Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
66 besök senaste veckan (24517 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Hur kommer hjullagren hålla med enkelmontage bak?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Hur kommer hjullagren hålla med enkelmontage bak?


Bra du frågar, så får jag berätta mina olika vägar:

Hela lastbilen kommer väga kanske 8ton fullt lastat med passagerare. .Jag kommer lasta kanske ytterligare 500-1000 kg över bakaxeln. Men marginalerna är goda minst sagt. Bara bakaxeln är garanterad hålla för 9.2ton! Så förmodligen kommer hjullagerna ha semester trots singlehjul. Men jag skall fråga på maskinisten.net och se vad dom tycker.

Men bilen skall ju användas för långresor så pålitilighet är mycket viktigt.
Så antingen byter jag hjul helt. Eller så kör jag nuvarande dubbelmontage (bra vid punktering) och hoppas att den inte fjädrar in tillräckligt för inre hjulen skall ta i golvet i boutrymmet. Fjädringsvägen är ca 10cm till gummistoppen, och det är ju när lastbilen är fullt lastad...

Det lutar väl mest åt alternativ med behålla dubbelmontage just nu. Jag ser hellre lite trasig plywwod än trasig hjullager.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Jag tänker på att lagren får ta tyngdpunkten med vridning nu, med dubbelmontage blir det väl 'rakt upp'?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Jag tänker på att lagren får ta tyngdpunkten med vridning nu, med dubbelmontage blir det väl 'rakt upp'?

så tänkte jag också först, men sedan tänkte jag så här, (förenklat)

1 ton på bara yttre
eller
2 ton med dubbelmontage


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Benny Steen skrev:
Kadett4wd skrev:
Jag tänker på att lagren får ta tyngdpunkten med vridning nu, med dubbelmontage blir det väl 'rakt upp'?

så tänkte jag också först, men sedan tänkte jag så här, (förenklat)

1 ton på bara yttre
eller
2 ton med dubbelmontage


Det kommer bli ett vridande moment runt en annan punkt än med dubbelmontage, sedan behöver den punkten inte vara exakt i mitten av hjullagret även med dubbelmontage, men annorlunda belastning på lagret blir det oavsett.



Om lagret ligger precis mellan hjulcentrum där punkten är blir det markant skillnad i hur lasten läggs på lagret, men om det ligger innanför inre hjulet blir det "bara" något högre belastning men av samma typ.

För att få lite storleksordningar: Om avståndet x är 30 cm så blir det ett vridande momentet c:a 2900 Nm på lagret, och om lagrets innerdiameter är 100 mm så betyder det tryckande kraft i sidled (inåt upptill, utåt nedtill) på knappt 59 kN = 6 ton.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



testa med en framfälg den kanske passar bättre. i både lager och utrymmes hänseende.
lycka till.
MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
ok, tack för input angående hjullager. Jag får fundera lite på vilken väg jag tar.

Idag har jag kopplat in en stereo med bluetooth. Extra knepigt då stereon är 12V och bilen 24V. Det blev över två 24/12 omvandlare som använts för radio och annat. Så jag tog den ena till stereon. Smidigt köra spotify på långresan.
Sedan har det viktigaste på hela brandbilen skruvats tillbaka. Tryckluftstyrda belysningstolpen :-)
Den sticker strax ovanför taket men under högsta punkten som är luftventilen mitt på taket.



hm, man skulle kunna montera en roterande blå eller rött ljus längst upp. Bra när folk skall hitta tillbaka till bilen på ICA maxi och liknande...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fick tempsensorn härom dagen. Nu funkar tempmätaren. Så det var enklare än jag trodde.
Idag gjordes en vanlig kontrollbesiktning. Inte oväntat fick jag nedslag på att det inte längre var en brandbil. Fick även nedslag på lågt halvsljus (pga vikten minskat baktill... ) och det saknades stänklappar bak. Men att bilen skiljde sig från registeringsdata var det viktiga.
Det var många besiktningsgubbar framme och kollade på en fin gammal volvo FL6.

Fick en månad på mig att göra en omregistering. Så jag har kontaktat besiktningsingenjören i Umeå. Jag vill få det gjort så fort som möjligt och tänkte inte vänta en månad. Under tiden börjar jag med byta baksätet och bygga bodelen. Frågade om jag fick låna deras våg också. Stämde bra med vägverkets, blev 6450kg


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 77



Kul projekt! Vad är det för däckdimension? För 22,5" finns breda "lågprofildäck" och fälgar med vettig inpressning för att montera singel utan att få tokig belastning på hjullagret. Tror det finns motsvarande 19,5" avsedda för trailers också. Ska du mest åka långt på fina sommarvägar finns det mycket att vinna med att sätta "rulldäck" även på drivaxeln. Förutom bättre komfort kommer sopparäkningen garanterat blir ordentligt lägre jämfört med det grova mönstret du har där ☺️

Däck, fälg och andra delar kan finnas att få tag i praktiskt taget nytt mycket billigare på lastbilsskrotar, kolla t ex KB Auto i Charlottenberg även om det är långt bort. De hämtar bilar och bussar över hela landet och kan säkert ta med delar om du har lite tålamod. De har stor skrot i Estland också.

För AC finns fina helelektriska integrerade enheter för takmontering som förar-AC på många stadsbussar som inte haft AC i hela bussen. Bra effekt och enkel installation, borde räcka gott med en eller ett par sådana. Finns billigt på busskrotar, KB eller Bussdelar i Järna (Stockholm, jag vet.)
/"Bussgubben"

_________________
Martin Atterhall
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Atterhall skrev:
Kul projekt! Vad är det för däckdimension? För 22,5" finns breda "lågprofildäck" och fälgar med vettig inpressning för att montera singel utan att få tokig belastning på hjullagret. Tror det finns motsvarande 19,5" avsedda för trailers också. Ska du mest åka långt på fina sommarvägar finns det mycket att vinna med att sätta "rulldäck" även på drivaxeln. Förutom bättre komfort kommer sopparäkningen garanterat blir ordentligt lägre jämfört med det grova mönstret du har där ☺️

Däck, fälg och andra delar kan finnas att få tag i praktiskt taget nytt mycket billigare på lastbilsskrotar, kolla t ex KB Auto i Charlottenberg även om det är långt bort. De hämtar bilar och bussar över hela landet och kan säkert ta med delar om du har lite tålamod. De har stor skrot i Estland också.

För AC finns fina helelektriska integrerade enheter för takmontering som förar-AC på många stadsbussar som inte haft AC i hela bussen. Bra effekt och enkel installation, borde räcka gott med en eller ett par sådana. Finns billigt på busskrotar, KB eller Bussdelar i Järna (Stockholm, jag vet.)
/"Bussgubben"


hjulen är 10R22,5 . Jag har förstått att det är en väldig vanlig dimension. Jag får vänta lite med byta hjul och AC tills efter första resan. Mycket annat som behöver fixas innan dess. Viktigt att inte fasta i uppgraderingsträsket :-)

Jag har ringt och bokat en tid måndag 26/7 för omregistering. Pratade även med besiktningsingenjören i Umeå och han sade det är inga problem med dom modifieringar jag gjort. Det handlar ju om borttagna grejor.

Fick paket från dekaltrim idag. 4st. Har ett AB sedan tidigare jag kommer köra under men kallar resorna för detta.

Sedan har jag lyft in nya stolarna. Bättre komfort och utrymme.


4 framåtvända, En bakåtvänd.


Här blir det ett kylskåp för mat och dryck. Det satt en batteriladdare här förut. Så det finns både 24v och 230V uttag som går till ett motorvärmarintag redan framdraget.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 352



Schyst lastbil!
Det ser ut som hytten är lite längre än våran hytt (och skiljer en massa år emellan också)
Hade varit gött om man fixat så man kunde sova i hytten.. Nu gav du mig idéer!


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Nathan
norra sverige
Här sen Maj 2013
Inlägg: 136



Ser fint ut Benny. Mycket arbete du har lagt ner under kort tid. Hittade ett par tävlingstolar som solen hade bleknat bort färg på så att de blev blå istället för svart. Tänkte måla dem svart igen med detta : https://www.fabricspray.eu/?49,se_upholstery-black

Jag tänke att du kanske skulle vilja blir av med Umeå bus känsla på dina stolar. Men, I know how you roll.

_________________
Nathan

Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk.

06 Subaru STI Spec D PPP
09 Rotax max Intrepid Sirius
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Om du ska köra lastbilen i någon form av komersiellt syfte, måste du inte då också ha Yrkesförarkompetens?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



safe skrev:
Om du ska köra lastbilen i någon form av komersiellt syfte, måste du inte då också ha Yrkesförarkompetens?

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
safe skrev:
Om du ska köra lastbilen i någon form av komersiellt syfte, måste du inte då också ha Yrkesförarkompetens?


Inte per automatik, det finns undantagsregler. Jag behöver inte heller göra resorna i firman. Jag kommer nog fortsätta ta uppdrag som datakonsult vilket då blir mitt huvudsakliga jobb.
Min trafiklärare menade att det inte gällde pga det är en lastbil utan gods och med några passagerare och inte heller en buss. Men jag skall kontakta polisens trafikgrupp och fråga.

För dom som undrar så finns det reglerat i.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattning . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
super7 skrev:

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

Tack för passningen. Jag skall tänka på det nästa gång jag kör ammunition eller drivmedel genom ett kärr eller över ett berg med släckt fordonsbelysning med endast ljusförstärkare på mig. Prova det så framstår IKEA kungens kurva en löningsdag enkel. (Jag fick köra upp med TGB30 lastbil just där...)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



super7 skrev:
safe skrev:
Om du ska köra lastbilen i någon form av komersiellt syfte, måste du inte då också ha Yrkesförarkompetens?

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.


Upp till 8 passagerare är ju inte busskortskrav. Skjutsa kunder tex gör ju var och varannan event/äventyrsfirma i parti och minut i minibussar utan annat än B kort hos chauffören. Ingen aning om det är lagligt iofs.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Benny Steen skrev:
super7 skrev:

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

Tack för passningen. Jag skall tänka på det nästa gång jag kör ammunition eller drivmedel genom ett kärr eller över ett berg med släckt fordonsbelysning med endast ljusförstärkare på mig. Prova det så framstår IKEA kungens kurva en löningsdag enkel. (Jag fick köra upp med TGB30 lastbil just där...)


Tror inte det var menat som en passning, det är den ordagranna texten om YKB hos transportstyrelsen.

140 timmar utbildning och sen ytterligare 53 vart 5 år för att köra lastbil/buss i yrkestrafik. Ett jävla hittepå som körskolebranchen lobbat fram för att tjäna mer pengar.

Men du har nog rätt i att du kommer undan när det är så få passagerare.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



safe skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

Tack för passningen. Jag skall tänka på det nästa gång jag kör ammunition eller drivmedel genom ett kärr eller över ett berg med släckt fordonsbelysning med endast ljusförstärkare på mig. Prova det så framstår IKEA kungens kurva en löningsdag enkel. (Jag fick köra upp med TGB30 lastbil just där...)


Tror inte det var menat som en passning, det är den ordagranna texten om YKB hos transportstyrelsen.

140 timmar utbildning och sen ytterligare 53 vart 5 år för att köra lastbil/buss i yrkestrafik. Ett jävla hittepå som körskolebranchen lobbat fram för att tjäna mer pengar.

Men du har nog rätt i att du kommer undan när det är så få passagerare.


Skulle nog säga att antalet passagerare inte spelar roll.

Däremot vad för transport/resa.

Om du har din egna snickerifirma och har en tung lastbil i firman, får du tex åka till brädgården och köpa lite plankor utan ykb. Men kör du paket som en budfirma ska du ha ykb

Flytta en egen grävmaskin med egen lastbil behöver inte kräva ykb, men flytta en grävmaskin åt grannen för betalning kräver ykb

Läser man nogrannt igenom reglerna och skriver upp berörda paragrafer etc så inser polisen vilka regler som gäller

_________________
Roland Johansson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Rolle Scirocco skrev:
safe skrev:
Benny Steen skrev:
super7 skrev:

Yrkesförarkompetens "YKB"

Att utföra persontransporter och godstransporter med buss och lastbil är ett ansvarsfullt arbete som ställer höga krav på kunskap och skicklighet. Därför finns en lag och en förordning som reglerar krav på yrkesförarkompetens för att få utföra sådana transporter.

Tack för passningen. Jag skall tänka på det nästa gång jag kör ammunition eller drivmedel genom ett kärr eller över ett berg med släckt fordonsbelysning med endast ljusförstärkare på mig. Prova det så framstår IKEA kungens kurva en löningsdag enkel. (Jag fick köra upp med TGB30 lastbil just där...)


Tror inte det var menat som en passning, det är den ordagranna texten om YKB hos transportstyrelsen.

140 timmar utbildning och sen ytterligare 53 vart 5 år för att köra lastbil/buss i yrkestrafik. Ett jävla hittepå som körskolebranchen lobbat fram för att tjäna mer pengar.

Men du har nog rätt i att du kommer undan när det är så få passagerare.


Skulle nog säga att antalet passagerare inte spelar roll.

Däremot vad för transport/resa.

Om du har din egna snickerifirma och har en tung lastbil i firman, får du tex åka till brädgården och köpa lite plankor utan ykb. Men kör du paket som en budfirma ska du ha ykb

Flytta en egen grävmaskin med egen lastbil behöver inte kräva ykb, men flytta en grävmaskin åt grannen för betalning kräver ykb

Läser man nogrannt igenom reglerna och skriver upp berörda paragrafer etc så inser polisen vilka regler som gäller

Bara att läsa här
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattning . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag har skrivit på min facebook sida om kommande resa. Då får vi se hur stort intresset är.
________________________________________________________________________
Vill du besöka Nurburgring? Kolla på tävling, hyra en bil för banan och uppleva atmosfären på platsens där världen alla motorskallar måste åka minst en gång i livet.
Brandbilen jag köpte för någon månad sedan är tänkt att användas för resor. Så jag har startat en resebyrå som jag kallar "Bucket list travel" (jo, särskrivs på engelska)

Fredag 13 Augusti åker vi från Umeå och plockar upp passagerare längs vägen via stockholm till Helsingborg. På Nurburgring är det historisk racing hela helgen. Och därefter på vardagen turistkörningen då man kan köra med egen eller hyrbil eller åka ringtaxi. Vi stannar några dagar innan hemresan på torsdag eller fredag. Förmodligen åker vi förbi Spa francorchamps på hemvägen också. Hemma igen lördag eller söndag 21, 22 augusti.

Jag har plats för 6 passagerare. Vi sover i taktält på brandbilens tak och kan laga egen mat i köket som finns i bilen. Det finns även kylskåp, 230V, utedusch och en kemtoa.
Du bör fått dina 2 sprutor och vaccinpasset för att hänga med. Kostnad ca 4500:- beroende på hur många vi blir. Då ingår transporten, färjor/bro, boende och frukost.
________________________________________________________________________

https://www.facebook.com/benny.steen.52/posts/4264433260284367?notif_i . . . .




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
66 besök senaste veckan (24517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande