Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
524 besök senaste veckan (26739 totalt)
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Marcus Gustafsson skrev:
DJ skrev:
Låter som en bakaxel á la min gamla scirocco Mk1.
Varför boxa U:et? Det blir nog på tok för styvt och riskerar möjligen att leda in laster på fel ställe.
VWs lösning på GTI-modellerna var att lägga en vanlig krängare längs med U:et, som svänger bak längs med bärarmarna. Klämdes runt bärarmsröret med klamma och en gummibussning.
Mycket enklare och jätteenkelt att testa olika styvheter med olika krängardiametrar.


Vill minnas att det var likadant på Opel Kadett GSi också.


Japp, en krängare bak i form av ett U i "insidan" av bakaxeln sett uppifrån/underifrån. Skruvad med 2st M8 per sida

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Gustav_H78 skrev:
Lillen skrev:
Inte för att någon verkar läsa men kanske kolla vad som brukar göras med Polo, Lupo, Golf 1234
osv. Det går ju styva upp axeln på många enkla sätt.


Här läses allt och vägs på guldvåg! Jag har försökt googla just Polo mfl för att se vad som är gångbart. Att bulta/klämma fast en krängare på bakre röret är det enda jag fått fram förutom haveribilder på sönderrostade och trasiga bakaxlar.


Jag googlade med men hittade bara byggbilder på stag som hindrar att axelns toe ändras vid sväng.


Krängningahämmaren på Volvo 740 sitter bara fast ute i ändarna på axeln.
Borde gå att göra samma på Lupon om man svetsar fast ett fäste på var sida.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.


Hmm.
Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation.


Borde vara minst krångligt, men kanske svårt att hitta.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.


Hmm.
Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation.


Borde vara minst krångligt, men kanske svårt att hitta.


Finns garanterat på 3L forumet.
Fråga L3upo. Han rensade min gula på allt innan den skrotades.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Gustav_H78 skrev:
Här läses allt och vägs på guldvåg! Jag har försökt googla just Polo mfl för att se vad som är gångbart. Att bulta/klämma fast en krängare på bakre röret är det enda jag fått fram förutom haveribilder på sönderrostade och trasiga bakaxlar.


Du kan kolla in hur jag gjorde med min Golf för lite inspiration, se mitten av sidan mha länken nedan:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55109&postdays=0&postor . . . .

Gjorde en justerbar krängare mha några bultar och en fyrkantsprofil, funkade över förväntan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
SixPs skrev:
Gustav_H78 skrev:
Här läses allt och vägs på guldvåg! Jag har försökt googla just Polo mfl för att se vad som är gångbart. Att bulta/klämma fast en krängare på bakre röret är det enda jag fått fram förutom haveribilder på sönderrostade och trasiga bakaxlar.


Du kan kolla in hur jag gjorde med min Golf för lite inspiration, se mitten av sidan mha länken nedan:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55109&postdays=0&postor . . . .

Gjorde en justerbar krängare mha några bultar och en fyrkantsprofil, funkade över förväntan.


thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.


Hmm.
Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation.


Borde vara minst krångligt, men kanske svårt att hitta.


Finns garanterat på 3L forumet.
Fråga L3upo. Han rensade min gula på allt innan den skrotades.


Jag har stötfångarna från den liggandes hemma Dock osäker på om han sparad krängaren, men kollar med honom.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Nikel skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ja, lägga till en krängare är inte superkomplicerat, ska bara hitta en som passar.


Hmm.
Borde inte en främre 3L krängare passa med lite modifikation.


Borde vara minst krångligt, men kanske svårt att hitta.


Finns garanterat på 3L forumet.
Fråga L3upo. Han rensade min gula på allt innan den skrotades.


Jag har stötfångarna från den liggandes hemma Dock osäker på om han sparad krängaren, men kollar med honom.


Nämen vad roligt att lite av Pluto hamnat hos ännu en Rejsian.
Det var en bra bil tills 4de växeln totalhavererade.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tom H
Floda
Här sen Okt 2021
Inlägg: 32



SixPs skrev:
Du kan kolla in hur jag gjorde med min Golf för lite inspiration, se mitten av sidan mha länken nedan:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=55109&postdays=0&postor . . . .

Gjorde en justerbar krängare mha några bultar och en fyrkantsprofil, funkade över förväntan.


Jag har funderat på lösningar för samma problem och jag stötte på en artikel där författaren går igenom olika lösningar och föreslår att modifiera enkla avgasklämmor. Min oro är att det skulle lägga till stresspunkter på stången och inte gör något för att förstärka de ursprungliga svetsarna, men det är en mycket enkel, billig och lätt lösning.

https://www.autospeed.com/cms/a_113302/article

_________________
Thomas Hillman

Colt CZT "Tanuki"
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Intressanta lösningar alltihop.

Rör inuti balken ser ju enkelt ut. Men hänger inte med på hur det blir justerbart.

Extra krängare (finns ingen idag) är ju enkelt att veta vilken vridstyvhet man adderar.

Får se om jag hittar en Lupo 3L framkrängare. De borde stämma på bredden tycker jag.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235



Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
elCrillo skrev:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-LUPO/All/Hydraulik&Kr%C3%A4ngning/Kr%C3%A4ngningsh%C3%A4mmare/Fram/

😉


thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Grymt mycket bra idéer om krängning bak i denna tråden, transparens är bra för konkurrens.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Grymt mycket bra idéer om krängning bak i denna tråden, transparens är bra för konkurrens.


Inte tjuvjika i andras trådar!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Dags för vinterdäck och byte av k-stag idag. Passade på och forskade lite vad som sitter på och om det går att få dit det jag har liggandes.

Ja, det går att få dit, men avsaknad av material, tid och viss maskinpark gör att jag köper ett färdigt kit istället. Är ju ett tag kvar till våren.

När bakvagnen var i luften testade jag att rycka lite i bakaxeln. Oh, my, GOD! Det här måste vara det mjukaste i bakaxelväg som världen skådat. Ett lager färg skulle gissningsvis dubblera vridstyvheten. Ska vid tillfälle ta ner alltihop och syna och ev laga, innan den rostar av. Den har redan viss camber så den behöver inte böja sig mer. En krängare, hur klen den än är kommer göra underverk!

Nämnde jag att k-staget var slut. Tvärslut var ordet.




Och ja, självklart är dämparna i ALU

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Gustav_H78 skrev:
När bakvagnen var i luften testade jag att rycka lite i bakaxeln. Oh, my, GOD! Det här måste vara det mjukaste i bakaxelväg som världen skådat. Ett lager färg skulle gissningsvis dubblera vridstyvheten.

"Vågar jag pensla med hammarlack, eller blir den för överstyrd då?"

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Torkel K skrev:
Gustav_H78 skrev:
När bakvagnen var i luften testade jag att rycka lite i bakaxeln. Oh, my, GOD! Det här måste vara det mjukaste i bakaxelväg som världen skådat. Ett lager färg skulle gissningsvis dubblera vridstyvheten.

"Vågar jag pensla med hammarlack, eller blir den för överstyrd då?"


skönt att slippa böka med svetsning och så om man vill skränka den, försiktig användning av krymplack skulle kunna ge uppemot 3 grader rätt av?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Axly skrev:
Torkel K skrev:
Gustav_H78 skrev:
När bakvagnen var i luften testade jag att rycka lite i bakaxeln. Oh, my, GOD! Det här måste vara det mjukaste i bakaxelväg som världen skådat. Ett lager färg skulle gissningsvis dubblera vridstyvheten.

"Vågar jag pensla med hammarlack, eller blir den för överstyrd då?"


skönt att slippa böka med svetsning och så om man vill skränka den, försiktig användning av krymplack skulle kunna ge uppemot 3 grader rätt av?


Något åt det hållet. Får laborera med färgtjockleken och kolla E-modulen på axeln för varje lager färg.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Här händer, öh, inget intressant.

Milen rullar, känner jag mig själv väntar jag in i det sista eller åtminstone till det blir lite mysigare temperatur innan jag börjar med coilovers mm.

Men olja ska man tydligen ha.


_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jobbar du i Åbro området? Tycker jag sett dig och för några veckor hört dig med din sportavgas

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jobbar du i Åbro området? Tycker jag sett dig och för några veckor hört dig med din sportavgas

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 15, 16, 17   >>
524 besök senaste veckan (26739 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande