Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23   >>
13 besök idag (74620 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Inte riktigt målarväder än, får suga på det!

Appropå väder så passar inte alla dagar för jobb med tak eller fasad, så då har jag börjat lägga golv så smått.
Förvaringsdelen ovanför garaget har 1200mm mellan takstolarna, så där fick det bli ett 33mm trägolv. Kom i stabila femmeterslängder, och fick således lastas av hos grannen:

En hel del praktisk logistik (bära...) bara med att få in de 800metrarna.

Längderna på 5.1m lirade inget vidare med måtten, så för att minska vedtillverkningen valde jag att manuellt ändsponta golvet. Lägger det sedan löpande med en lös fjäder, tillkapad av en list:




I denna veva kom nästa omgång golv, tänkt för den andra delen av övervåningen. Grangolv här med, men lite finare hyvlat och bara 26mm tjockt:

En massa kånkande senare ligger allt för uppe och väntar på montage. Många regniga höstdagar räddade.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Ett annat delprojekt är infart och väg. Efter att lagt förstärkningslagret tidigare i år så tog jag mig nu tid att lägga på typ 200ton 0-30. Betydligt bättre att köra på än 0-90!



Skidsteer är väldigt bra-att-ha även här, går relativt fort att planera och släta till:



Vill minnas det var någon saabdesigner som hävdade att det inte fanns några vackra fordon över 4m längd, eller hur det nu var...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Det händer mycket! Och bra blir det..
Ändspontningen. .hur gjorde du då?
Att lagra golvbrädorna så... hade jag varit lite orolig över då dom gärna deformerats om dom sas inte ligger tät buntade /alt fast i rätt position. .
Hade gärna spänt ihop dom till fasta paket. Risken är stor att det blir jobbigt att hantera längre fram.. pga att dom vridit sig...
Fast jag kan ha fel...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Ändspontningen gör jag helt enkelt med en (trådlös) överhandsfräs, där jag ställt in en guide så att höjden alltid blir rätt. Tog lite tid, men inte jättejobbigt.

Ja, tyvärr fick jag bryta buntarna för att få upp golven. Kanske är idé att spänna ihop dom igen. 34mm golvet har legat sådär ett tag, och än har det inte varit några stora problem att montera. Det tunnare golvet var ordentligt nedtorkat/varmförvarat när jag fick det, vet inte om det gör läget bättre? Nu är ju dock såklart inte utrymmet uppvärmt där det ligger...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Hade egentligen velat prioritera taket nu ett tag, men det var lite pyssel med alla plåtbeställningar. Nu ska dock allt det vara hembergat, så jag kan sätta igång. Började dock med lite relaterat småpill, så som att renkapa gavelutsticket och göra ett vettigt avslut på takduken:



Sen rännkrokar som skulle mätas och bockas




Ville montera dom under takfotsplåten, så det blev till att ta fram fräsen.




Sen en remsa takduk under fotplåten och därefter limma dit huvudtakduken ovanpå:

Detta skulle jag ju egentligen gjort innan jag satte ströläken, men då materialet inte var hemma i det läget så är läkten här lite kort för att komma åt att göra det nu efteråt. Får skarva på en bit som nästa steg.

Dörrhålet ska kapas upp, och några av ströläkten vinglar lite, jag vet..

Många tråkiga småmoment som tar en massa tid när man bygger hus, har jag märkt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2865

Namndispens
Namndispens

Ragnar skrev:
Många tråkiga småmoment som tar en massa tid när man bygger hus, har jag märkt...


Citat:
Djävulen sitter i detaljerna


Jag brukar titta in i denna byggtråd lite då och då - fortfarande imponerad av inte bara framfarten som sådan utan även kunskaperna (som jag tolkare det) och energin bakom!


_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Bamsefar skrev:

Jag brukar titta in i denna byggtråd lite då och då - fortfarande imponerad av inte bara framfarten som sådan utan även kunskaperna (som jag tolkare det) och energin bakom!


Tack! Kunskapsmässigt är jag ju nybörjare på husbygge, men kör på enligt ingenjörsmässig magkänsla i kombination med kritisk läsning av nätets digra infohög.
Efter tre års lyckat undvikande av Covid så åkte jag på det förra veckan. Lyckligtvis pigg och negativ nu till helgen, så jag kunde börja lägga plåttak. Teoretiskt simpelt, men även tunnplåt blir rätt tung i större sjok, så återigen fick jag nytta av Cat:en. Hade varit mkt svårare (och farligare) att göra detta på egen hand utan den.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Fattar inte att du gör dylikt själv... minsta vindpust och ... here we go.. var rädd om dig..!!!

men bra blire.. thumbs up
vet min far fäste en skruvtving i ovankanten på plåten sen drog han upp plåtarna (varmgalvad stål)med ett block och rep....
far överlevde och taket ligger kvar..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Ja, nu är det lyckligtvis helt vindstilla. Ser även till att hålla mig själv över plåten, dvs jag drar upp den, så att jag inte riskerar att få det över mig. Skidsteern tål slag bättre...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Enligt principen allt-på-en-gång så tog jag och beställde lite isolering igår, så jag skulle få den lagom till taket var klart. Tänkte jag. Leverantören var dock snabbare än vad jag räknat med, så idag vid lunch kom ett litet lass med träfiberskivor... bonn-gaffeltrucken fick således jobba hårt:



_________________
Ragnar Burenius
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Hunton är fint! :-)
Har satt hunton i boendedelar. Hönshus fick vanlig billig isolering. Jäveltyg å sätta glasfiber jämfört med hunton.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Det är så typiskt. Spelar ingen roll hur stort garage man har. Förr eller senare blir det i alla fall fullt med skit. Du har till och med lyckats fylla ditt innan det ens är klart

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
2fast4u skrev:
Det är så typiskt. Spelar ingen roll hur stort garage man har. Förr eller senare blir det i alla fall fullt med skit. Du har till och med lyckats fylla ditt innan det ens är klart

Ja, precis, det är som en magnet som suger in prylar... man hade ju kunnat tro att jag kunnat lägga byggmaterialet i gammelladan, men den har också börjat bli full...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Fint blir det!!

hehe ja när lastbilen kom till mig och han öppnade sa jag typ:
men all den isoleringen ska jag inte ha va?
eee jo, det skulle jag.. shit va fullt det blev här hemma då, dessutom va m2 för avancerat att räkna för en konstruktör så totalt hade jag beställt 9 balar för mycket... haha

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192



Är du inte ofelbar??? Nu rämnar min världsbild...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Är du inte ofelbar??? Nu rämnar min världsbild...

Skyller på att de som stensatte den där "lastkajen" för ett par hundra år sedan inte gjorde den slät nog....
Hade lite stressig lunch, så det fick bli lite rallycrosslastning.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Ragnar skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Är du inte ofelbar??? Nu rämnar min världsbild...

Skyller på att de som stensatte den där "lastkajen" för ett par hundra år sedan inte gjorde den slät nog....
Hade lite stressig lunch, så det fick bli lite rallycrosslastning.


"rallycrosslastning" - nu vill vi såklart se film

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Jocke_D skrev:
Ragnar skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Är du inte ofelbar??? Nu rämnar min världsbild...

Skyller på att de som stensatte den där "lastkajen" för ett par hundra år sedan inte gjorde den slät nog....
Hade lite stressig lunch, så det fick bli lite rallycrosslastning.


"rallycrosslastning" - nu vill vi såklart se film
Spårvalen syns ju i gruset

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Får nog jobba hårdare på ev influencertendenser i så fall... inga GoPros uppriggade för att fånga vardagen...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Fikman
Rättvik
Här sen Mar 2016
Inlägg: 61



Ragnar skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Är du inte ofelbar??? Nu rämnar min världsbild...

Skyller på att de som stensatte den där "lastkajen" för ett par hundra år sedan inte gjorde den slät nog....
Hade lite stressig lunch, så det fick bli lite rallycrosslastning.


Vad lastade du

Trodde du lossa lastbilen thumbs up

_________________
Anders Baudino
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948


Trådstartare
Slarvade visst inte enbart bakom spakarna, utan även bakom tangentbordet...

Lägger kvällarna på att montera plåt:

Snart klar med baksidan, vilket känns som en skön milstolpe. Rätt tungt och tråkigt arbete.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23   >>
13 besök idag (74620 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande