Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (26740 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
1 down, 3 to go.



_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Kunde inte låta bli att ta ett rondellvarv när jag "bara skulle vända bilen" och känna lite på framdämparna. Whohoo! En helt annan bil. Men lite mer gummi backen och även bakdämparna bytta ser jag fram emot kommande slalom. Hoppas jag kan komma iväg nu i veckan, ser tight ut i schemat tyvärr.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



ändra schemat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Janne J skrev:
ändra schemat!


Hade det bara varit mitt eget schema så hade jag löst det. Siktar på sprint i Juni istället. Då ännu bättre förberedd!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Suck. Tidsoptimisten slår till igen. Det kom lite grejer emellan, tror det kallas livet Jag siktar på sprint i augusti och september.

Men kan säga att nya coilovers gör fantastiskt gott. Ska se om jag får slängt på de bred gamla däcken någon dag för en sväng på tex Härskogsvägen. En bakre krängare kanske hinna med nu när jag ändå inte hinner med till sprinten imorgon...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489




Tråkigt att du inte får ihop det tills imorgon, men det kommer fler sprintar.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Oj, det är visst Sprint imorgon igen.

Under semestern har jag, haft semester, dvs inte mekat Lupo. Den står med körförbud med icke fungerande elservo (ja, den lampan får inte lysa) och dålig handbroms. Det första kräver att halva bilen skruvas isär vilket är på gång. Men sedan kom det en sommar emellan.

Ja ja, kanske nästa gång.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Dj***a skitbil.

Den här Lupon är väldigt billig, och trasig just nu.










Om jag orkar ta mig igenom och lyckas återmontera halva bilfan igen så har jag förhoppningsvis en bil med fungerande servo. Eller så blir det skroten.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Förklaring frågas??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Elservot i Lupo tänder en ilsken gul lampa i panelen när den inte funkar. Den måste vara släckt vid besiktning. Därmed körförbud sedan i somras.

Servomotorn i dessa servon är tyvärr känd för att falera. Det är lödningar till reläna på sista bilden som släpper.

Att få ut denna servomotorn kräver att halva bilen diskuteras, typ. Dessutom behöver man stundtals ligga med huvudet bland pedalerna och fötterna på nackstödet.

Jag har mekat en del bil i mina dagar och sett en del mer eller mindre bra och dåliga konstruktioner. Elservot och rattstångens uppfästning i Lupo 3L vinner alla priser i världens sämsta konstruktion, ur servicesynpunkt. Jisses. Vet inte vart jag skall börja. Till exempel innefattar demontaget borra hål i instrumentpanelen, såga i panelen, bända i konsoller för att skruvar är för långa för att få ur. Mm, mm, mm. Jag hoppas och tror att konstruktören till detta missfoster till servo för evigt brinner i helvetet.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



De har ju fått ihop bilen utan dessa 'moddar', du verkar mao ta det i fel ordning eller attackvinkel.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
De har ju fått ihop bilen utan dessa 'moddar', du verkar mao ta det i fel ordning eller attackvinkel.


Har för en gångs skull varit duktig och följt VW original verkstadsmanual. Delvis helt i onödan tror jag. Men den eller de som gjort detta före mig har gjort samma sak. Dvs det är redan borrat hål i panelen och inredningen är sågad och VW original ersättningsdel sitter på stället som kapats bort.

I fabriken börjar man gissningsvis i omvänd ordning. Troligtvis med rattstången upphängd i magnetfält och bygger bilen utifrån det

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Gustav_H78 skrev:
Elservot i Lupo tänder en ilsken gul lampa i panelen när den inte funkar. Den måste vara släckt vid besiktning. Därmed körförbud sedan i somras.

Servomotorn i dessa servon är tyvärr känd för att falera. Det är lödningar till reläna på sista bilden som släpper.

Att få ut denna servomotorn kräver att halva bilen diskuteras, typ. Dessutom behöver man stundtals ligga med huvudet bland pedalerna och fötterna på nackstödet.

Jag har mekat en del bil i mina dagar och sett en del mer eller mindre bra och dåliga konstruktioner. Elservot och rattstångens uppfästning i Lupo 3L vinner alla priser i världens sämsta konstruktion, ur servicesynpunkt. Jisses. Vet inte vart jag skall börja. Till exempel innefattar demontaget borra hål i instrumentpanelen, såga i panelen, bända i konsoller för att skruvar är för långa för att få ur. Mm, mm, mm. Jag hoppas och tror att konstruktören till detta missfoster till servo för evigt brinner i helvetet.


Ahh jag förstår.
Jag är ju både Lupoägare och VW mekaniker.
Snikigare Lupo har ju vanlig hydraulisk servo.
Men det finns ju Elpumpservo liknande Fabia med.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Lillen skrev:
Gustav_H78 skrev:
Elservot i Lupo tänder en ilsken gul lampa i panelen när den inte funkar. Den måste vara släckt vid besiktning. Därmed körförbud sedan i somras.

Servomotorn i dessa servon är tyvärr känd för att falera. Det är lödningar till reläna på sista bilden som släpper.

Att få ut denna servomotorn kräver att halva bilen diskuteras, typ. Dessutom behöver man stundtals ligga med huvudet bland pedalerna och fötterna på nackstödet.

Jag har mekat en del bil i mina dagar och sett en del mer eller mindre bra och dåliga konstruktioner. Elservot och rattstångens uppfästning i Lupo 3L vinner alla priser i världens sämsta konstruktion, ur servicesynpunkt. Jisses. Vet inte vart jag skall börja. Till exempel innefattar demontaget borra hål i instrumentpanelen, såga i panelen, bända i konsoller för att skruvar är för långa för att få ur. Mm, mm, mm. Jag hoppas och tror att konstruktören till detta missfoster till servo för evigt brinner i helvetet.


Ahh jag förstår.
Jag är ju både Lupoägare och VW mekaniker.
Snikigare Lupo har ju vanlig hydraulisk servo.
Men det finns ju Elpumpservo liknande Fabia med.


Ja, Lupo 3l har oftast inget servo alls. Detta är sannolikt ett senare tillbehör ditritat på en plats som egentligen inte fanns från början. Känns som en efterkonstruktion inslängd för att kunderna ville ha servo.

Detta är helelektriskt och utan olja om jag fattat rätt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Ta bort lampan i instrumentet.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Nikel skrev:
Ta bort lampan i instrumentet.


Om det vore så enkelt. Ytmonterade komponenter, inte "bara" att ta bort lampan. Sen är det trevligt med ett fungerande servo. Nu är dessutom jobbat halvvägs gjort

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Gustav_H78 skrev:
Lillen skrev:
Gustav_H78 skrev:
Elservot i Lupo tänder en ilsken gul lampa i panelen när den inte funkar. Den måste vara släckt vid besiktning. Därmed körförbud sedan i somras.

Servomotorn i dessa servon är tyvärr känd för att falera. Det är lödningar till reläna på sista bilden som släpper.

Att få ut denna servomotorn kräver att halva bilen diskuteras, typ. Dessutom behöver man stundtals ligga med huvudet bland pedalerna och fötterna på nackstödet.

Jag har mekat en del bil i mina dagar och sett en del mer eller mindre bra och dåliga konstruktioner. Elservot och rattstångens uppfästning i Lupo 3L vinner alla priser i världens sämsta konstruktion, ur servicesynpunkt. Jisses. Vet inte vart jag skall börja. Till exempel innefattar demontaget borra hål i instrumentpanelen, såga i panelen, bända i konsoller för att skruvar är för långa för att få ur. Mm, mm, mm. Jag hoppas och tror att konstruktören till detta missfoster till servo för evigt brinner i helvetet.


Ahh jag förstår.
Jag är ju både Lupoägare och VW mekaniker.
Snikigare Lupo har ju vanlig hydraulisk servo.
Men det finns ju Elpumpservo liknande Fabia med.


Ja, Lupo 3l har oftast inget servo alls. Detta är sannolikt ett senare tillbehör ditritat på en plats som egentligen inte fanns från början. Känns som en efterkonstruktion inslängd för att kunderna ville ha servo.

Detta är helelektriskt och utan olja om jag fattat rätt.


Instämmer.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare


Hittade något trasigt. Då går det ju att laga.






Lött om tre anslutningar hittills. Inte vackert, men det verkar åtminstone bättre än innan.




Så det finns hopp om att få ut bilen på vägarna 2022 och konbana 2023!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Aj,aj, det där såg inte bra ut, gott att hitta och så lätt kunna åtgärda thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Jo, enkelt fel men ett h*****e att komma åt. Nu återstår resten av det h******t med att montera tillbaka och hoppas det funkar.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Idiot-konstruktioner är hyggligt irriterande!!
VW tänkte sig förmodligen aldrig att någon någonsin skulle ge sig på att meka själv med en 3L....

Bra kämpat!! Härligt att du inte ger upp, vi vill ju få med dig ut mellan konorna 2023!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 15, 16, 17   >>
11 besök idag (26740 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande