Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30472 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Tittade även till vad det satt för bromsbelägg fram


Jag får det till Compound A,


Application
Race ONLY compound used in ARCA, ASA, ALMS, Grand-AM, NASCAR, REMAX, SCCA, USAC, and other severe duty oval, road course, and off-road series that require an aggressive response and durability in the highest temperature ranges.
Lightweight sprints and club sport racers using steel plate rotors that require fast response at low temperatures with resistance to fade during periodic or temporary high temperature spikes.

Characteristics
Immediate cold response with highest friction values at all temperatures.
Severe duty use on oval tracks, road courses, and other applications that require immediate high torque response.
Long wear rate for sustained high heat braking.
Compatible with all iron and steel rotors.

Use & Caution
Ultimate high friction pad with aggressive initial response
Immediate low tempeature response.
Low wear rate
Racing Only; Not For Street Use!


De jag köpte för att ha som extra var BP-20, dels för att de var enkla att hitta samt att de ser ju bra ut denna grafen.

Borde köpt samma igen, nu vet jag det tills nästa gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Gårdagskvällens andra huvudvärk...

Styramen hålls av två skruvar, plättlätt att byta!


Trodde jag.
Det fick bli en lite mer studie i hur en Westfield sitter ihop än vad jag trodde igår.

För att få loss den lilla skruven behöver hubben, bromsskivan och hjullager tas bort. För att ta bort det behöver bromsoket tas bort och här blev det problem på ena sidan. Jag bytte först ena sidan och på den andra så är det gängknas på en skruv mellan ok och adapter, den lossnade glatt ett halvt varv men sen gick det ordentligt trögt att skruva ut. Jag vågade inte skruva mer rädd för att den skulle bli ordentligt dåligt och jag inte kunde fixa det så jag skruvade ihop det igen. Svor över att jag behövde byta tillbaks på andra sidan tills jag fick den briljanta iden att skruva bort adaptern från spindeln istället, det borde jag ju sett direkt.



och från andra hållet



...och sen gick det snabbt att få ihop det igen.


Förhoppningen är att få lite mindre svängradie och testa hur det känns när jag kör. Hjulinställning kanske jag borde titta till i helgen, men då borde jag ha mätt innan jag bytte också.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490




Visst är det underbar när man ser en skruv, men måste ta bort 5 andra för att lossa den

Jämför med mina bilder och ser att du nu kommer ha samma styrarmar som jag har, vilka var det du hade innan? Det borde göra en del skillnad detta!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Figgz skrev:

Visst är det underbar när man ser en skruv, men måste ta bort 5 andra för att lossa den

Jämför med mina bilder och ser att du nu kommer ha samma styrarmar som jag har, vilka var det du hade innan? Det borde göra en del skillnad detta!


Så länge man kan se vilken skruv som ska lossas är det helt ok thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Figgz skrev:

Visst är det underbar när man ser en skruv, men måste ta bort 5 andra för att lossa den

Jämför med mina bilder och ser att du nu kommer ha samma styrarmar som jag har, vilka var det du hade innan? Det borde göra en del skillnad detta!


Jag antar att de andra är de "normala" från Westfield, de verkar ha två olika varianter där de långa är de normala om man inte specificerar att man vill ha de korta.
Dessa följde med bilen, så inget jag skaffat själv.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
steffe skrev:
Figgz skrev:

Visst är det underbar när man ser en skruv, men måste ta bort 5 andra för att lossa den


Så länge man kan se vilken skruv som ska lossas är det helt ok thumbs up


Fast här borjade det med att jag såg två skruvar, den ena har gängor i spindeln och är bara att skruva ut. Såklart borde den andra vara det med... trodde jag.
Det tog en stund när jag funderade på gängpaj innan jag förstod att det sitter en muttern dold inne i spindeln bakom bromsskivan.

Fördelen här är att jag ser det mesta och det är oftast lätt tillgängligt. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Bytte du dimension vid däckbytet, eller varför passar det inte?
Jag tror inte att däcksidorna rör sig så mycket att de går i skärmarna. Men du gör nog rätt i att shimsa ut det du kan.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Bytte du dimension vid däckbytet, eller varför passar det inte?
Jag tror inte att däcksidorna rör sig så mycket att de går i skärmarna. Men du gör nog rätt i att shimsa ut det du kan.


Nä, samma dimensioner som innan, 205/50 -15 fram och 225/50 -15 bak.
Helt enkelt en kombination med perfekt inpassade skärmar mot de gamla däcken och att olika däck diffar lite i verklig storhet mot spec, denna gången åt "fel" håll. Bak är det enklare att juster, där går det att höja lite eller prova att sätta dämparna lite hårdare men fram så sitter de ju där de sitter.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Provkörning:
Däcken tar inte i framskärmarna. thumbs up
Däcken tar i bakskärmarna, så det blev en kort tur. thumbs down

Justerade lite för att se om det går fritt:
Höjde med två varv på dämparna bak, nu ser den ut som en Jeep så det kanske var lite väl mycket. Tar det inte i så sänker jag tills det gör det.
5 klick hårdare på dämparna runt om,
Camber tittade jag på att öka, på ena sidan hade jag nog kunnat skruva in ett varv, på den andra var det max så det fick vara.


Går fritt med fullt utslag. thumbs up


Går fr... nä.


Edit:
Provturen visade även på att nya greppiga R888R slänger upp MYCKET mer småsten och skit från vägen, det studsade överallt och smällde i bågen. Det är lovande!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Jaha, idag var det tidig uppgång för att åka till Bill&Bulle men det sket sig. "

Bra att veta innan man läser nedan, ute är det fuktigt i luften och vått på backen, inga pölar utan "daggfuktigt".

Bara några hundra meter hemifrån kändes bilen konstig på ett ställe, det kändes som att den gled på is och bromsarna tog inte heller ordentligt men de låste inte upp. Det är en 40 sträcka så det gick inte så fort, dessutom är det mycket tung trafik så någon kanske spillt lite diesel på vägen.
Resten av vägen till motorvägen så kändes det OK, inte som innan men nu har jag ju bytt däck, styrstag (inte kollat hjulinställning) och höjt bilen lite bak.
I början på motorvägspåfarten fick jag lite samma känsla att bilen "gled" iväg lite, det är en påfart med ordentliga hjulspår. När jag kom till slutet av påfarten så höll jag 80-90 när plötsligt hela bilen gled iväg som om det var glansis rätt ut på motorvägen. Det var en pulshöjare...

Körde sen i ~60 och kände då och då att det kändes som att framvagnen "flöt ovanpå" vägen, gasade upp till 80-90 igen och det resulterade i ett ofrivilligt filbyte när bilen gled iväg. Så tills nästa avfart gick det i 50 på 110-väg.

Stannade till vid ett industriområde för att se om något satt löst (avfarten var läskig, där gled det iväg ordentligt igen), men hittade inget. Allt satt fast,


Då var det bara att ge upp tanken på att åka genom Stockholm till Bil&Bulle.
Småvägarna fick det bli hem, och två industriområden utforskades i jakten på vad som gör att den "glider" eller "flyter ovanpå" vägen.

Så här resonerar jag nu:
Bilen är mer direktstyrd med nya styrarmarna, men det borde inte spela någon roll i sig.
Jag kände inga sådana tendenser igår, den var iofs en kortare tur och det gick kanske 80-90 två gånger i väldigt korta sträckor.
När jag körde på småvägar (i 40-50!) så glider den iväg på asfaltslagningar, övergångsställen, mittlinjer, mm. De är som glansis, även en liten sträcka med nylagd men våt asfalt var tokhalt, Det spelar ingen roll om det är ett däck som hamnar på en lagning, hela bilen glider.
Just nu skyller jag på de nya däcken att de inte tål väta och hala partier (förens de är inkörda???), ska kolla upp hjulinställningen och att hjullagren verkligen sitter senare idag och även köra samma sträcka senare när det har torkat upp för att se hur den beter sig då.

EDIT:
Men långa sträckor är det precis som vanligt, den greppar bra, bromsar bra, osv. Det är den där känslan av att den "flyter ovanpå" vägen ibland och glider iväg ordentligt.
Är det något mekaniskt (något löst) så tycker jag att det borde vara hela tiden och inte bara ibland. Men just nu är förtroendet lågt eftersom jag inte vet när den kommer att glida iväg.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Ajaj! Tråkig du inte kom, vi andra var där..🙂
Vill minnas man behöver scruba in de där däcken innan ens prova på fuktigt eller blöt, man behöver få av " skinnet" på däcken.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321



Det är inte så banalt att däcken behöver komma upp i temp och att bilen är lätt?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:

Resten av vägen till motorvägen så kändes det OK, inte som innan men nu har jag ju bytt däck, styrstag (inte kollat hjulinställning)

När jag körde på småvägar (i 40-50!) så glider den iväg på asfaltslagningar, övergångsställen, mittlinjer, mm. De är som glansis, även en liten sträcka med nylagd men våt asfalt var tokhalt, Det spelar ingen roll om det är ett däck som hamnar på en lagning, hela bilen glider.

Lite väl mycket TOE då blir den ju lite lätt spårkänslig...?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Resten av vägen till motorvägen så kändes det OK, inte som innan men nu har jag ju bytt däck, styrstag (inte kollat hjulinställning)

När jag körde på småvägar (i 40-50!) så glider den iväg på asfaltslagningar, övergångsställen, mittlinjer, mm. De är som glansis, även en liten sträcka med nylagd men våt asfalt var tokhalt, Det spelar ingen roll om det är ett däck som hamnar på en lagning, hela bilen glider.

Lite väl mycket TOE då blir den ju lite lätt spårkänslig...?


Tänker spontant samma sak!

Sen en annan sak Marcus, är din styrväxeln inte centrerad i nolläge eftersom en skärm går fri med marginal men inte den andra?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653





Mitt tips är att scruba in däcken. Det känns som de har ett hårt/halt "skal". Sen åker du förbi Daniel på Bandhagens däck och får en ordentlig hjulinställnig.
Som Figgz säger är det lite konstigt att du har större hjulutslag åt ena sidan.
Vad kör du för tryck i däcken? Kanske blir sånt beteende om det är för högt?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
När jag googlar på däcken så skall de scrubas in, men för livslängdens skull. Hittar inget om att görta det för väta, men nu har jag försökt scrubba in dem så gott det går på väg till/från verkstan.


Figgz skrev:
super7 skrev:
Lite väl mycket TOE då blir den ju lite lätt spårkänslig...?

Tänker spontant samma sak!

Sen en annan sak Marcus, är din styrväxeln inte centrerad i nolläge eftersom en skärm går fri med marginal men inte den andra?


Toe out var jäääättte-mycket!
Jag tror inte den är centrerad i nolläge, men det är inget jag lagt någon energi på att titta på det. Det är vad det är nu och jag för komma ihåg att inte vrida fullt höger.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Mitt tips är att scruba in däcken. Det känns som de har ett hårt/halt "skal". Sen åker du förbi Daniel på Bandhagens däck och får en ordentlig hjulinställnig.

Vad kör du för tryck i däcken? Kanske blir sånt beteende om det är för högt?


Försökt scruba in dem lite igårt och idag, hjulinställning får bli senare för en riktig hinns inte med tills imorgon.

Daniel på Bandhagens däck sa att han la i 2,2bar, han tyckte även att jag kunde påbörja en bandag med 1,8 för sen hålla koll på det.
Tittar jag på Toyo's rekommendationer för bilar i denna viktklassen så verkar de rekommendera 1,9 som varmtryck.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Igår åkte jag till verkstan för att beta av några saker, några hundra meter hemifrån började det regna men det riktiga skyfallet kom inte förens jag var i verkstan. Hörde dock av mig till de andra i verkstan och kollade så att det var OK att lämna bilen där över natten för jag var inte sugen på att köra hem.

Började med fäste för bogserband:


Tittade även till anslutningen till oljekylaren som fuktat olja.
Det har fuktat olja på framsidan på motorn, hittade en skruv på bröstkåpan som saknades så det sattes dit en och hoppas på att det slutar fukta.
Växellådan har också var lite kletig, så jag tittade till oljenivån i den. Den var OK men jag lyckades slabba ut en deciliter så jag fyllde på det igen.
Där någonstans ringde de därhemma och var hungriga, så jag fick lägga ner för dagen och be om skjuts hem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
Dagen började med att göra klart fästet till bogserbandet, inget som är snyggt och inget som jag är stolt över men nu finns det iaf något även om regskylten måste bort för att använda det.

Medans fästet fick lite färg på sig så tittade jag till hjulinställningen:


Avstånd på främre delen av fälgen:


Avstånd på bakre delen av fälgen:


När jag googlade hittade beskrivningar som sat toe in för stabilitet, toe out för kvick turn in och man får välja vad man vill ha men en rekommendation var tow in 0,5-1 mm. Jag skruvade in styrstagen exakt 1,5 varv, fortfarande toe out men inte lika brutalt (men mer än rekommendationen).

Kapade av skruvarna till förarstolen och bytte dem till skruvar med kullriga huvuden som nu sitter underifrån.

Klart med allt, innan sista nersläpet.

bandet sitter med 'buntband i sitt fäste nu så att det inte hänger och slänger men ändå är enkelt att nå (om man bortser från regskylten).

>På hemvägen sken solen och det gick ömsom på torr och blött vägbana, jag försökte jobba med framdäcken och det kändes bra nu men det gick inte så fort.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5531



Du verkar ha lite lätt toe out på lyktorna också.

Varför skruvade du inte in toe till rekvärden när du ändå var i farten?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11192


Trådstartare
2fast4u skrev:
Du verkar ha lite lätt toe out på lyktorna också.

Varför skruvade du inte in toe till rekvärden när du ändå var i farten?


Det är kurvljus...

Jag skruvade inte in dem för jag tänkte testa på Mantorp imorgon och se hur det känns, nu är det lite toe out för instyrning men det går snabbt att ändra på plats (=räkna varv ). I det jag hittade så stod det att folk körde med toe in/toe out beroende på preferens. Funkar det bra imorgon så är det toppen, men jag är inte rädd för att skruva på det imorgon (eller lämna in bilen senare för att få det gjort på riktig när jag skruvat bort mig ).

Det är därför jag är så noga med att skriva vad jag gjort här, det blir liksom loggen på de ändringar som gjorts i höjd och inställningar så långt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande