Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (26740 totalt) |
Tack! Alltid kul att någon gillar våra galna upptåg _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Däcken är märkta med 1200, dvs tillverkade v12 år 2000. Ja, de är gamla och torra. Tyvärr även tunga, jämfört med min magnesiumfälgar med 155/65/14 _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Typ. I teorin kan jag ju köra dubbelmontage och då få 8 hjul i backen. Men tror inte jag vinner så mycket på det. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Kunde inte låta bli...
5 mm utanför skärmkanten. Så det är noga att minska krängningen. Har inte testat fulla rattutslag än. Fjäderbenet går fritt i alla fall. Mätte även dämpare och coilovers, och det ser ut att passa. Borde kunna slakta original dämpare på hylsorna så är det typ bolt on. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Tog en titt på bakaxeln när jag ändå var nere på backen och krälade.
Det är en osedvanligt vek konstruktion. Ett öppet U som balk tvärsöver och två längsgående rör bakåt där hjullagren sitter i ändarna. Dvs hela bakaxeln agerar krängare, typ. Planen är att "boxa" U'et så det blir ett rör. Ev lägga till några trianglar i ändarna av U'et. Om det inte räcker med att montera coilovers och förhoppningsvis grövre fjädrar. Och nya bussningar av solidare modell skulle nog göra susen. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Vad var det "Binkygrabbarna" försökte fuska till på C1an för att få ställbar styvhet på bakaxel? Nåt med ställbart med tving ungefär.
|
||||
Låter intressant. Är garanterat inte först med detta. Gissar att mängder av små bilar har liknande konstruktion på bakaxeln. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
De är jättebra, som ett årgångsvin - greppet ökar med åldern. Du behöver inte byta. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack, man kan alltid lita på en kompis _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Härligt att det händer grejjer.
Jag köpte ett par Maxspeedingrods coilovers till min Gråa 3L Problemet var att dom bakre stötdämparna inte fungerade. Tog jag tag i kofångaren bak och började gunga så kunde jag få bilen att lyfta bakhjulet från marken. När jag slutade så stod bilen fint och gungade en stund. På min Blå sitter det Ta och det är annan design på stötdämparen bak på dom. Toppskruven till dämparröret han annan form så det är inte samma grejjer. Slutade med HR fjädrar på den Silvriga. Gustav. Jag tror det är en god ide att svetsa en förstärkning mellan fjäderskålen och "Böjen" på bakaxeln. Axeln är förstärkt i böjen men inte de sista 20 mm fram till skålen. Det är nämligen där axlarna går av då dom rostar sönder innefrån och så får du oändlig camber. Här ser du min fina renoverade axel. https://www.lupo3lclub.se/phpbb/view |
||||
Låter som en bakaxel á la min gamla scirocco Mk1. Varför boxa U:et? Det blir nog på tok för styvt och riskerar möjligen att leda in laster på fel ställe. VWs lösning på GTI-modellerna var att lägga en vanlig krängare längs med U:et, som svänger bak längs med bärarmarna. Klämdes runt bärarmsröret med klamma och en gummibussning. Mycket enklare och jätteenkelt att testa olika styvheter med olika krängardiametrar. Nackdelen med bakaxelkonstruktionen är snarare brist på möjligheten att justera toe. De står lite för mycket toe in original för att vara svängvänligt. Men det går att schimsa infästningarna till axeltapparna. Detta var förbjudet i vissa rallyklasser, så nägra justerade de bakåtgående bärarmarna med slägga och försökte komma undan med det... Schimsning verkar bättre. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Hmm. Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation. |
||||
Vill minnas att det var likadant på Opel Kadett GSi också. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Här läses allt och vägs på guldvåg! Jag har försökt googla just Polo mfl för att se vad som är gångbart. Att bulta/klämma fast en krängare på bakre röret är det enda jag fått fram förutom haveribilder på sönderrostade och trasiga bakaxlar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Våra race- och banåkarbilar Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 15, 16, 17 >> 11 besök idag (26740 totalt) |