Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Karosserilim... | 413 besök totalt |
Ni som har lite koll.
Om jag vill limma en glasfiberpanel mot en stålpanel och ha det permanent utan att i efterhand behöva ha några skruv eller popnitar som syns. Vad för lim rekomenderar ni då och vart köps det? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
Ska skarven vara synlig eller ska den döljas?
Gängse sätt att montera glasfiberbreddare på plåtkaross med "osynlig" skarv är att plasta fast, dvs man "limmar" med polyester och glasfibermatta, plåtren och rejält uppruggad plåt som täcks helt med polyester och matta innan glasfiberpanelen fixeras med skruvar - som tas bort när det härdat. Sedan fortsätter man laminera över skarven. Glasfiberpanelen tunnas ut i kanten så man kan få en jämn skarv. Detta är Fords egna instruktioner till X-pack-kitten och det var så vi gjorde när breddningen monterades på min Capri 2012-2013. Sedan finns det förstås varianter med olika typer av lim men ska det plastas över är det en fördel att blanda så få olika material som möjligt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Då skulle jag föredra metoden som jag beskrev.
Tyvärr kan man aldrig räkna med att en skarv mellan plast och plåt blir helt osynlig, för evigt... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Kolla på när Jonas limmar ett kolfibertak på en 964a. https://www.youtube.com/watch?v=gUa4
Han använder 3M 490DP. Det är några 964 killar som limmat kolfiber tak på sina bilar nu i Sverige på samma sätt. När jag får tummen ur så ska jag byta ut mitt plåttak mot kolfiber i min 911a också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
När vi limmat karroseriplåtar på jobbet har jag upplevt att karossen kan röra sig i skarven. Dvs man kan uppfatta i efterhand var skarven är som en svag våg i lacken.. inte kännbar men att det kan synas i reflektion. Värme kyla osv. Jag har limmat en antal paneler på min vw buss hemma så får se i framtiden hur det ser ut...
Tyvärr har vi slutat med dylika ombyggnationer så limtillgången är över... _________________ Michael Thulesius |
Skruva banåkabil Karosserilim... | 413 besök totalt |