Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bränslepump som tappar tryck när den blir varm?
5 besök senaste veckan (623 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar. Jag har provat att byta bränslepumpsrelät och det gjorde ingen skillnad. Jag trodde att pumpar antingen funkade eller inte funkade, detta sorts beteende har jag inte stött på tidigare.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1135



haft samma problem på min duett, med en rent ny Bränslepump, Facet solid state
slängte skitet o köpte edelbrocks lilla röda pump o då fungerade det perfekt
bla hansen racing säljer dessa

_________________
henrik nielsen
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Mats Karlsson skrev:
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar

Har du provat med annan regulator?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



super7 skrev:
Mats Karlsson skrev:
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar

Har du provat med annan regulator?


Min första tanke också, men en regulator har ju ingen återkoppling på vilket tryck den ger utan trycket den levererar är säkert i relation till trycket in. Skadar ju inte att testa med en annan, eller mäta trycket innan regulatorn också.

Vad är det för pump, sitter den i tanken eller inline är den gjord för inline?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
safe skrev:
super7 skrev:
Mats Karlsson skrev:
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar

Har du provat med annan regulator?


Min första tanke också, men en regulator har ju ingen återkoppling på vilket tryck den ger utan trycket den levererar är säkert i relation till trycket in. Skadar ju inte att testa med en annan, eller mäta trycket innan regulatorn också.

Vad är det för pump, sitter den i tanken eller inline är den gjord för inline?


Regulatorn sitter ju sist i flödesvägen så där jag mäter är precis innan regulatorn.
Tank--pump--spridare--regulator--returledning--tank.

Pumpen är en vanlig extern pump typ 044.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



044 pumparna värmer ju bränslet i onödan, i synnerhet om inte flödet nyttjas.
Med varmare pump så ökar ju motståndet i lindningarna varav de kräver mer ampere, till följd av att det värmer soppan än mer.

044 är idag en ganska dålig pump anser jag, då det kommit så många fler alternativ som dessutom är strömsnålare.

Hellcat/Demon pumpen är populär i USA, orkar ca 900hk ensam.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Mats Karlsson skrev:
safe skrev:
super7 skrev:
Mats Karlsson skrev:
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar

Har du provat med annan regulator?


Min första tanke också, men en regulator har ju ingen återkoppling på vilket tryck den ger utan trycket den levererar är säkert i relation till trycket in. Skadar ju inte att testa med en annan, eller mäta trycket innan regulatorn också.

Vad är det för pump, sitter den i tanken eller inline är den gjord för inline?


Regulatorn sitter ju sist i flödesvägen så där jag mäter är precis innan regulatorn.
Tank--pump--spridare--regulator--returledning--tank.

Pumpen är en vanlig extern pump typ 044.


Sant! Tänkte som en kratta där... Kan du kyla pumpen, kylspray typ, och se om trycket ökar? Mäta om spänningen minskar på pumpen när den trycket minskar, eller vad som händer med strömmen den drar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Kadett4wd skrev:
044 pumparna värmer ju bränslet i onödan, i synnerhet om inte flödet nyttjas.
Med varmare pump så ökar ju motståndet i lindningarna varav de kräver mer ampere, till följd av att det värmer soppan än mer.

044 är idag en ganska dålig pump anser jag, då det kommit så många fler alternativ som dessutom är strömsnålare.

Hellcat/Demon pumpen är populär i USA, orkar ca 900hk ensam.


Finns inte så stort sortiment av inline pumpar, ska man dra ner det till E85 kompatibla är det ännu färre, inget problem för Mats kanske men väl för mig.
Hellcat/Demon pumpen är okänd för mig. Länk?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Glömde det skulle vara inline, sorry.

har inte artikelnumret tillgängligt här på jobbet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030


Trådstartare
Bensinen blir inte speciellt varm, 25-28 grader låg den på igår när utetempen låg på 20-21 grader. Häromdagen såg jag att den var uppe på 30 grader när det var ett par grader varmare ute och jag hade kört i 35-40 minuter. Jag tror det mesta av uppvärmningen sker genom strålningsvärme i motorrummet.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Mats Karlsson skrev:
Har hittat ett litet problem på min 914 och det är att när bilen är kall så ger pumpen de 3 bar den ska ge men när man kört 15-20 minuter så sjunker trycket till 2,4 bar. Jag har provat att byta bränslepumpsrelät och det gjorde ingen skillnad. Jag trodde att pumpar antingen funkade eller inte funkade, detta sorts beteende har jag inte stött på tidigare.


Det är ofta ett förstadium på en pump som snart ger upp.

Har råkat ut för det, men då k-jetronik och lite högre tryck. Varma sommardagar om man kört några timmar stannade bilen, gick att starta om när den stått en halvtimme fyrtifem minuter och efter någon körtimme hände samma sak igen.
Försvann efter byte av pump

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Bränslepump som tappar tryck när den blir varm?
5 besök senaste veckan (623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande