Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
18 besök senaste veckan (23877 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
blompa skrev:

Kanske bygga platt-tvfäste på belysningsmasten?

Eller bygga en plats för utkiken längst upp ?



Eftersom 330 turbon bråkade med mig och det inte blev någon trackday så mekade jag brandbil istället. tätade alla hål i taket med alu-plåtar + karosstätning. byggde även om ett runt hål till ett fyrkantigt.



nu finns det plats för 2 taktält, på vardera sidan om takventilen


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu är takluckan fastskruvad med tätning.


Satte 30mm ljuddämpningsmaterial på insidan som distansering , blev lite "space-känsla" Skall nog ha det överallt då det passade väldigt bra och minskar ljudnivån ifall det regnar och kanske lite värmeisolering också.



Har även monterat fast kylen i golvet, den bakåtvända stolen och gjort en arbetskiva/matbord. Den skall få sarg och något ytbeklädnad.

Fick även en 70 liters vattentank som hamnar under golvet mellan rambalkarna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Har börjat snickra på min batteridepån till brandbilen. Blir 8st 280h LiFePo4 batterier i serie för 24V och totalt energimängd 7.5Kwh. Laddas både via solpaneler och bilens generator. Jag har haft batterierna i drift hemma i garaget kopplade via solpaneler för att lära mig mera.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Låter bra. Jag tog loss bakre däcken ikväll och kollade lite. Det inre däcket fick jag inte loss trots bankade på fälgen innifrån. behövs nog en herrejösses avdragare. Fälgarna verkar vara likadana runt om. är gjorda i alu.

Du får bygga dig en ryckhammare modell stor med en liten krok som du rycker med i fälgen.
Stefan har en/flera som väger typ 20+ kg...

Lite polerjobb på fälgarna då thumbs up

Så här ser Stefans ryckhammare ut


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det 8 st batterier ā 24 V 240 Ah i parallellkoppling? Jag får inte till med med 7500 kWh hur jag än vrider och vänder på det. 7500 kWh är lite mindre än min årsförbrukning för hushållsel plus uppvärmning med värmepumpar i villan så det låter i överkant...

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Guson skrev:
Är det 8 st batterier ā 24 V 240 Ah i parallellkoppling? Jag får inte till med med 7500 kWh hur jag än vrider och vänder på det. 7500 kWh är lite mindre än min årsförbrukning för hushållsel plus uppvärmning med värmepumpar i villan så det låter i överkant...

Guson


Det är 7.5kWh. Li-fe är typ 3.2v nominellt, 8 i serie blir 25 drygt, men är väl lite högre i praktiken. Med 240ah celler blir det ju inte riktigt 7.5kWh, lite över 6.

Vad är ett par tre tiopotenser, vänner i mellan .

_________________
Markus Ålind
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



"Seriekopplingen" på bilden gjorde inte saken lättare att förstå!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Guson skrev:
"Seriekopplingen" på bilden gjorde inte saken lättare att förstå!

Guson


Om man laddar hela packet parallellt första gången så är man säkrare på att cellerna är balanserade, så det inte är mer ojämnt än bms'n fixar när man bygger ihop det sen.

Edit: men det var en väldigt tunn tåt mellan ena settet poler, så det kanske är något annat som görs där.

_________________
Markus Ålind
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Qaz skrev:
Guson skrev:
"Seriekopplingen" på bilden gjorde inte saken lättare att förstå!

Guson


Om man laddar hela packet parallellt första gången så är man säkrare på att cellerna är balanserade, så det inte är mer ojämnt än bms'n fixar när man bygger ihop det sen.

Edit: men det var en väldigt tunn tåt mellan ena settet poler, så det kanske är något annat som görs där.



sorry, slant på tagentbordet. Det är 7,5Kwh eller 7500 Wh totalt. Annars hade jag fått nobelpriset... Men även 7.5kwh är rätt mycket. Motsvarar ca 1/3 av dygnsförbrukningen i mitt hus med alla stora förbrukare som spis, ugn.

Just nu står dom alla parallellkopplade för att uppnå lika uppladdning, med en ståltråd. Det har gått ca 0.5 A mellan batterierna i flera dagar. trots bara 0.02 V skillnad i batterispänning mellan cellerna.

När dom senare är seriekopplade så är det viktigt annars kommer det mest uppladdade batterier riskera överladdning, vilket skadar dom. Det hela övervakas och loggas via en BMS (battery monitor system) det är den röda lådan nere till vänster.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Qaz skrev:
Guson skrev:
Är det 8 st batterier ā 24 V 240 Ah i parallellkoppling? Jag får inte till med med 7500 kWh hur jag än vrider och vänder på det. 7500 kWh är lite mindre än min årsförbrukning för hushållsel plus uppvärmning med värmepumpar i villan så det låter i överkant...

Guson


Det är 7.5kWh. Li-fe är typ 3.2v nominellt, 8 i serie blir 25 drygt, men är väl lite högre i praktiken. Med 240ah celler blir det ju inte riktigt 7.5kWh, lite över 6.

Vad är ett par tre tiopotenser, vänner i mellan .


Jag får skylla på värmen , jag skrev fel både på enheten och mängd.... 280Ah @3.2V skall det vara. sorry för förvirrningen. Men roligt att se att somliga är på hugget och reagerar :-)

LiFePo har spänningsomfång 2.5 - 3.6 V . Seriekopplar man 4 eller 8st får ma spänningnivåer som bra motsvarar dom 12/24V som används i fordon. Med motorn igång brukar ju generatorspänningen ligga kring 14 volt eller 28V. LiFePo är också en säker batterikemi.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Byggde en stadig batterilåda i 18mm plywood. BMS'en hamnar också inuti. 230VAC Inverter skruvar jag fast på utsidan/framsidan då den vill ha kylning. Hela lådan blir ett bärbart 230V energipaket. Den skall få bärhandtag på sidorna för kunna lyftas.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Vill inte batterierna också ha lite kylning? I alla fall lite ventilation, om du sätter lock på lådan?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
safe skrev:
Vill inte batterierna också ha lite kylning? I alla fall lite ventilation, om du sätter lock på lådan?
inte vid den strömmen jag kommer utnyttja . Tumregel är kylning behövs vid 1C som betyder att man tömmer/laddar batteriet kapacitet på 1 timme. vilket betyder 240A i mitt fall. Tänk er kunna köra en startmotor i en timma! Det ger en uppfattning om energimängden i batterierna.

vid 2kw belastning från tex en kaffekokare drar jag 83 Ampere ur batteriet.

Ett problem jag behöver lösa är att begränsa laddningen, generator kommer inte gilla att man försöker dra 240A ur den.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kommer du att ha en dedikerad generator till batteripaketet? Jag har precis labbat med en av mina egna generatorer under felsökning och har ett förslag som kanske passar din generator om den liknar min. Ett stift på baksidanav generatorn har en sensekabel från själva batteriet. Om du kapar den och matar tillbaka en signal som är beroende av batteriströmmen kan du dra ner utspänningen tills strömmen blir måttlig.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Guson skrev:
Kommer du att ha en dedikerad generator till batteripaketet? Jag har precis labbat med en av mina egna generatorer under felsökning och har ett förslag som kanske passar din generator om den liknar min. Ett stift på baksidanav generatorn har en sensekabel från själva batteriet. Om du kapar den och matar tillbaka en signal som är beroende av batteriströmmen kan du dra ner utspänningen tills strömmen blir måttlig.
Guson

Är det nögon sorts modern generator som kan steglöst styra laddningspänningen du har ?
På vanliga generatorer så kan man väl bara "slå på " generatorn med stiftet som passerar laddningslampan. når generator väl vaknat. är det väl bara varvtalet styr laddningspänningen?

jag råkar ha en extra generator på motorn , så det lutar väl åt köra batteriladdningen på den.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:
Guson skrev:
Kommer du att ha en dedikerad generator till batteripaketet? Jag har precis labbat med en av mina egna generatorer under felsökning och har ett förslag som kanske passar din generator om den liknar min. Ett stift på baksidanav generatorn har en sensekabel från själva batteriet. Om du kapar den och matar tillbaka en signal som är beroende av batteriströmmen kan du dra ner utspänningen tills strömmen blir måttlig.
Guson

Är det nögon sorts modern generator som kan steglöst styra laddningspänningen du har ?
På vanliga generatorer så kan man väl bara "slå på " generatorn med stiftet som passerar laddningslampan. når generator väl vaknat. är det väl bara varvtalet styr laddningspänningen?

jag råkar ha en extra generator på motorn , så det lutar väl åt köra batteriladdningen på den.


Nej, det är en helt vanlig AC Delco som sitter på GM-bilar från Amerika. Typen heter 10Si och den sitter på min bil från 1972. Den har inbyggd elektronisk laddregulator och den är vad jag förstår sådan att den håller spänningen stabilt på önskat värde när generatorn väl har lite skapligt varv. Jag råkade starta bilen utan att koppla in vare sig laddlampa eller den där sensorn (de sitter i samma kontakt) och då rusade spänningen till 16-17 V. Alla regulatorer, även de gamla externa reläbaserade, strävar efter att reglera utspänningen från generatorn till rimligt värde genom att variera fältströmmen.



Så ser det ut. Om du manipulerar signalen till stift 2 i schemat kan du påverka fältströmmen och i förlängningen styra utspänningen från generatorn.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Guson skrev:
Benny Steen skrev:
Guson skrev:
Kommer du att ha en dedikerad generator till batteripaketet? Jag har precis labbat med en av mina egna generatorer under felsökning och har ett förslag som kanske passar din generator om den liknar min. Ett stift på baksidanav generatorn har en sensekabel från själva batteriet. Om du kapar den och matar tillbaka en signal som är beroende av batteriströmmen kan du dra ner utspänningen tills strömmen blir måttlig.
Guson

Är det nögon sorts modern generator som kan steglöst styra laddningspänningen du har ?
På vanliga generatorer så kan man väl bara "slå på " generatorn med stiftet som passerar laddningslampan. når generator väl vaknat. är det väl bara varvtalet styr laddningspänningen?

jag råkar ha en extra generator på motorn , så det lutar väl åt köra batteriladdningen på den.


Nej, det är en helt vanlig AC Delco som sitter på GM-bilar från Amerika. Typen heter 10Si och den sitter på min bil från 1972. Den har inbyggd elektronisk laddregulator och den är vad jag förstår sådan att den håller spänningen stabilt på önskat värde när generatorn väl har lite skapligt varv. Jag råkade starta bilen utan att koppla in vare sig laddlampa eller den där sensorn (de sitter i samma kontakt) och då rusade spänningen till 16-17 V. Alla regulatorer, även de gamla externa reläbaserade, strävar efter att reglera utspänningen från generatorn till rimligt värde genom att variera fältströmmen.

Så ser det ut. Om du manipulerar signalen till stift 2 i schemat kan du påverka fältströmmen och i förlängningen styra utspänningen från generatorn.
Guson


ok, bra tips. Skall läsa på själv. Dom flesta som hunnit installera sådana här batterier i husbilar installerar någon mellanliggande laddningsregulator, oftast en Victron. Men det skall inte behövas.

Jag vägde mitt batteripack. Blev tyngre än jag trott. Men med lyftöglor skall det nog funka.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



I en husbil eller husvagn har man väl oftast bara en generator och två batterier. Då kan mellansteget dels begränsa laddströmmen till hushållsbatteriet så inte huvudsystemet svimmar, dels steppar det upp spänningen en aning så man kan toppladda hushållsbatteriet trots lite spänningsfall i kablage (kanske mest tydligt i husvagnssammanhang).

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Guson skrev:
I en husbil eller husvagn har man väl oftast bara en generator och två batterier. Då kan mellansteget dels begränsa laddströmmen till hushållsbatteriet så inte huvudsystemet svimmar, dels steppar det upp spänningen en aning så man kan toppladda hushållsbatteriet trots lite spänningsfall i kablage (kanske mest tydligt i husvagnssammanhang).
Guson


Jag har haft en sådan här i min toyota hilux med dubbla batterier. Dubbelriktad. Generatorn laddar först startbatterier och när det är fullt, så laddar den även förbrukningsbatteriet (som var vanligt bly 12V).

Dubbelriktningen består av att solpanelerna (har 200W på hiluxen) laddar först förbrukningsbatteriet sedan även startbatteriet. Det märktes ordentligt bra. Alltid full fart på startmotorn även på vintern.

https://www.offgridtec.com/en/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-intelligent . . . .

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Åkte till en takplåtsfirma och fick två bitar i rätt storlek tillkapade. Bara skruva dit med lite tätgucka. Fick även det andra taktältet levererat. Det är exakt samma modell som jag har sedan tidigare.

Sedan fortsatte jag med batteriet. Satte två bäröglor som sitter fast med 2st M10 gängstång tvärs igenom hela lådan, två bitar vattenslang skyddar batterierna. Ovanpå en bit masonit som skydd









_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Benny Steen skrev:
Guson skrev:
I en husbil eller husvagn har man väl oftast bara en generator och två batterier. Då kan mellansteget dels begränsa laddströmmen till hushållsbatteriet så inte huvudsystemet svimmar, dels steppar det upp spänningen en aning så man kan toppladda hushållsbatteriet trots lite spänningsfall i kablage (kanske mest tydligt i husvagnssammanhang).
Guson


Jag har haft en sådan här i min toyota hilux med dubbla batterier. Dubbelriktad. Generatorn laddar först startbatterier och när det är fullt, så laddar den även förbrukningsbatteriet (som var vanligt bly 12V).

Dubbelriktningen består av att solpanelerna (har 200W på hiluxen) laddar först förbrukningsbatteriet sedan även startbatteriet. Det märktes ordentligt bra. Alltid full fart på startmotorn även på vintern.

https://www.offgridtec.com/en/victron-cyrix-ct-12-24v-120a-intelligent . . . .


Det var en intressant produkt. Den kanske inte funkar lika klockrent om du har bly på ena sidan och litium på andra. Om man som du har en separat generator till förbrukningen är det förstås en annan situation och du var ju också ute efter att begränsa strömuttaget från generatorn.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
18 besök senaste veckan (23877 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande