Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VOLVO C30R 2008 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5438 totalt) |
Jag köpte min Volvo C30 T5 från 2008 för cirka 3 år sen och sedan dess har jag steg för steg byggt om den till en ren banåkarbil som fortfarande funkar fint för en härlig söndagsrunda!
BSR Steg 3 Ferrita avgasssystem BSR Downpipe EBC bromskivor och YellowStuff-belägg D2 Sportkit Coilovers Hardrace toe-stag, camber-stag osv. DO88 Inercooler Öppet filter Tryckrör från DO88 Motorkåpa i kolfiber Bogseröglor från LMR Ny magnetventil till turbon Aerocatch huvlås PureTech hood vents Inredningen rensades ut och jag återmonterade bara det som verkligen behövs enligt mig. RRS-stolar med bälten från samma tillverkare. RRS-ratt i mocka 360 mm Nya dörrsidor tillverkade i 1 mm aluminium och klädda i alcantara. Instrumentbrädan och tillhörande paneler klädda i alcantara. Halvbur från Finess Original Volvo-fälgar skodda med Nankang NS-2R _________________ Niclas Larsson |
||
|
||
Se upp med bromsbeläggen på bana bara, har du någorlunda hyffsat puff i maskin så finns risk att de överhettar om du laddar på ordentligt. Eller har du redan provat och det lirar med Yellowstuff? De brukar funka helt okej på lätta inte alltför snabba bilar. Men i typ en modern Golf GTI så brinner de upp innan lunch.
Ps: Imponerande bantningskur _________________ Magnus Thomé |
||
Jag märkte senast när jag körde TimeAttack på Knutstorp att efter 3-4 hårda varv så kände jag hur dåliga dom blev. Har du några bra tips på bättre belägg? _________________ Niclas Larsson |
||
I princip alla kända tillverkare har tåligare belägg, även EBC med deras RPX och RP1. På din bil funkar nog allt möjligt utan att det behöver skrika som en stucken gris på gatan.
Carbotech, blåa eller gula Pagid, Ferodo 2500 kanske annars 3000, Endless (osäker på modell). Men vill du labba med balansen i bilen så snacka med PEAN Sweden, de har superkoll på hur du kan kombinera fram o bakbelägg så att du får balansen i bilen när du bromsar som du vill ha den. Hur mycket motoreffekt har du ungefär? Det påverkar ju i allra högsta grad. _________________ Magnus Thomé |
||
Riktigt trevligt koncept på en lite udda bil! Jag har själv sneglat på C30 då jag tycker de är lite småfräna.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Tack för tipsen! Jag ska mappa och bänka bilen nu på onsdag så det kommer att landa på cirka 320 hk på hjulen. Då kommer jag definitivt att behöva bättre belägg. Jag ska göra som du sa och kontakta PEAN på direkten! _________________ Niclas Larsson |
||
Tack så mycket! I och med att jag byggt om den i flera steg så känns det inte udda för mig men VÄLDIGT många har kommit fram på banåkardagarna och sagt just det att den är lite oväntad som banbil. Den funkar fantastiskt bra om man vet hur man ska köra en framhjulsdriven bil på bana. _________________ Niclas Larsson |
||
Sen mitt förra inlägg har det hänt en del!
Bilen har fått en ny Sachs-koppling av modell lite värre än original, hjulhusen har fått sig en uppfräschning, nya fotstöd i tjock alu med grepptejp på både plåten och pedalerna. En annan efterlängtad uppgradering är att jag gjort en omplacering av mitt öppna filter. Förr satt det monterat bakom fläkten och framför insugsplenumet. Med andra ord så fullkomligt dränktes filtret i varmluft. Jag drog ner det närmre marken och leder numera in luften från ena dimljuset. _________________ Niclas Larsson |
||
Den är i mitt tycke ganska rolig i original utförande men som den är nu är ju att föredra. _________________ Niclas Larsson |
||
Jag är just nu i full fart med att uppdatera bilen med diverse godis.
Nya bromsar från Ceika fram och bak Nya bussningar från Powerflex Black Series ska monteras. Samtliga bäramar, styrleder, bakre subframen mm är just nu på pulverlackering. Insidan har fått sin nya look inför 2022. Stort tack till Finess som flockade inredningen. Nya växelspak från CAE Sprinklersystem från RRS Snap-off fäste till ratten. _________________ Niclas Larsson |
||
Nice!
Ser ut som ett riktigt bra recept för att åka fort och ha roligt med... Ceika bromsarna såg ju riktigt intressanta ut, några frågor: - Hur snabbt gick det att få hem dem? - Verkar de bra att ha att göra med, beställde du direkt fram dem? - Hur verkar bygg kvaliteten? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||
Det tog cirka 3-4 veckor då dom inte hade några delar tillverkade alls till min bil i förväg. Leveranstiden beror på vilka options man väljer. Jag beställde från deras hemsida direkt och jag är supernöjd med servicen jag fick. Jag har nog 18-20 mail mellan Ceika och mig. Alla mail skickades över två dagar. Jag ställde en jäkla massa frågor om installation och passform och jag fick kanonbra hjälp hela vägen. Dom mailar till och med en mall på bromsoken du kan prova innan du beställer. Byggkvalitén verkar väldigt bra. Återstår att se hur länge färgen håller på ok och skivornas centrum men det är ju pulverlackade grejer så det lär hålla tycker man. _________________ Niclas Larsson |
||
Snyggt! Mycket fina uppdateringar, den kommer att göra bra ifrån sig på bana!
Har du nån uppfattning om effekt i motorn? Jag har inte jättekoll på vitmotorerna men antar att det är ungefär samma motor som sitter i min gamla C70 som jag planerar att göra nåt liknande med... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
Gallerna på huven kommer från PureTech Sweden och är till en BMW M2. Slangarna till ventilationen är egentligen bromskylningsslangar från Speeding.nu och mäter cirka 70 mm i diameter. Jag har lindat dom i fleecetejp från Biltema. Jag kommer att köra Club Challenge i TimeATTACK.NU _________________ Niclas Larsson |
||
Vi har mätt effekten till 292 hästkrafter på hjulen. _________________ Niclas Larsson |
||
Våra race- och banåkarbilar VOLVO C30R 2008 | 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (5438 totalt) |