Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 21, 22, 23   >>
27 besök idag (74596 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Kolja skrev:
Mkt vackert, det där stenarbetet kommer du att sitta och skrocka förnöjt över i många år framöver.


Tack! Ja förhoppningsvis ska de väl kunna ligga där ett tag... de på innergården har iaf klarat sig bra. Dock tydligen överväxta, så de återupptäcktes när huset väcktes till liv som sommarhus för 50 år sedan.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Kolja skrev:
Ragnar skrev:


Tony, faktiskt bara tänkt på egenkontrollen för själva bygget. Där dög min halvtaskiga film och praktiska flödesprov. Ska jag filma ordentligt hade jag behövt bättre utrustning... kanske finns firmor som grejar sånt?


Det finns det. En liten videokamera som går på hjul med fjärrstyrning och som mäter upp sträckan noggrannt. Kostar några tusen. De spolar genom med vatten och kontrollerar så det inte ligger kvar i svackor etc. Du hittar dessa firmor under typ "avloppsrörfilmning". Jag har kontakter i Sthlm men inte i Göteborg.


Jag kan rekommendera IRG Rörinspektion, har haft en hel del med de att göra och aldrig några konstigheter. thumbs up


Mycket snyggt och vilket fyspass!
Jag är nog bekväm gubbe vid det här laget, lånade hem en grävmaskin och grävde ner en tillsynsbrunn med backventil på spillservisen ensam. Det var en dags jobb och jag var bra trött efter det passet, bara studsa i o ur maskinen och gropen hela tiden var tillräckligt för att få spaghettiben dagen efter.

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Bland påskens sysslor var skarp utsättning av huset. Mycket tacksamt med hjälp från föräldrar med praktisk och teoretisk erfarenhet.


Lite pyssel iom att jag vill att tillbyggnaden blir vinkelrät mot den gamla, självklart sneda, ladan och samtidigt ha ett visst avstånd till tomtgräns. Löstes snyggt och illustreras snyggt med uppspända snören för hus och tomtgräns.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
För att kunna avsluta den här vändan med grävjobb så var det läge att köra bort överblivna massor.

Blev några intensiva dagar för grävare/chaufför:



Många högar att tippa blev det...


Efter lite planering ser nu infarten helt ok ut:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Man börjar kunna ana var teknikrummet ska vara...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Jaha, vad har hänt här? Jo, grundbygget har fortlöpt så sakteliga.

La en massa tråkig tid på att få grusbädden i våg och slät. I brist på bättre verktyg användes ett par träreglar som skenor mellan jag sedan drog en tredje regel:

Mäter in höjden på skenorna mot lasern och drar sedan av. Blir ett antal sektioner för att täcka hela ytan...


Slutresultatet:

Jäkligt skönt att ha detta moment i backspegeln...

Därefter "bara" att placera ut L-elementen. När jag började syna toleransen på dessa släppte ev oro över grusbäddens spec.... Inga CEJ-passbitar direkt.

Sen lades första lagret isolering.

Har valt att lägga kall- och varmvatten i plattan, så efter första laget isolering så fick jag öva på den nyinköpta varmtrådskniven och snitta upp 50m kanal för rör-i-rör-slang.


Vattenfördelaren hamnar i teknikrummet på samma vägg som en del annat. Snickrade lite temporära hållare för att få rätt c-c och riktning på slangen.

Nu håller jag som bäst på och lägger andra lagret isolering. Mycket cellplast blire...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Jag har åkt förbi på E6'an ett antal gånger och kikar alltid över avbärarräckena för att se hur det ser ut. Jag försöker ju undvika att ställa till med olyckor så den här tråden ger alltid mycket bättre info
Efter att ha lekt medhjälpare under en hyfsad tid med ett lite liknande projekt så är det ju nyfiket, men rent allmänt är det ju många tummar upp hur det blir. Fantastiskt fint!

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Tack Johan! Knåpar nu vidare med armeringen. Garagedelen blir 15cm platta med dubbelarmering, medan tredjedelen för supportrum mm får nöja sig med 10cm och enkelarmering.

Bottenlaget i garaget:



Sen golvvärmeslingor där:

Sen övre lagret över hela plattan:


Totalt 24 nät gick åt, och oändligt med najtråd...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



som alltid lika snyggt arbete och den vita pickisen går inte av för hackor den heller

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Tack! Ja, tjejens pickis i bruksskick är perfekt här på landet. Bra för många av vardagens transportbehov:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Förtjänar inte pickisen också en tråd?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Tjusigt!
Som vanligt när du är i farten.

Ett litet förslag: Ta några stålplattor, tex 200X200x10 eller vad du tycker är lämpligt, svetsa några armeringskrokar under och tryck ner på lämpliga ställen, ex i hörnen och efter kanter när du gjutit klart.
Bra att ha om du vill dra något i en framtid, bara att svetsa fast ett öra eller liknande.
Jag borrade och gängade 2 st M16 i mina, men det är lite överkurs.
Om inte annat var de praktiska att ha vid resning av stommen, drog i kryss med spännband, slapp skjuta fast stöttor i golvet och därmed förstöra den fina gjutningen.

Ett till tips: Om du har tänkt slipa golvet, köp några säckar dekorgrus 8/16, vit eller svart, på Byggmax eller liknande. Kasta ut det glest, ungefär som när du gödslar en gräsmatta, när du gjutit klart just innan du börjar med "helikoptern". Dessa stenar stannar strax under ytan, det blir nästan som marmorflor när du slipar, den vanliga ballasten brukar sjunka ner några cm när man vibrerar och framträder inte så mycket vid slipning.

Lycka till!



_________________
SO Johansson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Davve skrev:
Förtjänar inte pickisen också en tråd?


verkligen så!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Jag stack ner lite rostfria öglebultar med en 150x150 stålplatta nertill i hörnen när jag gjöt bottenplatta för några år sedan.

Bra för att låsa fast stöldbegärliga saker, exempelvis med vajrar. Även gamla bygellås funkar att ställa ner i cementen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Kolja skrev:
Jag stack ner lite rostfria öglebultar med en 150x150 stålplatta nertill i hörnen när jag gjöt bottenplatta för några år sedan.

Bra för att låsa fast stöldbegärliga saker, exempelvis med vajrar. Även gamla bygellås funkar att ställa ner i cementen.


Detta är nåt jag verkligen saknar i mitt garage. Spänna, låsa och dra in bilar hade varit bra/enkelt.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredin skrev:
Kolja skrev:
Jag stack ner lite rostfria öglebultar med en 150x150 stålplatta nertill i hörnen när jag gjöt bottenplatta för några år sedan.

Bra för att låsa fast stöldbegärliga saker, exempelvis med vajrar. Även gamla bygellås funkar att ställa ner i cementen.


Detta är nåt jag verkligen saknar i mitt garage. Spänna, låsa och dra in bilar hade varit bra/enkelt.


Man kan ju eftermontera en stålplatta med öglor etc. thumbs up Montera fast med kraftiga expanders (M12 är övertillräckligt) och om man vill stöldskydda monteringen så svetsar man fast muttern i plattan.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Finessen med att gjuta stålplattor flush med golvet är att dom inte sticker upp och är vägen i en framtid men om man behöver dem så är det bara att svetsa fast något i dem.

Hur man än väljer att göra så är det inte dumt med några stadiga fästpunkter i golvet.


_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Pillar vidare med det sista inför gjutning.
Rullat ut golvvärme på återstående tredjedelen:


Då marken är svagt lutande har tanken hela tiden varit att ha sockel på en del av plattan, men skippa det i ett hörn. Efter lite klurande så bestämde jag nu var steget ska göras, så då var det till att kapa ner några av kantelementen. I dessa midsommartider görs det bäst nattetid, så lasern syns tydligt..


Hoppas på att kunna gjuta nästa vecka.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



[quote="Ragnar"]Tack Johan! Knåpar nu vidare med armeringen. Garagedelen blir 15cm platta med dubbelarmering, medan tredjedelen för supportrum mm får nöja sig med 10cm och enkelarmering.

Bottenlaget i garaget:
https://rejsa.nu/im/user/691/2022-07-02-16-53-19_bfdaaf8c-f8d0-432b-b9 . . . .
https://rejsa.nu/im/user/691/2022-07-02-16-53-19_d7585b31-bc8a-481a-bb . . . .


Varför 15cm dubbelarmerat, hur tunga saker har du tänkt köra in?

Eller tänker du börja skruva stridsvagn fall lede fin anfaller från öster??

_________________
Anders Baudino
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Mest för att skapa frihet i maskinparksmöblering. Råkade köpa en Eckold KF653 häromåret, och de rekommenderar 15cm platta, som i mitt exemplar av manualen strukits över och ersatts med 25cm. Nu tänkte jag väl inte banka skeppsplåt hela dagarna, så det fick bli en kompromiss.

(För er som till äventyrs inte känner till Eckold så gör de kraftiga krymp-och-sträck-verktyg, och KF653 är en klassiker av deras lite kraftigare modeller...

)

Sen ska det ju inte hymlas med att om arbetsdagen handlar om att jaga kostnader och jobba lean så är det skönt att koppla av med lite over engineering på fritiden...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Ragnar skrev:
Mest för att skapa frihet i maskinparksmöblering. Råkade köpa en Eckold KF653 häromåret, och de rekommenderar 15cm platta, som i mitt exemplar av manualen strukits över och ersatts med 25cm. Nu tänkte jag väl inte banka skeppsplåt hela dagarna, så det fick bli en kompromiss.

(För er som till äventyrs inte känner till Eckold så gör de kraftiga krymp-och-sträck-verktyg, och KF653 är en klassiker av deras lite kraftigare modeller...

)

Sen ska det ju inte hymlas med att om arbetsdagen handlar om att jaga kostnader och jobba lean så är det skönt att koppla av med lite over engineering på fritiden...


Vilken söt lite pjäs, ja det förklarar en del

Är trevligt följa bygget

_________________
Anders Baudino
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 21, 22, 23   >>
27 besök idag (74596 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande