Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 66 besök senaste veckan (24522 totalt) |
Häftigt! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Glöm inte likadana mjukiskläder till alla deltagare :-) Fixade till avgasröret så det går ut nertill istället för för på taket. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag har nog hittat en lösning på det här med körkortskravet för släpet. Om jag tar C1E (som är enklare och billigare än CE) får dragfordon+släp vara totalvikt 12 ton.
Om jag registrerar om brandbilen till 9tons så får jag dra 3 ton släp och kan ändå lasta bilen med 2.5ton (den väger 6.5 ton just nu) https://www.transportstyrelsen.se/sv " Du får dessutom dra en eller flera släp om bilens och släpens sammanlagda totalvikt inte är högre än 12 000 kg." _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
"Flera släp"? coolt. En 2tons bilsläp och ett entons verktygsskåp efter det
Vad kostar det att ta den kombinationen som minst? |
||||
Beror väl lite på om man menar minimiavgifter till Trafikverket osv. för uppkörning/prov eller om det ska ingå några körlektioner, lån av ekipage osv., men jag såg en av trafikskolorna i Malmös C1E-ekipage, en VW LT45 tungreggad skåpbil (en sån med med dubbelmontage bak) och ett boggiesläp bakom, så kostnaderna för trafikskolans del lär vara markant mindre än för ett CE-ekipage. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
325 för teoriprov och 800 för körprov. Köp teori på tex https://ktponline.se/ och nöt till det sitter. Jag har precis bokat ett C1E teoriprov på måndag _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
hm, inte säkert ovan resonemang är ok, det blir ju både C och C1E på samma gång. C tillåter max 750kg släp. måste nog kolla med tjänstemännen på trafikverket. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Du ska börja konkurrera med Rosa bussarna alltså
När det gäller bakdäcken så lär du svara distanser att sätta på bulten, mutter bottnar innan du fått fast enkel fälg, har haft en scania ls36super med singeldäck bak och upplevde inte den som vinglig, du sänker totalvikten bra med att köra singelmonterat bak _________________ Anders Baudino |
||||
Låter bra. Jag tog loss bakre däcken ikväll och kollade lite. Det inre däcket fick jag inte loss trots bankade på fälgen innifrån. behövs nog en herrejösses avdragare. Fälgarna verkar vara likadana runt om. är gjorda i alu. mekade med belysningsmasten också. Bytte till två 12/24V LED lampor jag hade liggande. Och ny dragkula från lantmännen maskin. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Stämmer nog ja, totalvikten på bilen får ju vara max 7,5 ton för C1 och så mycket vill du knappast vikta ner den. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||
Du får bygga dig en ryckhammare modell stor med en liten krok som du rycker med i fälgen. Stefan har en/flera som väger typ 20+ kg... Lite polerjobb på fälgarna då _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Absolut enklast är att ha lossa hjulmuttrarna ett par varv, ut och kör sakta medans du styr i en typ slalombana, du hör när det lossnar. Sen när du skruvar ihop så är det viktigt att det är absolut rent mellan anliggningsytorna i dubbelmontaget, minsta lilla sandkorn gör att det börjar röra sig. Efterdra muttrarna efter några mil och kontrollera sen regelbundet. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
En jobbarkompis tipsade en oteknisk polare om detta. Som sedan ringde upprört och hade tappat hela hjulet. Någon av dem hade missat den lilla punkten "ett par varv" Frän husbil förresten! _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Tackar för tips. skall börja med prova ryckhammaren imorgon. Jag har en hyfsad stor. gängorna går hela vägen i så några distanser kommer inte behövas. Så skall försöka spara på gängorna om det går vid demontering.
Beställde en 50x50 taklucka. Blev en ny då prisskillnaden mot begagnad var liten och det säkert saknas någon monteringsdetalj på en beggad. Sedan är tiden en faktor också. Den kommer på måndag enligt posten. https://www.campingvaruhuset.se/karo _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag gick bet med ryckhammaren. Provade lossa muttrarna några varv och köra lite fram och tillbak. fälgen rör sig sakta utåt så det blivit en spalt på några mm men sedan går det ändå inte få loss den. Tog en paus för eftertanke, det är tunga grejor så man bör tänka efter före. Ev. får jag åka till en däcksfirma och be dom använda avdragare.
Plockade loss blåljus och siren (snyft) inför besiktning på onsdag. Städade också el och provmonterade en stereo. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Sedan pågår planer för en resa (eller två) Nürburgring passar ju fint :-)
Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Byggde mig en avdragare av delar från fjäderkompressorn. funkade fint.
Grova grejor. Sedan provmonterade jag ett däck "felvänt". Bra rent alltmänt att öva på demontera/montera däck . Det är bara teknik och inte muskler som gäller. Använder ett spett som hävstång för lirka däcken på plats. Dom väger 170kg så det ingen ide att ens försöka använda musklerna. och då blev det massor av plats i hulhuset. Sedan kom takluckan. idag. rekordsnabbt Var och köpte 120x250x12mm formplywood för golvet. (det är exponerat från under bilen) Och 90x250x15 vanlig plywood för sängdelen längst bak. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Ja det ser så lätt ut när en som har hållit på med däck i halva sitt liv monterar ett stort lastmaskinsdäck _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 66 besök senaste veckan (24522 totalt) |