Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24   >>
19 besök idag (77671 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Jag kan inte se något onödigt i det där. Tvärtom livsnödvändigt. Fan så bra det blir. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Ragnar skrev:
Lite onödig detour för en garagetrapphall kanske...

Å lite snygg belysning till det där thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Du kommer att bli glad de närmaste 40 åren varje gång du ser det fönstret. Onödigt bra.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Tack för berömmet!

Inga stordåd idag, men lite isolering och råspont på andra sidan väggen iaf:


_________________
Ragnar Burenius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Likabra att du basar en liten täcklist till över skarven.... eller skicktlimmar..
Kul vilket som... att basa en lite list går bra med en gammal kaffepetter och en bit stuprör.. lägger man i ett litet stöd i botten så listen kommer upp är bra.. röret i uppförsbacke med ett litet ånghål och ett dränage hål... finns plast strumpa som man kan bas i.. 10min /mm vid ek ca..
Skicklimma på en form som är mindre radie då träet springer tillbaka... ja om du har tid över

_________________
Michael Thulesius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Michael Th skrev:
Likabra att du basar en liten täcklist till över skarven.... eller skicktlimmar..
Kul vilket som... att basa en lite list går bra med en gammal kaffepetter och en bit stuprör.. lägger man i ett litet stöd i botten så listen kommer upp är bra.. röret i uppförsbacke med ett litet ånghål och ett dränage hål... finns plast strumpa som man kan bas i.. 10min /mm vid ek ca..
Skicklimma på en form som är mindre radie då träet springer tillbaka... ja om du har tid över

Visst är det trevligt att berätta hur det ska göras rätt när det är någon annan som gör jobbet. Känns mer naturligt att leta genvägar när man ska göra det själv

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



2fast4u skrev:
Michael Th skrev:
Likabra att du basar en liten täcklist till över skarven.... eller skicktlimmar..
Kul vilket som... att basa en lite list går bra med en gammal kaffepetter och en bit stuprör.. lägger man i ett litet stöd i botten så listen kommer upp är bra.. röret i uppförsbacke med ett litet ånghål och ett dränage hål... finns plast strumpa som man kan bas i.. 10min /mm vid ek ca..
Skicklimma på en form som är mindre radie då träet springer tillbaka... ja om du har tid över

Visst är det trevligt att berätta hur det ska göras rätt när det är någon annan som gör jobbet. Känns mer naturligt att leta genvägar när man ska göra det själv

Finns aldelles för många som "fuskar" men Ragnar är inte den typen..... bara ett förslag i all välmening...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Du tänker på list för skarven mellan fönsterbågen och karmen? Har inte funderat så mkt över jag tänkt lösa det än. På boningshuset sitter bågen bara fastklämd med (nedkapade) kilar, och sedan är kvarvarande skarv drevad med lindrev.
Tids nog (när panel och/eller tapet är på plats) får jag väl fundera på hur jag ska tillverka fönsterfodren. Den gamla lunetten hade dessutom egenheten att inte vara 100% symmetrisk, och då karmen är byggd efter detta så är den således milt assymmetrisk. Så fodren lär ju också behöva vara det. Klantade mig för övrigt lite med assymmetrin - hade egentligen tänkt ha den kittade sidan av fönstret ut mot trappen, men nu blev det inte så. Well well... får lära mig leva med det.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Ragnar skrev:
... nu blev det inte så. Well well... får lära mig leva med det.

Du samlar på "får lära mig leva med det". Som den där för långa försänkningen för påfyllningsröret till bensintanken på glassätarsaaben.


Med tanke på din produktivitet så har du förvånansvärt få "får lära leva mig med det" skulle jag nog säga

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Ragnar skrev:
Du tänker på list för skarven mellan fönsterbågen och karmen? Har inte funderat så mkt över jag tänkt lösa det än. På boningshuset sitter bågen bara fastklämd med (nedkapade) kilar, och sedan är kvarvarande skarv drevad med lindrev.
Tids nog (när panel och/eller tapet är på plats) får jag väl fundera på hur jag ska tillverka fönsterfodren. Den gamla lunetten hade dessutom egenheten att inte vara 100% symmetrisk, och då karmen är byggd efter detta så är den således milt assymmetrisk. Så fodren lär ju också behöva vara det. Klantade mig för övrigt lite med assymmetrin - hade egentligen tänkt ha den kittade sidan av fönstret ut mot trappen, men nu blev det inte så. Well well... får lära mig leva med det.

tänkte kanten fönster karm mot/över panel... fast det är helt onödigt

_________________
Michael Thulesius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Michael Th skrev:

tänkte kanten fönster karm mot/över panel... fast det är helt onödigt


Ah! Nu sticker karmen medvetet ut ca 12mm utanför råsponten. Detta för att göra plats för täckande pärlspont. Med den på plats så tänkte jag sedan lägga fodrena utanpå.
Kommer visserligen ge liten spalt i varje pärla, men det får jag leva med.

Tankpåfyllningsbulan på saaben däremot...


Såg jag missat frågan om FTX-val till garaget. Inga jättekonstigheter - köpt ett äldre (begagnat) tvärströmsaggregat, dimensionerat för typ 150kvm. Tänkte prova det som en start, och eventuellt då med ett plymoventfilter (med fläkt) i serie för att hantera grövre filtrering.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



En böjd pärlspont som foder?
Det borde bli tillräckligt svårt och långsamt för att ge ännu värre "stollestämpel".
Dvs böjd "i planet", inte åt det lätta hållet



Nä, skit i soffsurfarna och gör nåt grymt efter eget huvud , men det kan nog finnas träformningstekniker ur båtbyggeri som fungerar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



Niklas Falk skrev:

Dvs böjd "i planet", inte åt det lätta hållet



Påminner mig om när i min barndom min pappa bytte dörrar till ek, och köpte även ek-dörrfoder av dörrförsäljaren. Han gjorde ett valv in till vardagsrummet och bad då min morfar(möbelsnickare) att fräsa ut överdelarnas foder ur en större bit ek, just som ett böjt foder med kopierad profil från dörrfodrena.
När sedan dörrförsäljaren kom för en garantigrej på en dörr, stannade han vid valvet och tappade hakan: "-Hur...?? Hur..?? Hur lyckades du böja listen sådär?"

I sin förvirring missade han det uppenbara att träfibrerna faktiskt inte följde fodrets riktning överallt.


Så visst skulle Ragnar kunna göra likadant och fräsa fram en "böjd pärlspont"!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Varit lite lägre tempo i garaget på sistone, men fick ihop strukturen i framtida övre toa iaf. Inte oväsentlig utmaning att dra 20mm golvvärmeslang då jag gjort kanalen bitvis bökig.


Annars mest "osynligt" arbete med förberedelser för olika teknikinstallationer.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Med trä i alla riktningar är det lite knepigt (med morgonögon) att hitta vad som är golv och vad som är vägg, men jag antar att du inte har golvvärme på väggen

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Hehe, äggtoddyfrukost?

Den här "före"-bilden kanske hjälper?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982


Trådstartare
Nästa delprojekt blev räcke till trappen. Krav från kontrollansvarig och äldre släktingar. Eftersom trappen är smal ville jag ha någåt som byggde minimalt i sidled. Å så undvika avancerade specialbeställningar, utan såga fram det ur vad som finns på bygghandeln.

Spjälorna gjordes enklast tänkbara av rundstång, som fälldes in i vangstycket:.

(Någorlunda värdelöst borrstativ för vinkelborrning - i vanlig ordning alldeles för ostyvt)

Stolparna gjordes av 70x70-regel som kapades ut för vangstycket. Där nere med genomgående skruv för infästning:

Den övre stolpen blev det lite mer avancerad form på för att den skulle passa mot trapp och bjälklag:


Där uppe fick jag även passa på att avsluta golvet och låta det övergå i trappnos. Då trägolvet är 26mm medan trappens steg är gjorda av vanlig 45mm byggregel så tänkte jag det skulle se mer enhetligt ut om översta trappnosen också blev 45mm, men i övrigt anslöt till golvet. Lite klyvsågande och fräsande löste detta:







Handledare gjorde av 70x70-regel som klövs ner till 70x50 och sen gröptes ur med klyvsågen:


Lite mer sårande och skruvande senare är räcket preliminärmonterat:


Lite justerande återstår, men på det stora hela blev det som tänkt!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Vackert! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Stilig lösning thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Det blir så bra!

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Nu har jag läst ikapp hela tråden igen.
Förstår inte riktigt hur du får till allt

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23, 24   >>
19 besök idag (77671 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande