Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23   >>
37 besök idag (74606 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Vädret kom och satte lite temporära pinnar i hjulet för vägdräneringen, så vi växlade över till dränering och kulvertförberedelse mellan hus och kommande garage. Tanken är teknikrum där ute, och kulvert, dränering, dagvatten och avlopp i samma schakt:


Först lite dräneringsgräv längs huset:


Sen själva kulverten. Visade sig att vi träffade berg lite snabbare än tänkt, så vi fick spontanjustera läget någon meter åt sidan, därav onödigt brett schakt i början. Nu verkar vi kunna komma ner runt 1.1m, så det får väl vara frostfritt nog.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Snyggt grävt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tjusigt!

Förslagsvis, sätt några spolbrunnar på strategiska ställen.

thumbs up

Edit: Jag kanske ser fel, men, du kopplar väl inte ihop dräneringen och dagvattnet (stuprännorna)?
Det anser jag skall vara separata. Annars kan vid stopp regnvatten rinna baklänges in mot husen.

_________________
SO Johansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



NBC2 skrev:
Tjusigt!

Förslagsvis, sätt några spolbrunnar på strategiska ställen.

thumbs up

Edit: Jag kanske ser fel, men, du kopplar väl inte ihop dräneringen och dagvattnet (stuprännorna)?
Det anser jag skall vara separata. Annars kan vid stopp regnvatten rinna baklänges in mot husen.


exakt det hände svärmor i början på förra veckan.. 15 cm i hela källaren... och hon har mycket som en annan skulle slängt... men inte hon.... tur jag inte behöver böka med det....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tack! Mer gräva blire.
Nej, dagvatten och dränering går separat. Nu blir det även en avloppsstam från huset som går runt garaget då den hamnar så djupt då den ska gå frostfritt, och jag inte vill vända på materialet under plattan i onödan. Så runt garaget går det kort sagt tre parallella rör.
Sen kommer det även gå dubbla (T-o-R) kallvatten mellan hus och garage, också frostfritt, då djupborrade brunnen ligger på andra sidan boningshuset och vattenfilter blir i teknikrummet i garaget. Tänkte lägga dom i markrör dom också i kulverten, vilket väl är lite överkurs egentligen.
Sen några elrör såklart, men inte ritat in dom än.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Ragnar skrev:
Sen några elrör såklart, men inte ritat in dom än.


Dra hellre flera 50-rör än ett stort, att dra i fler kablar i ett rör där det redan ligger 3-4 st är knöligt oavsett om röret är stort, några tompipor med dragtråd är alltid gott att ha.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Ragnar skrev:
Sen några elrör såklart, men inte ritat in dom än.

Ja, och trådat nätverk är också trevligt att ha i/mellan alla byggnader.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Victor. skrev:
Ragnar skrev:
Sen några elrör såklart, men inte ritat in dom än.

Ja, och trådat nätverk är också trevligt att ha i/mellan alla byggnader.


Speciellt om teknikrummet skall vara i garget...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Hehe, jo, trådat nätverk ingår såklart i planen. Är mer på att jag funderar på om jag inte borde dra in tryckluft i bostadshuset, ut-i-fall-att...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En jobbig sak med kulvertledningar som dras tomma utifallatt är den kondens som kan bildas i dem om man inte proppar ändarna.
Det är ju inte bara det att kablarna blir blöta när man drar dem, det kan ju även bli ispropp.

Nu är ju detta inte fallet här eftersom det sker med eftertanke, men jag har själv funderat ett tag varför det inte gick att dra på ett ställe vintertid (min käre far fuskade en del när det var till oss själva, bara det fungerade för stunden så)...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Nu när ni funderar på massor.... centraldamsugare... har i mitt hus och ut till garaget och utsida för damsugning av bilar...sen att en vanlig nilfisk oxå bor i garaget.. iofs är mitt garage ihopbyggt med huset... men smidigt..
Vet inte hur länga sträckor som kan fungera... trist om det blir stopp ..

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Du ska definitivt ha någon tryckluftsutgång ur garaget i alla fall. Jag driver mina grindar till tomten pneumatiskt. Supersmidigt med klämrisk osv thumbs up

Finns fler saker som jag kunnat komma på att använda tryckluft till här hemma också - om man bara hade lite mera fritid.
Lägg ner ett par rör för tryckluft, och dra dem till någon plats där du tror dig kunna behöva, eller i framtiden kunna bygga vidare från.

EDIT: Om du ska ha belysning på någonstans på tomten, så är det ju utmärkt tillfälle att förbereda för sånt nu också.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Michael Th skrev:
Nu när ni funderar på massor.... centraldamsugare... har i mitt hus och ut till garaget och utsida för damsugning av bilar...sen att en vanlig nilfisk oxå bor i garaget.. iofs är mitt garage ihopbyggt med huset... men smidigt..
Vet inte hur länga sträckor som kan fungera... trist om det blir stopp ..


Det där borde Tord kunna svara på...


And ersJepp sson skrev:
Du ska definitivt ha någon tryckluftsutgång ur garaget i alla fall. Jag driver mina grindar till tomten pneumatiskt. Supersmidigt med klämrisk osv thumbs up

Finns fler saker som jag kunnat komma på att använda tryckluft till här hemma också - om man bara hade lite mera fritid.
Lägg ner ett par rör för tryckluft, och dra dem till någon plats där du tror dig kunna behöva, eller i framtiden kunna bygga vidare från.

EDIT: Om du ska ha belysning på någonstans på tomten, så är det ju utmärkt tillfälle att förbereda för sånt nu också.


Tryckluftsdrivna lampor, du är rolig du!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



And ersJepp sson skrev:
Du ska definitivt ha någon tryckluftsutgång ur garaget i alla fall. Jag driver mina grindar till tomten pneumatiskt. Supersmidigt med klämrisk osv thumbs up

Finns fler saker som jag kunnat komma på att använda tryckluft till här hemma också - om man bara hade lite mera fritid.
Lägg ner ett par rör för tryckluft, och dra dem till någon plats där du tror dig kunna behöva, eller i framtiden kunna bygga vidare från.

EDIT: Om du ska ha belysning på någonstans på tomten, så är det ju utmärkt tillfälle att förbereda för sånt nu också.

Ja dra fram tryckluft lite överallt så kan du ha ett automatiserat försvarvssystem med tryckluftsdrivna potatiskanoner thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



MaZ skrev:
Michael Th skrev:
Nu när ni funderar på massor.... centraldamsugare... har i mitt hus och ut till garaget och utsida för damsugning av bilar...sen att en vanlig nilfisk oxå bor i garaget.. iofs är mitt garage ihopbyggt med huset... men smidigt..
Vet inte hur länga sträckor som kan fungera... trist om det blir stopp ..


Det där borde Tord kunna svara på...


Precis min tanke med när jag läste det, sen scrollade jag ner lite.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Bjärvligan
Järbo, kommer från Dalarna
Här sen Maj 2011
Inlägg: 65



Jag byggde ett litet garage och jag drog ut fiber till garaget. Kostar inte så mycket om man köper kabel som redan är kontakterad.
Köpte allt härifrån: https://www.direktronik.se

De hjälper dig att få ihop grejer som fungerar med varandra.

Ser fram emot att se ditt garagebygge

_________________
Fredrik Becker
Åker bana med en bil med 122 hästar, och 2.500kg. Då ofta med en räserbil i bogserbandet
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Marcus Gustafsson skrev:
MaZ skrev:
Michael Th skrev:
Nu när ni funderar på massor.... centraldamsugare... har i mitt hus och ut till garaget och utsida för damsugning av bilar...sen att en vanlig nilfisk oxå bor i garaget.. iofs är mitt garage ihopbyggt med huset... men smidigt..
Vet inte hur länga sträckor som kan fungera... trist om det blir stopp ..


Det där borde Tord kunna svara på...


Precis min tanke med när jag läste det, sen scrollade jag ner lite.


Mer än 4 km blir lite problematiskt, iaf om man som i dammsugare kör med flödesdriven transport. Kan man få till mer som flaskpost så går det nog längre.

Vet ni att jag har hamnat i massa sugdiskussioner igen, samt igår på en middag så refererades det till min stora blockbuster

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Fortsatt grävande. December är en härlig tid.
Börjat gräva ett dike där dränering ska gå runt grunden, för att få bort vatten från byggområdet. Blev snabbt till en effektiv vallgrav som nu fått dräneras.



Med snön borta har jag även fortsatt täckdika en del av vägen.



I samband med detta råkade det även bli helgens pinsamhet. Utan att jag märkte det så verkar jag naggat en nergrävd 10kV:are, med resultatet att jag forcerar tidigarelagt adventsmys i grannskapet tills felsökarna hittade den skyldige. Dvs undertecknad. Bortkoppling i kvällmörkret:

Med lite omkoppling fick alla ström igen, men tipset till er andra är att köra ledningskollen.se även om "där finns ju inga kablar"..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Jobbat vidare med markjobbet. Januari är en härlig tid!

Först bunkra upp med lite hårdvara..


Sen gräva upp förberedda anslutningar mot reningsverk och samlingsbrunn, ansluta mot dessa och lägga rör bort mot garaget.




Dessa rör ska sen gå under tänkt garageinfart, så här passade jag på att schakta bort matjord så uppfarten sedan blir på stenkross. Syns även en rensbrunn för dräneringen. Ska kapas höjdmässigt senare...



Med detta gjort dukade jag sen passagen runt plattan, la en schaktbotten av 0-18 som mättes upp mot planerade fall och komprimerade allt så det blev en stabil bas för första omgången rör.



Detta är då dagvatten och avlopp, som kommer ligga djupt. Nästa lager blir dränering för själva plattan.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tjusigt!
Du får glädja dig åt att du har lättgrävd mark och ingen tjäle.

Ränsbrunnarna brukar jag kapa ca 20 cm under färdig nivå samt lägga en stål (eller betong) platta ca 5 cm ovanför brunnen, lätt att hitta igen vid behov och ingen risk att man kör sönder vid snöröjning, är vägen vid gräsklippning, mm. Du verkar redan ha stållock på dina.

Men så seriös som du är lär du väl också mäta in och dokumentera arbetena.

Snyggt jobbat!

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tack! Ja, lättgrävt, men det gäller att löpande hålla ordning på vattnet... lätt det blir lervälling. Vill inte köra sönder bottenytan för plattan för mkt under arbetets gång heller, så tanken var plocka bort matjorden ovan på själva plattan och sätta höjden på denna som "sista" åtgärd. Vi får väl se om jag lyckas hålla mig till den planen.

De här brunnarna kommer inte ligga under körvägen, utan vid sidan om, så tanken är att de ska bli synliga.
Jo, tanken är att mäta in det hela och se till att det stämmer med det digitala 3D/ritningsunderlaget. Hittills har det dock fallit väl ut, och jag lyckades sätta fall/höjder blev precis som tänkt och positionerna stämmer ganska väl de också.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 21, 22, 23   >>
37 besök idag (74606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande