Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krafter på infästning av krängningshämmare
657 besök totalt
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Kommer att montera en bakre krängningshämmare på min Mustang 1965.
Inga fästen finns och det är rätt trångt med dubbla avgasrör, panhardstag, mm. Många eftermarknadskit bygger på att man monterar själva krängningshämmaren på bakaxeln och har droplinks till karossen. Jag är inte jättesugen på att lägga till onödig ofjädrad vikt så jag vill montera hämmaren i karossen och droplinks till axeln ( stel axel och bladfjädrar ).

Min fråga är: hur stora blir krafterna på infästning till krängningshämmaren och i vilken riktning går de?

Anledningen till frågan är att på min Porsche 944 så sitter den främre krängningshämmaren i något som kan liknas vid ett 15 cm långt plattjärn 40*4 ungefär och det verkar hålla. Det hade gjort paketeringen så mycket lättare om jag hade kunnat kopiera Porsches lösning, men vågar jag?

Bild på Porsches infästning, titta ovanför den lila bussningen:

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Googlade och det verkar ju vara en OEM-lösning så helt värdelös kan den ju inte vara nu när den kommer från Porsche.

Hittade dock detta som ett sätt att förstärka den:


https://www.tarett.com/items/944-products/944-suspension/944-swaybars~ . . . .

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Som jag ser det på 944 fram.
Plattstången är till för att krängern skall kunna röra sig fram/bakåt.
Mao ett stum infästing i karrosen så bygger man in krafter där de inte skall vara.
(infästingen på krängren tar i prinsip bara last upp/ner.

Jag skull gissa det inte behövs mycket krängare bak på Mussen.
Nu spånara jag på hög nivå.
Anta krängre 10-40N/mm(persida, per hjul)
1,5grd kräning och spårvidd på 1500mm
ger ca 40mm tot. Mao 20 ner på en sida och andra upp.
10*20 ->200N (20kg)
40*20 ->800N (80kg)
(En M8 skruv tar 17000N (1700kg) som likare.)

Kan GISSA lite bättre med div mått på framkränagren och MR för den.
Även cc mellan dropplänkarna bak (sett bakifrån)

ps
Beräkna krängare, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
"Beräkning av fjäderkonstant för krängningshämmare"

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Är inte så stora krafter på en ganska klen krängare. Min framkrängare på 21 eller 25mm sitter med 4st M6 i överfallen i vanlig 8.8. Har hållit i många år.

Orginal är överfallen i bärarmen av 2mm plåt ungefär 20mm breda med en M6 skruv.

Men det kan nog bli ganska stora krafter om man får brytningar i skiten.

Jag hade hellre fäst krängaren nära karossen och kört med långa dropplänkar isf att flytta ner krängaren på Porsche vis. . M8 håller för 25mm krängare vilket jag har kört några år. Men jag hade nog kört M10 dropplänkar för att ha lite extra marginal. Går iaf att borra i krängare och det verkar gå att gänga i dem också. Svetsa verkar också funka tillräckligt bra

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vet inte hur dom tänkte på 944an, den lösningen är erkänt usel och vek. 924an är bättre löst med krängaren upp mot karossen och droplänk, på bärarmen, som Andreas beskriver mer eller mindre.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Problemet är att det är så trångt, det var därför som jag sneglade på Porsches lösning. Krafterna verkar inte vara gigantiska vilket ger mig bättre möjligheter för infästningen.

Här kommer en bild på min bakvagn:



Här är en test med k-hämmare provisoriskt upphängd, droplänkarna ska i så fall fästas i plattan som håller fjädrarna och stötdämparen.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Spontant verkar 944 infästningen lite pinglig, men krafterna går ju mest upp och ned. Eftersom att krängaren är fäst direkt i bärarmen utan droplink (eller den är väldigt kort) som kan kompensera för att armen på krängaren blir längre och kortare så låter man infästningen vara lite "flytande". Hade man gjort den stel så hade något spruckigt eller så hade bussnarna slitits ut snabbare.

På gamla 911or så kan de bakre infästningarna i karossen gå sönder om man inte förstärker dom, oftast ett problem orsakat av att man sätter dit en för kraftig krängare för att kompensera svaga fjädrar (stavar).

Så med en rimligt dimmensionerad krängare får du nog inte så stora krafter och de du får går i princip bara upp och ned.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



944ans installation är resultatet av en massa begränsningar, inte att det är optimalt. Det bygger på att du har gummi överallt, börjar du byta bussningar så tappar du allt eftersom frihetsgraderna. Fuling har helt rätt i att upphängningen måste vara "vek" i bilens längsled för att fungera.

Kan du inte sätta krängaren på axeln och göra droplinks till karossen? Den lilla ökningen i ofjädrad massa är väl försumbar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
SevenEight skrev:


Kan du inte sätta krängaren på axeln och göra droplinks till karossen? Den lilla ökningen i ofjädrad massa är väl försumbar.


Ska tänka ett varv till på detta, mängden andra järn/infästningar/förstärkningar som kanske krävs väger ju faktiskt en del det också, dessutom är det bara en busbil och inte en F1

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Janne J skrev:
SevenEight skrev:


Kan du inte sätta krängaren på axeln och göra droplinks till karossen? Den lilla ökningen i ofjädrad massa är väl försumbar.


Ska tänka ett varv till på detta, mängden andra järn/infästningar/förstärkningar som kanske krävs väger ju faktiskt en del det också, dessutom är det bara en busbil och inte en F1

Vad skulle vinsten ligga i att ha droplinks från ändarna istället för "krökhörnen"?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



2fast4u skrev:
Janne J skrev:
SevenEight skrev:


Kan du inte sätta krängaren på axeln och göra droplinks till karossen? Den lilla ökningen i ofjädrad massa är väl försumbar.


Ska tänka ett varv till på detta, mängden andra järn/infästningar/förstärkningar som kanske krävs väger ju faktiskt en del det också, dessutom är det bara en busbil och inte en F1

Vad skulle vinsten ligga i att ha droplinks från ändarna istället för "krökhörnen"?


Många. De kompenserar geometrin för att hävarmen på krängare blir olika lång vid in/ut fjädring. Har du droplinks med justerbar längd så kan du justera bort preload på krängaren. Men tillräcklig längd kan du också flytta infästningen av droplink för att göra krängaren justerbar i hårdhet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Krängaren, raka delen, fast i axeln med fästen som sitter i bladfjädern/sänkningsblocket, dropplinks upp till ramen? Borde gå?

Den raka delen kan man ju ha en bock på så att den smiter runt bakaxelklumpen...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
För att summera så är krafterna på infästningen måttlig och går rakt upp eller ner.

Har lite ideer om hur jag ska lösa detta, fortsättning följer, tack för hjälpen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Lyckas du få till en ihålig krängare så spar du ju en del vikt även om det nog är svårare att hitta?

Jag har en motsvarande sån här ihålig sak sim jag tänkte slänga, men du kan få den om du tar dig till Gbg nån gång.
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S%C3%B6k/Bildelar/s1/Volvo/VOLVO- . . . .

Mvh

_________________
Johan Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Krafter på infästning av krängningshämmare
657 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande