Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
65 besök senaste veckan (24516 totalt)
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Spännande affärside! Jag tänker att markiser längs båda långsidorna och förtält typ husvagn blir bra som vardagsrum när ni fricampar så att säga.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673



Benny Steen skrev:


"Jag skall sluta mitt jobb , köpa en brandbil och öppna en resebyrå."


Resmålen är ställen jag själv vill besöka, udda grejor. Resorna bli 2-3veckor långa. Inom Europa till en början.




Häftigt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Guson skrev:
Spännande affärside! Jag tänker att markiser längs båda långsidorna och förtält typ husvagn blir bra som vardagsrum när ni fricampar så att säga.
Guson


Glöm inte likadana mjukiskläder till alla deltagare :-)

Fixade till avgasröret så det går ut nertill istället för för på taket.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag har nog hittat en lösning på det här med körkortskravet för släpet. Om jag tar C1E (som är enklare och billigare än CE) får dragfordon+släp vara totalvikt 12 ton.

Om jag registrerar om brandbilen till 9tons så får jag dra 3 ton släp och kan ändå lasta bilen med 2.5ton (den väger 6.5 ton just nu)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung . . . .
" Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg."

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



"Flera släp"? coolt. En 2tons bilsläp och ett entons verktygsskåp efter det

Vad kostar det att ta den kombinationen som minst?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Niklas Falk skrev:
Vad kostar det att ta den kombinationen som minst?

Beror väl lite på om man menar minimiavgifter till Trafikverket osv. för uppkörning/prov eller om det ska ingå några körlektioner, lån av ekipage osv., men jag såg en av trafikskolorna i Malmös C1E-ekipage, en VW LT45 tungreggad skåpbil (en sån med med dubbelmontage bak) och ett boggiesläp bakom, så kostnaderna för trafikskolans del lär vara markant mindre än för ett CE-ekipage.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Victor. skrev:
Niklas Falk skrev:
Vad kostar det att ta den kombinationen som minst?

Beror väl lite på om man menar minimiavgifter till Trafikverket osv. för uppkörning/prov eller om det ska ingå några körlektioner, lån av ekipage osv., men jag såg en av trafikskolorna i Malmös C1E-ekipage, en VW LT45 tungreggad skåpbil (en sån med med dubbelmontage bak) och ett boggiesläp bakom, så kostnaderna för trafikskolans del lär vara markant mindre än för ett CE-ekipage.


325 för teoriprov och 800 för körprov. Köp teori på tex https://ktponline.se/ och nöt till det sitter. Jag har precis bokat ett C1E teoriprov på måndag

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Jag har nog hittat en lösning på det här med körkortskravet för släpet. Om jag tar C1E (som är enklare och billigare än CE) får dragfordon+släp vara totalvikt 12 ton.

Om jag registrerar om brandbilen till 9tons så får jag dra 3 ton släp och kan ändå lasta bilen med 2.5ton (den väger 6.5 ton just nu)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung . . . .
" Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg."

hm, inte säkert ovan resonemang är ok, det blir ju både C och C1E på samma gång. C tillåter max 750kg släp. måste nog kolla med tjänstemännen på trafikverket.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Nu är även dieselvärmaren för lastdelen urmonterad. En stadig pjäs på 11Kw.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Du ska börja konkurrera med Rosa bussarna alltså


När det gäller bakdäcken så lär du svara distanser att sätta på bulten, mutter bottnar innan du fått fast enkel fälg, har haft en scania ls36super med singeldäck bak och upplevde inte den som vinglig, du sänker totalvikten bra med att köra singelmonterat bak

thumbs up thumbs up

_________________
Anders Baudino
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Fikman skrev:
Du ska börja konkurrera med Rosa bussarna alltså
När det gäller bakdäcken så lär du svara distanser att sätta på bulten, mutter bottnar innan du fått fast enkel fälg, har haft en scania ls36super med singeldäck bak och upplevde inte den som vinglig, du sänker totalvikten bra med att köra singelmonterat bak
thumbs up thumbs up

Låter bra. Jag tog loss bakre däcken ikväll och kollade lite. Det inre däcket fick jag inte loss trots bankade på fälgen innifrån. behövs nog en herrejösses avdragare. Fälgarna verkar vara likadana runt om. är gjorda i alu.





mekade med belysningsmasten också. Bytte till två 12/24V LED lampor jag hade liggande.


Och ny dragkula från lantmännen maskin.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Benny Steen skrev:
Benny Steen skrev:
Jag har nog hittat en lösning på det här med körkortskravet för släpet. Om jag tar C1E (som är enklare och billigare än CE) får dragfordon+släp vara totalvikt 12 ton.

Om jag registrerar om brandbilen till 9tons så får jag dra 3 ton släp och kan ändå lasta bilen med 2.5ton (den väger 6.5 ton just nu)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/tung . . . .
" Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg."

hm, inte säkert ovan resonemang är ok, det blir ju både C och C1E på samma gång. C tillåter max 750kg släp. måste nog kolla med tjänstemännen på trafikverket.

Stämmer nog ja, totalvikten på bilen får ju vara max 7,5 ton för C1 och så mycket vill du knappast vikta ner den.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Benny Steen skrev:
Låter bra. Jag tog loss bakre däcken ikväll och kollade lite. Det inre däcket fick jag inte loss trots bankade på fälgen innifrån. behövs nog en herrejösses avdragare. Fälgarna verkar vara likadana runt om. är gjorda i alu.

Du får bygga dig en ryckhammare modell stor med en liten krok som du rycker med i fälgen.
Stefan har en/flera som väger typ 20+ kg...

Lite polerjobb på fälgarna då thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



sätt en sax domkraft + en läkt mellan hjulet/ chassit o veva så lossnar hjulet
kräver kanske hjälp att hålla läktet
då ska du få loss bakhjulen

_________________
henrik nielsen
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
sätt en sax domkraft + en läkt mellan hjulet/ chassit o veva så lossnar hjulet
kräver kanske hjälp att hålla läktet
då ska du få loss bakhjulen


Absolut enklast är att ha lossa hjulmuttrarna ett par varv, ut och kör sakta medans du styr i en typ slalombana, du hör när det lossnar.

Sen när du skruvar ihop så är det viktigt att det är absolut rent mellan anliggningsytorna i dubbelmontaget, minsta lilla sandkorn gör att det börjar röra sig.

Efterdra muttrarna efter några mil och kontrollera sen regelbundet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



steffe skrev:

Absolut enklast är att ha lossa hjulmuttrarna ett par varv, ut och kör sakta medans du styr i en typ slalombana, du hör när det lossnar.


En jobbarkompis tipsade en oteknisk polare om detta. Som sedan ringde upprört och hade tappat hela hjulet. Någon av dem hade missat den lilla punkten "ett par varv"

Frän husbil förresten!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Tackar för tips. skall börja med prova ryckhammaren imorgon. Jag har en hyfsad stor. gängorna går hela vägen i så några distanser kommer inte behövas. Så skall försöka spara på gängorna om det går vid demontering.

Beställde en 50x50 taklucka. Blev en ny då prisskillnaden mot begagnad var liten och det säkert saknas någon monteringsdetalj på en beggad. Sedan är tiden en faktor också. Den kommer på måndag enligt posten.

https://www.campingvaruhuset.se/kaross/takluckor/takluckor-5050cm/fiam . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Jag gick bet med ryckhammaren. Provade lossa muttrarna några varv och köra lite fram och tillbak. fälgen rör sig sakta utåt så det blivit en spalt på några mm men sedan går det ändå inte få loss den. Tog en paus för eftertanke, det är tunga grejor så man bör tänka efter före. Ev. får jag åka till en däcksfirma och be dom använda avdragare.

Plockade loss blåljus och siren (snyft) inför besiktning på onsdag. Städade också el och provmonterade en stereo.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Sedan pågår planer för en resa (eller två) Nürburgring passar ju fint :-)

Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119859&start=84

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Byggde mig en avdragare av delar från fjäderkompressorn. funkade fint.



Grova grejor.



Sedan provmonterade jag ett däck "felvänt". Bra rent alltmänt att öva på demontera/montera däck . Det är bara teknik och inte muskler som gäller.

Använder ett spett som hävstång för lirka däcken på plats. Dom väger 170kg så det ingen ide att ens försöka använda musklerna.


och då blev det massor av plats i hulhuset.


Sedan kom takluckan. idag. rekordsnabbt


Var och köpte 120x250x12mm formplywood för golvet. (det är exponerat från under bilen) Och 90x250x15 vanlig plywood för sängdelen längst bak.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Benny Steen skrev:
Sedan provmonterade jag ett däck "felvänt". Bra rent alltmänt att öva på demontera/montera däck . Det är bara teknik och inte muskler som gäller.

Använder ett spett som hävstång för lirka däcken på plats. Dom väger 170kg så det ingen ide att ens försöka använda musklerna.

thumbs up

Ja det ser så lätt ut när en som har hållit på med däck i halva sitt liv monterar ett stort lastmaskinsdäck

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
65 besök senaste veckan (24516 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande