Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racerbilspodden
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1444 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Finns den ingen annanstans för ej Apple användare eller Spotify lyssnare?


Funkar detta?
https://poddtoppen.se/podcast/1561789129/racerbilspodden


Yes! Tack!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



safe skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
safe skrev:
Finns den ingen annanstans för ej Apple användare eller Spotify lyssnare?


Funkar detta?
https://poddtoppen.se/podcast/1561789129/racerbilspodden


Yes! Tack!


thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Bra pod!
Kul att höra lite mer om dig Magnus!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Racerbilspodden
Stockholm
Här sen Jun 2020
Inlägg: 6



safe skrev:
Bra pod!
Kul att höra lite mer om dig Magnus!


Tack för alla fina ord om podden! 😀🙌🏼
Marcus, Racerbilspodden

INSTAGRAM @Racerbilspodden

_________________
Marcus Mälström
Podcast, Racerbilspodden
Instagram, @Racerbilspodden
Facebookgrupp, Racerbilspodden
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. thumbs up
* Många bra tips!
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv.
* Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten)
* Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid.
* Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt.

Tekniska saker
* Det lät som att en bättre mikrofon behövs.
* Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på)

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Racerbilspodden
Stockholm
Här sen Jun 2020
Inlägg: 6



Marcus Gustafsson skrev:
Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. thumbs up
* Många bra tips!
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv.
* Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten)
* Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid.
* Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt.

Tekniska saker
* Det lät som att en bättre mikrofon behövs.
* Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på)


Använder Rode NT1-A mikrofoner.
Till mitt försvar så använder jag bara lurar för att höra hur det låter i början.. ska investera i två uppsättningar lurar.

_________________
Marcus Mälström
Podcast, Racerbilspodden
Instagram, @Racerbilspodden
Facebookgrupp, Racerbilspodden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands?


Glömde det Bilster Berg, sketaskoj bana! Och Rudskogen är inte Svensk heller


Marcus Gustafsson skrev:
Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv?

Nej jag har inga referenspunkter för varken broms eller turn in. Antagligen därför jag är lite ojämn hehe. Det hjälper ju att titta "genom" kurvan för att hitta turn in men det glömmer jag fortfarande ofta men det går ändå halv-okej med att titta på apex vid turn in när jag glömmer titta längre bort. Apex är däremot lite referens "ungefär där längs med inner curbsen". Att inte ha refernser kan nog vara skitkass om jag skulle försöka mig på köra dörr-mot-dörr-racing där annat (andra bilar) skulle ta uppmärksamhet när jag behöver "känna efter". Det finns en inbromsning jag har referens på och det är in i Ejes, ett gupp Men nu har jag ju bytt bil så då stämmer väl inte guppet längre

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



tusen tack Magnus för ett fint, varmt, ärligt och allmän-mänskligt samtal

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669



Racerbilspodden skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. thumbs up
* Många bra tips!
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv.
* Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten)
* Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid.
* Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt.

Tekniska saker
* Det lät som att en bättre mikrofon behövs.
* Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på)


Använder Rode NT1-A mikrofoner.
Till mitt försvar så använder jag bara lurar för att höra hur det låter i början.. ska investera i två uppsättningar lurar.


Volymen är något du absolut bör kika på.
Försökte lyssna på några avsnitt i bilen idag och fick skruva upp volymen rejält för att höra vad som sades, vilket gjorde att jag blev halvt döv när google maps försökte guida mig rätt..

Innehållet i poddarna tycker jag är mycket bra och upplägget gillar jag också. Enda nackdelen är ljudkvaliten och att nivån på ljudet skiftar väldigt.

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Spela in lite lägre så det inte klipper när någon garvar högt

Sen köra limiter för värsta garvpeakarna.

Och lite kompression för att få det lite allmänt jämnare och högre medelnivå.


Mina två cent thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Hmm, jag reagerade inte på att volymen skulle vara låg eller ojämn (men jag har bara lyssnat på avsnittet med Magnus hittills). Körde Spotify med normalisering av volym avstängt på HP-laptop med hörlurar, så iofs. ganska "ordnad" miljö utan bakgrundstörningar.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Lyssnade på högtalare genom datorn samtidigt som jag gjorde annat, och volymskillnad var tillräckligt mycket för att jag reflekterade över det, men inte så pass mycket att jag blev irriterad på det.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Särås skrev:
Sjukt bra avsnitt, kanske det bästa hittills?!?
Hade missat podden före senaste avsnittet, men insåg att jag åtminstone behövde höra första avsnittet också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Racerbilspodden skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. thumbs up
* Många bra tips!
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv.
* Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten)
* Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid.
* Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt.

Tekniska saker
* Det lät som att en bättre mikrofon behövs.
* Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på)


Använder Rode NT1-A mikrofoner.
Till mitt försvar så använder jag bara lurar för att höra hur det låter i början.. ska investera i två uppsättningar lurar.

Ljud är dynamiskt, så alla inspelningar blir det mer eller mindre beroende på mikrofonval och mikrofonteknik (hur nära du sitter mikrofonen, vinkel mennal ljudkälla och mikrofon etc). Jag hade antingen satt en kompressor efter mikrofonförstärkaren eller justerat det i datorn. En kompressor i hårdvaruform gör det enkelt att ställa in och minska jobbet med efterarbete. Jag hade satsat på en hel channel strip t.ex en DBX 286s
https://dbxpro.com/en/products/286s

En 286s driver mikrofonen, har kompressor och limiter, de-esser (väldigt viktigt.... tar bort sss-ljuden som kommer bli mer framträdande när du komprimerar), high och low pass filter (enkel EQ) samt gate. Jag har ett par 286s till min anläggning för videokonferens på kontoret. En sådan channelstrip är väldigt prisvärd och har allt du behöver för ett riktigt bra ljud. Det är nog det billigaste sättet att få alla viktiga komponenter i hårdvaruform. Många radiostationer kör 286s. En 286s kan du ställa in, och sedan behöver du inte röra den igen.

Eller så gör du det i datorn sen...

Olika mikrofoner har också olika egenskaper när det kommer till proximity effect och hur de tar in ljudet. Akustiken i rummet har också mycket större betydelse än vad du tror.

Skicka PM om du behöver tips specifikt, eller ta det här om folk tycker det är intressant. Jag har ganska lång erfarenhet av ljudinspelning, driver en hobbystudio.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Snömannen skrev:
Racerbilspodden skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Fick lyssna på det i fyra avsnitt, men här är min spontana reaktion:
* Wow, att vara så öppen med Aspberger och mående. thumbs up
* Många bra tips!
* När du köpte M2'an fick du väl en banträff på någon annan bana i Tyskland, så det finns väl mer än bara Ringen du kört utomlands? Här kan iofs mitt minne vara tokfel och jag orkar inte kolla själv.
* Jag funderade på det där med att "köra på känsla", tar du inga referenspunkter alls för tex inbromsningar som du försöker titta efter och följa varv på varv? Jag försöker tex hitta något som markerar en bromspunkt, sen justerar jag det lite beroende på "känsla" (nu jävlar verkar går det fort, bästa att bromsa lite tidigare än punkten)
* Gillar att du kör för att ha kul och bra mående, istället för att köra tekniskt och alltid jaga lite snabbare varvtid.
* Skulle jag rekomendera det till andra? Jupp, definitivt.

Tekniska saker
* Det lät som att en bättre mikrofon behövs.
* Ojämn ljudnivå fick mig att höja och sänka volymen då och då (märkte samma i Särås-avsnittet jag precis lyssnat klart på)


Använder Rode NT1-A mikrofoner.
Till mitt försvar så använder jag bara lurar för att höra hur det låter i början.. ska investera i två uppsättningar lurar.


Volymen är något du absolut bör kika på.
Försökte lyssna på några avsnitt i bilen idag och fick skruva upp volymen rejält för att höra vad som sades, vilket gjorde att jag blev halvt döv när google maps försökte guida mig rätt..

Innehållet i poddarna tycker jag är mycket bra och upplägget gillar jag också. Enda nackdelen är ljudkvaliten och att nivån på ljudet skiftar väldigt.


Just ljudet har jag oxå påpekat, men Magnus avsnitt var/är bäst gällande ljudnivån.
Men man sitter med stereo på max eller AirPods...

Och man blir döv när det ringer eller kommer någon "notifikation" från luren.

Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Särås skrev:
Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb!


Verkligen!


Inspelningsteknik är inte Marcus hemmaområde. Men med lite hjälp och kanske framförallt fler poddar under bältet så thumbs up thumbs up thumbs up


Marcus, ta till vara på Dvoraks erbjudande och skicka ett PM till honom?

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Magnus Thomé skrev:
Särås skrev:
Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb!


Verkligen!


Inspelningsteknik är inte Marcus hemmaområde. Men med lite hjälp och kanske framförallt fler poddar under bältet så thumbs up thumbs up thumbs up


Marcus, ta till vara på Dvoraks erbjudande och skicka ett PM till honom?

Hjälper gärna till.

Du är även välkommen att skicka en av inspelningarna till mig så kan jag se hur bra man kan få det med enkla medel.

Det är svårt att spela in ljud bra, kräver kunskap och erfarenhet. Dock är det lätttillgängligt och billigt idag jämfört med hur det var förr.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Särås skrev:
Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb!


+1
Icke att förglömma att han har ett grymt namn!


Något jag funderade på från de två avsnitt jag lyssnat på är vikten att ha kul och "det är roligare att amortera än att reparera", jag funderade allvarligt på att köpa en bil till igår istället för den där "klar vilket år som helst bilen". Tur bilen jag sett annons för senaste veckan är lite, lite, för dyr just nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Marcus Gustafsson skrev:
Särås skrev:
Men annars tycker jag att Marcus gör ett grymt jobb!


+1
Icke att förglömma att han har ett grymt namn!


Något jag funderade på från de två avsnitt jag lyssnat på är vikten att ha kul och "det är roligare att amortera än att reparera", jag funderade allvarligt på att köpa en bil till igår istället för den där "klar vilket år som helst bilen". Tur bilen jag sett annons för senaste veckan är lite, lite, för dyr just nu.


Kul att något jag sa (som egentligen Tony " Toca" Johansson sagt) fastnade.
Men det är faktiskt så, klart roligare att köra än reparera, även om de i regel kan bli nån reparation ändå även på nå nytt och dyrt.....

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1360



Lennart Mäkinen skrev:
Särås skrev:
Sjukt bra avsnitt, kanske det bästa hittills?!?
Hade missat podden före senaste avsnittet, men insåg att jag åtminstone behövde höra första avsnittet också.


Smicker!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Racerbilspodden
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande