Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (74598 totalt)
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Det springer möss här med men dom brukar sällan överleva mer än några sekunder.
Förvånansvärt att dom ändå vill in i huset och sen ut på golvet bland Kattpolisen.


Har du inte gjort något mer

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Glassbilstråden slutade uppdateras när ett husprojekt kom in i bilden. Nu när det tunnas ut med uppdateringar här undrar jag vad det är för nåt nytt projekt som startat

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Jaha, i väntan på startbesked för garagebygget får jag väl fylla på med lite annat skit, phun intended...

I linje med kåkens brist på fullmodern standard så saknades även avloppsrening. Separatortoa och gråvatten direkt till naturen var melodin. Då det är ont om kommunala alternativ här ute och jag inte ville offra för mycket tomtyta för markbädd mm så föll valet på ett minireningsverk. Tacksamt nog hade tidigare ägare redan grävt ner en avloppsstam från huset till en samlingsbrunn för dagvatten, dränering och gråvatten.

Efter att kommunen godkänt planerna var det således bara att gräva upp de här rören och skarva på reningsverket...


Krävdes ett relativt djupt hål. Lyckligtvis räckte 5-tonnaren till precis lagom


Fyllde därefter upp med ett par decimeter grus i botten av hålet, som paddades i omgångar för att ge en stabil yta. Därefter fram med lasern för att se att det blev rätt höjd för att få korrekta fall, samt någorlunda plant...


... vilket senare bekräftades med långpasset.


Hade tajmat grävningen ganska väl med planerad leverans, så det blev bara någon dags väntan innan de kom hit och lyfte ner det. Betong är stabilt och bra, men inget man lyfter i för hand.


Botten på reningsverket på plats...


.. på vilket sedan locket lyftes på.

Ser onekligen ut som en väl dimensionerad anläggning sådär bredvid utedasset...

Därefter en del kopplande av avloppsrör. Ser kanske rörigare ut än det är, men det är då både avlopp+dagvatten+dränering från huset (från höger i bild), och sen motsvarande tre ledningar förberedda för det kommande garage/ladu-bygget rakt uppåt i bild. Dessutom då ett rör upp till styrskåp + avluftning.


Med rören på plats återfyllde vi med grus, som kompakterades löpande och med högfrekvent användande av digitalvattenpasset för att säkerställa rimliga fall.


Sen på med lite jord på toppen.


Efter några veckors väntan på att semestrarna skulle sluta kom sedan en montör och monterade de sista detaljerna och driftsatte det hela.


So far so good! Första reningsverksinstallationen för min del, men tyckte det gick ganska smidigt. Nu ska det bara grävas ut för avlopp under huset också, så att slamsugarn får något att hämta...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Då rapportskrivningen från markundersökningen dröjer lite så saknas fortfarande startbesked för bygget, så tills vidare får det bli en post om ett annat idiotprojekt - uppgradering till krypgrund!

Huset har som väntat torpargrund, men då man bara verkar tänkt dig hålla den västra halvan (som har kontakt med murstocken) varm vintertid har man helt enkelt struntat i att isolera golven i den östra halvan. Blott en 4cm golvplanka och sen rakt ner i torpargrunden. Ligger solen på rätt kan man till och med få ljusglimt mellan springorna på morgonen...


Den isolerade halvan av huset har även krypgrund, som nås via ett par lösa brädor i den (oisolerade) hallen. Den halva där man sparat in på sågspån och trossbotten så har man så att säga löpt linan ut och även struntat i att göra det krypbart. På sina ställen är det 15cm luft under bärlinorna, på andra är det mindre.

Allt är även täkt med träspån, rimligen rester från när man bilade delar av stommen. Då det legat där i snart 150 år och fortfarande är torrt och fint så verkar inte fukt varit ett problem iaf. Skönt!
Men för att komma åt att isolera underifrån måste den träspånklädda jord- och stenmixen bort. Började därför skyffla med spade, och lyfte upp allt genom hålet i hallen:


Efter en tid och väldigt många hinkar jord senare började jag få till en typ 50cm hög tunnel tvärs vardagsrummet:


Väl ute vid kortsidans mur (typ 6-7m senare) kunde jag bedöma vilka stenar i den som inte var bärande och peta bort dessa för lättare access till grunden.
Tyvärr var det en stor sten i vägen sista metern, så det fick bli en hel del vpld för att klyva den så jag kunde baxa ut den i två delar. Segerns sötma smakar stenmjöl!


Med det gjort var det sedan "bara" att fortsätta gräva ut jord och baxa ut sten om vartannat.


Många skottkärrelass blir det....


Hittills har jag grävt ut ca 30-35 kvadrat där nere, så jag har en del arbete kvar. Roligt nog hittade jag även rester från vad som måste varit en tidigare iteration av huset - både stengolv och stenmurar, helt utan relation till husets nuvarande struktur.




Som sagt - inte avslutat det delprojektet heller. Man går inte sysslolös som husägare.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Ragnar skrev:
Började därför skyffla med spade, och lyfte upp allt genom hålet i hallen




Vilket grymt jobb du gör!!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Jag som drar mig för att klippa gräset

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



känns som en stark damsugare vore nice... suga/ slunga ut... blir det gjutna /murade stödpelare sedan istället för jordhögarna med sten på????
Flitig e du i alla fall och bra blire...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Marcus> Jag har robotgräsklippare...

Michael> Ja, sugbil har fladdrat förbi i tankarna några gånger... dock behövde de viss grundaccess, och när jag väl börjat gräva så var det ganska stenigt. Antar de där sugbilarna inte klarar stenar stora som fotbollar? Där det väl är "ren" jord så går det faktiskt ganska fort att gräva. Eller ja, missförstå mig rätt, det är ett jävla fyspass...

Kan väl tillägga att de där halvvingliga jord-tornen alltså bara är till stödstenarna för bärlinorna. Kort sagt så det inte blir för bra svikt i golven... Är betydligt försiktigare när jag gräver runt de stenar som ligger under bärande väggar och knutar. Tanken är att gräva bort och antingen hitta lämpliga stenar att ersätta med, eller i "värsta fall" stoppa dit något modernt i cement. Men med tanke på de oerhörda mängder sten vi har i trädgården hade det känts lite onödigt...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Ragnar skrev:
Sen det där med mått och vinklar - det enda man vet är att inga vinklar är räta och att vattenpasset kan ligga orört. Ena gaveln på ovanvåningen böljar flera cm, och huset har satt sig en del vid entren vilket gör att vardagsrumsdörren inte går att stänga, och rummet har "fall" mot dörren. Borde egentligen rikta upp det med domkrafter, men har lovat sambon att det inte ska spåra ur...


Man ska aldrig lova saker Nyfikenheten blev för stor. Biltema har prisvärda 30T domkrafter. Köpte en sån och tillverkade en liten tryckfördelningsplatta anpassad till timret. Säkert onödigt, men over engineering har ju en alldeles speciell charm.


Har mätt upp husets golvnivåer, och bekräftat synintrycket av att hela norra långsidan har sjunkigt ungefär 5cm, med en lokal sänka på ca 10cm kring entren. Här finns även en timmerknut mellan yttervägg och en innervägg. Plockade således bort några lösa stenar ur sockeln och gjorde mig ett lyfthål:

Som synes så har även några stenar till vänster i bild börjat röra sig ut ur sockeln. De ligger lösa, så det är ingen strukturell fara, men tids nog ska dessa justeras och sockeln tätas. Men det är gott om projekt...
Nåväl, närbild på installationen:


Sen bara till att försiktigt börja pumpa. När lyftplatta väl satt sig i syllen så började det sakta gå uppåt, med något försiktigt knak och gnek. Tänkte jag skulle börja försiktigt, så än så länge har jag bara lyft ungefär en cm, och lagt mellan några shims på den lokala sten som bar stommen:


Trots att jag har iaf 3-4cm kvar att lyfta här innan långsidan blir i våg, och ytterligare 5cm om huset ska bli det, så räckte den här centimetern för att vardagsrumsdörren nu mer ska gå att stänga thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Wow!!! Vilket jobb du gör. Jag har ju huset kvar att fixa med så det här är jätteintressant. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Det kan bli så intressanta vågmönster i tapeterna när det skevar iväg
Men annars så är ju en timmerstomme rätt tålig vid korrigeringar har jag fått för mig.
Det är väl bara takpappen som måste kollas efteråt, resten är ju "kosmetiskt" (hängrännorna kanske får rätt lutning nu med?).

Ta det bara försiktig och kom inte i kläm.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Riktigt kul att läsa om husprojektet

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Gisses vilket jobb!
Har som tur är redan 50cm fritt under huset. Jag klarar max någon timme å kräla runt där under, sen spränger det i huvet, måste vara nått med lufttryckskillnaden.
Jag sågade av och kastat ut hela gamla trossbotten i ett rum förra hösten. Sen grävde jag å körde ut x antal kubik med skottkärra ur vårt hus oxå, för att få lite mer krypspace.
Va väl egentligen inte meningen att byta allt, men när vi började riva och insåg hur lite isolering det skulle bli för att bevara golvvärmen så blev det såhär + delvis ruttet och snett...
Men vårt är inte lika gammalt (1909 delvis å flyttat å uppbyggt igen 1928) som ert, så det finns nog mer värde att bevara det gamla i ert.

Med vad och hur ska ni isolera underifrån?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
bmw_ixen skrev:
Med vad och hur ska ni isolera underifrån?

Tänkte köra med samma typ av iCell-skivor som jag körde i taket på vinden. Tycker de är smidiga att ha att göra med. Funderade på att bygga fack och sedan blåsa in lösull, men det avrådde försäljaren från iom att våra gamla plankgolv saknar spont. Trycker man på med lösull så fyller man därför kåken med det damm som då trycks upp genom springorna... Så det blir skivor även här. Eftersom vi har "skurgolv" så behöver vi även något som kan hantera fukten som oundvikligen kommer ner de gånger per år man drar fram såpa och vatten. Inte riktigt bestämt om jag ska bygga full trossbotten, eller göra som försäljaren rekommenderade och bara lägga en kraftigare vindduk under skivorna och sedan regla med 30cm avstånd.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Ja det dyker upp många dilemma med gamla hus...
Hade jag haft breda kilsågade plank i golvet hade jag nog tänkt många varv innan jag gjorde som jag gjorde...
Icell är pappersbös va?
Jag har kört med Hunton nativo både i vägg och golv. Väggarna består av 8cm plankstomme +95mm hunton. I golvet har jag 225mm reglar med hunton trossbottenskiva och fyllt med hunton nativo.
Tycker det låter å känns som ett bra material för gamla hus.

Det är inte möjligt att lyfta upp planken och sedan lägga tillbaka ovanpå ny trossbotten?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 293



Vi använde en stålbalk och domkraft som du för att kunna byta en del av syllen inifrån, sen även tigersåg.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
bmw_ixen skrev:

Icell är pappersbös va?
...
Det är inte möjligt att lyfta upp planken och sedan lägga tillbaka ovanpå ny trossbotten?


Jo, Icell är gammalt tidningspapper. Hunton har jag också tittat på, men fick bättre pris på icell.

Ganska stort jobb att lyfta planken då kilsågat även är oskarvat. Vardagsrummet/salen är drygt 5m lång, så det blir ganska otympligt. Måste såklart även rensa lister osv. Även om plankorna saknar spont så är de låsta till varandra med dymlingar (träplugg), så de sitter även ihop.. därav inriktningen att ta det underifrån.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ragnar skrev:
bmw_ixen skrev:
Med vad och hur ska ni isolera underifrån?

Tänkte köra med samma typ av iCell-skivor som jag körde i taket på vinden. Tycker de är smidiga att ha att göra med. Funderade på att bygga fack och sedan blåsa in lösull, men det avrådde försäljaren från iom att våra gamla plankgolv saknar spont. Trycker man på med lösull så fyller man därför kåken med det damm som då trycks upp genom springorna... Så det blir skivor även här. Eftersom vi har "skurgolv" så behöver vi även något som kan hantera fukten som oundvikligen kommer ner de gånger per år man drar fram såpa och vatten. Inte riktigt bestämt om jag ska bygga full trossbotten, eller göra som försäljaren rekommenderade och bara lägga en kraftigare vindduk under skivorna och sedan regla med 30cm avstånd.


En god vän grävde ut hela sin källare och fyllde med isodrän kanske kunde vara en idé här??

keep up the magical work!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Hujedamig vilket arbete.. Jag har också gamla hus med mullbänk/torpargrund, dvs dålig golvisolering 2021.

Köpte nyss på mig 15 kubik skumglas/Hasopor som jag öser ner genom en ränna rakt ner i grunden. Går nog inte att blåsa tyvärr.

Ett intressant material av återvunnet returglas. Helt oorganiskt/kapillärbrytande med 180 kg/m3 i densitet.

Efter något år så självkompakterar materialet och så fyller jag på upp till golvtiljorna. Bygger med inspektionslucka i ett hörn.

Styrkekramar!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Ja, hade jag haft mullbänk hade jag nog gått på skumglas jag med. Hade iof kunnat konvertera till det, men jag gillar torpargrundens möjlighet till inspektion. Eller ja, i dess nuvarande, krypbara, form då vill säga.
Att få till grunden till 100% är ett långtidsprojekt. Hade velat justera murverket och sedan täta det utvändigt med kalkbruk, ev kompletterat med lera invändigt för att få det helt mustätt. Men ganska stort jobb, blir mkt bruk iom att det inte är huggna stenblock. Ska även ta och studera ytvattnet nu under hösten för att avgöra om jag ska ta och dränera något även under huset. Just nu är det bara 25% av omkretsen som är dränerad.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



"Mustätt", det är ju en praktisk omöjlighet. De små liven gnager ju till kanter och knör sig in vartsomhelst.

Jag minns när det byggdes ett lab som skulle hantera genmodiferade möss på Astra. Det blev helsvetsat i rostfri plåt (ickemagnetiskt) för att undvika eventuell rymning...

Men det skadar ju inte att göra det grävlingstätt och lagom ventilerat

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353



Imponerande arbete - kul att du delar med dig!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (74598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande