Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
131 besök senaste veckan (24446 totalt)
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Håll utkik efter leveransbilar som har de typerna av påbyggnad på skåpet och kolla hur de funkar.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
steffe skrev:
Håll utkik efter leveransbilar som har de typerna av påbyggnad på skåpet och kolla hur de funkar.

Finns det lastbilar med höj/sänkbart tak ?

Jag slog in artikelnummret på tempsensorn på tyska ebay, där kostade den 30 euro... Så jag beställde en. kan vara annat men för 300 sek kan man prova.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Japp, om du kollar skåpbilarna på 7 ton och uppåt så har flera höj/sänkbart tak för att kunna leverera till kunder med låg (2,40 - 3m) takhöjd vid kajen.





_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Det sitter 3 styck "saxar" i sidor/front väggarna som sköter parallelliteten sedan en hydraulkolv fram som lyfter.
steloppererade ett dylikt tak för en kund..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170




vad har det linjära ställdonet för funktion.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
steffe skrev:
Japp, om du kollar skåpbilarna på 7 ton och uppåt så har flera höj/sänkbart tak för att kunna leverera till kunder med låg (2,40 - 3m) takhöjd vid kajen.

Intressant. Det var nytt för mig. klart bra att känna till :-)

Michael Th skrev:

vad har det linjära ställdonet för funktion.

Jag ser inte riktigt var vajern tar vägen (ännu) Men misstänker det är för kunna styra gasen på motorn bakifrån på bilen där finns en kontrollpanel för pumpning.

Tar bort den när jag vet.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Benny Steen skrev:
steffe skrev:
Japp, om du kollar skåpbilarna på 7 ton och uppåt så har flera höj/sänkbart tak för att kunna leverera till kunder med låg (2,40 - 3m) takhöjd vid kajen.

Intressant. Det var nytt för mig. klart bra att känna till :-)

Michael Th skrev:

vad har det linjära ställdonet för funktion.

Jag ser inte riktigt var vajern tar vägen (ännu) Men misstänker det är för kunna styra gasen på motorn bakifrån på bilen där finns en kontrollpanel för pumpning.

Tar bort den när jag vet.


E-gas 😉

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Monterade in en voltmätare (bra för upptäcka problem med laddning/generator ) och dubbla USB uttag. Det blir alltså 4st totalt. Behövs ofta när man skall ha navigering och telefoner igång. Dom bakre passagerarna skall få egna uttag.



Sedan fick jag loss skivan framför tanken. Det sitter en extra ram i 100x60mm ovanpå bilens egna rambalkar för att fördela vikten av vattentanken. och hela påbyggnaden vilar nog på denna. Jag funderar på stoppa färskvattentankar i mellanrummet. Finns färdiga i plast.



El och tryckluftstyrningen till strålkastartornet. Den flyttar jag en bit.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
plockade loss all el och pnenumatik för att komma åt att demontera den gigantiska vattentanken. Det blir nog till att kapa ur den.



Belysningstornet var en tung best. (som allting på bilen...) Den skall få 24v LED lampor och monteras imellan förarhytten och boutrymmet. och då behövs inte 230VAC invertern längre.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Köpte 6st stolar med inbyggda midjebälten som dök upp i närheten. kommer från en stor taxi.

Monterar 4st framåtvända och en bakåtvänd. Och i utrymmet bakom förarplatsen som blir över kommer jag förmodligen montera ett kylskåp. Då slipper man ljudet på nätterna och kommer åt kylda drycker och mat under tiden man är ute och kör.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



ojjojojj vad många dylika som monterat på vår firma... skall du göra en regbesiktning för fler platser.. eller byter du ut lika för lika... risk att det blir svårt att bevisa hållfasthet med dessa gamla om du sas sätter i fler än innan då regelverket har förändrats..(hela tiden)
så jag hade låtsats att dessa satt i hela tiden...
besiktningen springer på firman varje vecka men vi har ju provdragnings intyg på alla stolar som vi monterar..
men du kanske har en personlig kontakt...
nya belt in seat stolar ligger på ca 10k styck... men just infästningen är det kniviga.. oftast har vi skenor som är typade till stolarna..
men som sagt kanske går enklare.. vi gör ibland crossbussar där ägare försökt med random beg. stolar att besiktiga där vi gör om /"rätt" med nya grejer...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Michael Th skrev:
ojjojojj vad många dylika som monterat på vår firma... skall du göra en regbesiktning för fler platser.. eller byter du ut lika för lika... risk att det blir svårt att bevisa hållfasthet med dessa gamla om du sas sätter i fler än innan då regelverket har förändrats..(hela tiden)
så jag hade låtsats att dessa satt i hela tiden...
besiktningen springer på firman varje vecka men vi har ju provdragnings intyg på alla stolar som vi monterar..
men du kanske har en personlig kontakt...
nya belt in seat stolar ligger på ca 10k styck... men just infästningen är det kniviga.. oftast har vi skenor som är typade till stolarna..
men som sagt kanske går enklare.. vi gör ibland crossbussar där ägare försökt med random beg. stolar att besiktiga där vi gör om /"rätt" med nya grejer...

Jag är inte helt inläst ännu men gamla lastbilar är visst lite speciella när det gäller sittplatser. Finns större friheter. Jag skall läsa på lite. Jag betalade bara 1600:- för alla stolarna tillsammans så det är inte hela världen om det inte går. Har besiktning i slutet av juni.

Har börjat kapa ur tanken. är ca 10mm glasfiber. går enkelt med vinkelslip men dammar ordentligt. Använder dom nu så tillgängliga corona munskydden. Virus är nog mindre än glasfiberdamm.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Eftersom det ser ut att sitta rullbälten i väggen föreslår jag att du regbesiktigar med originalstolarna och avvaktar med stolsbytet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Michael Th skrev:
ojjojojj vad många dylika som monterat på vår firma... skall du göra en regbesiktning för fler platser..

Jag är inte helt inläst ännu men gamla lastbilar är visst lite speciella när det gäller sittplatser. Finns större friheter.

Vet ej vad det brukar vara för antal platser i en brandbil men säkert typ 4-6 pers.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Michael Th skrev:
ojjojojj vad många dylika som monterat på vår firma... skall du göra en regbesiktning för fler platser..

Jag är inte helt inläst ännu men gamla lastbilar är visst lite speciella när det gäller sittplatser. Finns större friheter.

Vet ej vad det brukar vara för antal platser i en brandbil men säkert typ 4-6 pers.


Sju enligt första inlägget. Två i framsätet och fem "dykarstolar" där bak.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Guson skrev:
super7 skrev:
Benny Steen skrev:
Michael Th skrev:
ojjojojj vad många dylika som monterat på vår firma... skall du göra en regbesiktning för fler platser..

Jag är inte helt inläst ännu men gamla lastbilar är visst lite speciella när det gäller sittplatser. Finns större friheter.

Vet ej vad det brukar vara för antal platser i en brandbil men säkert typ 4-6 pers.

Sju enligt första inlägget. Två i framsätet och fem "dykarstolar" där bak.
Guson


Precis min bil råkar ha 6 passagerare + förare. Det bidrog till att detta exemplaret var extra intressant för mina ändåmål. Jag följer nog ditt råd Guson och besiktigar med stolarna i befintlig skick.
Gjorde en rejält arbetsinsats ikväll och kapade ur tanken, bara bottenbiten kvar. Sedan skall plåten längst bak också bort. det finns ytterligare ca 1 meter till där bakom. Sedan måste jag fundera hur mycket av innerväggarna som går att ta bort. Takets stabilitet ligger i att dom finns kvar. Men jag vill samtidigt ha få fram så mycket innerutrymmen som möjligt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



Följer bygget med stort intresse 👍
Fränare race transport går knappt att finna. Kanske en gammal amerikansk skolbuss.

Lycka till och kämpa på.

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
nikke-tribal skrev:
Följer bygget med stort intresse 👍
Fränare race transport går knappt att finna. Kanske en gammal amerikansk skolbuss.
Lycka till och kämpa på.

Kul att det uppskattas. Idag hann jag bara demontera golvsektionen av tanken, bakre plåten med runda och fyrkantiga hålet skall alltså också bort. Här ser man extra ramen för påbyggnaden som sitter ovanpå bilens vanliga ram.
Det blir 3,75m långt och 1.2 m brett i "korridoren" i mitten , längst fram och längst bak blir det 2.2m brett. Så där kan man ha sovplatser på tvären.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Det finns en stor nackdel med en tung lastbil som race-dragare. Det kräver CE (tynge än 7500kg) eller C1E (mindre än 7500kg) kort för ett bilsläp. Jag har ingetdera just just. Hade någon diffust plan om regga till personbil klass 2(husbil) eller skaffa C1E. husbilreggning hjälper inte alls. C1E gör att jag inte kan lasta alla grejor man vill ha med och skaffa ett CE kräver körträning och blir dyrt. Jag får återkomma i ämnet.

Idag blev det mera att borra ur popnitar och kapa alu. Men nu börjar det snart vara klart med en destruktiva delen av projektet.

Demonterade manöverpanelen.


Här bak tänkte jag ha "min" sovplats I höjd med där rostfria plåten slutar. Sidoplåtarna skall naturligtvis bort. under blir det förvaring. åtkommligt antingen innifrån eller utifrån.




Fundera på bygga mugghållare av grejorna.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Benny Steen skrev:


Har börjat kapa ur tanken. är ca 10mm glasfiber. går enkelt med vinkelslip men dammar ordentligt. Använder dom nu så tillgängliga corona munskydden. Virus är nog mindre än glasfiberdamm.


Köpte en "Multislip" på Biltema, Fein är väl orginalet.
Kapar plastlaminat som smör och dammet ramlar rakt ner. Nu har jag inte 10mm men väl 5. Funkar ofattbart bra och åtkomsten är fenomenal jämfört med vinkelharry.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Benny Steen skrev:
Det finns en stor nackdel med en tung lastbil som race-dragare. Det kräver CE (tynge än 7500kg) eller C1E (mindre än 7500kg) kort för ett bilsläp. Jag har ingetdera just just. Hade någon diffust plan om regga till personbil klass 2(husbil) eller skaffa C1E. husbilreggning hjälper inte alls. C1E gör att jag inte kan lasta alla grejor man vill ha med och skaffa ett CE kräver körträning och blir dyrt. Jag får återkomma i ämnet.


Om man är lite intresserad av grönklädd aktivitet så görs det en stor satsning på försvaret nu där Hemvärnet är en central del och satsas på. Så möjligheten att få utbildning för militärt förarbevis motsvarande CE är ganska god och med lite flyt går det att köra upp för C+CE i samband med uppkörningen för det militära förarbeviset.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
131 besök senaste veckan (24446 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande