Skruva banåkabil
Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak?
3 besök senaste veckan (736 totalt)
<<   1, 2
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 56


Trådstartare
Intressant med diffen, vi har som sagt inte provat å justera något ännu.
Vet inte riktigt hur vi ska använda det till vår fördel.

Hur görs det i rallycrossen?

_________________
Ludvig Brandström
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3186



Vi använder förspännigen för att justera snabbt ifall det börjar regna.

Jag tycker min låser upp lite hårt vid acceleration och vill gärna överstyra för långt. Så jag ska prova att minska antalet friktionsytor, har nu 8st per sida.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8302

Hjälpmoderator

Kanske läsvärt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113407

Niklas Sandström:
Jag gissar du släpper förspänningen när det regnar.
Rätt/fel?
Vad får du för skillnader i bilens betende?

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3186



fuling skrev:
Kanske läsvärt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113407

Niklas Sandström:
Jag gissar du släpper förspänningen när det regnar.
Rätt/fel?
Vad får du för skillnader i bilens betende?


Det stämmer, mindre förspänning vid blött. Bilen styr in bättre men låser nästan fortare vid gaspådrag. Blir det bättre fäste så vill innerhjulet ibland slira i tvära kurvor med låg förspänning.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Ser du har 0 i toe bak.
Har ni provat och ändra ?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
fuling
Stockholm/Bromma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8302

Hjälpmoderator

Vad jag nu säger är inte kollat av mig.
Men 944 bör ha tå in i åkhöjd då bakvagnsgeometrin ger tå ut vid broms.
Mao risk för att leka kåt ål vid broms.
Jag har gärna fel bara det blir rätt.....

_________________
MVH Johan Sjölinder
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 56


Trådstartare
Vi körde lite toe in bak typ 2mm tot 2 år sedan,
kan inte säga att vi märkte någon jätte skillnad.
Jag vill ha bilen så neutral som möjligt ännu, då vi fortfarande lär oss bilen och justerar mycket annat. Instyrningar är inget problem alls ännu.

Men om det blir toe out vid inbromsning så skulle det kunna påverka bromsverkan bak negativt, kanske?

_________________
Ludvig Brandström
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Skruva banåkabil
Ändra hårdhet på diff eller ändra hjulinställning bak?
3 besök senaste veckan (736 totalt)
<<   1, 2


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >