Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
536 besök senaste veckan (26754 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Anmäld...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Med viss tvekan. Det adderar ändå något tiondels gram i onödig vikt.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



dessa uppoffringar..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Gustav_H78 skrev:
Anmäld...


Tjoho! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Kom ihåg för min egen hjärna.

Stötdämpare.

https://www.fk-shop.de/index.php?lang=1&force_sid=271e49b45ac384b7 . . . .

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Hittade min gamla Qstarz 10Hz gps. Racechrono är installerat. Får snickra ihop ett Goprofäste också. Eller bara sugpropp på sidorutan. Kommer bli världens minst actionfyllda räjsfilm

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



Kul tråd! Älskar dessa budgetprojekt.

Hur är komforten i dessa? Är det 80-tals Micra eller drägligt?

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Bilen är tävlad med på bana. Check.






_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Nu ligger den i fel forumdel.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Återkommer med mer utförlig rapport, men jo, den har begått banpremiär


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489




Johans bild ärligt snodd från Eftersnackstråden om Sprint 5 Vårgårda.

Alltså, så roligt att se dig på banan igen Gustav!
Sedan har jag lovat att framföra ett offentligt tack till dig Gustav från SVKG's racingutskott för lån av bil till "Polestar Trophy", även känt som "A star in a resonably priced car". Helt enkelt vinnarna i resp klass (A, B och C) fick låna din gula räser och göra upp om vem som var snabbast

...vem som vann vet bara styrelsen, alla deltagare lever i ovisshet fram till årsmötet. Men ett rykte på stan säger att alla 3 deltagare var inom 1 sekund från varandra

Så inte nog med att du får glädjas åt din bil - den skänker glädje åt andra med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Bra att folk använder bilderna!

Jag gillar att den skriker ut sitt budskap till en, "USE" använd mig!
(bra race-face också)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Var det som alla brukar tycka, dvs oväntat kul bil Lupon.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Väldigt trevligt att träffas och riktigt kul att få se din bil jobba hårt i banan.

De där extra pållarna vi pratade om hade varit grymt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att träffas och fin körning! thumbs up thumbs up thumbs up

Du och Anders är levande bevis på att nöjesfaktorn inte
behöver sitta under huven!

Håller med - den här tråden behöver flyttas!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Racerapport, ja faktiskt

Vårgårda 2021-08-29

Ja ha, dags att avlägga rapport. Har ju kört racing på "riktigt" tidigare med en Alfa 75 turbo i Club Alfa Romeos racingserie liknande roadsport samt även lite långlopp i SLC. Så, van vid att packa släpkärra, reservdelar, dragbil, besiktiga släp, boka stuga/hotell mm, mm, mm så var det nästan lite tomt dagarna innan. Ja ha, bilen är besiktigad, verkar fungera och en liten väska med hjälm, handskar, skor och lite mellanmål är redan packat. Ok då, det är så här det känns att köra gatbil på banan. Rätt bekvämt faktiskt.

Bilen då, ja så mycket till räserbil är det ju inte, men den startar, går att köra och svänga med så då måste man ju kunna köra konbana? Ja, det kan man! Går det bra då, nja, men roligt är det

Till att börja med så är det riktigt roligt att vara på "banan" igen om ni förstår vad jag menar. Har saknat racingen och allt vad det innebär väldigt mycket, inser man när man står där på asfalten, snörar på sig raceskorna, känner doften av bränt gummi, bensinångor, hör däckstjut, vrålande motorer på högvarv mm. Mmmmmmm, mumma! Några av deltagarna har jag träffat tidigare, delat garage med någon av dem, tjötat på nätet med desto fler. Kul att få ansikten på många människor man bara träffat här på forumet. Kul!

Körningen då? Ja, vad hade ni förväntat er av en helt standard VW Lupo 3L med drygt 27000 mil på klockan, och NOLL uppgraderingar. Nja, inte snabbast i stan direkt, men visade det sig när resultaten kom, inte långsammast heller. Hör och häpna! Den ystra lilla trepipen med sin drygt 60 hästar (hade den åtminstone när den rullade av linan i Düskland för 17 år sedan) kämpade ändå på tappert. Första vändan tänkte jag att jag låter den stå i automatläge, men stänger av ECO, det ger ändå 50% ökning av effekten. Wow! Att låta den robotiserade manuella lådan få bestämma själv var dagens första misstag. Herre min skapare vad den är knäpp. På allmän väg kommer man in i en lunk när man kör snålis med mysko "automat". Man vänjer sig vid att den växlar strax norr om 1000 rpm och att det tar en förmiddag att lägga i nästa växel. I konbana är 99,9% av det tålamodet borta, långt borta. Så, istället för att koncentrerar mig på att svänga och bromsa, satt jag mest och var irreterad över att lådan helst ville lägga i fyran eller femman så fort jag släppte gasen mellan några av konorna. Sen hade jag tron att bilen kommer vara så långsam så jag kommer kunna hålla fullgas ända bort till vändningen. Ack så fel jag hade. Mina 155 breda snålrullande ekonomidäck samt 27000 mil gamla framvagn lämnade en del övrigt att önska i kurvgrepp. Det understyrde något hejdlöst. Inte hålla stumt hela vägen alltså.

Nästa repa ställde jag den i tiptronic och tänkte att det räcker att lägga i tvåan för så fort borde det inte gå. Fel det också. Den här bilen behövde faktiskt lägga i trean när det började gå "undan". Men bottenvridet är så erbarmerligt dåligt så jag behöver även gå ner på tvåan mitt på några ställen på banan. Att accelera tillbaka upp i fart är det som stjäl tid, inkl seeeeega växlingar. Mer funderingar på det senare.

Efter ytterligare några repor hade jag lärt mig hitta runt bland konorna, framförallt efter vändningen. Hur svårt skall det vara att lära sig? Märkligt. Kollade lite tider och hoppades ligga inte alltfår långt efter FyFabian, men oj, det var långt ner till Anders tider. Han har bra fart i den där bilen som på pappret har ännu sämre förutsättningar än jag. Ungefär lika effekt men sämre vikt/effektförhållande. Nå, vad kan man göra åt detta? Kapade typ en sekund per vända jag körde och hittade lite rytm till slut. Insåg efter ett tag att köra bilslalom inte är helt olikt slalom med portar med skidor under fötterna, eller faktiskt väldigt likt. Hela tiden titta långt bort, sväng in tidigt och var redan i nästa port i tanken för att hinna med att placera bilen rätt i kommande port. Lätt i teorin, men det ska göras också.

Efter ungefär halva dagen och jag inser att Anders kapar tid i ungefär samma tempo så började jag göra en plan för mig själv istället. Hade inlett med 96 tider, snuddat ner på 94 och någon 93 tid. Sade lite kaxigt att målet är att köra en sub 90, ganska övertygad om att den tiden inte fanns i mig, eller bilen. Ungefär där erbjuder Figgz att låna ut sin gula bil. Jag menar, gul bil som gul bil. Första gången för mig i en sjua, och shit vad kul det var! Som att köra gokart, på steroider och lite större format, men inte mycket större. Stort tack för förtroendet att få ratta den gula! Samtidigt så frågar Fredrik om min gula får utgöra finalbil i Polestar Challenge finalen? Hmm, vill folk verkligen det? Men visst, prova du och se hur det funkar. Figgz drar iväg och sätter en 90 repa, på första försöket. Nu är det allmänt kännt att Fredrik kör snabbt i vad som helst som han sätter sig i, från start. Sjukt imponerande! Men nu visste jag att bilen klarar 90 sekunders runda.

Körde någon vända till och lät övriga finalister göra sina rundor i min bil. Dock med skärmen släckt så ingen fick veta tiderna. Dock blev jag meddelad att det går att köra fort med den lilla. Så, hade nästan börjat packa ihop för dagen, men några vändor till måste jag försöka.

Så dagens sista stint klippte jag till med 89,35! Det gick! Detta innebär fortfarande ca 5 sekunder ner till Anders, men ändå. Och fem sekunder, hur plockar man det med detta materialet? Det gör man inte, tror jag. Men tankarna har redan börjat spinna i huvudet på uppgraderingar på framförallt väghållningssidan. Motoreffekt går att få 30% till via chipning av mjukvaran i motorn. Det kan göra behovet av att växla något mindre, annars är det just där det tappas oändligt mycket tid, känns det som. Och får man bukt med understyrning så borde man kunna hålla högre lägstafart, och kanske slippa en växling eller två där också. Men, Anders lär ha ungefär samma planer vad gäller väghållning, så det gäller nog att plocka fram ett ess eller två ur rockärmen, och lära sig köra konbana.

Det här var sjukt kul! Längtar redan efter vinterslalom!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Gustav_H78 skrev:
Racerapport, ja faktiskt


Jag måste ju säga att jag blir sådär helt omotiverat glad av att läsa din racerapport
Vansinnigt kul att du tog steget och körde (hoppas innerligt det blir fortsättning nästa säsong), och visst är det irriterande med den där FyFabian...

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Underbar rapport thumbs up

Kul att tjöta i depån också och åkte inte du en 75-runda i någon bil?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Tackar för fina ord om mig i din rapport. Faktum är att den ger mig massor av inspiration till nästa år. Jag har under säsongen lagt bättre tider än flera kompetenta bilar men det är bara en tränings- och tidsfråga innan föraren sätter bättre tider konsekvent. Men nu är jag jagad på riktigt av en någorlunda jämbördig bil och mer erfaren förare så nu känner jag att hornen växer ut på riktigt. Game on!

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Janne J skrev:
Underbar rapport thumbs up

Kul att tjöta i depån också och åkte inte du en 75-runda i någon bil?


Jo, får tacka för att jag fick låna passagerasätet i Mussen och tack till Fredrik som visade hur man rattar ett jänkejärn! Det är en bra bil du byggt ihop Janne, och fort går den!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Tackar för fina ord om mig i din rapport. Faktum är att den ger mig massor av inspiration till nästa år. Jag har under säsongen lagt bättre tider än flera kompetenta bilar men det är bara en tränings- och tidsfråga innan föraren sätter bättre tider konsekvent. Men nu är jag jagad på riktigt av en någorlunda jämbördig bil och mer erfaren förare så nu känner jag att hornen växer ut på riktigt. Game on!


Silly season have just started

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17   >>
536 besök senaste veckan (26754 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande