Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
155 besök senaste veckan (24439 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
sweanders skrev:
Benny Steen skrev:
Det finns en stor nackdel med en tung lastbil som race-dragare. Det kräver CE (tynge än 7500kg) eller C1E (mindre än 7500kg) kort för ett bilsläp. Jag har ingetdera just just. Hade någon diffust plan om regga till personbil klass 2(husbil) eller skaffa C1E. husbilreggning hjälper inte alls. C1E gör att jag inte kan lasta alla grejor man vill ha med och skaffa ett CE kräver körträning och blir dyrt. Jag får återkomma i ämnet.


Om man är lite intresserad av grönklädd aktivitet så görs det en stor satsning på försvaret nu där Hemvärnet är en central del och satsas på. Så möjligheten att få utbildning för militärt förarbevis motsvarande CE är ganska god och med lite flyt går det att köra upp för C+CE i samband med uppkörningen för det militära förarbeviset.

jo, det gröna är jag väl förtrogen med. Tyvärr är vi lite hemliga av oss men jag kan bjuda på en bild av tjänstefordonet fickparkerat i spenaten. Kanske svårt att se då det är kamoflerat. men det finns där mellan träden, jag lovar.

Jag skall till och med bli fordononsutbildare i höst...



Jag var och vägde brandbilen ikväll. 1100kg lättare. Colin Chapman skulle varit stolt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Benny Steen skrev:


Jag var och vägde brandbilen ikväll. 1100kg lättare. Colin Chapman skulle varit stolt.


Med eller utan förare

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



MaZ skrev:
Benny Steen skrev:


Har börjat kapa ur tanken. är ca 10mm glasfiber. går enkelt med vinkelslip men dammar ordentligt. Använder dom nu så tillgängliga corona munskydden. Virus är nog mindre än glasfiberdamm.


Köpte en "Multislip" på Biltema, Fein är väl orginalet.
Kapar plastlaminat som smör och dammet ramlar rakt ner. Nu har jag inte 10mm men väl 5. Funkar ofattbart bra och åtkomsten är fenomenal jämfört med vinkelharry.


Innan var vinkelharry favoritverktyget, men tigersåg och Julas multiverktyg är fantastiskt bra. Framförallt att det inte flyger saker överallt och det kan vara enklare att komma åt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:


Har börjat kapa ur tanken. är ca 10mm glasfiber. går enkelt med vinkelslip men dammar ordentligt. Använder dom nu så tillgängliga corona munskydden. Virus är nog mindre än glasfiberdamm.


Köpte en "Multislip" på Biltema, Fein är väl orginalet.
Kapar plastlaminat som smör och dammet ramlar rakt ner. Nu har jag inte 10mm men väl 5. Funkar ofattbart bra och åtkomsten är fenomenal jämfört med vinkelharry.


Innan var vinkelharry favoritverktyget, men tigersåg och Julas multiverktyg är fantastiskt bra. Framförallt att det inte flyger saker överallt och det kan vara enklare att komma åt.

Glasfiber kapas enklast och snyggast med diamantskiva på vinkelharry / dremel , andningsmask och långärmat är ett krav. Finns det diamantblad till tigern så är det ju bra oxå.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



steffe skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
MaZ skrev:
Benny Steen skrev:


Har börjat kapa ur tanken. är ca 10mm glasfiber. går enkelt med vinkelslip men dammar ordentligt. Använder dom nu så tillgängliga corona munskydden. Virus är nog mindre än glasfiberdamm.


Köpte en "Multislip" på Biltema, Fein är väl orginalet.
Kapar plastlaminat som smör och dammet ramlar rakt ner. Nu har jag inte 10mm men väl 5. Funkar ofattbart bra och åtkomsten är fenomenal jämfört med vinkelharry.


Innan var vinkelharry favoritverktyget, men tigersåg och Julas multiverktyg är fantastiskt bra. Framförallt att det inte flyger saker överallt och det kan vara enklare att komma åt.

Glasfiber kapas enklast och snyggast med diamantskiva på vinkelharry / dremel , andningsmask och långärmat är ett krav. Finns det diamantblad till tigern så är det ju bra oxå.


Fast det var ju det där med dammet då, fläkten i vinkelslipen blåser ju runt allt som skivan slipar bort. Med multiverktyget så blir det ingen hastighet på luften och med 250w så behövs det knappt kylas heller så det blåser inte storm genom verktyget. Det är en makalös skillnad på hur mycket damm som skapas och sprids.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Glasfibertanken tillsammans med massa annat skrot är redan kört på återvinningen, men nästa gång jag köper en brandbil skall jag använda era tips :-) Idag skall jag flytta avgasröret under bilen och ta ställningen på taket.

Ni kan få en annan uppgift att fundera på. På taket är det ett runt hål med 62cm diameter. Jag tänkte ha en taklucka som släpper in ljus. men gärna även så man kan klättra ut. Finns takluckor till husbilar/vagnar 50x50 för 1300:- , 70x50 kostar drygt 4000. Finns det något annat lösning, Båtfolk kanske har något ?



Skyddet för ljustornet. Behåller det ett tag. En Starlink antenn skulle passa bra i den :-)


Köpte lite grövre verktyg för att lossa hjulmuttrar, ett stålrör agerar förlängare. Funkade fint. Jag fundera på ta bort inre bakre hjulen för mera golvyta, mindre vikt. varje hjul klarar 3500kg så belastningen är ok. men det behövs väl någon "spacer" kanske ?


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



KSP-torn
För smala personer då.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



Handla lucka från en husvagn skrot...

_________________
Michael Thulesius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Köpte lite grövre verktyg för att lossa hjulmuttrar, ett stålrör agerar förlängare. Funkade fint. Jag fundera på ta bort inre bakre hjulen för mera golvyta, mindre vikt. varje hjul klarar 3500kg så belastningen är ok. men det behövs väl någon "spacer" kanske ?

Gör det nått om hjulet flyttas in kanske 10mm?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Benny Steen skrev:
Jag fundera på ta bort inre bakre hjulen för mera golvyta, mindre vikt. varje hjul klarar 3500kg så belastningen är ok. men det behövs väl någon "spacer" kanske ?

Undrar om hjullagren kommer misstycka när spårvidden praktiskt sett ökar med någon decimeter eller två eller om det inte blir någon större skillnad i praktiken med den lägre vikten.

Sedan skulle jag behållit dubbelmontage bak av fåfänga, lastbilar "ska" ha det

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Victor. skrev:
Benny Steen skrev:
Jag fundera på ta bort inre bakre hjulen för mera golvyta, mindre vikt. varje hjul klarar 3500kg så belastningen är ok. men det behövs väl någon "spacer" kanske ?

Undrar om hjullagren kommer misstycka när spårvidden praktiskt sett ökar med någon decimeter eller två eller om det inte blir någon större skillnad i praktiken med den lägre vikten.

Sedan skulle jag behållit dubbelmontage bak av fåfänga, lastbilar "ska" ha det


Marktrycket blir ju högre med ett däck per sida mindre. Kan ju vara problem på mjukare vägar eller typ gräsmatta. Inte så poppis att göra djupa spår in saker .

_________________
Markus Ålind
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Qaz skrev:
Marktrycket blir ju högre med ett däck per sida mindre. Kan ju vara problem på mjukare vägar eller typ gräsmatta. Inte så poppis att göra djupa spår in saker .


Hur många kubikmeter vatten rymde tanken?

Är väl hyfsat enkelt och räkna på hur mycket vikt man reducerat över bakaxeln och sen kan man göra en uppskattning om det känns vettigt och ta bort. thumbs up
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Vem fan köper en brandbil???

Älskar det följer detta projekt med stort intresse!! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



And ersJepp sson skrev:
Qaz skrev:
Marktrycket blir ju högre med ett däck per sida mindre. Kan ju vara problem på mjukare vägar eller typ gräsmatta. Inte så poppis att göra djupa spår in saker .


Hur många kubikmeter vatten rymde tanken?

Är väl hyfsat enkelt och räkna på hur mycket vikt man reducerat över bakaxeln och sen kan man göra en uppskattning om det känns vettigt och ta bort. thumbs up


Glöm inte skillnaden i allmänhetens acceptans för förstörelse: folk (åtminstone de flesta, vi rejsianer kan ju ha en annan åsikt) är nog mer benägna att acceptera spår i gräsmattan efter ett brandbilsbesök, än efter att Benny kört förbi

Coolt projekt! Jag tänker att brandbilar och andra utryckningsfordon borde vara väldigt väl underhållna, trots att de körs mycket och hårt. Men din verkar inte ha körts mycket heller?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Benny Steen skrev:
Glasfibertanken tillsammans med massa annat skrot är redan kört på återvinningen, men nästa gång jag köper en brandbil skall jag använda era tips :-) Idag skall jag flytta avgasröret under bilen och ta ställningen på taket.

Ni kan få en annan uppgift att fundera på. På taket är det ett runt hål med 62cm diameter. Jag tänkte ha en taklucka som släpper in ljus. men gärna även så man kan klättra ut. Finns takluckor till husbilar/vagnar 50x50 för 1300:- , 70x50 kostar drygt 4000. Finns det något annat lösning, Båtfolk kanske har något ?

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-06-22-10-45-08_img_20210622_103815. . . . .

Skyddet för ljustornet. Behåller det ett tag. En Starlink antenn skulle passa bra i den :-)
https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-06-22-10-45-08_img_20210621_203324. . . . .

Köpte lite grövre verktyg för att lossa hjulmuttrar, ett stålrör agerar förlängare. Funkade fint. Jag fundera på ta bort inre bakre hjulen för mera golvyta, mindre vikt. varje hjul klarar 3500kg så belastningen är ok. men det behövs väl någon "spacer" kanske ?

https://rejsa.nu/im/user/1337/2021-06-22-10-45-08_img_20210621_203346. . . . .


bussskroten på Hölö, eller någon annan tyngre fordon demontering och köpa komplett taklucka från buss.

Får du nog en 60*80 eller större för en röding eller två

_________________
Roland Johansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
oj, mycket intresse kring en gammal lastbil jämfört med bilarna jag annars skriver om :-)
Tack för tipset om skrotar, fanns rätt mycket på bildelsbasen bl.a . dom verkar dock sälja lucka och ram separat.

super7 skrev:

Gör det nått om hjulet flyttas in kanske 10mm?

Nä, det gör det ju inte. Det vore ju en enkel lösning. jag skall plocka loss däcken på ena sidan och kolla.

And ersJepp sson skrev:
Qaz skrev:
Marktrycket blir ju högre med ett däck per sida mindre. Kan ju vara problem på mjukare vägar eller typ gräsmatta. Inte så poppis att göra djupa spår in saker .

Hur många kubikmeter vatten rymde tanken?
Är väl hyfsat enkelt och räkna på hur mycket vikt man reducerat över bakaxeln och sen kan man göra en uppskattning om det känns vettigt och ta bort. thumbs up

2m3 vatten och skum. Men sedan var det massor av grejor. jag har ju själv plocka bort 1100kg. Modellen heter FL614 där "14" betyder totaltvikten i ton. Jag kommer hamna på ca 7 ton, så det finns marginaler.


Himlar skrev:

Coolt projekt! Jag tänker att brandbilar och andra utryckningsfordon borde vara väldigt väl underhållna, trots att de körs mycket och hårt. Men din verkar inte ha körts mycket heller?


2640 mil hade den gått när jag hämtade den, bara 20 mil mera sedan förra besiktningen 2020. Sista åren har den nog varit reservbil.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Skruvade loss avgasröret som gick rakt upp och metallställningen för stegen på taket.



Jag skruvade även loss dragkroken och skall pressa ur kulan. satt med 30mm skruv. Ryobin fick jobba, Jag behöver en större mutterpicka...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
super7 skrev:

Gör det nått om hjulet flyttas in kanske 10mm?

Nä, det gör det ju inte. Det vore ju en enkel lösning. jag skall plocka loss däcken på ena sidan och kolla.

Annars så kan jag ju höra med Stefan om bytes affär, dina 4 däck mot 2 breda i stället.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Benny Steen skrev:
Skruvade loss avgasröret som gick rakt upp och metallställningen för stegen på taket.



Jag skruvade även loss dragkroken och skall pressa ur kulan. satt med 30mm skruv. Ryobin fick jobba, Jag behöver en större mutterpicka...


1" luftknackare är ganska bra

Om du bara väljer enkelhjul bak blir den nog lite vinglig på väg... När lastbilar säljs i terrängutförande med singelhjul bak brukar det vara lite bredare däck och fälg etc. Kolla Paris-Dakar lastbilar etc

Men varför inte bygga en enkel ram/bur och klä med tex aluplåt eller glasfiberskivor och isolering etc, några centimeter högre för ståhöjd etc?

Kolla vad för bälteskrav som finns på din bil, har du inga bälteskrav kan du köpa en soffa på ikea och ha som sittplatser vid regbes. Tror bälteskrav kom typ -98?

_________________
Roland Johansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Om du bara väljer enkelhjul bak blir den nog lite vinglig på väg... När lastbilar säljs i terrängutförande med singelhjul bak brukar det vara lite bredare däck och fälg etc. Kolla Paris-Dakar lastbilar etc

Men varför inte bygga en enkel ram/bur och klä med tex aluplåt eller glasfiberskivor och isolering etc, några centimeter högre för ståhöjd etc?

Kolla vad för bälteskrav som finns på din bil, har du inga bälteskrav kan du köpa en soffa på ikea och ha som sittplatser vid regbes. Tror bälteskrav kom typ -98?

ok, bra att veta om hjulen. Jag kanske provar och kör och ser hur det känns.

Jag är nog skyldig en förklaring så ni bättre förstår projektet, allt intresse gör det väldigt roligt för mig.
Detta var första gången jag kände att det nog var läge att berätta för frun innan jag kom med hem med en bil till. Så jag sade till frun:

"Jag skall sluta mitt jobb , köpa en brandbil och öppna en resebyrå."

Jag har jobbat som datakonsult i eget företag sedan 20 år och vill göra något annat. Planen är att i höst när folk fått båda sprutorna och vaccinpassen. Att med brandbilen köra "äventyrsresor" med 5-6 betalande passagerare. med hyfsad hög komfort. Vi sover i taktält och lagar vår egen mat , men käkar naturligvis även på restaurang längs vägen. Jag har arrangerat gruppresor med kompisar förut och fixar planeringen. Kan meka bil och el.

Resmålen är ställen jag själv vill besöka, udda grejor. Resorna bli 2-3veckor långa. Inom Europa till en början.


Dragkulan lossnade i pressen, fästet är koniskt. Så jag får väl borra hålet cylindriskt och stoppa en 50mm kula med rördistans. Har inte hittat något motsvarande kulor hos lantmännen och liknande firmor.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Benny Steen skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Om du bara väljer enkelhjul bak blir den nog lite vinglig på väg... När lastbilar säljs i terrängutförande med singelhjul bak brukar det vara lite bredare däck och fälg etc. Kolla Paris-Dakar lastbilar etc

Men varför inte bygga en enkel ram/bur och klä med tex aluplåt eller glasfiberskivor och isolering etc, några centimeter högre för ståhöjd etc?

Kolla vad för bälteskrav som finns på din bil, har du inga bälteskrav kan du köpa en soffa på ikea och ha som sittplatser vid regbes. Tror bälteskrav kom typ -98?

ok, bra att veta om hjulen. Jag kanske provar och kör och ser hur det känns.

Jag är nog skyldig en förklaring så ni bättre förstår projektet, allt intresse gör det väldigt roligt för mig.
Detta var första gången jag kände att det nog var läge att berätta för frun innan jag kom med hem med en bil till. Så jag sade till frun:

"Jag skall sluta mitt jobb , köpa en brandbil och öppna en resebyrå."

Jag har jobbat som datakonsult i eget företag sedan 20 år och vill göra något annat. Planen är att i höst när folk fått båda sprutorna och vaccinpassen. Att med brandbilen köra "äventyrsresor" med 5-6 betalande passagerare. med hyfsad hög komfort. Vi sover i taktält och lagar vår egen mat , men käkar naturligvis även på restaurang längs vägen. Jag har arrangerat gruppresor med kompisar förut och fixar planeringen. Kan meka bil och el.

Resmålen är ställen jag själv vill besöka, udda grejor. Resorna bli 2-3veckor långa. Inom Europa till en början.


Dragkulan lossnade i pressen, fästet är koniskt. Så jag får väl borra hålet cylindriskt och stoppa en 50mm kula med rördistans. Har inte hittat något motsvarande kulor hos lantmännen och liknande firmor.


Oavsett, att göra ett 'eget' skåp tar inte lång tid...

Och vad avser dragkrok, låt skära ut en ny platta och svetsa på en liten balk/fyrkantsrör och skruva dit en vanlig 50mm kula.

Lycka till

_________________
Roland Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Expeditionsbrandbilen
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
155 besök senaste veckan (24439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande