Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (26740 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Kapprustningen mellan fyfabian och Lupon är ju helt klart en av de mest intressanta nagelbitarna på rejsa denna vinter!

De här två trådarna, samt Gustafs 968-projekt. Det är väl typ mina tre favoriter. thumbs up


Tack! Alltid kul att någon gillar våra galna upptåg

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Road trip!



Däcken är märkta med 1200, dvs tillverkade v12 år 2000. Ja, de är gamla och torra. Tyvärr även tunga, jämfört med min magnesiumfälgar med 155/65/14

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Minerva Super 50, hur står de sig i däcktesterna?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare


155 vs 195. Vi pratar +25% i däckbredd. Borde öka greppet något.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Gustav_H78 skrev:
Vi pratar +25% i däckbredd.

I teorin har du nu alltså en bil med 5 hjul då...

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Axly skrev:
Gustav_H78 skrev:
Vi pratar +25% i däckbredd.

I teorin har du nu alltså en bil med 5 hjul då...


Typ. I teorin kan jag ju köra dubbelmontage och då få 8 hjul i backen. Men tror inte jag vinner så mycket på det.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Kunde inte låta bli...




5 mm utanför skärmkanten. Så det är noga att minska krängningen. Har inte testat fulla rattutslag än. Fjäderbenet går fritt i alla fall.

Mätte även dämpare och coilovers, och det ser ut att passa. Borde kunna slakta original dämpare på hylsorna så är det typ bolt on.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Ev får jag värma och forma innerskärmarna fram en aning.







Funkar även bak.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Tog en titt på bakaxeln när jag ändå var nere på backen och krälade.

Det är en osedvanligt vek konstruktion. Ett öppet U som balk tvärsöver och två längsgående rör bakåt där hjullagren sitter i ändarna. Dvs hela bakaxeln agerar krängare, typ.

Planen är att "boxa" U'et så det blir ett rör. Ev lägga till några trianglar i ändarna av U'et.

Om det inte räcker med att montera coilovers och förhoppningsvis grövre fjädrar.

Och nya bussningar av solidare modell skulle nog göra susen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Vad var det "Binkygrabbarna" försökte fuska till på C1an för att få ställbar styvhet på bakaxel? Nåt med ställbart med tving ungefär.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Vad var det "Binkygrabbarna" försökte fuska till på C1an för att få ställbar styvhet på bakaxel? Nåt med ställbart med tving ungefär.


Låter intressant. Är garanterat inte först med detta. Gissar att mängder av små bilar har liknande konstruktion på bakaxeln.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Gustav_H78 skrev:
Minerva Super 50, hur står de sig i däcktesterna?



De är jättebra, som ett årgångsvin - greppet ökar med åldern. Du behöver inte byta.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Gustav_H78 skrev:
Minerva Super 50, hur står de sig i däcktesterna?



De är jättebra, som ett årgångsvin - greppet ökar med åldern. Du behöver inte byta.


Tack, man kan alltid lita på en kompis

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Härligt att det händer grejjer.


Jag köpte ett par Maxspeedingrods coilovers till min Gråa 3L
Problemet var att dom bakre stötdämparna inte fungerade.
Tog jag tag i kofångaren bak och började gunga så kunde jag få bilen att lyfta bakhjulet från marken.
När jag slutade så stod bilen fint och gungade en stund.

På min Blå sitter det Ta och det är annan design på stötdämparen bak på dom.
Toppskruven till dämparröret han annan form så det är inte samma grejjer.
Slutade med HR fjädrar på den Silvriga.



Gustav.
Jag tror det är en god ide att svetsa en förstärkning mellan fjäderskålen och "Böjen" på bakaxeln.
Axeln är förstärkt i böjen men inte de sista 20 mm fram till skålen.
Det är nämligen där axlarna går av då dom rostar sönder innefrån och så får du oändlig camber.
Här ser du min fina renoverade axel.
https://www.lupo3lclub.se/phpbb/viewtopic.php?f=12&t=2529&star . . . .

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



Gustav_H78 skrev:
Tog en titt på bakaxeln när jag ändå var nere på backen och krälade.

Det är en osedvanligt vek konstruktion. Ett öppet U som balk tvärsöver och två längsgående rör bakåt där hjullagren sitter i ändarna. Dvs hela bakaxeln agerar krängare, typ.

Planen är att "boxa" U'et så det blir ett rör. Ev lägga till några trianglar i ändarna av U'et.

Om det inte räcker med att montera coilovers och förhoppningsvis grövre fjädrar.

Och nya bussningar av solidare modell skulle nog göra susen.


Låter som en bakaxel á la min gamla scirocco Mk1.
Varför boxa U:et? Det blir nog på tok för styvt och riskerar möjligen att leda in laster på fel ställe.
VWs lösning på GTI-modellerna var att lägga en vanlig krängare längs med U:et, som svänger bak längs med bärarmarna. Klämdes runt bärarmsröret med klamma och en gummibussning.
Mycket enklare och jätteenkelt att testa olika styvheter med olika krängardiametrar.

Nackdelen med bakaxelkonstruktionen är snarare brist på möjligheten att justera toe. De står lite för mycket toe in original för att vara svängvänligt. Men det går att schimsa infästningarna till axeltapparna.
Detta var förbjudet i vissa rallyklasser, så nägra justerade de bakåtgående bärarmarna med slägga och försökte komma undan med det...

Schimsning verkar bättre.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Gustav_H78 skrev:
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.


Hmm.
Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Inte för att någon verkar läsa men kanske kolla vad som brukar göras med Polo, Lupo, Golf 1234
osv. Det går ju styva upp axeln på många enkla sätt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



DJ skrev:
Låter som en bakaxel á la min gamla scirocco Mk1.
Varför boxa U:et? Det blir nog på tok för styvt och riskerar möjligen att leda in laster på fel ställe.
VWs lösning på GTI-modellerna var att lägga en vanlig krängare längs med U:et, som svänger bak längs med bärarmarna. Klämdes runt bärarmsröret med klamma och en gummibussning.
Mycket enklare och jätteenkelt att testa olika styvheter med olika krängardiametrar.


Vill minnas att det var likadant på Opel Kadett GSi också.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Lillen skrev:
Inte för att någon verkar läsa men kanske kolla vad som brukar göras med Polo, Lupo, Golf 1234
osv. Det går ju styva upp axeln på många enkla sätt.


Här läses allt och vägs på guldvåg! Jag har försökt googla just Polo mfl för att se vad som är gångbart. Att bulta/klämma fast en krängare på bakre röret är det enda jag fått fram förutom haveribilder på sönderrostade och trasiga bakaxlar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (26740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande