Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17   >>
524 besök senaste veckan (26739 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Gustav_H78 skrev:
Klingan75 skrev:
Tackar för fina ord om mig i din rapport. Faktum är att den ger mig massor av inspiration till nästa år. Jag har under säsongen lagt bättre tider än flera kompetenta bilar men det är bara en tränings- och tidsfråga innan föraren sätter bättre tider konsekvent. Men nu är jag jagad på riktigt av en någorlunda jämbördig bil och mer erfaren förare så nu känner jag att hornen växer ut på riktigt. Game on!


Silly season have just started



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Härlig rapport Gustav! Det är en riktigt fin stämning och
atmosfär på träffarna! thumbs up

Janne J skrev:
Gustav_H78 skrev:
Klingan75 skrev:
Tackar för fina ord om mig i din rapport. Faktum är att den ger mig massor av inspiration till nästa år. Jag har under säsongen lagt bättre tider än flera kompetenta bilar men det är bara en tränings- och tidsfråga innan föraren sätter bättre tider konsekvent. Men nu är jag jagad på riktigt av en någorlunda jämbördig bil och mer erfaren förare så nu känner jag att hornen växer ut på riktigt. Game on!


Silly season have just started




+ 1!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Pröva att plocka bort krängningshämmare fram, jag körde min utan ett par år och den var riktigt skoj att köra och överstyrde en del när det var fuktigt på vägarna... Sedan hjälpte det kanske körglädjen lite att min var konverterade till manuell låda och hade en 75hk mjukvara i. 😀

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Kurre86 skrev:
Pröva att plocka bort krängningshämmare fram, jag körde min utan ett par år och den var riktigt skoj att köra och överstyrde en del när det var fuktigt på vägarna... Sedan hjälpte det kanske körglädjen lite att min var konverterade till manuell låda och hade en 75hk mjukvara i. 😀


Ja, understyr den så får man ju mer grepp med mjukare framvagn. Men jag tänkte ta flera steg för att även få en trevligare uppträdande på gatan. Så planen är en omgång coilovers till att börja med. Ska även kika på grövre krängare fram för att minska rollet. Men en krängare bak borde göra den lite mer tailhappy.

Sen är frågan om man ska gå på hårdare bussningar i chassit också? Jag vill inte tappa all gatkomfort, för nu är den faktiskt riktigt komfortabel, och den rullar 99% pendling på motorväg och leder runt Göteborg.

Vintern är lång och fördelen med bruksbanbil är att man kan testköra uppgraderingar året runt 😁

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Nikel skrev:
Skoj.
Köp inte maxspeedingrods eller vad dom heter.
.


Berätta gärna vad du har för negativ erfarenhet av dom?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Ja, den här tråden fick mig att vakna.
Köpte denna bil ny år 2000. Min fru pendlade i "sparbössan" tills vi skildes för fyra år sedan.
Jag pendlar nästan varje månad mellan Skåne och Vaxholm. Samt 15 mil om dagen till jobbet.
Min BMW X5 är mysig! Fast lite törstigare. 3-4 ggr törstigare i både bränsle och skatt.
Men denna har nu tagit många poäng och efter att jag reggat den med enbart 2 stolar och bur, så är den ruskigt mycket roligare i väghållning.
Trodde aldrig det skulle göra så mycket som det gjort. Men klart, men med en vek bil, så blir ju skillnaden stor.

Kör oftast bara med min 30 000kr Recaro i den och låter högerstolen vara hemma.
Extra ljudisolering har gjorts och hela "Twingo soltaket" är numera tjockt isolerat det med.

Motorn? original 31500 mil.
Men jag har något strul med turbon..... den laddar 1,5 bar. :-)

Jag arrangerar ju Knutstorp och Ljungbyhed träffar, ja, den kanske skulle luftas där med?
Vxlroboten, jo, den grundinställningen har jag aldrig gjort. Det är dags. VAG-COM har jag.







_________________
Fredrik Reichel
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Frallan2 skrev:
Nikel skrev:
Skoj.
Köp inte maxspeedingrods eller vad dom heter.
.


Berätta gärna vad du har för negativ erfarenhet av dom?


Maxpeedingrod har jag på min 320i -06. Det va en del mickel, men jag tycker nog att du funkar relativt bra, med tanke på priset. Kostade 2500kr för kit med camberplattor och och ställbar hårdhet på dämpare. Men diametern ner i spindel va för liten och nedre infästning bak hade fel mått. Jag fick tillbaka först 500 för att jag fick shimsa benen fram och någon månad senare 500kr tillbaka igen när jag upptäckte bakmissen.

Men visst, jag tävlar ju inte i time attack...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Frallan2 skrev:
Ja, den här tråden fick mig att vakna.
Köpte denna bil ny år 2000. Min fru pendlade i "sparbössan" tills vi skildes för fyra år sedan.
Jag pendlar nästan varje månad mellan Skåne och Vaxholm. Samt 15 mil om dagen till jobbet.
Min BMW X5 är mysig! Fast lite törstigare. 3-4 ggr törstigare i både bränsle och skatt.
Men denna har nu tagit många poäng och efter att jag reggat den med enbart 2 stolar och bur, så är den ruskigt mycket roligare i väghållning.
Trodde aldrig det skulle göra så mycket som det gjort. Men klart, men med en vek bil, så blir ju skillnaden stor.

Kör oftast bara med min 30 000kr Recaro i den och låter högerstolen vara hemma.
Extra ljudisolering har gjorts och hela "Twingo soltaket" är numera tjockt isolerat det med.

Motorn? original 31500 mil.
Men jag har något strul med turbon..... den laddar 1,5 bar. :-)

Jag arrangerar ju Knutstorp och Ljungbyhed träffar, ja, den kanske skulle luftas där med?
Vxlroboten, jo, den grundinställningen har jag aldrig gjort. Det är dags. VAG-COM har jag.


Spännande! Ja, min har lite mer "bruksvärde" med hela inrednigen kvar. Men det går att lasta bra om man fäller baksätet! Om man ändå inte åker fler så kan ju resten också få åka ut.

Har en tjästneresa på onsdag ner till Skåne. Funderar på att ta Lupon Inte många bilar man TJÄNAR pengar på att köra i tjänsten.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Coiloversfynd på Fejjan. Dock till Polo/A1/Fabia så svets och svarv måste fram. Ska mäta längd och mått så man kan kan få dem att passa. Om det är omöjligt finns ju en Fabia åkare i närheten som hamstrar speedparts












_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Den här och Fabia-tråden ger mig dumma idéer för min Fiat Strada 1.2. Tur att jag sålde rallyfälgarna jag hade.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Meantek skrev:
Den här och Fabia-tråden ger mig dumma idéer för min Fiat Strada 1.2. Tur att jag sålde rallyfälgarna jag hade.


Alltid kul att kunna inspirera andra till tokigheter

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Fjädring och krängning. Hur ska man tänka. Bilen är fwd och rejält framtung. Bakhjulen sitter typ bakom bakrutan. Bilen kränger i dagsläget kopiöst, har noll dämpning och underdtyrde friskt och hade tom innerhjulspinn i slalombanan. Imponerande.

Stuvar vi upp fram och monterar grövre krängare kommer vi tappa grepp fram? Eller gäller inte grundreglerna när man utgår från ett hopplöst utgångsobjekt? Jag är inne på att samtidigt som framänden styvas upp måste bakänden stuvas upp mer. Detta för att flytta greppet framåt.

Tänker jag rätt?

Jag har som synes ovan hittat ett coilover kit av okänd härkomst och okända fjäderkonstanter. Bilen saknar idag krängare bak. Monterar man en 50% styvare krängare fram och lägger till en lagom krängare bak ökar man ju på krängningshämningen oändligt mycket bak. Rätt eller fel?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



OM du vill gena mer och slippa svetsa så kan du använda Golf t.ex framfjäderben.
Dessa har rätt infästning mot spindeln rätt på.

Bak är det bara fjäderlängd och höj/sänkdelen som skiljer.
Både orginal och sänkgrejerna är sjuuukt mjuka.
Men det är ju en lätt bil.

Har påbörjat funderingarna i fabiatråden...

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Lillen skrev:
OM du vill gena mer och slippa svetsa så kan du använda Golf t.ex framfjäderben.
Dessa har rätt infästning mot spindeln rätt på.

Bak är det bara fjäderlängd och höj/sänkdelen som skiljer.
Både orginal och sänkgrejerna är sjuuukt mjuka.
Men det är ju en lätt bil.

Har påbörjat funderingarna i fabiatråden...


Tack för svaret. Iom att jag hittade dessa dämpare i princip gratis så blir det att tillverka en adapterhylsa mellan dämpare och Lupo-spindeln.

Tror att det i både mitt och Fyfabians fall måste börjas med att hitta någon slags grundnivå rätt många kliv ovanför det vi har idag som syns på bild i den andra tråden. Dvs en uppstyvning främst fram iom att de lyfter innerhjul bak och i mitt fall addera någon slags dämpning jämfört mot dagens cykelpumpar. Jag ska försöka mäta lite längder på mina dämpare i veckan. Om det jag fyndat inte passar blir det ett billigt coilover kit.

Intressant med bakaxeln. Stag låter ju som en bra övning för att få lite styvhet. Men en krängare känns som en bra väg det också. Om man hittar något som passar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Dessa har jag alltså "fyndat". Jag visste om att de inte "passade" till min bil redan vid köpet, men chansar på att det går att anpassa framdämparna. Bak hoppas jag att längden stämmer.

https://www.jom.de/de/blueline-gewindefahrwerk-keilform-tieferlegung-v . . . .

Dessa passar direkt på min bil.

https://www.jom.de/de/blueline-gewindefahrwerk-keilform-tieferlegung-v . . . .

Billig skit

Tittar jag på bilderna så ser de jag köpt väldigt långa ut, speciellt bak. Får nog kontrollmäta och dumpa dem till Fyfabian i värsta fall...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Gustav_H78 skrev:


Tittar jag på bilderna så ser de jag köpt väldigt långa ut, speciellt bak. Får nog kontrollmäta och dumpa dem till Fyfabian i värsta fall...


thumbs up
Pass it forward isf!


Du får köra en GoFundMe för nya till Lupon om du skänker de gamla till Klingan för FyFabian. JAg skickar lätt in några hundra för att se bägge er komma nästa år med optimerade Roadsport I-bilar eller vad klassen blev

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Nja, de är så billiga även nya så det knappt är något att fundera på. Då slipper man bygga hylsor och krångla, fast det är ju kul att svetsa. Nej, är nog bättre att lägga tid på att bygga om bakaxeln och addera krängare istället. Det lär behövas svetsas för det också.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Jämförde bilder och FK eller JOM eller någon av de andra är nog mest akademisk betydelse vad det är för färg på fjädrarna, typ. Grejen är att JOM dämparna jag köpte faktiskt känns ok kvalitetsmässigt när man håller de i händerna, de har någon form av dämpning och läcker inte. Ringarna går att skruva upp och ner. Dvs det verkar som de flesta kraven är uppfyllda ;-) Frågan är om det är samma fabrik i Kina som tillverkar alla de här billiga dämparna, och bara målar fjädrarna i olika färg?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Gustav_H78 skrev:
Jämförde bilder och FK eller JOM eller någon av de andra är nog mest akademisk betydelse vad det är för färg på fjädrarna, typ. Grejen är att JOM dämparna jag köpte faktiskt känns ok kvalitetsmässigt när man håller de i händerna, de har någon form av dämpning och läcker inte. Ringarna går att skruva upp och ner. Dvs det verkar som de flesta kraven är uppfyllda ;-) Frågan är om det är samma fabrik i Kina som tillverkar alla de här billiga dämparna, och bara målar fjädrarna i olika färg?


Jo men det här med dämparna. Det är nog skit samma på allt under 20k. Om ingen kan bevisa motsatsen. Alla jom och JA teknix eller va de hete ser ju ut som skit efter 2 år på bil oavsett bilmärke. Max ska ju tydligen inte
pass 3L av någon anledning. Är ju samma till alla lupo på JOM...
Om man ändå sikat på billigt, så sikta på billigaste. :-)
https://www.maxpeedingrods.de/products/gewindefahrwerk-fur-vw-lupo-6x1 . . . .

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Gustav_H78 skrev:
Jämförde bilder och FK eller JOM eller någon av de andra är nog mest akademisk betydelse vad det är för färg på fjädrarna, typ. Grejen är att JOM dämparna jag köpte faktiskt känns ok kvalitetsmässigt när man håller de i händerna, de har någon form av dämpning och läcker inte. Ringarna går att skruva upp och ner. Dvs det verkar som de flesta kraven är uppfyllda ;-) Frågan är om det är samma fabrik i Kina som tillverkar alla de här billiga dämparna, och bara målar fjädrarna i olika färg?


Jo men det här med dämparna. Det är nog skit samma på allt under 20k. Om ingen kan bevisa motsatsen. Alla jom och JA teknix eller va de hete ser ju ut som skit efter 2 år på bil oavsett bilmärke. Max ska ju tydligen inte
pass 3L av någon anledning. Är ju samma till alla lupo på JOM...
Om man ändå sikat på billigt, så sikta på billigaste. :-)
https://www.maxpeedingrods.de/products/gewindefahrwerk-fur-vw-lupo-6x1 . . . .


Ja, gissar att de är byggda i samma fabrik med olika färg i slutmonteringen

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
De är ju så billiga att man kan köpa en av varje och testa.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 15, 16, 17   >>
524 besök senaste veckan (26739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande