Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsvätska svartnar
5 besök senaste veckan (517 totalt)
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Har nu vid två tillfällen märkt på kort tid att bromsvätskan blir riktigt mörk efter bara en bankörning på min seven. Vi pratar nästa som coca cola mörk men inte riktigt. Nu som exempel efter en dag (dock jättevarm) på arlanda testtrack är det samma sak. Böt vätskan helt och hållet för ca en månad sedan. Mätte nu med biltemas fuktmätare och fick 2% så visst har den tagit åt sig fukt men det är inte enskilt felet. Har två separata kretsar för fram och bak och detta är för fram.

Någon som har en idé vad det kan vara? Kan slangarna släppa material? Har svetsat en gång relativt nära en bromsslang om det kan har gjort något med slangen kanske?

Bilen ifråga är en seven med 318is-motor ca 150hk och frambromsarna är från sierra v6 260mm. Har kört med enkel biltemavätska men det har fungerat bra för mig på andra tyngre bilar. Kör nu med EBC yellowstuff men förut var det samma visa med biltemas belägg. Bromsarna fungerar bra annars förutom färgen. Kanske var lite avmattning idag efter långa pass med 31-32 grader ute.

Tacksam för ideér



_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Va märkligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Vet en del bromsvätskor ändrar färg när bromsarna har varit riktigt varma
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Bert Svensson skrev:
Vet en del bromsvätskor ändrar färg när bromsarna har varit riktigt varma


Denna gång skulle det kunna vara så med 30+ i utetemp och rätt långa pass på bana. Har dock hänt förut så känns underligt då för den gången var det ca 20 grader ute

Funderar på att byta slangarna som säkerligen kommer från biltema och nu är ca 6-8 år (satt på när jag köpte bilen) och då dom är utsatta för solljus kan dom kanske ha torkat eller liknande. Vet inte fabrikat men alt annat har varit biltema och min erfarenhet av deras gummiprodukter är inget vidare

Ev också bromsvätska som ska klara högre temp även om 260mm ventilerade skivor med ebc yellowstuff borde klara 630kg bil plus mig. Har kört samma vätska jag nu har i min kadett på långa pass med tuffare banor och aldrig haft ett problem

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Kanske det kan vara så att man aldrig får bort all gammal bromsvätska enbart genom luftning och som sedan färgar av den nya ? Prova att demontera kolvarna i oken för att få bort all gammal vätska.

_________________
Kai Anttila
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Kör oxå biltemas vätska. Det brukar vara mörkt framme vid oken när jag luftar/byter vätska, vilket jag uppfattat kommer av värmen, men inte i behållaren.. jag byter 2ggr per säsong. Har dock teflonslang överallt.
Brukar byta med vaccumsug och suga via oken för va säker det kommer ny vätska.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Eftersom Yellowstuff funkar så lär det inte varit tokvarmt iaf. De funkar ju på mindre lätta bilar men är ju inte direkt kända för att tåla högre belastning eller höga temperaturer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859


Trådstartare
Tog en titt till idag när jag återfått vätskebalansen

Hade nya belägg bak (dock biltema men bilen är ju lätt) och dom är snudd på pulvriserade efter en dag

Kände bromsfading för första gången någonsin så ebc eller vätskan har inte klarat tempen. Nu var det på slutet av ett långt pass och galet varmt. På Arlanda känns som man bromsar relativt ofta och att bromsarna inte hinner få kyla något emellan.

Blir en hel översyn med nya slangar fram. Tömmer oken på gamma vätska och sen kommer jag fylla med lite finare vätska som borde klara högre temp. Kommer också köpa likadana belägg bak som fram för även om biltemas är billiga blir det rätt dyrt att byta efter en dag

Sen har jag också kommit fram till att den lilla behållare som jag har för bromsvätskan fram på gissningsvis 1 dl är en mindre del rent procentuellt än vad man normalt har. Kan det ha betydelse för då är ju vätskan i ok och slangar/rör säkerligen mer än behållaren. Borde lättare missfärgas då, eller?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Om det är slangarna så borde du väl få lite färgning av att låta det stå nån vecka/2 med ny vätska (oavsett prislapp). Testa att lufta ut lite en vecka efter att den fått stå med ny vätska.
Jo, värme ger nog mer färg från slang, men om det färgar att bara stå kallt över tid så kan det ju inte vara nåt annat (valfritt svart gummi i systemet).

För det är väl inte samma som för koppling, där det anses vara lamellmaterial som är det som färgar vätskan svart (men hur det nu kan vara det vid extern slavcylinder/gaffel)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Jonas Jonsson skrev:
Har nu vid två tillfällen märkt på kort tid att bromsvätskan blir riktigt mörk efter bara en bankörning på min seven. Vi pratar nästa som coca cola mörk men inte riktigt. Nu som exempel efter en dag (dock jättevarm) på arlanda testtrack är det samma sak. Böt vätskan helt och hållet för ca en månad sedan. Mätte nu med biltemas fuktmätare och fick 2% så visst har den tagit åt sig fukt men det är inte enskilt felet. Har två separata kretsar för fram och bak och detta är för fram.

Någon som har en idé vad det kan vara? Kan slangarna släppa material? Har svetsat en gång relativt nära en bromsslang om det kan har gjort något med slangen kanske?

Bilen ifråga är en seven med 318is-motor ca 150hk och frambromsarna är från sierra v6 260mm. Har kört med enkel biltemavätska men det har fungerat bra för mig på andra tyngre bilar. Kör nu med EBC yellowstuff men förut var det samma visa med biltemas belägg. Bromsarna fungerar bra annars förutom färgen. Kanske var lite avmattning idag efter långa pass med 31-32 grader ute.

Tacksam för ideér




Skulle säga överhettning av bromsvätskan.

Var sitter behållaren, i motorrummen på en sjua? och utsätts för strålningsvärme och all överskottsvärme under huven?

Tittar man på standardbilar brukar bromsvätskebehållaren många gånger sitta i akvariet mellan torpedvägg och motorvägg, och detta utrymme är många gånger ventilerat så det blir kanske max 40 grader i detta utrymme.

Hur många grader blir det i din bromsvätskebehållare?

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Bromsvätska svartnar
5 besök senaste veckan (517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande