Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
87 besök idag (76674 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Vilket underbart ställe! thumbs up
Man får ro i själen av bara bilderna

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Det här blir lika kul att följa som biltrådarna! thumbs up Jättefint utgångsprojekt och man ser ju redan nu att nogrannheten och stilkänslan är densamma som med bilarna.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



Mnja. Ja tycker det är lite väl förutsägbart jag. Ännu en högkvalitativ tråd från den där stollen Ragnar ...









_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3961


Trådstartare
... för det här projektet har jag ju iaf inte gått in med bilden av att vi "bara ska bo", och att enbart göra "löpande underhåll"... Blir dock ingen frösådd av egen gran och fura. Verktygsinköp däremot...

Men kul ni kan tänka er lite annat än bara bilar. Tar och broderar ut lite med lite isoleringsjobb på vinden.

Först en rejält skurning - tveksamt om takbjälkarna tvättades innan man la på taket på 1970-talet. Deras grå färg var inte pga sol iaf, utan det var helt enkelt smuts...


Började med att stänga till över gavlarna. Här var tidigare mer eller mindre helt öppet, och närmast dagligen flög det in fåglar osv. Stängde till ordentligt med trä, och satte sedan vindduk för att få det lufttätt.


Tidigare ägare hade för bara ett par år sedan lagt om yttertaket, då han ville byta ut 70-talets betongpannor mot det parti återvunna singel-kupiga tegelpannor som nu ligger där. I samband med det så byttes då duken på råsponten till ny, diffusionsöppen sådan. Med dessa förutsättningar så föll valet av isolerkoncept därför på så kallat "kompakttak", utan luftspalt med med diffusionsöppen konstruktion med cellulosaisolering och ångbroms.
I grunden inget speciellt att tilläggsisolera ett tak, men här försvårades det lite av alla takåsar. Ett variant hade varit att kapsla in dessa helt i isolering, mqqqqqqqqqqqqqen då vi av flera skäl inte ville detta (utséende, utrymme, undvikande av "för tjock" isolering givet konceptvalet osv) så föll valet på 120+45mm isolering, vilket gör att panelen sen hamnar ungefär mitt i takåsarna. Nackdelen med detta blir en väldans massa interface mot ångbromsen, och därför blev det lite specialkonstruktion...

Börjar längst ner med nedersta åsen och mötet mellan vägg och takfot. Här tätade vi med rostfritt nät för att hålla mössen borta (och senare ett andra lager när i finmaskig alu för att även mota insikter):


Därefter kapslades nedre takåsen in i ett fack med vindduk:


Här är en bild längs facket. Den nedre takåsen är helt enkelt mer eller mindre inbäddad i isolering.


Facket fylldes sedan med lösull...


.. och därefter kunde vi börja stoppa i isolering i skivform:


För åsarna högre upp så valde jag att lägga 45-reglar längs åsarna, och sedan kapsla in dessa uppåt med separata ångbromsbitar. Mellan dessa fack kunde jag sedan dra ångbroms och då använda 45-regeln som möte mellan de två ångbromsbitarna, så att allt blir helt tätt:


Därefter "bara" att stoppa in ytterligare isolerskivor och successivt spika 45-reglar. Valde att lägga dessa diagonalt, då vi senare vill montera träpanel liggandes:


Efter att det nedre området är klart är det sedan bara att fortsätta på samma sak i nästa:


En väldans massa timmar senare börjar det bli komplett:


Därefter panel. Tidigt 1800-tal fanns väl inge pärlspont, men å andra sidan så inreddes väl heller få vindar. Stil- och tidsmässig kompromis blev därför en 120mm bred pärlspont. Självklart penselmålad med linoljefärg. Byggde ett rejält torkställ, så man kan jobba med ett par omgångar panel i taget. Schellack + minst två strykningar färg innan montage... mycket pensla blir det...


Eftersom panelen möter åsarna blir hela taket ett jättestort pussel, där sticksågen bitvis går varm. Smakprov på hur det blir:

Här är vi ännu inte klara, då några andra delprojekt behövde betas av på vägen. Man går inte sysslolös med hus...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1136



det värmer mitt gamla snickare hjärta att se du valde denna isolerings metod o inte något jävla sprutskum
det blir ofta blir skummetoden för att det så bökigt med alla pinnar på kryss o tvären
fattar inte att man kan spruta direkt på råsponten
thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



thumbs up vackert.. !!! men inte förvånad!!

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har flera ggr tänkt öppna till nock i mitt närvarande hus , och tanken fanns även när jag byggde verkstaden. För jag tycker det är så charmigt.

Men varje gång jag kom på hur mycket pusslande det lär vara med isolering, alla passbitar mätande å sågande med isolering gips. Lister osv. Så har jag lagt ned det lika snabbt och kört enkla räta vinklar å plana ytor


Men det blir häftigt och snyggt hos dig thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3961


Trådstartare
Ja, att gå loss med polyuretansprutan hade inte känts rätt...

Kan väl snabbt prata lite murstock då. Som synes på tidigare tidigare bilder så finns en bakugn + vedspis i det ursprungliga köket, och i det nya köket en "nybyggd" (blott 50 år) öppen spis, konverterad med insatskassett. Sen en extra kamin uppe på ovanvåningen. Allt kopplat till murstocken. Oklart om denna är äldre än timmerstommen, konstruktionsprincipen var väl gammaldags redan 1874. Vi pratar natursten och storpipa, dvs inga lösa rör utan ett enda rejält hål uppåt. Inga problem att ställa sig på hällen till vedspisen och klättra upp en bit i pipan om man vill. Förberett för både liten och mellanstor tomte:


Bild innifrån bakugnen. Den är ganska stor, typ 130cm djup, 120cm bred och har en höjd runt 40cm:


Som sagt är konstruktionen gjord av natursten murat med lerbruk. Under åren har dock putsen renoverats några gånger, både med kalkputs och nu "senast" (rimligen 1970-tal) med cementputs. Hård cementputs fungerar inget vidare på lerbruk då det inte släpper igenom fukt, och dessutom rör sig materialet olika mycket. Resultaten hade blivit att cementputsen bitvis var som ett löst skal utanpå murstocken - knackade man på det lät det ihåligt, och på sina ställen hade det börjat släppa. Som gammal rostlagare kunde jag ju inte hålla mig från att börja peta med kniven, och då började det släppa i sjok:


Så det var bara fortsätta pilla...


Efter några kvällar så var all puts borta, och man kunde bättre se hur murstocken faktiskt är byggd:


Delen i tegelsten hitåt i bild är då rökkanalen från det nya kökets öppna spis. Verkar vara byggd 1971 om man får tro dateringen på den DN som använts som underlag när den murades ovanpå bakugnens tak.

Ett par bilder till.

Sanden är bakugnstakets termiska isolering uppåt, och här har jag börjat bära bort den hink för hink, för att kunna komma ner och studera skicket på bakugnstaket.


Dags att putsa om. Funderade en del över putsval, och tillslut bestämde jag mig för att försöka återställa ursprunglig lerputs. Tekniken är i princip detsamma som lerklining, men jag kör här helt mineralisk blandning. En av många framtida omgångar lerblandning...


Petade först bort allt löst bruk och pillade ur ganska djupt mellan stenarna. Sen blev det en första utstockning där jag fyllde det här med ny lerputs, så att ytan blev någorlunda slät:


När det är lite halvtorrt drar jag sedan på ett lager till och börjar grovputsa:


Här börjar det likna något:


I det här skedet tog jag och ändrade riktningen lite - hade börjat störa mig på den nybyggda kanalen från den öppna spisen. Dels var den inte så snyggt placerad ovanpå bakugnens sandtak, och sen tog den upp plats från där vi i framtiden vill ha trappan. Eftersom vi dessutom inte använder den som öppen spis utan som kamin behöver man heller inte ha så grova rökgasvägar. En kväll tog jag således och knackade bort hela den här strukturen:


Efter att ha lagt igenom hålet i murstocken så var det därefter bara att putsa om den här delen. En fin sak med lerbruk är att det är enkelt att återvinna - bara blöta upp igen:




På sista bilden kan man även se att jag nu fått bort all sand från bakungens tak, och blottat det teglade valvet. Man ser även den spricka det har tvärs bakugnen. Det här beror troligen på att vederlagets tappat sin stöttning till höger i bild i samband med att man teglat upp väggen som var en del av den öppna spisen. Ville göra ett försök till att täta detta och undvika framtida ytterligare sprickor. För att inte riskera att taket skulle kollapsa under arbete så tog jag och fyllde ugnen med sågade cellplastskivor:


För en färsking till området gjorde det här att jag kände mig lite tryggare när jag började knacka och pilla på stenarna.

En massa petning och dammsugning senare:


Bytte några av de stenar på toppen som var sämst och bitvis hade vittrat bort invändigt:


Byggde även upp vederlaget mot kökets fd öppna spis igen. Svårt att fotografera då det innebar att jag murade i glipan mellan köksvägg och bakugnsvägg (i glipan till höger på nästa bild). Ni får tro mig.

Sen ett fet och blöt lerblandning för att få bra tätning ner mellan stenarna:


Här passade det bra att även täta några sprickor i bakugnens bakre vägg. Här var det i stor del original lerputs, men jag rev ner denna för att säkerställa att jag hittade alla sprickor.



Här var det även läge att göra en anpassning av bakugnens form. Tanken är att vi så småningom ska bygga en ny, U-formad, trappa upp till övervåningen, och för att få någorlunda vettig geometri på den här så skulle ett av stegen behöva fällas in i bakugnens mur. Tog därför och plockade bort några stenar och ersatt med lämpliga alternativa stenar från trädgårdens dignande förråd:


När man står här och jobbar så har man bra utsikt upp över murstocken - hoppas den ska bli lika trevlig när man i framtiden går upp i trappan. Har medvetet inte gjort den nya lerputsen spikrak, utan låtit den följa med i naturstenens former en del för att få ett mer organiskt utséende:


Nåväl, back to work. Först mer puts på bakugnens valv:


Sen utstockning och puts av bakugnens sida och baksida:


Nu hade jag även putsat ihop den nyputsade delen där jag rev bort den "nya" rökkanalen:


Nästa steg blev isolering av bakugnen. Valde att modernisera lite och ersätta den tidigare sanden med Perlite (vulkansten).



Täcktes sedan in i ett antal lager lera:



Ungefär där står vi idag med murstocken. Har en del putsande kvar nere på bakugnen, och sen så är tanken att allt ska målas med kalkfärg. Men återigen - andra delprojekt har kommit imellan...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Damn.
Vilket jobb thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Lova att du petar in lite utskrifter från Rejsa lite här och där, motsvarigheten till gamla tidningar (så datum mm kommer med ajtomatiskt) thumbs up
Det måste ju med lite referenser i Kulturgärningar, varenda gång jag hittar gamla tidningar i hus så är det annonserna som är roligast (Stomatol etc). Undrar vad de tror om "Rdäck" om 50 år?

Byta från storpipa till fungerande kanal sågs väl som en revolution i England på 1700talet (?), då de äntligen fick drag i spisen.
Storpipa (med eldstad, kupa och trebensgryta/krok) är ju bara lite bättre än ett rökhål vid nocken i långhusen (järnåldern ungefär)

Heja heja

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



Fint hus och fint jobb! Vi har ju också ett gammalt hus och det tog några år att fixa det värsta och bygga garage. Men nu känns det lite lugnare då det mest handlar om underhållsjobb (måla lite varje år)

_________________
Rikard Lundberg
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1218



nu snackar vi, who the fuck är Ernst Kirchsteiger????

Ragnar du måste ju vara vår tids renoverings-jesus

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554




_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3961


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Byta från storpipa till fungerande kanal sågs väl som en revolution i England på 1700talet (?), då de äntligen fick drag i spisen.
Storpipa (med eldstad, kupa och trebensgryta/krok) är ju bara lite bättre än ett rökhål vid nocken i långhusen (järnåldern ungefär)


Ja, storpipa är väl mer 1700- än 1800-tal. Hade varit kul att veta vad på huset som är äldre än trästommen - gubben som gav gården dess namn föddes tydligen 1655 och dog här tidigt 1700-tal, så rimligen stod väl något eller några hus här redan tidigare. Bakugnen är även den enkel/gammaldags då den saknar separata rökkanaler. Förenklar renoveringen, men försvårar väl brödbaket antar jag...

Dock har jag faktiskt inte märkt några problem med draget - bra fart både i kaminer och vedspis!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Enkel bakugn == Pizzaugn

Du har ju höjd som hjälper draget, det var väl vanligt att småtorpen inte hade mer än 3m till nock (på utsidan), så det var väl bara 2m hög storpipa från kupans kant till skorstenstopp.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Mitt hus är byggt -12. Efter kristus. 2012 alltså.
Allt är rätvinkligt, inga kyffen, varmt dragfritt.

Egentligen är det ganska bekvämt.

Men jäklar vad sugen man blir på att renovera och bygga när man ser det där.

Nu ska jag gå över det plana, knarrfria klickparkettgolvet, bort till ikeaköket och ha mig ett glas vatten som letts fram till kranen genom plaströren. Kanske tittar jag ut genom de varsamt framställda treglas-PVC-fönstren och slänger en blick på byastenläggningen kring huset, eller på den rektangulära gräsmattan som är mellan 24 och 25mm lång och saknar ogräs.

Nja, inte riktigt så extremt kanske. Men kontrasterna mellan nybyggt och det här är milsvida. Knappast charmigare med nybyggen...
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Jeppson bor i ett Prius hus och mekar Jänkebil, Ragnar mekar T-fordhus och kör (inte ännu) tvåtakts Saab.
Men inte vart jag ville komma med det är men det verkade roligare i mitt huvud när jag började skriva.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Måste lägga in en bild på vår ena vägg i vardagsrummet.
Vi ska göra något med den men vi vet inte vad.
Den är enligt mig så otroligt fulsnygg med sina tegel åt alla håll, tafatta lagningar och vad hände vid 1.50 märket... Slut på tegel? Halva pris på Betongtegel eller vad det nu är.

Gamla hus är charmlga.


Edit...
De grå stenarna är tydligen Lersten.
Något som man gjorde själv eftersom det bara behövs lera, sand och vatten.
Sen får det soltorka i 30 dagar

Sorry för tråskapning.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Täck de grå stenarna med en kopparplåt eller Corténplåt, kanske hamra/patinera den en bit så den matchar regelstenarna?
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Mycket fint hus och gård, ska bli kul att följa projektet.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3961


Trådstartare
Carl> Nu är jag inte troende, men kör vi grovt på Reza Aslans tolkning av snickaren från Nazaret så tackar jag för komplemangen Han Ernst har jag sämre koll på, men har fattat det som att han jobbar barfota, och då lär det förhoppningsvis inte vara så mycket stora stenar inblandat iaf...

Jeppsson> Ja, det där med nytt vs gammalt är intressant. När vi började gå på visningar så tittade vi på både nytt, gammalt och renoverat för att försöka hitta "hem", men det blev tillslut det här vi föll för. Vi stortrivs, men man ska ju inte tro att ett snart 150årigt hus i "originalskick" har modern standard. Var själv lite fundersam till hur första vintern skulle bli, så vi behöll lägenheten som en backup. Trots en relativt kall vinter (med halländska mått) så fungerade det dock bra, och det blev inte en enda natt i lägenheten. Farhågor om frusna avlopp och is på rutorna kunde förpassas. Men det gick en del el till uppvärmning, och då höll vi ändå bara typ 60% av bottenvåningen uppvärmd. Resten saknar helt isolering i golven. Det är bara 30mm plankgolv rakt över torpargrunden. Vardagsrummet blev en mkt rymlig ölkyl i vintras. Mineralvattnet förvarades dock lämpligen inte på golvet, då det gärna frös till is. I det nya köket, kammaren och det gamla köket finns det blindbotten och (tunn...) isolering, vilket gör gott. Gammelköketss golv är dock äldst i huset, och långt ifrån tätt, så där fick det bli några lager trasmattor över springorna så att inte fötterna skulle bli för kalla under Teams-mötena från hemmakontoret. Så det stundar lite isoleringsprojekt även undertill...

Sen det där med mått och vinklar - det enda man vet är att inga vinklar är räta och att vattenpasset kan ligga orört. Ena gaveln på ovanvåningen böljar flera cm, och huset har satt sig en del vid entren vilket gör att vardagsrumsdörren inte går att stänga, och rummet har "fall" mot dörren. Borde egentligen rikta upp det med domkrafter, men har lovat sambon att det inte ska spåra ur...

En annan aspekt är det här med möss. Ett gammalt hus är inte tätt, och även om det är bitvis kallt på vintern så lär det vara varmare än trädgården utanför. Var några nätter i höstas där man kunde höra sällskapet av småmöss som sprang i golvet. Så nu är vi kattägare. Sedan dess fritt från spring i golven. Renoveringsprincipen just nu är att antingen täta ordentligt, eller se till att de kvarvarande hålen är stora nog så även katten kan ta sig in...

Men som sagt, vi trivs fint!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
87 besök idag (76674 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande