Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17 >> 25 besök idag (27122 totalt) |
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Kom ihåg för min egen hjärna.
Stötdämpare. https://www.fk-shop.de/index.php?lan _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Hittade min gamla Qstarz 10Hz gps. Racechrono är installerat. Får snickra ihop ett Goprofäste också. Eller bara sugpropp på sidorutan. Kommer bli världens minst actionfyllda räjsfilm
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Johans bild ärligt snodd från Eftersnackstråden om Sprint 5 Vårgårda. Alltså, så roligt att se dig på banan igen Gustav! Sedan har jag lovat att framföra ett offentligt tack till dig Gustav från SVKG's racingutskott för lån av bil till "Polestar Trophy", även känt som "A star in a resonably priced car". Helt enkelt vinnarna i resp klass (A, B och C) fick låna din gula räser och göra upp om vem som var snabbast ...vem som vann vet bara styrelsen, alla deltagare lever i ovisshet fram till årsmötet. Men ett rykte på stan säger att alla 3 deltagare var inom 1 sekund från varandra Så inte nog med att du får glädjas åt din bil - den skänker glädje åt andra med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Väldigt trevligt att träffas och riktigt kul att få se din bil jobba hårt i banan.
De där extra pållarna vi pratade om hade varit grymt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kul att träffas och fin körning!
Du och Anders är levande bevis på att nöjesfaktorn inte behöver sitta under huven! Håller med - den här tråden behöver flyttas! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Racerapport, ja faktiskt
Vårgårda 2021-08-29 Ja ha, dags att avlägga rapport. Har ju kört racing på "riktigt" tidigare med en Alfa 75 turbo i Club Alfa Romeos racingserie liknande roadsport samt även lite långlopp i SLC. Så, van vid att packa släpkärra, reservdelar, dragbil, besiktiga släp, boka stuga/hotell mm, mm, mm så var det nästan lite tomt dagarna innan. Ja ha, bilen är besiktigad, verkar fungera och en liten väska med hjälm, handskar, skor och lite mellanmål är redan packat. Ok då, det är så här det känns att köra gatbil på banan. Rätt bekvämt faktiskt. Bilen då, ja så mycket till räserbil är det ju inte, men den startar, går att köra och svänga med så då måste man ju kunna köra konbana? Ja, det kan man! Går det bra då, nja, men roligt är det Till att börja med så är det riktigt roligt att vara på "banan" igen om ni förstår vad jag menar. Har saknat racingen och allt vad det innebär väldigt mycket, inser man när man står där på asfalten, snörar på sig raceskorna, känner doften av bränt gummi, bensinångor, hör däckstjut, vrålande motorer på högvarv mm. Mmmmmmm, mumma! Några av deltagarna har jag träffat tidigare, delat garage med någon av dem, tjötat på nätet med desto fler. Kul att få ansikten på många människor man bara träffat här på forumet. Kul! Körningen då? Ja, vad hade ni förväntat er av en helt standard VW Lupo 3L med drygt 27000 mil på klockan, och NOLL uppgraderingar. Nja, inte snabbast i stan direkt, men visade det sig när resultaten kom, inte långsammast heller. Hör och häpna! Den ystra lilla trepipen med sin drygt 60 hästar (hade den åtminstone när den rullade av linan i Düskland för 17 år sedan) kämpade ändå på tappert. Första vändan tänkte jag att jag låter den stå i automatläge, men stänger av ECO, det ger ändå 50% ökning av effekten. Wow! Att låta den robotiserade manuella lådan få bestämma själv var dagens första misstag. Herre min skapare vad den är knäpp. På allmän väg kommer man in i en lunk när man kör snålis med mysko "automat". Man vänjer sig vid att den växlar strax norr om 1000 rpm och att det tar en förmiddag att lägga i nästa växel. I konbana är 99,9% av det tålamodet borta, långt borta. Så, istället för att koncentrerar mig på att svänga och bromsa, satt jag mest och var irreterad över att lådan helst ville lägga i fyran eller femman så fort jag släppte gasen mellan några av konorna. Sen hade jag tron att bilen kommer vara så långsam så jag kommer kunna hålla fullgas ända bort till vändningen. Ack så fel jag hade. Mina 155 breda snålrullande ekonomidäck samt 27000 mil gamla framvagn lämnade en del övrigt att önska i kurvgrepp. Det understyrde något hejdlöst. Inte hålla stumt hela vägen alltså. Nästa repa ställde jag den i tiptronic och tänkte att det räcker att lägga i tvåan för så fort borde