Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
45 besök senaste veckan (27125 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Dräggel...



Synd att jag inte hinner få på dem innan torsdag. Får väl ta med dem till Vårgårda och byta på plats Det är bara fem skruv per sida...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Gustav_H78 skrev:
byta på plats Det är bara fem skruv per sida...

tänk bara på att varje 10-minuters-jobb tar minst 2 timmar

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
gtBen skrev:
Gustav_H78 skrev:
byta på plats Det är bara fem skruv per sida...

tänk bara på att varje 10-minuters-jobb tar minst 2 timmar


Japp, och kärvande skruvar som måste skäras av mm...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Snart sprintfinal, dags att byta stötdämparna.

Audi A2 är ganska bra byggd i de flesta delar förutom infästning av övre fjäderbenslagring. Det är 3 st m8 per sida skruvad ner i muttrar fastvulkade i topplagringen. Skruvarna är original för långa och sticker ner i hjulhusen och rostar i ändarna. Det går alltså inte att skruva ur dem efter 30000 mil. Det man gör då är att dra åt skruvarna istället till de går av.

Det går ganska bra, men en blev runddragen, en kommer jag knappt åt och den sista lugnade jag mig med innan jag drog skallen rund. Så hälften av skruvarna är av.

Resten tas med Dremel och eller Feinsåg imorgon, ev i kombination med huggmejsel.

Detta får ändå räknas som någon slags tidssänkande åtgärd i konbanan 😉





_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare


Speedpart installed. One down, three to go...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Framdämparna är på plats. Tiden rann iväg så får försöka hinna med med bak i veckan så de är på innan sprintfinalen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Monologen fortsätter.

Bakre dämpare med grövre kolvstång samt grövre fjädrar monterat. Testkört på hemvägen och visst känns det att det är aningen mindre krängning och förhoppningsvis lite mindre tendenser till understyrning.

Städa ur bilen imorgon bitti och packa lite bra att ha verktyg så är vi redo för sprintfinal i Vårgårda imorgon!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Det ska bli kul att se hur bilen rör sig i konbanan i morgon, borde vara lite mindre risk för skrapmärken på backspeglarna nu

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Janne J skrev:
Det ska bli kul att se hur bilen rör sig i konbanan i morgon, borde vara lite mindre risk för skrapmärken på backspeglarna nu


Ja, det ska bli spännande att se resultatet. Är främst intresserad av hur mycket understyrning som är borta iom balansflytten med grövre fjädrar bak. Det borde ge mer effekt mellan konorna om bilen slutar klippa effekten pga ESP griper in. Hoppas det finns några sekunder att plocka. Ska även klura på om det finns fler steg med tex krängare att kika på under vintern

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Fyfabian fick ju en krängare från Porsche 944 bak och blev betydligt mer neutral i uppförandet, bara som info liksom...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint Gustav!

Missar Sprint-finalen tyvärr, men skall bli spännande att läsa sedan hur du upplever chassit!

Koni STR.T är framförallt väldigt kompetenta i hur
de kontrollerar fjädringsrörelsen. De är ju inte specifikt framtagna för att vara "hårda"
och därmed skall ju heller inte bilen upplevas styv men däremot "fast". Om den texten nu blev begriplig...

STR.T ligger väl ungefär mitt emellan en OE-dämpare och Koni Sport i uppförandet om jag förstått det rätt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Ja, hade gärna tagit ytterligare ett snäpp fastare dämpare men det är ont om högre kvalitetsgrejer som passar denna udda fågel. Bilstein har inget tex och Koni har inte heller något vassare.

Tror och hoppas detta kan bli en bra kompromiss som funkar både till vardags och i konbanan.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare





SVKG och Vårgårda levererar, som vanligt. 6 fälgkors av 5 möjliga! Riktigt kul att dela detta med sonen!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Dämparna men framförallt tror jag grövre fjädrar bak gjorde riktigt gott. Balansen i bilen är mycket bättre. Nu kan jag bestämma mer vart bilen ska åka (inom vissa gränser) och det går att få den att kasta med rumpan om man vrider på ratten i rätt ögonblick (Scandinavian flick), tidigare var man ständigt medpassagerare i ett hav av understyrning.

Passerar man dock gränsen för grepp (kör för fort) är det understyrning som gäller.

Efter första passet rycktes säkring nr 40 (ESP) för att förhoppningsvis få lite mer effekt istället för att bilen dödar sig själv så fort den tappar grepp. Det var ett riktigt lyckokast och gav ännu mer hanterbarhet. Nu går det balansera med gaspedalen genom konorna tills greppet försvinner.

Detta är tredje konbanan med snålis och tidigare har jag varit rätt irriterad på växellådan bitvis. Egentligen har jag nog varit irriterad på ESP mm inser jag nu. Eller så var denna bana satt så jag behövde växla mer sällan. Men med ryckt säkring kunde jag själv bestämma över effekten istället för att vara medpassagerare.

Dagen förlöpte väl och tiderna pressades neråt men efter att ha landat på 76 sekunder (startade på 80 efter att ha ryckt säkringen) börjar planerna på nästa steg. Tidigare i somras var det inte däcken som var begränsande. Men efter att ha lyft lite grejer i systemet börjar nästa grej sätta gränsen. Däcken är en faktor som kommer behöva bättras om det ska åkas snabbare. Jag är även sugen på mindre krängning. Framförallt först en bakre krängare (finns ingen nu) och ev en grövre fram.

Och tillsammans med ovanstående kommer nästa problem. Stolarna. Eller åtminstone förarstolen. En lagom skålad stol från någon GTI bil borde göra stor skillnad för att kunna koncentrera sig på att köra istället för att behöva klamra sig fast hela tiden.

Grabben var med hela dagen och det blev en riktigt kul far-son aktivitet. Speciellt att få låna Fredriks båda Lotus Elise av lite olika snitt (återigen ett stort tack!). Sjukt kul att få pressa en prestandabil med riktigt sköna vägegenskaper i konbana! Ännu roligare att få göra det med grabben i passagerarsätet!







_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilken skillnad!
Nu börjar tiderna krypa neråt på allvar och när det börjar pratas sittastillstol så förstår man vart det är på väg.

Kul utveckling!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul Gustav! Fint att jobbet ger utdelning och alltid lika trevligt när det ger
positivt svar att göra bilen mer "analog"!

Låter mer och mer som att moddnings-hornen i pannan växer!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Efter ett varv runt Vänern i tjänsten måndag-tisdag hinner man smida en del planer inför framtiden.

En kort rapport är i alla fall att komforten absolut inte minskat. Snarare tvärtom tack vare nya dämpare.

Planer (inte säkert i nämnda ordning)

Krängare. Minst en bak av lämplig tjocklek. Beroende på hur grov behöver fram matchas. Det svåra är att det inte finns några alternativ till den främre.

Fjädrar. Bak känns bra. Fram skulle klara ett snäpp hårdare tack vare nya dämparna. Ev en lätt sänkning fram och bak. Detta för att sänka tyngdpunkten och förhoppningsvis motverka krängning.

Däck. Sätter gränser i både kurvor och inbromsning. Blir minst 185 bredd och byte av fälg till 15, 16 eller 17". Lägre profil och styvare skuldror tror jag inte är fel. 14" ballongdäck må vara bekvämt och snålt, men inte snabbt.

Stol(ar) Någon form av sportigare stol med någon form av sidostöd som även funkar för långresor.

Bussningar. Det är mycket mjukt gummi kvar i alla leder vilket inte gör underverk för styrkänslan. En omgång bussningar i någon färgglad kulör kanske skulle sitta bra?

Sen får vi komma ihåg att detta är och kommer förbli en kompromiss med daily driver. Så det som uppdateras måste vägas mot att klara 60 mil bakom ratten över en dag utan att bli lomhörd eller stel i kroppen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Hej, vi har en A2 i familjen och när jag bytte till continental premiumdäck 185/55 HR 15, på 6 tums originalfälg så blev det en helt ny bil.
Bromsbelägg och skivor från ATE gjorde att även bromsarna bettar klart bättre än standardbelägg. Bytte även dämpare till bilstein men tyckte inte det märktes lika positivt som däcken. Jag upplever bilstein som lite stötiga ditt val av dämpare verkar vara ett bättre val.

_________________
Johan B
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare
Det låter som bra input.

Jag har en omgång 15*7 fälgar som kan användas även om det är lite för brett (sticker utanför skärmkanterna). Original har jag hela 4,5" breda 14" fälgar

Bytte skivor och belägg fram i somras. Men lite vassare belägg hade ev varit trevligt.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare


67-308 ser ju ut att kunna vara en kandidat. Frågan är om man ska upp ännu mer i grovlek eller om man ska ta det i små steg? Vill inte hamna i läget där fjädern är för hård i förhållande till dämparen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1673


Trådstartare


En uppsättning 16x6,5" fälgar upphämtade idag. Kommer kläs med 185/50 eller 195/45 till våren. Lite lägre profil kan inte skada jämfört med dagens 165/70/14

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Antiräsern Audi A2 1.2 tdi Leichtbau
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16, 17   >>
45 besök senaste veckan (27125 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande