Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Volvo 740 GLE -89
3 besök senaste veckan (1489 totalt)
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Tjena!

Jag fick för mig att göra bruksbilen lite roligare och dessutom slippa strul med original styrsystem som sätter felkoder och käkar lambdasonder.

Så jag slog ihop en motor i vintras men fick inte tid till att stoppa i den förrän nu.






Såhär såg det ut från början. Ändå fin och välbehållen för sina 36k mil. Mina föräldrar köpte den 2003, sedan tog min syster över den när hon tog körkort och sen tog jag över den i vintras.








Köpte en kralligare koppling och uppgraderade soppapumpen. Sachs 763 och en Walbro 450




Där i mitten har motorn stått och väntat sen i vintras. Det är ett B230Fk block som är honad och toppdeckad. H-profil, original turbokolvar. Toppen är en 530 som är portad och mirad med hårdare fjädrar. Vx-kam.
En HX35 kopia med intern wg på en portat originalgrenrör. Siemens deka 875 spridare och det styrs av ett Ecu Master Emu

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Gillar't och kommer följa. Det är kul med lite äldre välbevarade bilar och går det att modernisera så varför inte? : Måste fråga om BMW-fälgarna, har du gett dig på chassit också eller sitter de bara på spacerplattor?

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare
Davve skrev:
Gillar't och kommer följa. Det är kul med lite äldre välbevarade bilar och går det att modernisera så varför inte? : Måste fråga om BMW-fälgarna, har du gett dig på chassit också eller sitter de bara på spacerplattor?


Kul att du tycker det!
Det är faktiskt bara spacers. Jag hade dessa över från en e46 jag sålde, och var för snål för att köpa nya däck, så jag köpte spacers

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare


Gamla motorn kom ut



Här behövs det rensas på gammal el och diverse grejjer som inte behövs längre




Jag passade på att snygga till lite gammal rost och lacka upp lite. Inget superseriöst arbete men snyggare än innan



Sen hittade den nya motorn ner




Jag byggde ett fäste för nya tändspolen där den underliga järnklumpen sitter original. Passar väldigt bra med original tändkablar



Och så fick jag smida till en ny downpipe i rostfritt

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Wheideken
Västerås
Här sen Nov 2018
Inlägg: 57


Trådstartare


Såhär ser det ut nu i motorummet efter att jag kört den i två veckor.
Finns utrymme för förbättringar, till exempel flytta luftfiltret och sen ska tryckrören lackas svart för att smälta in bättre.




Såhär ser det ut vid styrboxen. Ska bygga något annat fäste så boxen få plats bättre, sen har jag inte stiftat in alla funktioner jag vill ha än, så det ser lite trassligt ut.





Batteriet flyttades till bagaget. Ett fäste för brytaren och låda till batteriet ska fixas. Det fanns tyvärr bara svart 35mm2 kvar på Biltema, men smälter in bättre med svart så det gör ju inget




Hittade ett panelmonterat USB uttag, för att snyggare kunna koppla in datorn




Sen är den gatmappad. Finns nog mycket att ta på höglast och endel finjusteringar allmänt. Men har kört den nu i ca 2 veckor och den går fint och rent. Drar ca 1,4l/milen e85 normal körning. Sticker genast iväg när man börjar gasa lite
När jag åtgärdat alla småsaker och förstärkt bakvagnen är tanken att köra den i bänk. Finns nog mycket att hämta i tändmappen

_________________
Wilhelm von Heideken

BMW E30 316i -89
Volvo 740 GLE -89 (turbo)
Volvo 760 GLE -89
Citera
Andra projekttrådar
Volvo 740 GLE -89
3 besök senaste veckan (1489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande