Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 21, 22, 23   >>
37 besök idag (74606 totalt)
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Så bra som detta är gjort så kommer du på sin höjd att behöva öppna räsbrunslocken vart tionde år, av ren nyfikenhet, förmodligen inte för att det behövs. Om det är gräsmatta så kommer nog marken att sjunka och brunnarna att sticka upp mer och mer, och du kommer att svära varje gång du kör gräsklipparen i brunnslocken.
Nåväl, du kan ju alltid kapa och sänka i efterhand om du känner för det.

Snyggt jobbat thumbs up

Det är många s.k. "Yrkesarbetare" som borde läsa och lära av denna tråd ........

Bra att du delar med dig thumbs up

Edit: Vad har du för Laser? Dubbelkolla alltid med ett vattenpass ( jag höll på att åka dit på det själv med en billig laser)


_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Mm, hoppas inte jag ska behöva öppna brunnarna. Nu hamnar de i makadambädd. Troligen blir det naturstenläggning runt där, tids nog...

Tack för feedback! Lasern är en Bosch GRL400H, vilken jag spontant är nöjd med. Men bra poäng att dubbelkolla med vattenpass. Nu har jag haft hjälp av naturens eget vattenpass iom det ständiga tillflödet av vatten, vilket jag faktiskt uppskattat när jag väl fått en hård bädd, men jag gick en vända med passet igår och mätte på själva rören och det finns någon enstaka punkt där jag behöver justera rörbädden något då röret hamnat på en lokal högpunkt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Ett mycket noggrant avvägningsinstrument är ett gammalt hederligt slang-vattenpass.
Men om man vill få ut bästa möjliga precision, vilken vätska skall man ha i slangen?



Jo, Rakvatten!


(Eftersom du är Göteborgare vågade jag mig på den dåliga vitsen)

--------------------------------

Vad jag har fått lära mig är att rören får givetvis inte ha bak-fall, att det ligger nästan i våg någon kortare sträcka gör inte så mycket, men för mycket fall en längre sträcka är inte bra, då är det lätt att rören torkar ur där och problem kan uppstå.
Om man måste ner i nivå är det bättre med ett kortare knä än för stort fall på hela sträckan.

_________________
SO Johansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Får en känsla av första världskriget av de där vattenfyllda skytt.. dikena.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



MaZ skrev:
Får en känsla av första världskriget av de där vattenfyllda skytt.. dikena.

Det var väl redan tal om truckluftsdrivna potatiskanoner innan så det är ju bara att köra vidare på temat

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



MaZ skrev:
Får en känsla av första världskriget av de där vattenfyllda skytt.. dikena.


Klart Göteborgare börjar att gräva nya kanaler när ni får chansen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Kolja skrev:
MaZ skrev:
Får en känsla av första världskriget av de där vattenfyllda skytt.. dikena.


Klart Göteborgare börjar att gräva nya kanaler när ni får chansen.


Gräv upp Östra Hamngatan igen!!

Fast vi kanske skall diskutera huruvida Ragnar är "Göteborgare" istället? Han varken bor i Göteborg eller är från Göteborg vad jag vet..?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
MaZ skrev:

Fast vi kanske skall diskutera huruvida Ragnar är "Göteborgare" istället? Han varken bor i Göteborg eller är från Göteborg vad jag vet..?


Faktiskt funderat på det där... garage/verkstad har jag ju fortfarande i Gbg, så jag resonerade att rejsa-tekniskt är jag fortfarande Gbg:are. Men visst, Varbergare är väl mer korrekt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



[quote="Ragnar"]
MaZ skrev:


Faktiskt funderat på det där... garage/verkstad har jag ju fortfarande i Gbg, så jag resonerade att rejsa-tekniskt är jag fortfarande Gbg:are. Men visst, Varbergare är väl mer korrekt.


Se där ja, tyckte väl att jag kände igen Byggmax-bilden
Jag bor i Trönninge, ett stenkast från Byggmax. Var bor du?

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Du är inte sugen på en gammal Husqvarna vedspis?

Stog en i källaren när vi flyttade in, står kvar på samma ställe ännu.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



MaZ skrev:
Du är inte sugen på en gammal Husqvarna vedspis?

Stog en i källaren när vi flyttade in, står kvar på samma ställe ännu.


Men, en sån är väl perfekt till varje villa?
Ifall du inte vill ha den inomhus, mura ihop en ställning utomhus, som komplement bredvid grillen!

Jag hade knyckt den direkt, ifall den inte fanns på fel sida Sverige.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Robert Grans
Vasa
Här sen Sep 2014
Inlägg: 13



Nog för att det sagts tidigare, men vilket fint jobb du gör!
Det fysiska arbetet är ju en sak, det som brukar ta knäcken åtminstone på mig, är all den planering som krävs för att få det så bra som man vill ha det, och det ser verkligen ut som du har tänkt på det mesta och det är ju verkligen inget litet isolerat projekt

Att du sen dokumenterar och delar med dig är väldigt trevligt! Detta blev en favorit tråd.

_________________
BMW e9 3.0CSi
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Tack! Försöker planera så gott jag kan, och som du säger - det tar tid! Speciellt för själva plattan, är ju svårt att ändra rördragningar i efterhand osv...

Dåligt markväder, men har iaf jobbat vidare med första lagret avlopp och rör mellan hus och garage. Lagt ganska mycket tid på att få bra schaktbotten så det blir naturligt fall under kommande makadamfyllning.


I vanlig ordning blir det mer komplext än först tänkt, då jag passar på att förbereda för ev senare anslutning av ytterligare komplementhus. Gäststuga eller vad det kan vara.
Som synes har jag även grävt mig in under torpargrunden.

MaZ: tack för erbjudandet, men jag har redan en extra vedspis som jag tänkte ha till framtida utekök... behovet således täkt i stunden

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
I min biltråd ifrågasattes min definition av bonnmek, så jag får väl här ta och ge några lite tydligare fall...
Befintlig ladas hörnstenar ska bort för att ge plats för dränering mm. En av hörnstenarna är dessutom den gamla brunnen, som tyvärr ligger ivägen. För att kunna jobba med detta behövde ladan lyftas lite, och det i sin tur var ett bra anledning att förstärka en takstol som ruttnat av.
Kapade bort det ruttna, riktade upp med spännband och drog ihop med några grovkapade stockar:



Sen lite temporära tillägg för att kunna hålla upp ladan en bit in i byggnaden.


Lite grävande senare så har vi lift-off!


För att kunna fylla brunnen behövde locken lyftas. Kan förstå om Karl-Oskar drog sig för att pilla med dessa, de är lite otympliga..


I vanlig ordning suveränt med minigrävare.



Därefter tömde jag brunnen ner till planerad höjd för framtida breddavlopp, och började plocka ner lite för att komma åt.

Välventilerat just nu!


Edit: Insåg jag missat svara på en fråga! Andreas, jag håller till utanför Värö-backa!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



ladan ready 4 takeoff !! ser lite läskigt ut..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Ramlyft lada, coolt!

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Har nu börjat hiva bort all matjord från grunden. Tyvärr visade det sig att det var några lokala "gropar" med matjord, så jag fick gräva några kanaler så det inte blir några lokala lågpunkter i schaktbotten.


Även rivit den uppstickande delen av brunnen och istället grävt ett dräneringsdike tvärs ladan.



_________________
Ragnar Burenius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Ragnar skrev:
https://rejsa.nu/im/user/691/2022-02-20-18-43-29_f20c6905-c65c-46d0-a6 . . . .


Det är nu jag inser vad för misstag jag gjorde när jag joxade med dräneringsröret till garaget sommaren 2020...


Återigen, tack för en lärorik tråd!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Mer grus och bestyr...

Bäddar in markavloppsrören i 0-18, och kompakterar detta. Lägger så det blir naturligt fall, iom att detta blir "botten" till det dränerande skiktet ovanför.

Jobbade därefter med att verifiera att fallen blev som det ska. Gjorde försök med kina-kamera på sladd och ner i rören och filma. Svårstyrt med smal lealös sladd, men förstyvad med ett elrör gick det lättare:

"Bra" bild där jag kunde bekräfta att det rann åt rätt håll:

Snart blev dock bilden grumlig... dålig IP-klassning? Fick verifiera de sista sträckorna genom att hälla i en provskvätt och se att den rann vidare förbi nedströms inspektionsbrunnar. Verkar lira!

Därefter dressat med några cm makadam innan själva jag lägger själva dräneringsröret.



Därefter mer makadam för att täcka in det hela.


Stämningsbild innan avslut för kvällen:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Jäkla fint kvalitetsarbete Ragnar.

Fick också lite projekt när jag hittade en vattenskada förra helgen. Bara att riva sig ner genom århundradena.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 419



Väldigt imponerande och lärorikt som vanligt!

Stämningsbilden med pickupen vid ladan är 110%

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 21, 22, 23   >>
37 besök idag (74606 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande