Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23   >>
35 besök idag (76387 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Som sagt, mkt grus blir det. Lägger 16-32 i botten av det dränerandet lagret.





Här grovslätat och redo för kompaktering innan finare material i topplagret


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Kör ett litet mellanstick med ytterligare utökad uppfart. Höll inte med gräs sista biten till innergården.


Gräva


Duka


Grusa

Även infartsvägen har fått sig lite mellanservice. I vintras blev det ett antal lass 0-90, och nu tog jag och drog över det med markvibrator.

Helt ok att köra på, men får bli riktigt bärlager också senare.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



Har du ett Excelblad på hur mycket sten du köpt hittils?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
MaZ skrev:
Har du ett Excelblad på hur mycket sten du köpt hittils?


Självklart! Har den inte framför mig just nu, men på vägen är det väl runt 200 ton hittills. Sen kanske typ 120 ton på uppfarten, och ca 200 ton för platta och kulvert. Men det ska på lite till... får väl sammanställa snygg så småningom.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587





Självklart...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Ragnar skrev:
Kör ett litet mellanstick med ytterligare utökad uppfart. Höll inte med gräs sista biten till innergården.



Det där blir bra! thumbs up Finns massor av anledningar att komma åt gårdsplanen med fordon.


Ragnar skrev:
är väl runt 200 ton hittills. Sen kanske typ 120 ton på uppfarten, och ca 200 ton för platta och kulvert.


Ha! Jag leder ett tag till med 1000 ton. Har du förresten övervägt att sätta corten stålkanter mellan gruset och gräset och sedan ner längs hela infartsvägen?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Ok, behöver jag ytterligare 1000 ton har jag gjort något fel...

Inte klurat på kanterna än, eller ens ytskikt på uppfart. Första delen gjordes ju mkt av ren självbevarelsedrift för att kunna få in byggtransporterna. Kanske finns någon lämplig cortenlösning som går att köra över utan fara?

Ett annat delprojekt är ju det här med kulvert. Kort lägesuppdatering...

Har proppat genomföringen med de rör jag tänker behövs. På bilden syns inte de som ligger i nedersta lagret, där färskvatten kommer gå.

Blir rätt många då jag fick för mig att lägga några tomrör för ev framtida vidarekoppling om vi någon gång skulle bygga en gäststuga...

Motsvarande på insidan, där jag grävt mig ner i den del av torpargrunden som jag grävde ut i sensomras:

De grövsta rören är tänkta som genomföring för värmekulvert. Mer om det längre ner.

I samband med kulvertgrävningen revbjag även upp för dränering av halva kortsidan av boningshuset, så nu var läge att lägga dränrör och makadam där, samt ansluta dagvattnet:



Sen värmekulvert! Ganska grov sak då den både ska leverera värme och varmvatten med cirkulation. Precis så styv som man kan tänka sig...

Äntrade den i genomföringen mha hantlangare

Sen försvann hantlangaren och då var det bara att bit för bit knöka in den genom röret. Inte helt lättjobbat, men det gick...


Nästa steg blir att lägga den till rätta mer mot ladan och bädda in den i lite fin-makadam. Sen anpassning för att böja upp den genom plattan. Blir säkert kul...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Åter igen hatten av för allt du gör och hinner med, imponerande!!!!

en helt annan fråga, vad händer med all matjord som du gräver bort....... frågar åt en kompis

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Man blir glad av att se riktigt utfört arbete.

Jag blir ju tyvärr ibland inblandad i samband med dåligt utförda drän-jobb och annat entreprenadrelaterat och jag ser att du gör det bättre än många "yrkesmän".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Tack Tony, kul att höra! Gör så gott jag kan efter egen förståelse. En aspekt med att jobba för dig själv är ju att det inte nödvändigtvis måste gå så fort som kundjobb...

Carl, spekulant på jord? Jag kan ordna "självplock"... just nu ligger väl något hundratal kubik här på sidan. Har sådan tur att grannen 4min bort har en verksamhet där han utan problem glatt tar emot några hundra kubik, så deponi är inget problem för mig. Men det blir såklart lite pyssel med att polaren får köra hit sin lastbil och lasta mm. Vill någon hämta det så...
Massorna är primärt matjord, men med inblandning av lera. Senaste högen på 30 kubik från gräsmattan jag tog bort från uppfarten är mer ren matjord, men istället med högre andel sten (av kullerstensstorlek).

Idag har det fortsatt varit kulvertjobb.
För att få upp den igen framtida platta så använder jag ett böjstöd. Inte helt enkel operation, då kulverten som sagt är mkt styv...

Lägger den i 5-8 makadam efter egen bedömning av som är lämpligt/praktiskt.

Sen dit med rör för el och nätverk osv.

Riktades sen upp allt eftersom jag fyllde så de gick så rakt som möjligt.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Otroligt vilket arbete du lägger ned. Håller med om att ser bättre ut än för somliga yrkesmän

När vi på jobbet drar elkabel i redan nedlagda markrör är ett vanligt problem att det vid nedläggningen kommit skit i rören. Så om du tvingas skarva se till att dessa är täta. Det är också vanligt med att rören ligger jättebra och i fina böjar hela vägen för att sedan på slutet upp genom platta eller in genom vägg göra alldeles för tvära böjar

Oftast drar man minst 6mm2 elkabel i rör mellan byggnader och för att förstå hur stela dessa är så känn på en halvmetersstump om du inte redan gjort det

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Bra feedback Jonas! Inga skarvar på rören. Planen var 6 eller 10 kvadrat i ena röret, och jag har förstått att man ska räkna med att det behöver smörjas... Kanske blir utmanande med 10?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I många lägen så gör man en "brunn" i plattan så att röret kommer rakt in i den så är det enklare att göra ett sling och dra upp på väggen eller så ligger röret djupare innan plattan så man kan göra en storradie upp i väggen.

Skarpa böjar

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



steffe skrev:
I många lägen så gör man en "brunn" i plattan så att röret kommer rakt in i den så är det enklare att göra ett sling och dra upp på väggen eller så ligger röret djupare innan plattan så man kan göra en storradie upp i väggen.

Skarpa böjar


thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



En tanke som du redan säkert planerat för.

Överväg att göra en egen "slutbesiktning" och låt videofilma rören inuti så du kan visa ett försäkringsbolag i framtiden att det inte finns några klämda/öppnade skarvar eller att det råkat bli bakfall. Detta för att kunna enklare få ut försäkringsersättning när du nu agerar egen entreprenör.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1861



Ragnar skrev:
Bra feedback Jonas! Inga skarvar på rören. Planen var 6 eller 10 kvadrat i ena röret, och jag har förstått att man ska räkna med att det behöver smörjas... Kanske blir utmanande med 10?


Vet inte vad du tänker dig för avsäkring men en 6mm2 klarar du iaf 32A på om du inte ska längre än 50m. 10mm2 ännu mer. När vi gör detta på jobbet använder vi hydraliskt vajerspel om det går trögt. Finns ofta att hyra och underlättar en hel del. Man kör då dragtråden för att få igenom ett tunnt rep. Sen repet för att få igenom vajerspelets vajer. Därefter finns en slags "mössa" man sätter runt kabeln som dras åt hårdare ju mer man drar

Vi får igenom 240mm2 på 100m 110mm rör på det viset. Nu vet jag inte hur stora dina rör är men ser ut som 50mm och dessa är oftast 42mm invändigt. Korrekt lagt är 10mm2 inga bekymmer då. Jag brukar rekommendera 4-ledare med noll/jord-split först när man kommer till central i respektive byggnad

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Tanken var att förbereda för att flytta huvudelcentralen till det framtida teknikrummet ute i ladan, då det är där det även förbereds för ev reservkraft och/eller solcellsproduktion. Har en del hungriga elmaskiner också i verkstaden, så vill hellre överdimensionera lite. Sträckan är ca 17m kulvert, och sen typ 10 meter ytterligare.
Inte kollat fysiskt, men antar jag har fyrledare in. Så fyrledare borde väl bli rätt, även för kabeln tillbaka till huset (där 6 kvadrat borde räcka).

Tony, faktiskt bara tänkt på egenkontrollen för själva bygget. Där dög min halvtaskiga film och praktiska flödesprov. Ska jag filma ordentligt hade jag behövt bättre utrustning... kanske finns firmor som grejar sånt?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Jag tror du behöver 10mm2 om du ska använda 4 ledare då man inte får gå under 10mm2 med en penledare (Gemensam jord och nolla) mellan centraler.

_________________
Robin Karlsson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Ragnar skrev:


Tony, faktiskt bara tänkt på egenkontrollen för själva bygget. Där dög min halvtaskiga film och praktiska flödesprov. Ska jag filma ordentligt hade jag behövt bättre utrustning... kanske finns firmor som grejar sånt?


Det finns det. En liten videokamera som går på hjul med fjärrstyrning och som mäter upp sträckan noggrannt. Kostar några tusen. De spolar genom med vatten och kontrollerar så det inte ligger kvar i svackor etc. Du hittar dessa firmor under typ "avloppsrörfilmning". Jag har kontakter i Sthlm men inte i Göteborg.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3958


Trådstartare
Kort rapport från helgens bestyr...

Först lite kompletterande dränering och dagvattenanslutning av boningshusets gavel.





Sen vidare till helgens större projekt - fick idén att återanvända en del av stenen från den rivna ladans grund till att stensätta en bit av den nya infarten, i motsvarande stil som den befintliga delen av infarten och delar av innergården.






Kvällsölen smakar väldigt bra idag, det var ett ordentligt träningspass att greja själv, även med grävmaskin till hands. Än mer respekt till stackarna som gjorde befintlig innergård för länge sedan..,

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Mkt vackert, det där stenarbetet kommer du att sitta och skrocka förnöjt över i många år framöver.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23   >>
35 besök idag (76387 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande