut men när jag läser att du vill att den skall styra in mer så tänker jag att den understyr i utgången?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Du får nog berätta lite mer om bilen om vi ska kunna hjälpa dig. Hur är den ställd idag och vad sitter där?
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Det är en 944 med ls3 v8. Mycket vrid
Har en ställbar Unic diff så den är lätt att justera.
Men vi kör med 300a slicks så det skjuter på rejält i utgång på kurvan.
Under styr inte specielt men upplevs mer som att bilen rätar upp sig när man trycker på. Typ driver ut

_________________
Ludvig Brandström
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



944an skrev:
Det är en 944 med ls3 v8. Mycket vrid
Har en ställbar Unic diff så den är lätt att justera.
Men vi kör med 300a slicks så det skjuter på rejält i utgång på kurvan.
Under styr inte specielt men upplevs mer som att bilen rätar upp sig när man trycker på. Typ driver ut


Kan du använda beskrivning såsom minskad överstyrning eller minskad understyrning istället för "driver" ut vilket kan tolkas på olika sätt. thumbs up

Edit: beskriv gärna hur du vill att bilen skall bete sig också.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Posta dina hjulvinklar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Hjulvinklar Fram
camber 3,8
Toe out 3mm
Hjulvinklar bak
Camber 2,5
Toe 0mm

Vi är nöjd med instyrning i kurvan och den understyr bara vid väldigt låg fart och skarp kurva
Men ut ur kurva skulle vi vilja att den svänger mer själv vid gas på drag.
Typ överstyrning.

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Blir många frågor utan svar än så länge men har du lika bra temp i framslicksen som bakslicksen (just checking ) Eller såhär, är det samma beteende både i början och slutet av ett pass/race?

_________________
Magnus Thomé
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Ja vi har bra temp fram, ingen skillnad så

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Okej, jag kastar mig handlöst ut och killgissar lite a la internet: 3,8 camber fram låter inte speciellt mycket för slicks? Berätta hur ni landat på det? Alltså, låter i rätt härad, men lite lite. Killgissat.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



944an skrev:
Hjulvinklar Fram
camber 3,8
Toe out 3mm
Hjulvinklar bak
Camber 2,5
Toe 0mm

Vi är nöjd med instyrning i kurvan och den understyr bara vid väldigt låg fart och skarp kurva
Men ut ur kurva skulle vi vilja att den svänger mer själv vid gas på drag.
Typ överstyrning.


Om ni skall kunna ändra det beteendet med diffen så kan ni prova att justera så ni får MINDRE ingrepp, om innerhjulet tenderar att spinna då så skall ni justera för MER ingrepp. Det tråkiga med att ha mer ingrepp är att så länge inte innerhjulet får så mycket moment att det börjar släppa så får ni understyrning.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ställa hårdare OCH gasa ordentligt mer

eller

Mjuka lite och inte gasa massa mer






f'låt

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Thomé skrev:
Ställa hårdare OCH gasa ordentligt mer

eller

Mjuka lite och inte gasa massa mer






f'låt


Typ.

Sen kan man ju såklart blanda in alla andra inställningar med krängare, camber, toe och stötdämpare men nu var ju frågan om diffen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ludvig, har ni ställbara dämpare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Ja jag var inne på att bara prova å ändra på diffen men tänkte jag slänger ut frågan och ser vart det landar.
Kanske fanns några givna tips på hjulinställningar vi missat.
Går upp en storlek dim fram till 270 och ser om vi får någon skillnad.
Vi får helt enkelt gasa mer

- Ja vi har allt justerbart.

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

- Minska returdämpningen fram lite

- Minska difflåsningen lite

- Öka kompressionsdämpning bak lite

- Gasa mer och kör på ställ

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det man justerar utifrån på en Unic diff är bara förspänningen. Vill man ändra hur mycket den låser måste man ändra hur många friktionsytor man har igång eller byta ramper.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Niklas Sandström skrev:
Det man justerar utifrån på en Unic diff är bara förspänningen. Vill man ändra hur mycket den låser måste man ändra hur många friktionsytor man har igång eller byta ramper.




Det där tycker jag att jag känner igen från Grand Prix Legends (på pc ) Och sen separata ramper för on/off throttle om jag minns rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63


Trådstartare
Ok, inte hunnit prova justera något ännu.

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180



Känner igen situationen som jag hade under ett miniracing helg med en av mina 1/10 elbuggy bilar på en snabb inomhusbana. Kurvan ut på rakan var snäv för att sen gradvis öppna upp sig.
1/10 buggyn är viktmässigt byggd som en Porsche/bubbla med RWD och svansmotor.
Vi hade problem med att inte kunna ge fullt gaspådrag ut på rakan utan att bilen understyrde kraftigt. För att hålla kurvan var man tvungen att "muttra" kurvan eller släppa på gasen ett kort ögonblick för att få mer styrning.

En lösning som jag fann var att minska anti-squat på bakaxeln. Detta gjorde att vid ögonblicket vid gaspådrag, tillåta bakaxeln falla något. När bakaxeln faller så är då lasten något lägre över bakhjulen vilket gör att framaxeln (som inte faller) har momentant en större %-del av lasten än normalt vilket gör att man får lite mer rotation på bilen ut på rakan. Resultatet blev att man kunde hålla stumt full gas genom kurvan utan att lida lika mycket av understyrning.

Nu kanske det inte är lika enkelt att justera anti-squat på 944:an.
Kanske minska kompressionsdämpningen bak kan ge något liknande?

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Niklas Sandström skrev:
Det man justerar utifrån på en Unic diff är bara förspänningen. Vill man ändra hur mycket den låser måste man ändra hur många friktionsytor man har igång eller byta ramper.


Intressant, man kan justera beteendet i övergången gas-motorbroms (eller omvänt) helt enkelt. Inte så intressant här med andra ord.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande