Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tankpåfyllning
1 besök senaste veckan (464 totalt)
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.


_________________
Henrik Dahl
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Lupo1.8t skrev:
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.



Jag skulle se till att göra en spilltratt som leder ut eventuellt spill, så det inte rinner in i bilen.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.



Jag skulle se till att göra en spilltratt som leder ut eventuellt spill, så det inte rinner in i bilen.


Spilltratt? Nu hänger jag inte med alls.
Hålet i mitten är för tank armaturen. Avluftningen i framkant. Inget hål gjort för påfyllningen ännu

_________________
Henrik Dahl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tanklock på utsidan och rör (synligt) ner till tanken? Om det var det du menade så låter det utmärkt. Finns ju en del som har säkerhetstank i skuffen och tankar den inne i skuffen, är ju en del nackdelar med det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Du frågar om regler för tanklocket men samtidigt ska du inte besiktiga bilen vare sig för gata eller tävling
Jag har inte sett något i reglerna för timeattack eller annan amatörracing om var tanklocket ska sitta.
För trackdays så finns det inget gemensamt. Vissa arrangörer vill ju tex att bilen ska vara gatreggad. Andra vill ha vagnbok. Och vissa bryr sig inte om något.

Men varför måste påfyllningen hamna långt ner på B-stolpen? Varför inte sätta den högre upp?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Lupo1.8t skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.



Jag skulle se till att göra en spilltratt som leder ut eventuellt spill, så det inte rinner in i bilen.


Spilltratt? Nu hänger jag inte med alls.
Hålet i mitten är för tank armaturen. Avluftningen i framkant. Inget hål gjort för påfyllningen ännu


Om du fyller med tex dunkar är det ju ganska stor chans att du någon gång missar själva påfyllningen lite. Att då hälla ut en liter bensin ner på golvet i bilen, så det kanske rinner in i trösklar bla bla är inte så bra.

Om du då runt påfyllningen gör en spilltratt runt påfyllningen som direkt med en slang leder eventuellt spill ut blir det mindre problem.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
GustafB skrev:
Du frågar om regler för tanklocket men samtidigt ska du inte besiktiga bilen vare sig för gata eller tävling
Jag har inte sett något i reglerna för timeattack eller annan amatörracing om var tanklocket ska sitta.
För trackdays så finns det inget gemensamt. Vissa arrangörer vill ju tex att bilen ska vara gatreggad. Andra vill ha vagnbok. Och vissa bryr sig inte om något.

Men varför måste påfyllningen hamna långt ner på B-stolpen? Varför inte sätta den högre upp?


Lite luddigt kanske men skrev så att det inte blir helt galet.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.



Jag skulle se till att göra en spilltratt som leder ut eventuellt spill, så det inte rinner in i bilen.


Spilltratt? Nu hänger jag inte med alls.
Hålet i mitten är för tank armaturen. Avluftningen i framkant. Inget hål gjort för påfyllningen ännu


Om du fyller med tex dunkar är det ju ganska stor chans att du någon gång missar själva påfyllningen lite. Att då hälla ut en liter bensin ner på golvet i bilen, så det kanske rinner in i trösklar bla bla är inte så bra.

Om du då runt påfyllningen gör en spilltratt runt påfyllningen som direkt med en slang leder eventuellt spill ut blir det mindre problem.


Har ett litet mc lock, så inte ens en droppe kommer hamna i bilen om jag överfyller.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tanklock på utsidan och rör (synligt) ner till tanken? Om det var det du menade så låter det utmärkt. Finns ju en del som har säkerhetstank i skuffen och tankar den inne i skuffen, är ju en del nackdelar med det.


Exakt så, får ursäkta min dåliga beskrivning.

_________________
Henrik Dahl
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Lupo1.8t skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lupo1.8t skrev:
Tänkte bara kolla om det finns några specifika regler vart man får ha tanklocket? Så det inte blir helt jävla galet. I mitt fall så blir det smidigaste att ha påfyllningen rätt långt ner efter b-stoplen, bökigt att tanka ja men men.
Kommer bli ett simplare golv över allt sedan så tanken och bakvagnen kommer bli gömd men påfyllningsröret kommer hamna inne i bilen så att säga. Ingen sfro eller annan besiktning kommer göras, bara köra på trackdays.



Jag skulle se till att göra en spilltratt som leder ut eventuellt spill, så det inte rinner in i bilen.


Spilltratt? Nu hänger jag inte med alls.
Hålet i mitten är för tank armaturen. Avluftningen i framkant. Inget hål gjort för påfyllningen ännu


Om du fyller med tex dunkar är det ju ganska stor chans att du någon gång missar själva påfyllningen lite. Att då hälla ut en liter bensin ner på golvet i bilen, så det kanske rinner in i trösklar bla bla är inte så bra.

Om du då runt påfyllningen gör en spilltratt runt påfyllningen som direkt med en slang leder eventuellt spill ut blir det mindre problem.


Har ett litet mc lock, så inte ens en droppe kommer hamna i bilen om jag överfyller.


Då jag under en himla massa år fyllt mc-tankar med bensin är det inte helt ovanligt att det någon gång ibland spills och en del missar tankhålet, men det låter som du inte gör dylika misstag och då blir ju mitt tips onödig vikt och onödigt arbete.

_________________
Roland Johansson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag tolkar det som att han har påfyllningen utanför bilen, bakom B-stolpen. Sen rör från påfyllningen till tanken...

Eller?


Sätt gummislang i båda ändar av röret, så att grejerna kan flexa lite vid en eventuell olycka. thumbs up

Här är lite hur jag löste min påfyllning.
http://www.propontiac.com/category/proj/drivetr/eng/fue/


Har du påfyllning inuti bilen, så sätt en spilltratt
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

And ersJepp sson skrev:
Jag tolkar det som att han har påfyllningen utanför bilen, bakom B-stolpen. Sen rör från påfyllningen till tanken...

Eller?


Sätt gummislang i båda ändar av röret, så att grejerna kan flexa lite vid en eventuell olycka. thumbs up

Här är lite hur jag löste min påfyllning.
http://www.propontiac.com/category/proj/drivetr/eng/fue/


Har du påfyllning inuti bilen, så sätt en spilltratt


Har du testat att tanka Pointiacen så att du vet att lösningen funkar

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Jag tolkar det som att han har påfyllningen utanför bilen, bakom B-stolpen. Sen rör från påfyllningen till tanken...

Eller?


Sätt gummislang i båda ändar av röret, så att grejerna kan flexa lite vid en eventuell olycka. thumbs up

Här är lite hur jag löste min påfyllning.
http://www.propontiac.com/category/proj/drivetr/eng/fue/


Har du påfyllning inuti bilen, så sätt en spilltratt


Yes, påfyllning utanför efter b-stolpen.
Aja men då sätter jag tanklocket på det enklaste sättet och så högt det går så man slipper kröka ryggen vid tankning

_________________
Henrik Dahl
Citera
Skruva banåkabil
Tankpåfyllning
1 besök senaste veckan (464 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande