Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
58 besök senaste veckan (27139 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Nikel skrev:
Vad fint =).


Brembo bromsar borde ju ge några hk även om det är trummor va? Är ju dessutom alu-trummor! Lätt och fint!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Vad fint =).


Brembo bromsar borde ju ge några hk även om det är trummor va? Är ju dessutom alu-trummor! Lätt och fint!


Är det orginal trummor kvar? Dom är lite speciella i aluminiumkomposit. (MMC)
Jag fick aldrig ordning på dom, hade stor aptit för bromsbackar, byggde till slut (tyvärr) om till gjutjärnstrummor.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Spirou944t skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Vad fint =).


Brembo bromsar borde ju ge några hk även om det är trummor va? Är ju dessutom alu-trummor! Lätt och fint!


Är det orginal trummor kvar? Dom är lite speciella i aluminiumkomposit. (MMC)
Jag fick aldrig ordning på dom, hade stor aptit för bromsbackar, byggde till slut (tyvärr) om till gjutjärnstrummor.


Du köpte bara fel belägg =).

Jag har alutrummor på Sunken och dom har gått 43000 mil.
Man får köpa ATE belägg.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Nikel skrev:
Spirou944t skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Vad fint =).


Brembo bromsar borde ju ge några hk även om det är trummor va? Är ju dessutom alu-trummor! Lätt och fint!


Är det orginal trummor kvar? Dom är lite speciella i aluminiumkomposit. (MMC)
Jag fick aldrig ordning på dom, hade stor aptit för bromsbackar, byggde till slut (tyvärr) om till gjutjärnstrummor.


Du köpte bara fel belägg =).

Jag har alutrummor på Sunken och dom har gått 43000 mil.
Man får köpa ATE belägg.


Köpte Brembo nu. Får köpa ATE när de går ner sig. Alu-trummorna får man vårda ömt!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Spirou944t skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Vad fint =).


Brembo bromsar borde ju ge några hk även om det är trummor va? Är ju dessutom alu-trummor! Lätt och fint!


Är det orginal trummor kvar? Dom är lite speciella i aluminiumkomposit. (MMC)
Jag fick aldrig ordning på dom, hade stor aptit för bromsbackar, byggde till slut (tyvärr) om till gjutjärnstrummor.


Inte så konstigt att de skulle kunna käka belägg. Toligtvis kiselkarbid, och jag gissar "whiskers" d.v.s. små strån med SiC, och SiC är relativt hårt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Japp, kiselkarbid. Nu har Lupon fungerande handbroms även vänster bak.

Nu ska det i nytt fett i drivknut och en ny slangklämma. Den gamla hade lossat och spritt fett lite överallt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Nya möjligheter till att lära sig något.

Sitter en limmad damask i fel dimension på bilen. Har beställt en ny i rätt dimension. Man får väl lära sig att dela Lupoframvagn om man ska dela på eländet. Damasken ska ju på axeln någonstans.




Får fortsätta med olja och filterbyte i väntan på delar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Är det där inte sånt jobb som man köper en helt ny axel för numera?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Är det där inte sånt jobb som man köper en helt ny axel för numera?


Org damask har utgått, så jag gissar att org drivaxel ofinns den också. Beställt från Stjälonomen som ska finnas hemma imorgon.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Rejsiga luftscoop till de stoooooora, eh, små bromsarna. Ser ju bra ut inför ev konbanor.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Klåpare till ingenjörer i Tyskland...




Motorn behöver lyftas en aning för att lossa nedre länkarmen. Suck...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Nu tycker jag du är lite kinkig.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Gustav_H78 skrev:


Motorn behöver lyftas en aning för att lossa nedre länkarmen. Suck...


Både motor och bärarmar i subframe, gissar jag? Så du tjänar inget på att släppa ner subframe ett par cm?

Annars, ifall det är ståltråg kan du knacka en liten bucka i tråget ifall det bara är ett par mm du behöver.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Gustav_H78 skrev:
Klåpare till ingenjörer i Tyskland...


Motorn behöver lyftas en aning för att lossa nedre länkarmen. Suck...

Skulle det funka om man vänder på skruven?
Dvs kapa av denna och skaffa en ny och stoppa in den från andra hållet?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Det räckte med att lossa muttern på övre motorfästet några varv och höja med domkraft i tråget så gick den fritt.

Självklart är tråget i alu, finns inte mycket järn på dessa bilar 😉

Men hittade fler roliga specialmuttrar när jag skulle lossa drivaxeln.

En till vända till Biltema...



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Den ska dras jävligt löst.
Tänk på det.

Ska du ha loss drivaxel?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
Nikel skrev:
Den ska dras jävligt löst.
Tänk på det.

Ska du ha loss drivaxel?


Klurar på hur jag ska dela drivaxeln för att få bytt inte damasken. Lutar åt att lossa inre lederna på länkarmen och dra hela paketet utåt och slippa lossa drivaxelmuttern, spindelled mm.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10631



Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Den ska dras jävligt löst.
Tänk på det.

Ska du ha loss drivaxel?


Klurar på hur jag ska dela drivaxeln för att få bytt inte damasken. Lutar åt att lossa inre lederna på länkarmen och dra hela paketet utåt och slippa lossa drivaxelmuttern, spindelled mm.


Måste du dela, eller kan du kränga över den med ett sånt där verktyg?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
DJ skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Den ska dras jävligt löst.
Tänk på det.

Ska du ha loss drivaxel?


Klurar på hur jag ska dela drivaxeln för att få bytt inte damasken. Lutar åt att lossa inre lederna på länkarmen och dra hela paketet utåt och slippa lossa drivaxelmuttern, spindelled mm.


Måste du dela, eller kan du kränga över den med ett sånt där verktyg?


Måste åtminstone få ut drivaxeln från växellådan. Det var det jag menade med "dela".

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Lossa spindelled, styrled, kstags fäste samt drivaxel mutter.
Sen är det förhoppningsvis bara att ta loss allting.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674


Trådstartare
På väg...



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17   >>
58 besök senaste veckan (27139 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande