Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23   >>
33 besök idag (74602 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Efter att ha avslutat den östra taksidan så vore det såklart naturligt att fortsätta med den västra. För att kunna göra anslutningen mellan gammal och ny lada så behövde det dock finjusteras lite först:

Inga stora justeringar, utan bara en höjning på 5cm.
Med detta gjort fixerade jag sedan den gamla ladans gavel i hammarband och regelstommen på den nya, så att jag därefter kunde kapa bort den gamla gavelkortsidans struktur och de tillfälliga stöttor jag gjorde när jag lyfta av ladan från hörnstenarna i samband med grundkonstruktionen.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Nä men titta, mitt i bild står ju ett enklare renoveringsobjekt. Biltråd och snabb progress tack

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
2fast4u skrev:
Nä men titta, mitt i bild står ju ett enklare renoveringsobjekt. Biltråd och snabb progress tack

Ja, frågan är väl om det är ett eller två. Torpeden är som synes en 1930 års modell, men jag funderar på om inte bakstycket var från 1928an eller 1929:an... minnet sviktar.
Tänker att lada är lite som fiske - man planterar för att sen kunna göra ladufynd på bekvämt avstånd.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
För att fortsatt motbevisa ev idéer om ofelbarhet så kommer här några bilder från jobbet med ränndalsnocken. Grundproblemet:


Tyvärr hade jag varit lite snål med mätandet, och ena ränndalen var därför 5cm för kort. Gjorde därför en liten specialare högst upp i mötet mellan plåtarna. Resten av mötet vek jag över och knackade ihop:



Inte jättesnyggt, men ska nog vara tätt.

Själva ränndalen nedifrån. Blev inte helt rak, men får duga för det här. När jag tids nog lägger om taket på gammelladan kommer det här ändå behöva göras om, och jag tror jag hade fått till det snyggare på ett andra försök...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Den blå "duken"man ser. Vad är det för material??
Jag trodde i min okunskap att man la typ underlagspapp å sedan läkt/plåt, men det finns uppenbart andra sätt. (Min tanke kanske tom är felakig?)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Det är ett är istället för papp. En diffusionsöppen historia. Just den här råkar vara nere från Europa, men i Sverige säljs tex Bison Difftak, som har samma funktion. Vattentät med släpper igenom vattenånga inifrån. Tänk Goretex, typ.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja där ser man. Låter ju helt klart enklare snabbare och billigare än spontant virke plus papp
. Och plåten håller bäll nästan i oändlighet (om den inte blåser bort)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



knotan skrev:
Ja där ser man. Låter ju helt klart enklare snabbare och billigare än spontant virke plus papp
. Och plåten håller bäll nästan i oändlighet (om den inte blåser bort)
Ragnar har ju råspont under och ska du köra endast duk tror jag man får preppa lite annorlunda.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jaha. Det missade jag. Ja man måste ju givetvis fästa "duken" i något. Utifrån hur jag tittade på bilderna först , trodde jag bara den var lite tjockare typ som "vira-duk" och klarade sig med typ takstolar plus kortlingar och sen kläms fast av även läkten (eller va de tunnare plankorna man skruvar plåten mot heter)

Vad är i detta fall fördelen jämfört med tex underlagspapp då? Att den ventilerar bättre utåt?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Enkelt och snabbt hade inte varit min grej... har råspont under, även om många nya hus numer bara bygga med duk. Jag gillar dock trä...
Appropå det kom det mer av den varan häromdagen:

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Det blå ligger med andra ord utanpå råponten man ser här?


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Ja, precis. Fördelen kontra klassisk papp är att det torkar ur fortare, samt att det möjliggör så kallad kompakttak, där man skippar luftspalten på insidan i samband med isolering.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Jaha, ytterligare en helg på taket. Bra väder stora delar av helgen gjorde att jag fick rätt mycket gjort, bara några enstaka plåtar kvar på huvuddelen, och sen lite småplåt på anslutningen till gamla ladan.

Nu på söndagkvällen kom dock lite lätt snöfall:



In-action bild på det jobbiga momentet att lägga nockplåt. Lyfter upp plåten från den sida jag kan klättra på läkten, men behöver sedan lyfta upp och förankra den på befintlig nock, som jag når via takstege. Behöver alltså klättra ner och därefter upp medan nockplåten ligger oförankrad på toppen, vilket visade sig vara ett riskmoment. Det blåser mer där uppe än på marken, kort sagt.... Lösningen blev några tillfälligt skruvade reglar som klämmer fast plåten men ändå låter mig justera dess läge.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vind och takplåt är en kuslig kombination, var försiktig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Indeed, blir ett bra vindfång. Så jag är försiktig, och övrig familj har utegångsförbud vid nockmomenten...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Takplåt med ett tunt lager snö låter halt på en helt ny nivå. Tyvärr så kompenseras väl inte den låga friktionen av den höga höjden heller. Upprepar vad Janne sa: Var försiktig!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Lyckligtvis är det så brant att det inte går att klättra på plåten ens i torrt läge, så snön gör ingen större skillnad. Men tack för omtanken!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Är de där 'nockplåtarna' temporära?

Det är risk att regnvatten samt smältvatten rinner i sidled och tar sig ned den vägen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Nej, de är tänkt att vara permanenta. Dock tätade med butyltejp i skarvarna.
"Alla" lador häromkring har liknande konstruktion. Inte tekniskt idealt, men det är inte speciellt stor area som saknar fall, och täthetsmässigt tänker jag det är tightare än tex nockpannor.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Helgens projekt var installation av garageport. Hade lite funderingar på att bygga själv, men valde till slut halvfabrikat där porten kom med allt förutom ytterpanelen

Valde att panela med lite urlägg av ett 26mm trägolv, så portarna blir rätt stabila

För att ansluta till den lite äldre stilen körde jag med 3" klippspik

176 spik senare:

Sen dit med karmen:

Lyfta dit dörrbladen var inget jag såg fram emot, och mycket riktigt tog det första lååång tid att få dit. Men jag och sambon hittar iaf en vettig arbetsgång till slut, så andra porthalvan kom dit mycket raskare.

Inget vi hade klarat på två pers utan hjälpen av lastmaskin, kort sagt.

Nu hänger de iaf där, vilket var en fin avrundning på helgen. Behöver justeras en del dock, inkl min tilltänkta lösning för bottenlist, men det tar vi vid VCC ett senare tillfälle!


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 21, 22, 23   >>
33 besök idag (74602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande