Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Krafter på infästning av krängningshämmare | 2 besök senaste veckan (664 totalt) |
Kommer att montera en bakre krängningshämmare på min Mustang 1965.
Inga fästen finns och det är rätt trångt med dubbla avgasrör, panhardstag, mm. Många eftermarknadskit bygger på att man monterar själva krängningshämmaren på bakaxeln och har droplinks till karossen. Jag är inte jättesugen på att lägga till onödig ofjädrad vikt så jag vill montera hämmaren i karossen och droplinks till axeln ( stel axel och bladfjädrar ). Min fråga är: hur stora blir krafterna på infästning till krängningshämmaren och i vilken riktning går de? Anledningen till frågan är att på min Porsche 944 så sitter den främre krängningshämmaren i något som kan liknas vid ett 15 cm långt plattjärn 40*4 ungefär och det verkar hålla. Det hade gjort paketeringen så mycket lättare om jag hade kunnat kopiera Porsches lösning, men vågar jag? Bild på Porsches infästning, titta ovanför den lila bussningen: _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Googlade och det verkar ju vara en OEM-lösning så helt värdelös kan den ju inte vara nu när den kommer från Porsche.
Hittade dock detta som ett sätt att förstärka den: https://www.tarett.com/items/944-pro _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Som jag ser det på 944 fram.
Plattstången är till för att krängern skall kunna röra sig fram/bakåt. Mao ett stum infästing i karrosen så bygger man in krafter där de inte skall vara. (infästingen på krängren tar i prinsip bara last upp/ner. Jag skull gissa det inte behövs mycket krängare bak på Mussen. Nu spånara jag på hög nivå. Anta krängre 10-40N/mm(persida, per hjul) 1,5grd kräning och spårvidd på 1500mm ger ca 40mm tot. Mao 20 ner på en sida och andra upp. 10*20 ->200N (20kg) 40*20 ->800N (80kg) (En M8 skruv tar 17000N (1700kg) som likare.) Kan GISSA lite bättre med div mått på framkränagren och MR för den. Även cc mellan dropplänkarna bak (sett bakifrån) ps Beräkna krängare, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php "Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare" _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Är inte så stora krafter på en ganska klen krängare. Min framkrängare på 21 eller 25mm sitter med 4st M6 i överfallen i vanlig 8.8. Har hållit i många år.
Orginal är överfallen i bärarmen av 2mm plåt ungefär 20mm breda med en M6 skruv. Men det kan nog bli ganska stora krafter om man får brytningar i skiten. Jag hade hellre fäst krängaren nära karossen och kört med långa dropplänkar isf att flytta ner krängaren på Porsche vis. . M8 håller för 25mm krängare vilket jag har kört några år. Men jag hade nog kört M10 dropplänkar för att ha lite extra marginal. Går iaf att borra i krängare och det verkar gå att gänga i dem också. Svetsa verkar också funka tillräckligt bra _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Vet inte hur dom tänkte på 944an, den lösningen är erkänt usel och vek. 924an är bättre löst med krängaren upp mot karossen och droplänk, på bärarmen, som Andreas beskriver mer eller mindre.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Problemet är att det är så trångt, det var därför som jag sneglade på Porsches lösning. Krafterna verkar inte vara gigantiska vilket ger mig bättre möjligheter för infästningen.
Här kommer en bild på min bakvagn: Här är en test med k-hämmare provisoriskt upphängd, droplänkarna ska i så fall fästas i plattan som håller fjädrarna och stötdämparen. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Spontant verkar 944 infästningen lite pinglig, men krafterna går ju mest upp och ned. Eftersom att krängaren är fäst direkt i bärarmen utan droplink (eller den är väldigt kort) som kan kompensera för att armen på krängaren blir längre och kortare så låter man infästningen vara lite "flytande". Hade man gjort den stel så hade något spruckigt eller så hade bussnarna slitits ut snabbare.
På gamla 911or så kan de bakre infästningarna i karossen gå sönder om man inte förstärker dom, oftast ett problem orsakat av att man sätter dit en för kraftig krängare för att kompensera svaga fjädrar (stavar). Så med en rimligt dimmensionerad krängare får du nog inte så stora krafter och de du får går i princip bara upp och ned. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
944ans installation är resultatet av en massa begränsningar, inte att det är optimalt. Det bygger på att du har gummi överallt, börjar du byta bussningar så tappar du allt eftersom frihetsgraderna. Fuling har helt rätt i att upphängningen måste vara "vek" i bilens längsled för att fungera.
Kan du inte sätta krängaren på axeln och göra droplinks till karossen? Den lilla ökningen i ofjädrad massa är väl försumbar. _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
Ska tänka ett varv till på detta, mängden andra järn/infästningar/förstärkningar som kanske krävs väger ju faktiskt en del det också, dessutom är det bara en busbil och inte en F1 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Vad skulle vinsten ligga i att ha droplinks från ändarna istället för "krökhörnen"? _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Många. De kompenserar geometrin för att hävarmen på krängare blir olika lång vid in/ut fjädring. Har du droplinks med justerbar längd så kan du justera bort preload på krängaren. Men tillräcklig längd kan du också flytta infästningen av droplink för att göra krängaren justerbar i hårdhet. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Krängaren, raka delen, fast i axeln med fästen som sitter i bladfjädern/sänkningsblocket, dropplinks upp till ramen? Borde gå?
Den raka delen kan man ju ha en bock på så att den smiter runt bakaxelklumpen... _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||||||
För att summera så är krafterna på infästningen måttlig och går rakt upp eller ner.
Har lite ideer om hur jag ska lösa detta, fortsättning följer, tack för hjälpen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Lyckas du få till en ihålig krängare så spar du ju en del vikt även om det nog är svårare att hitta?
Jag har en motsvarande sån här ihålig sak sim jag tänkte slänga, men du kan få den om du tar dig till Gbg nån gång. https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb Mvh _________________ Johan Eriksson |
||||||
Skruva banåkabil Krafter på infästning av krängningshämmare | 2 besök senaste veckan (664 totalt) |