det inte gå. Fel det också. Den här bilen behövde faktiskt lägga i trean när det började gå "undan". Men bottenvridet är så erbarmerligt dåligt så jag behöver även gå ner på tvåan mitt på några ställen på banan. Att accelera tillbaka upp i fart är det som stjäl tid, inkl seeeeega växlingar. Mer funderingar på det senare. Efter ytterligare några repor hade jag lärt mig hitta runt bland konorna, framförallt efter vändningen. Hur svårt skall det vara att lära sig? Märkligt. Kollade lite tider och hoppades ligga inte alltfår långt efter FyFabian, men oj, det var långt ner till Anders tider. Han har bra fart i den där bilen som på pappret har ännu sämre förutsättningar än jag. Ungefär lika effekt men sämre vikt/effektförhållande. Nå, vad kan man göra åt detta? Kapade typ en sekund per vända jag körde och hittade lite rytm till slut. Insåg efter ett tag att köra bilslalom inte är helt olikt slalom med portar med skidor under fötterna, eller faktiskt väldigt likt. Hela tiden titta långt bort, sväng in tidigt och var redan i nästa port i tanken för att hinna med att placera bilen rätt i kommande port. Lätt i teorin, men det ska göras också. Efter ungefär halva dagen och jag inser att Anders kapar tid i ungefär samma tempo så började jag göra en plan för mig själv istället. Hade inlett med 96 tider, snuddat ner på 94 och någon 93 tid. Sade lite kaxigt att målet är att köra en sub 90, ganska övertygad om att den tiden inte fanns i mig, eller bilen. Ungefär där erbjuder Figgz att låna ut sin gula bil. Jag menar, gul bil som gul bil. Första gången för mig i en sjua, och shit vad kul det var! Som att köra gokart, på steroider och lite större format, men inte mycket större. Stort tack för förtroendet att få ratta den gula! Samtidigt så frågar Fredrik om min gula får utgöra finalbil i Polestar Challenge finalen? Hmm, vill folk verkligen det? Men visst, prova du och se hur det funkar. Figgz drar iväg och sätter en 90 repa, på första försöket. Nu är det allmänt kännt att Fredrik kör snabbt i vad som helst som han sätter sig i, från start. Sjukt imponerande! Men nu visste jag att bilen klarar 90 sekunders runda. Körde någon vända till och lät övriga finalister göra sina rundor i min bil. Dock med skärmen släckt så ingen fick veta tiderna. Dock blev jag meddelad att det går att köra fort med den lilla. Så, hade nästan börjat packa ihop för dagen, men några vändor till måste jag försöka. Så dagens sista stint klippte jag till med 89,35! Det gick! Detta innebär fortfarande ca 5 sekunder ner till Anders, men ändå. Och fem sekunder, hur plockar man det med detta materialet? Det gör man inte, tror jag. Men tankarna har redan börjat spinna i huvudet på uppgraderingar på framförallt väghållningssidan. Motoreffekt går att få 30% till via chipning av mjukvaran i motorn. Det kan göra behovet av att växla något mindre, annars är det just där det tappas oändligt mycket tid, känns det som. Och får man bukt med understyrning så borde man kunna hålla högre lägstafart, och kanske slippa en växling eller två där också. Men, Anders lär ha ungefär samma planer vad gäller väghållning, så det gäller nog att plocka fram ett ess eller två ur rockärmen, och lära sig köra konbana. Det här var sjukt kul! Längtar redan efter vinterslalom! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Jag måste ju säga att jag blir sådär helt omotiverat glad av att läsa din racerapport Vansinnigt kul att du tog steget och körde (hoppas innerligt det blir fortsättning nästa säsong), och visst är det irriterande med den där FyFabian... _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||
Tackar för fina ord om mig i din rapport. Faktum är att den ger mig massor av inspiration till nästa år. Jag har under säsongen lagt bättre tider än flera kompetenta bilar men det är bara en tränings- och tidsfråga innan föraren sätter bättre tider konsekvent. Men nu är jag jagad på riktigt av en någorlunda jämbördig bil och mer erfaren förare så nu känner jag att hornen växer ut på riktigt. Game on!
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Jo, får tacka för att jag fick låna passagerasätet i Mussen och tack till Fredrik som visade hur man rattar ett jänkejärn! Det är en bra bil du byggt ihop Janne, och fort går den! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Silly season have just started _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17 >> 25 besök idag (27122 totalt) |