Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17   >>
16 besök idag (27073 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
bmw_ixen skrev:

Om man ändå sikat på billigt, så sikta på billigaste. :-)
https://www.maxpeedingrods.de/products/gewindefahrwerk-fur-vw-lupo-6x1 . . . .


Tänkte gå in och beställa från Max, men när man uppdaterar varukorgen hoppar priset upp till, hör och häpna, samma nivå som JOM mfl.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



https://www.ebay.de/itm/174681183343?fits=Model%3ALupo&hash=item28 . . . .

Hur är FK jämfört med de andra? Samma kvalite? Samma prisklass som JOM ser jag.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Figgz skrev:
https://www.ebay.de/itm/174681183343?fits=Model%3ALupo&hash=item28abcf546f:g:iLAAAOSwrYRhRG~s

Hur är FK jämfört med de andra? Samma kvalite? Samma prisklass som JOM ser jag.


Same shit different name. De är skrämmande lika när man jämför foton, bara färgen som skiljer. Jag skulle gissa att de tillverkas i samma fabrik allihop. Ska mäta längden på dämparna först innan jag beställer.

FK leder än så länge med ett par positiva rapporter, Max har en plus och en minus

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Gustav_H78 skrev:
Coiloversfynd på Fejjan. Dock till Polo/A1/Fabia så svets och svarv måste fram. Ska mäta längd och mått så man kan kan få dem att passa. Om det är omöjligt finns ju en Fabia åkare i närheten som hamstrar speedparts


Har redan hunnit klicka på köp på olika sidor men jag får uppdatera allteftersom det landar i garaget.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Gustav_H78 skrev:
Coiloversfynd på Fejjan. Dock till Polo/A1/Fabia så svets och svarv måste fram. Ska mäta längd och mått så man kan kan få dem att passa. Om det är omöjligt finns ju en Fabia åkare i närheten som hamstrar speedparts


Har redan hunnit klicka på köp på olika sidor men jag får uppdatera allteftersom det landar i garaget.


Bra, då är du snabbare än vad jag är

Sitter och forskar i krängare. Tyvärr verkar 3L ha en special, som vanligt...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 74



Gustav_H78 skrev:
Fjädring och krängning. Hur ska man tänka. Bilen är fwd och rejält framtung. Bakhjulen sitter typ bakom bakrutan. Bilen kränger i dagsläget kopiöst, har noll dämpning och underdtyrde friskt och hade tom innerhjulspinn i slalombanan. Imponerande.

Stuvar vi upp fram och monterar grövre krängare kommer vi tappa grepp fram? Eller gäller inte grundreglerna när man utgår från ett hopplöst utgångsobjekt? Jag är inne på att samtidigt som framänden styvas upp måste bakänden stuvas upp mer. Detta för att flytta greppet framåt.

Tänker jag rätt?

Jag har som synes ovan hittat ett coilover kit av okänd härkomst och okända fjäderkonstanter. Bilen saknar idag krängare bak. Monterar man en 50% styvare krängare fram och lägger till en lagom krängare bak ökar man ju på krängningshämningen oändligt mycket bak. Rätt eller fel?


Det är väl inget fel på tänket, den bör vara ordentligt styv bak. Väger bilen typ 800 kg? Som referens har Labilen (Alfasud Sprint) som väger in på typ 860 (600/260 F/B) just nu fjädrar 90 N/mm fram (McPherson - hävarm motsvarar antagligen Lupo) och std krängare, har dock inte riktigt koll på diameter. Bak stel axel, fjädrar ca 220-240 N/mm om jag räknat rätt (ja - den är hård) och ingen krängare. Jag upplever att den är hyfsat balanserad, men har rätt mycket understyrning i långa böjjar - typ Kvarnen. Syns om inte annat på vänster framdäck... Tror den skulle må bra av en krängare bak också, alt mjuka upp lite fram, men det bär lite emot.

_________________
Martin Atterhall
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Bra input. Lupon väger in på hela 970 kg tjänstevikt. Då är det ändå aluhuv, aluskärmar, magnesiumfälgar, alubromstrummor mm.

Kommer montera någon slags coiloversats av budgetmodell som utgångspunkt. Får fortsätta leta krängare, främst till bakänden.

Ska även leta efter lätta 4x100 fälgar i 15". Det kommer inte bli 205'or som konkurrentens Fabia, men frågan är om man ska våga gå på 185, eller tom 195 i bredd.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675





Härligt hur ni triggar varann!!

Om du skall ha lite klistrigare däck minskar väl
utbudet rätt ordentligt om du går på 185:or?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Christian Jansson skrev:


Härligt hur ni triggar varann!!

Om du skall ha lite klistrigare däck minskar väl
utbudet rätt ordentligt om du går på 185:or?


Jo, inser att det är ingen som åker med smala däck med rejäl stomme och hygglig klistrighet. Tror inte det är klistrigheten jag vinner mest på, snarare kraftig stomme så inte däcken viker sig. Får forska i om det finns smalare och framförallt lägre profil än 205/50 som Klingan har köpt. Känns som att ju mindre rullomkrets desto bättre. Vill inte tappa det lilla acc jag har.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Kollade lite snabbt och 195/45 R15 fanns det gott om däck att välja på!

Ändå kul att köra ifrån konkurrenterna med lite vanliga gatdäck

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Figgz skrev:
Kollade lite snabbt och 195/45 R15 fanns det gott om däck att välja på!

Ändå kul att köra ifrån konkurrenterna med lite vanliga gatdäck


Ja, 195/45/15 är dessutom spot om på original dimension 155/65/14. Och verkar finnas gott om "prestandadäck" till vettiga priser. 205/50 kommer bara bli onödigt tungt. Försöker anamma Colins ledord, "add lightnes"

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Gustav_H78 skrev:
Ska även leta efter lätta 4x100 fälgar i 15"


Helt rätt thumbs up

Att ha lättare fälgar kommer att kännas direkt, mycket bra uppgradering.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Janne J skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ska även leta efter lätta 4x100 fälgar i 15"


Helt rätt thumbs up

Att ha lättare fälgar kommer att kännas direkt, mycket bra uppgradering.


Kan tyvärr inte hitta lättare fälgar än mina original magnesium 14". Men så lätt det går åtminstone.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Strax inköpsresa för 15" fälgar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Du knappar in. Sjuka barn överallt och ingen tid i verkstaden...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Road trip!


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Du tänker väl inte tvätta bort patinan?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
Janne J skrev:
Du tänker väl inte tvätta bort patinan?


Bromsdammet ingick i det låga priset. Men säljaren skämdes faktiskt lite.

Rena fälgar är ju lättare än smutsiga så jag tror nog jag tvättar dem trots allt.

Sitter nu aptorra 195/50 däck på från 1800-isch. Nu återstår frågan vad de ska ersättas med?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hur gör du med hjullager? Originalvariant kommer inte hålla många mil på bana. Går det att byta till "vanliga"?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Kapprustningen mellan fyfabian och Lupon är ju helt klart en av de mest intressanta nagelbitarna på rejsa denna vinter!

De här två trådarna, samt Gustafs 968-projekt. Det är väl typ mina tre favoriter. thumbs up
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669


Trådstartare
AL skrev:
Hur gör du med hjullager? Originalvariant kommer inte hålla många mil på bana. Går det att byta till "vanliga"?

/AL


Kör std (SKF/FAG). Kommer bara köra konbana och de är rätt billiga och enkla att byta. Kan ha med en uppsättning till banan i värsta fall. De klarade konbana i september och har nu rullat åtskilliga pendelmil utan problem. Lupons lager är vanliga, möjligtvis i något mindre dimension för att få ner rullmotståndet.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 15, 16, 17   >>
16 besök idag (27073 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande