Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
M3 e30-90
1, 2, 3   >>
5244 besök totalt
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Fick hem en trevlig m3 e30 som florerat på detta forum under många år som trackdaybil.
Min tanke är att återställa bilen till ett fint originalskick då dom trots allt börjar bli väldigt ovanliga.

Gammal byggtråd på bilen
https://rejsa.nu//forum/viewtopic.php?t=8573&postdays=0&postor . . . .

Lite snabb info

Detaljspecs:
Generellt:
Diamantsvart (omlackad 2009)
Elhissar
Taklucka
Importerad från Tyskland -99
Strax över 20.000 mil på pappret.
Motorn byggd ca 2008-2009

Motor:
250whp @ 7398rpm
250wnm @ 6505rpm
Varvstopp: 8000rpm
2,5L block (2,3 uppborrat till 2,5 dimensioner)
Sport evo 2,5L vevaxel
Wössner kolvar
H-profil stakar
Acl racelager
Köhler 300g kamaxlar
Hårdare ventilfjädrar
Portad topp (org -90 215hp topp ursprungligen)
Äkta kolfiber race insugsplenum från en -87 grupp-a racebil.
Köhler grenrör
Köhler DTM spec avgasrör med racekatalysatorer
48mm separata spjällhus
Större bafflat oljetråg med Köhler baffelplåtar
Polyuretan motorfästen

Bränsle/tändning:
Maxxecu Street ECU
Vag spolar
465cc spridare
AEM 400LPH bränslepump

Drivlina:
Org Getrag M3 E30 Dogleg
Grupp-A svänghjul
Sachs motorsport tryckplatta
6p sinterkoppling
188 diff med 3,73 utväxling och 40% (mobimec)
Z3M difflock med kylflänsar







_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Började direkt med takluckan som hade lite dålig passning. Fick fatt i en ny som har skickats iväg på lack

_________________
Robert Forsberg
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul! Hur är tanken att den ska användas? Nästan alla m3 e30 har ju blivit döda handelsvaror pga prisökningen, det är kul att se när dom körs på riktigt

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Motorn på den bilen är renoverad typ 2019 är jag rätt säker på.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Cédric skrev:
Kul! Hur är tanken att den ska användas? Nästan alla m3 e30 har ju blivit döda handelsvaror pga prisökningen, det är kul att se när dom körs på riktigt


Så är det. Denhär kommer nog inte fortsätta som banbil i min ägo. Tanken blir väll att återställa den så gott de går till original. Sen får vi se vad som händer

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
AL skrev:
Motorn på den bilen är renoverad typ 2019 är jag rätt säker på.

/AL


De stämmer som du säger. Såg nu att jag inte fick med det i texten ovan

_________________
Robert Forsberg
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Mitt råd är att göra den lagom orginallik eller med andra ord, gatoptimera den.

Jag kommer aldrig bygga tilbaka min till helt orginal, bara ta bort de mest obekväma banoptimeringarna. Dvs anpassa chassi och inredning för nöje på krokig väg istället för krokig bana.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Mitt råd är att göra den lagom orginallik eller med andra ord, gatoptimera den.

Jag kommer aldrig bygga tilbaka min till helt orginal, bara ta bort de mest obekväma banoptimeringarna. Dvs anpassa chassi och inredning för nöje på krokig väg istället för krokig bana.


Absolut de är väll lite så jag tänkt använda den

_________________
Robert Forsberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Perfekt att känna på den i en slalom nån gång då o då. Det är den värd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Fin bil thumbs up

Håller med Magnus

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Perfekt att känna på den i en slalom nån gång då o då. Det är den värd


Ja du har helt rätt i det. Använd kommer den bli. Slalom vore ju jäkligt kul de har jag aldrig prövat. Kanske är dax nu

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Janne J skrev:
Fin bil thumbs up

Håller med Magnus


Tack

_________________
Robert Forsberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Så underbart lätt i steget dom där, klockrent för lite slalom. Och små trevliga vägar förstås.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Dom växer inte på träd längre! Instämmer helt
med föregående inlägg - den förtjänar att få förnöja
sin förare! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Söker efter en original växelspak då det sitter nån shortshift historia som jag inte trivs speciellt bra med😊 spak bör komma ifrån m3 e30 eller m5 e34

_________________
Robert Forsberg
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Forsberg_84 skrev:
Söker efter en original växelspak då det sitter nån shortshift historia som jag inte trivs speciellt bra med😊 spak bör komma ifrån m3 e30 eller m5 e34

Är det Z3:ns spak du har då eller?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Frågan är om du inte får tillräckligt bra resultat med E36 spak
i så fall? Annars finns ju nya att köpa hos BMW men kostar
ju en del.... Bäst pris har nog Leebmann24.

Så här blir det med E36-spaken och E30-knopp:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Frågan är om du inte får tillräckligt bra resultat med E36 spak
i så fall? Annars finns ju nya att köpa hos BMW men kostar
ju en del.... Bäst pris har nog Leebmann24.

Så här blir det med E36-spaken och E30-knopp:


Ja e36 spaken funkar garanterat tack för tipset👍 Hade inte tänkt på att den kan funka . Jag har nån eBay variant på shortshift. Gillar inte alls lägena

_________________
Robert Forsberg
Citera
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012
Inlägg: 686


Trådstartare
super7 skrev:
Forsberg_84 skrev:
Söker efter en original växelspak då det sitter nån shortshift historia som jag inte trivs speciellt bra med😊 spak bör komma ifrån m3 e30 eller m5 e34

Är det Z3:ns spak du har då eller?


//Nisse


Nej den kommer inte från z3

_________________
Robert Forsberg
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 583



Välkommen. 🥳

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 583



GunnarÖ skrev:
Mitt råd är att göra den lagom orginallik eller med andra ord, gatoptimera den.

Jag kommer aldrig bygga tilbaka min till helt orginal, bara ta bort de mest obekväma banoptimeringarna. Dvs anpassa chassi och inredning för nöje på krokig väg istället för krokig bana.


Gunnar, vart ligger den gyllene balansen? 😇
Berätta gärna vart du landat.
Moderna coils och poly bussningar?

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
M3 e30-90
1, 2, 3   >>
5244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande