Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (23879 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har jag byggt golv i 12mm formplywfa och sovplats (15mm) längst bak. Har även beställt en 70liters vattentank som hamnar under golvet mellan rambalkarna. och ett victron 180A skiljerelä för sätta mellan startbatterier och förbrukningsbatterierna som alltså blir 8st LiFePo4 i ett 24v / 7.5Kwh system som jag har sedan tidigare.

Städade även mera el , den extra generator som sitter där AC kompressorn normalt sitter var avsedd att endast driva 230VAC invertern för belysningen och annat. sladdarna till den generatorn var urkopplade. Så den skall jag provköra framöver. Extra generatorn kan jag använda för ladda mina LiFePo4 batterier under körning. Då belastas inte vanliga generatorn.



Under den bakre sovplatsen blir det förmodligen utrymme för verktyg/resevdelar. Det är klätt med rostfritt och passar bra för sådant.


Hjulhusen skall kläs in med aluplåt och sedan blir det filtmatta överallt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Coolt projekt!

Är det 80 blås som gäller med en såndär?

Mvh Erik Wedlund

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



erikjakan skrev:
Coolt projekt!

Är det 80 blås som gäller med en såndär?

Mvh Erik Wedlund


Lastbil utan släp får köra 90 på motorväg och motortrafikled.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



När infördes fartbegränsare på tunga lastbilar generellt förresten, var inte det just runt 1991? Brandbilar har väl dispens från fartbegränsare, var det något som togs upp vid omregistreringen?

7,5-tons fick inte krav på fartbegränsare förrän 2005, jag har under tidigt 00-tal med färskt körkort i Chrysler Voyager minivan blivit avhängd av en brödbil som gjorde tuffare omkörningar än vad jag vågade på E22 norr om Kalmar innan det byggdes om till 2+1-väg

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Victor. skrev:
När infördes fartbegränsare på tunga lastbilar generellt förresten, var inte det just runt 1991? Brandbilar har väl dispens från fartbegränsare, var det något som togs upp vid omregistreringen?

7,5-tons fick inte krav på fartbegränsare förrän 2005, jag har under tidigt 00-tal med färskt körkort i Chrysler Voyager minivan blivit avhängd av en brödbil som gjorde tuffare omkörningar än vad jag vågade på E22 norr om Kalmar innan det byggdes om till 2+1-väg


Lastbilar från 88 och framåt skall ha fartspärr och kravet kom väll på andra halvan av 90 talet om jag mins rätt

_________________
Anders Baudino
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fikman skrev:
Victor. skrev:
När infördes fartbegränsare på tunga lastbilar generellt förresten, var inte det just runt 1991? Brandbilar har väl dispens från fartbegränsare, var det något som togs upp vid omregistreringen?

Lastbilar från 88 och framåt skall ha fartspärr och kravet kom väll på andra halvan av 90 talet om jag mins rätt

Inget som finns på min bil, omreggningen är 26 juli. Vi får väl se om dom tar upp det.
Jag har beställt ett likadant taktält som jag hade sedan innan Gordigear RT01. Så nu finns det snart flera sängplatser.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Köpte en 40liters evercool kompressorkyl/frys från Jula på rea. Den funkar direkt med både 12/24V, 230VAC Så jag kunde koppla in den direkt på 24V cigguttaget i lastbilen. Senare skall den få gå på LiFePo4 batterierna istället.
Yttermåtten var perfekta för utrymmet jag hade. Och ifall den krånglar så blir det enklare reklamera än från tyska Ebay där jag tänkt köpa först.



Rymmer 1.5liters PET flaskor både stående och liggande. Stoppade i två och satte kylen på -5 så skall vi se hur fort det går att frysa.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du får stoppa i ett par flaskor Explorer med tanke på användningen av fordonet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Benny Steen skrev:
Fikman skrev:
Victor. skrev:
När infördes fartbegränsare på tunga lastbilar generellt förresten, var inte det just runt 1991? Brandbilar har väl dispens från fartbegränsare, var det något som togs upp vid omregistreringen?

Lastbilar från 88 och framåt skall ha fartspärr och kravet kom väll på andra halvan av 90 talet om jag mins rätt

Inget som finns på min bil

Fartspärren sitter ju i styrdonet men vad den är satt på är ju en annan sak.

Fick höra en spännande sak för ett gäng år sedan när en Post lastbil skulle in på service....
Det var nån typ av chef som körde bilen från Klockarbäcken till Volvo och det var en semidragare utan släp
så det gick ju rätt så lätt och fort... Chefen blev flygförbannad och skällde ut chaufören av bilen för att han skulle ha manipullerat fartspärren på nått sätt.... men det fick ha äta upp några dagar senare när det visade sig att styrboxen var bytt och det var missat att sänka fartspärren till svenska regler...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Jag vet en firma häromkring som bytte utväxling i bakaxeln efter plombering av hastighetsspärren(det var några år sedan)
de körde mycket på nätterna, efter ett discjockeygig, eller flera rättare sagt på väg hem med PeterG så låg vi ofta bakom den lastbilen i ca 135-140km/h *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Brandbilar har väl ingen fartspärr alls, det kan ju gå undan rejält vid blåljuskörning, även med full vattentank.
Det är ju bra om hastigheten vid utryckning kan styras av förarens bedömning och inte av ett styrddon.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Kadett4wd skrev:
Jag vet en firma häromkring som bytte utväxling i bakaxeln efter plombering av hastighetsspärren(det var några år sedan)
de körde mycket på nätterna, efter ett discjockeygig, eller flera rättare sagt på väg hem med PeterG så låg vi ofta bakom den lastbilen i ca 135-140km/h *S*

Turistbussar körde ibland lite större däckdimension efter plombering (ihop med maxad kalibrering inom ramarna, om det är +3% det får diffa) för en toppfart på närmare 110 km/h istället för 100, men sedan började däckdimensionen skrivas in i kalibreringsintyget (allt enligt den chaufför som berättade detta så jag kan inte verifiera hur mycket skröna resp. fakta detta är). Tydligen gjorde denna ökning att man klarade sig ner till vissa resmål i Spanien på två chaufförer utan ett extra förarbyte (som fick hyras in lokalt där nere) bara några mil innan ankomst.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Brandbilar har väl ingen fartspärr alls, det kan ju gå undan rejält vid blåljuskörning, även med full vattentank.
Det är ju bra om hastigheten vid utryckning kan styras av förarens bedömning och inte av ett styrddon.


Min går ca 100km/h vid rödmarkeringen 2800rpm. Men det finns ju varianter med större motor. trivselfarten är kring 75-80. Då går den rätt tyst inuti också. Det är samma grej som köra med bilsläpet. Man får hålla ett jämt tempo istället för gas/bromsa vid varje fartkamera.

Nu när den är helt tömd och bara väger hälften går det rulla på rätt bra genom rondellerna :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Byt utväxling 😁😁😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
erikjakan skrev:
Byt utväxling 😁😁😁


varför det ? Varken toppfart eller varvtal vid marchfarten är något begränsning.
Vill man köra fortare med tung lastbil på allmänna vägar skall man fundera en gång till.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Fick paket idag. köpt från tyska ebay. Nu fick jag ju tag i ett 24V kylskåp så det är inte lika bråttom med koppla in. Men kommer passa bra för driva micro, induktiv platta och en platt-tv för koll på livesändningarna vid tävlingbanorna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Benny Steen skrev:
erikjakan skrev:
Byt utväxling 😁😁😁


varför det ? Varken toppfart eller varvtal vid marchfarten är något begränsning.
Vill man köra fortare med tung lastbil på allmänna vägar skall man fundera en gång till.


Each to their own, hade ju vart smutt att kunna ligga och marscha 100 utan att ligga på varvstopp tänker jag.

Skumt att det funkar fint I USA med 110-120-137kmh för tunga fordon om det nu är så heeeemskt 😁

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

erikjakan skrev:
Benny Steen skrev:
erikjakan skrev:
Byt utväxling 😁😁😁


varför det ? Varken toppfart eller varvtal vid marchfarten är något begränsning.
Vill man köra fortare med tung lastbil på allmänna vägar skall man fundera en gång till.


Each to their own, hade ju vart smutt att kunna ligga och marscha 100 utan att ligga på varvstopp tänker jag.

Skumt att det funkar fint I USA med 110-120-137kmh för tunga fordon om det nu är så heeeemskt 😁


Fördelar med landsvägsklump, lägre förbrukning, tystare gång etc och du har ju minskat på vikten så du lär inte sakna axet heller. Nämnde jag minskat slitage på motor och växellåda.
Men det är ju inget akut så håll ögonen öppna om det dyker upp nåt.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



erikjakan skrev:
[

Skumt att det funkar fint I USA med 110-120-137kmh för tunga fordon om det nu är så heeeemskt 😁


De behöver heller inga speciella körkort för lastbil eller mc, får köra lika fort med släp som utan.
Men det är ett annat land andra vägar, längre avstånd, större acceptans för "katastrofer" så länge motsatsen inskränker den personliga friheten.
Så bara för att det går bra där är inte ett recept på att det skulle gå lika bra här.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



safe skrev:
erikjakan skrev:
[

Skumt att det funkar fint I USA med 110-120-137kmh för tunga fordon om det nu är så heeeemskt 😁


De behöver heller inga speciella körkort för lastbil eller mc, får köra lika fort med släp som utan.
Men det är ett annat land andra vägar, längre avstånd, större acceptans för "katastrofer" så länge motsatsen inskränker den personliga friheten.
Så bara för att det går bra där är inte ett recept på att det skulle gå lika bra här.


2x döda per km, 6x per invånare. Enligt https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_d . . . .

Men det här var ju en expeditionsbrandbilstråd så vid kanske inte ska spåra ur.

_________________
Markus Ålind
Citera
blompa
Linköping
Här sen Jul 2014
Inlägg: 11



Benny Steen skrev:
Fick paket idag. köpt från tyska ebay. Nu fick jag ju tag i ett 24V kylskåp så det är inte lika bråttom med koppla in. Men kommer passa bra för driva micro, induktiv platta och en platt-tv för koll på livesändningarna vid tävlingbanorna.



Kanske bygga platt-tvfäste på belysningsmasten?

_________________
Andreas Blom

Mina fordon
Fiat Coupé 2.0 20VT 1999
BMW 530i e60 2004
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (23879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande