Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök senaste veckan (23878 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Färdigställde batterilådan. förutom bms'en så har jag också en shunt som mäter ström och spänning och kan räkna ut hur mycket man har kvar av batteriet. Den mätaren monterar externt på någon lämpligt ställe. BMS'en kan jag kolla på via bluetooth på mobilen. 58kg väger lådan nu med invertern monterad. Den går precis att bära omkring.



61A när jag körde värmepickan på högsta nivån, motsvarar ca 1600W.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Var och hämtade en extra förarstol (med gasdämpning) och monterade den på passagerarsidan. Den är likadan förutom mönstret. Fast den ser högre ut på bilden.



Sedan har jag byggt innerskärmarna i takplåt och monterar golvet.


tätade med med transparent badrumsilikon så inte det skall tränga genom vatten.


Och skiljerelät mellan startbatteri och förbrukningsbatteri dök också upp.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



På tal om annat , är det du eller din granne som är hisstekniker ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
knotan skrev:
På tal om annat , är det du eller din granne som är hisstekniker ??
Det är grannen Robin. En bra granne, bara skrattar glatt åt alla mina bilar och projekt.

Jag är bara en enkel datakonsult i egna firman. Fast nu skall jag ju bli researrangör/chafför istället om det går som jag planerat.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Mötte dig i hoodet ikväll.
Lite malplacerat med en gammal brandbil ute och drar en ragg.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Lillen skrev:
Mötte dig i hoodet ikväll.
Lite malplacerat med en gammal brandbil ute och drar en ragg.

Det är fortfarande folk som flyttar på sig helt omotiverat eller stannar mitt i en rondell när man kommer :-)

Idag gjordes både en registeringsbesiktning (Pga jag tagit ur tank och pump) och en vanlig efterkontroll. Det enda jag fick komplettera med var 2 reflexer som skall sitta baktill. Fanns på Swedol och besiktningen var hyggliga nog att låta mig kommma förbi senare på dagen visa upp dom. Så nu är alla formaliteter fixade. Mycket skönt att det är helt klart. Fick beröm för mina nya bakstolar, dom tyckte det blev snyggt :-)





Sedan har jag lyft ena taktältet på plats, 48kg väger det. så man får använda skallen när man lyfter. Handtagen på bilen sitter perfekt till för att komma åt att ta tag i stegen och fälla ut tältet.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Provade fälla upp taktältet. Skall flytta det till mera mitten och vrida det 180grader. Stegen behöver en förlängning. Men överlag nästan enklare att fälla ihop från taket än stå på marken.



Gott om plats för ett tält till.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Brandbilen har jag mest kört med sista veckorna. Men nu har jag gjort lite uppdateringar. Skall ev. blir utflykt med övernattning till helgen.

LiFePo batterierna har fått en aktiv balanserare. Gör att man kan ladda ur och upp bättre.



Ett 110 svartmålat VVS rör som vattenbehållare för dusch och tvätt. Innerhåller ca 40 liter. Det blir uppåt 40 grader i sommarsol.



Och belysningmasten är inkopplad på nytt till tryckluft och el. Tryckluft har alla lastbilar inbyggt då det används för bromsystemet. Man behöver inte ha motorn igång för att hissa. Det finns två stora lufttankar som alltid har tryck i långt efter man stängt av motorn.

Ersatte allt tillkrånglad automatik med en enkel vridventil istället. Den sitter efter en dimsmörjare och strypventil så ev. läckage inte påverkar bromsarna.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Benny Steen skrev:
Ett 110 svartmålat VVS rör som vattenbehållare för dusch och tvätt. Innerhåller ca 40 liter. Det blir uppåt 40 grader i sommarsol.

Om du inte tänkt på det så behöver du en säkerhetsventil (eller expansionskärl) så det inte säger boom när vattnet expanderar i värmen...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nillet skrev:
Benny Steen skrev:
Ett 110 svartmålat VVS rör som vattenbehållare för dusch och tvätt. Innerhåller ca 40 liter. Det blir uppåt 40 grader i sommarsol.

Om du inte tänkt på det så behöver du en säkerhetsventil (eller expansionskärl) så det inte säger boom när vattnet expanderar i värmen...

Det gjorde det inte, Jag har provat på mitt förra bilbygge. Satte en vanlig bilventil och pumpade upp den 0.5 kg för att få bättre tryck på vattnet. Men jag valde istället att ta bort nålen men låta gummiventilen sitta kvar. Då rinner det mycket bättre ur kranen och man kan fylla baklänges via kranen till det sprutar ur ventilen.

Vatten volymexpanderar bara 210 x 10- 6 per grad (utanför is/ånga)
Luft är lite värre med 3400 x 10- 6 men det handlar om ca 30 graders skillnad.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
I helgen har jag varit på outlanding/taktälts träff i Högakusten, som är ett populärt friluftsområde mellan Örnsköldsvik och Härnösand. Vi campade och jämförde utrustning. Jag var tyngst och störst . men hade bäst lastmöjligheter. Det här är helt klart en hobby för dom som gillar både bilar och prylar :-)



Jag hade monterat mitt batteripack på plats och dragit 230VAC till andra sidan där jag hade en induktiv spisplatta och vattenkokare.



Efter 3 dagar med kylskåp + matlagning och med belysningstornet uppe på kvällarna hade jag förbrukat 3.7% ... Då helt utan att ladda.Jag kommer förmodligen inte behöva solceller utan nöjer mig med att ladda via bilens generator.



Vi körde diverse skogsvägar och uppför ett berg.Inga bekymmer trots det var trångt och snävt många gånger. Det är bättre svängradie på brandbilen än många av bilarna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Benny Steen skrev:
Efter 3 dagar med kylskåp + matlagning och med belysningstornet uppe på kvällarna hade jag förbrukat 3.7% ...



Det var bra!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Benny Steen skrev:


Efter 3 dagar med kylskåp + matlagning och med belysningstornet uppe på kvällarna hade jag förbrukat 3.7% ... Då helt utan att ladda.Jag kommer förmodligen inte behöva solceller utan nöjer mig med att ladda via bilens generator.



Nu blev man väldigt sugen på lipo till husbilen. Nu har vi solceller så skulle klara mig på betydligt mindre acc än du byggt. Men byter man till kompressorkyl hade det varit skönt att klara några dagar utan laddning. Med bra storlek på accet kan man ju köra ac varma dagar.

Vill du dela med dig får du gärna länka till vart du köpt celler mm.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:

Nu blev man väldigt sugen på lipo till husbilen. Nu har vi solceller så skulle klara mig på betydligt mindre acc än du byggt. Men byter man till kompressorkyl hade det varit skönt att klara några dagar utan laddning. Med bra storlek på accet kan man ju köra ac varma dagar.

Vill du dela med dig får du gärna länka till vart du köpt celler mm.


Inte LiPo, det är sådana du har i mobilen och datorn. Dom är brandfarliga vid ovarsam behandling.
LiFePo eller bara LiFe kallas det jag använder. Viktigt skillnad, ungefär som mellan bensin och diesel :-)

Den här tekniken utvecklas snabbt så vill du ha senaste informationen behöver du läsa på tex
https://diysolarforum.com/categories/energy-storage.19/

Jag köpte mina för snart 10 månader sedan från https://sibeile.en.alibaba.com/?spm=a2756.trade-list-buyer.0.0.27b076e . . . .

Jag tog en närmare titt på extra generatorn som sitter på motorn, Den används alltså inte just nu. Men gick till ett "elverk" som används för diverse verktyg och belysning. Verkar vara en riktig specialare. texten är lite sliten men det ser ut som den är på 250V AC och 3.5Kw ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Tack för info!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Benny Steen skrev:


Jag tog en närmare titt på extra generatorn som sitter på motorn, Den används alltså inte just nu. Men gick till ett "elverk" som används för diverse verktyg och belysning. Verkar vara en riktig specialare. texten är lite sliten men det ser ut som den är på 250V AC och 3.5Kw ?



Svårt att se men kunde det inte lika gärna stå 230?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:


Jag tog en närmare titt på extra generatorn som sitter på motorn, Den används alltså inte just nu. Men gick till ett "elverk" som används för diverse verktyg och belysning. Verkar vara en riktig specialare. texten är lite sliten men det ser ut som den är på 250V AC och 3.5Kw ?

Svårt att se men kunde det inte lika gärna stå 230?


absolut. jag var mest förvånad att det var en 230 volt generator. Trodde den leverade 12 eller 24V eftersom den är kopplad till stor svart låda märkt 12 V DC / 230 V AC. Men det är bara 12V som används när man skall "väcka" generatorn.



Men jag hittade en manual och extra generatorn är en 3 fas och lämnar upp till 270V och 12A. Inget jag sett i bil sammanhang förut.

Det blir för tillkrångat för att ladda mina LiFePo batterier via allt det här. Enklare ladda via bilens vanliga 24V generator. Det behövs dock en styrbox imellan så inte laddning av LiFePo batterierna överbelastar generatorn.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Går ju fint att köra en svets med den generatorn! Rejäla grejer.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Jag var lite skeptiskt till den låga energiförbrukningen. Räknar man 4% av 7500wh så är det 300wh. Kyskåpet drar 70wh när kompressorn går, men den går bara några minuter i taget. För mesta tiden drar den bara 75mA. vilket nog är diskplayen. Det lilla är inte ens värt räkna på.

Så jag gjorde en permanent installation så skall den få stå och gå några dagar för testmätning.

Sedan var jag och köpte 5m led slinga på IKEA. självhäftande och kostade 200:- och går direkt på 24V om man struntar använda 230VAC trafon som följde med. Den skall monteras inuti last/sovdelen.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Nu har kylen gått i 24 timmar och batteriet sjunkit 1%. Så det kanske stämmer ...

Det dök upp fönster från en skrotad husvagn i närheten. Fanns två 100x50cm stora öppningsbara fönster som jag köpe för 200:- . Kanske tar jag bort jalusiet baktill och sätter en fast skiva med fönster istället. Nedtill kan jag bygga en lucka för komma åt lastdelen.



Köpte även låsbeslag för prova ut.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493


Trådstartare
Senaste uppdateringarna. Ledstripp från ikea. Självhäftande monterad i ca 30 0graders vinkel nedåt/inåt för bra spridning. Drog bara 10W Så glömmer man dom på spelar ingen roll.



Byggde en tippbar hållare på gängjärn (som redan satt precis där på bilen) för dricksvatten. 20 liters dunk.




Fick en 40" LED bar av en kompis. Fixar ett fäste och sätter längst upp framtill på bilen. Drar 7A vid 24V. Så det är bara vid körning.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
19 besök senaste veckan (23878 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande