Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (74598 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Tack! Jo, självklart blir det markduk innan grusbilen kommer nästa gång!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Sådär, några kvällar har gått till att duka.


. och sprida.


Lagt på 40 kubik 0-90 hittills, och det kan nog gå åt 20 till.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Snyggt jobbat thumbs up (Jag hade inte väntat mig något annat)
Packa (padda) ordentligt!

Vad lägger du sedan? 0-32?

Vad har du tänkt på topp? 0-18? 8-16?

_________________
SO Johansson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Snyggt, hyr en 500kg padda!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Just precis!
500 kg padda (eller 15 tons vält) och minst 7 överfarter thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Just nu var väl tanken att padda och sen hiva på bärlager 0-32 (alt. samkross 0-30). Topplager inte riktigt bestämt än. Tror någon typ av fast grus hade passat bra.
Skulle även behöva dra en dränering till en närliggande brunn. Nu stoppar kringliggande jord/lera vatten från att rinna undan ordentligt, även om förstärkningslagret bär bra.
Men tänkte vänta med finliret tills de tunga transporterna till bygget är avklarade. Ser ni något problem med att vänta med att padda uppfarten tills dess jag ändå måste hyra maskin för att padda för grunden, eller är det klokt att padda detta redan nu för att få ännu stabilare underlag för byggtransporterna?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag hade helst paddat innan det blir för mycket trafik, risken är att de trycker ut material åt sidorna och mitten. Det klarar sig bättre om det är paddat innan. Det är ju svårt att säga innan men det är ordentligt mjukt innan det är ihoppackat. Du kan larva fram och tillbaka med grävmaskinen över hela ytan som alternativ.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Ja, nu har jag larvat en del, men tar och bokar en padda till nästa vecka. Inte så hög extrakostnad, även om bäckarna blir många när man bygger..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Rätt beslut, padda nu annars fuckar transporterna upp vägen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Håller med.
Packa nu! Ordentligt!

Kör du med en lättare Padda får lagren inte vara för tjocka.
En Grävmaskin med larver har ganska lågt yttryck och packar inte så mycket på djupet, det är i stort sett bara ytan som blir slät.

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Då infarten är i lågpunkt och det dränerar dåligt i kringliggande jord så blev dagens arbete ett litet drändike mot en brunn 20 meter bort.





_________________
Ragnar Burenius
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Små framsteg under veckan. Då startbeskedet drog ut på tiden ligger leveranserna lite i ofas. Häromdagen kom takstolarna. tur vi har relativt gott om plats.

Blev bra provkörning av infarten. Fungerade trots att den var okomprimerad.
Stolarna är nu mer inplastade med lite mer väderskydd i väntan på byggstart.

Annars var det markvibratorhelg.

Verkar gjort gott för hårdheten!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Började rota lite i den del av ladan som ska ansluta mot utbyggnaden. Visste där skulle finnas en brunn. Några lyfta golvbrädor och en hel del pumpande senare så.

Verkar vara runt 3.5m djup.
Hade ju kunnat bli en pittoresk smörjgrop, eller en bra början på 1-pelarlyft, men lutar väl mer åt att lägga igen den

Annars flyttar vi mest jordmassor hit och dit.. mkt jord blire.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Perfekt fängelsehåla thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fanns där någon ål?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Verkar dumt att fylla igen den. Oavsett om du har kommunalt vatten eller en annan brunn. I mitt förra hus hade vi kommunalt vatten samt en brunn. Använde brunnsvattnet till att tvätta bilarna, vattna rabatter och gräsmattor osv. Vi hade jättelåg vattenräkning. I vårt nuvarande hus har vi enbart kommunalt vatten, och rätt dyra vattenräkningar.

Din brunn såg ju ganska fin ut, och även om det inte är så mycket vatten i den just nu så brukar det rinna till om man börjar bruka dem igen.

Fantastiskt gårdsprojekt, förövrigt!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



claes t skrev:
Verkar dumt att fylla igen den. Oavsett om du har kommunalt vatten eller en annan brunn. I mitt förra hus hade vi kommunalt vatten samt en brunn. Använde brunnsvattnet till att tvätta bilarna, vattna rabatter och gräsmattor osv. Vi hade jättelåg vattenräkning. I vårt nuvarande hus har vi enbart kommunalt vatten, och rätt dyra vattenräkningar.

Din brunn såg ju ganska fin ut, och även om det inte är så mycket vatten i den just nu så brukar det rinna till om man börjar bruka dem igen.

Fantastiskt gårdsprojekt, förövrigt!
/Claes


Jag kan nog hålla med. Behåll den om möjligt, lägg ett cementrör med lämpligt lock överst så den finns där om behov uppstår. Installerar man en liten dränkbar pump och en slang upp så har du ju i stort sett gratis vatten att vattna trädgård eller växthus med.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



elen kostar väl mer idag att pumpa upp det där vattnet än bara ta kommunalt kranvatten

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Ont om ål, men gott om vatten... Nu är det ju visserligen regnsäsong, men då tar det bara några timmar att fylla brunnen med nytt vatten. Jag tömde den mest för att förstå hur djup den var.

Kommunen är tydlig med att vi inte lär se något vatten eller avlopp från deras håll under överskådlig tid, utan här ute får man sköta sig själv på den fronten. På gott och ont. Så vi har egna brunnar - dels en borrad för det dagliga, sen en grävd på gårdsplanen, och så den här grävda i ladan.

Brunnens stenvägg ligger nu rakt under tänkt placering för kantelementen till nybyggnationen, och tids nog hade jag väl tänkt gjuta platta även i dagens lada. Hade iof kunnat lägga ett brunnslock i garaget ner till denna, men det blir ju en mer komplicerad lösning. Iof kanske just det motargumentet inte alltid brukar värderas så högt av undertecknad... Hmm hmm.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3945


Trådstartare
Förra helgen var det alltså borttransport av jord som gällde

Bra prov för uppfarten, och dessvärre även ett mastigt prov för grusvägen. Höstens grusning gjorde gott för personbilstrafiken, men skyttelkörning med lastbil i regn blev för mycket.
Klurade lite på det i veckan, och valet blev täckt dike mellan väg och stenmur, för att få bort lite av vattentrycket.


Börjat med grävningen, nästansteg blir duk, grus och rör.

Allt tar visst längre tid än man tror.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 21, 22, 23   >>
29 besök idag (74598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande