Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23 >> 296 besök senaste veckan (31273 totalt) |
Jag är som alla livs/karriärcoacher. Bättre på att berätta för andra hur man borde göra, än att följa dom 😂😂😂😂 _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||||||
[quote="Kristofer Å"]Vill minas att Ricky haft rätt mycket problem med Davies Craig-pumpar på Mazzarinen. Kan vara värt att läsa igenom slutet på den projekttråden innan du plöjer ner pengar /quote]
Det skall jag definitivt titta på!
Det är ett bra sätt! Men jag tror inte att det hade hjälpt just denna gång, jag var så fokuserad på att komma ut på banan, få på mig hjälm, bälten, handskar, etc, etc, att jag säkert hade missat det ändå om det inte varit en lampa som lös mig mitt i ansiktet. Kanske en stor röd lampa som lyser med tändning på men vattenpumpen av bakom ratten?
jag har bara kört bilen en gång i regn, men känner definitivt mig i hur blöt man kan bli.
Det är så det blir nu, ingen termostat (? eller en som släpper igenom lite vatten iaf) ger att temperaturen tar ett tag att komma upp och som ger att tempen stabiliseras på lite olika nivåer beroende på utetemp. I somras var det oftast 80grader med lite fart på bilen men ibland kommer den inte upp över 70grader om jag inte stannar till. Om jag förstår Davies Craig och hur deras "controller" fungerar utan termostat så kör den runt vattnet lite då och då för att cirkulera vattnet tills den når arbetstemp. Enligt deras kopplingsschema mäts tempen efter kylaren.
Ingen dum ide, pumpen är på när oljetryckslampan inte lyser också finns det en knapp för att "overrida" det.
Första gången jag läste igenom texten fastnade jag på att det finns massor av sådana sensorer, de sitter i varenda kylare så det borde var beprövad teknik. Sen läste jag om stycket om att de satt på motorn. När jag har tittat på Craig Davis tidigare så verkar de ha "normala" sensorer, där man får ange något slags värde för att för att de skall slå till. Den enklaste verkar vara enkel controller med "tryck på knappen vid den temp du vill att den skall sluta" _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Jag har grottat lite mer i bilen och hittat controllers både för pump och fläkt.
Vattenpumpens controller har bara "varmare-kallare" utan gradering, jag hör inte heller någon skillnad på hur snabbt pumpen går oavsett hur varm motorn är. Jag hittar inte heller någon bruksanvisning på nätet för den versionen, bara senare versioner. Fläktstyrningen var det som fick mig att grotta mer, igår varmkörde jag den i garaget tills vattentempen var strax över 90 och steg långsamt, långsamt, med fläkten gåendes. En halvtimme senare gjorde jag samma sak, men då fungerade inte kylfläkten så den steg till 100grader snabbt. Det var det som gjorde att jag grottade lite mer i hur det fungerar, nu fungerar allt igen. Men jag missade helt vid vilken temp kylfläkten startar, men den stoppar inte förens motorn har sjunkit till 70grader vilket gör att den i princip alltid går när väl motorn fått lite temp. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Känner igen det där, "Så här skall Du göra men jag gör inte så." är ett känt uttryck ur min mun _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||||||||||||||||
Nu kanske jag har missat något här, men varför inte bara köra med standardtermostaten i motorn och vanlig vattenpump/konstant aktiverad elpump (via tex. bränslepump)? Om slangarna är kopplade som på bilmotorn original så går kylvätskan då från en anslutning i toppen (via värmepaketet som du inte har) och sedan tillbaka till vattenpumpen om motorn är kall. Om man då väljer termostaten från en Saab 9000 så stänger den "cirkulationsanslutningen" helt när termostaten är fullt öppen så att allt går via kylaren istället för att "cirkulera".
Jag har plockat ganska mycket effekt ur dessa motorer och det är sällan ett problem att de blir så varma att inte går att använda termostat! Nu har du såklart andra förutsättningar som jag inte tänker på Det är säkert något jag missat här, men det här känns lite onödigt komplicerat i onödan _________________ Gustav Altzar |
||||||||||||||||||
Nu är det som det är för det är så bilen var när jag köpte den för drygt två månader sedan. Tanken med Mantorp var att testa vad som kanske behövs fixas om jag vill ha mer banåka och kylningen var något jag var nyfiken på om det räckte. Det blir ändringar på kylsidan i vinter. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Många kablar är det...
Undra om jag någonsin kommer att behöva kablarna till tex vindrutetorkare (som finns uppmärkte, annars hade jag not inte vetat vad de kontakterna är till)? Var det inte Figgz som rensade ut sitt elsystem, kanske läge att se om jag kan göra det i vinter. Iaf så fick jag äntligen dit en till oljetrycksvarningslampa, med en 3D-printad hållare: Bilen varmkördes igen utan något strul, sedan var det dags för en välbehövlig tvätt för den kördes raka vägen in i garaget efter Mantorp. Folieringen på bakskärmarna tog stryk av Mantorp, mycket stryk... Antingen behöver de få lite genomskinlig skyddsfolie på sig eller folieras om (riktigt så mycket stryk fick de inte). Eftersom bilen var nytvättad så var de dags att köra en sväng på några mil, när ska jag lära mig att tvätta efter jag har varit ute och åkt och inte innan? Bilen uppförde sig exemplariskt. Mottrafikanterna gjorde det inte. Jag vet inte om folk vill jävlas eller om en Westfield är osynlig, men det svängde ut en SUV mitt i vägen när jag kom på en lång raksträcka och inte gasade den upp i hastighet heller. Jag såg den iaf på långt håll, såg att den stannade för att lämna företräde men precis när jag var framme så kör den ut. Spännande blir det. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Klipp bort allt onödigt... och hoppas att det inte är strömtjuvat nånstans.... då har du vintern räddad Gör man det bara systematiskt och följer kabeln bakåt från förbrukaren så brukar det gå ganska bra _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||||||
Stämmer bra det Rensade ur motorhärvan bra på gamla bilen och på nya bilen har jag snyggat till både motorhärvan men även själva kabelhärvan i bilen. Så förutom de 2 säkringsplintarna som sitter original i motorrummet (som är i mitten av din bild, i nederkant) så är detta hela elsystemet för bilen Om du inte har schema för elsystemet i bilen så har jag det, säg även till om du vill ha lite bollning och puttande i rätt riktigt. Klart du skall rensa upp! Rensa det du inte behöver, men spara saker som kan vara bra. Tex. vindrutetorkare om du vill ha det nån gång i framtiden om du skaffar framruta Kollar jag bara snabbt på din bild så skulle du nog kunna förbättra mycket på samma sätt som Christian Liljeqvist gjorde på sin Estfield här genom att göra en ny härva bara för alla mätare, gärna med ett mångpoligt kontaktstycke så du kan lossa allt med en kontakt Perfekt vinterjobb Hur är belysningen när du kör? Har du på halvljus? Gissar att färgsättningen på din bil är lite mer diskret än min så du får kompensera med belysning, för min syns - varesig jag vill eller inte Dags för LED konvertering eller xenon som bländar lite lagom för mycket? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Vindrutan ligger på hyllan över bilen. Jag har inte tittat på hur mycket jobb det är att byta, och tänker inte göra det heller på ett tag. Bolla gör jag gärna, men helst när bilen är inställd för gott och jag har bekantat mig mer elen. Jag hittade några olika elscheman på nätet och jag får väl se om något av de passar på bilen. Det är mer att jag vill bekanta mig med elen för att se vad som är vad just nu. Sen vill jag gärna kunna plocka ut instrumentbrädan med, nu är det inte så jättestort problem på min bil eftersom "Scuttle'n" bara är att lyfta bort. När jag läst på engelska forum så skall den tydligen limmas dit, men skönt att den inte är det här. Nackdelen är att det läcker in vatten vid tvätt eller regn.
Oftast bara parkeringsljus, för det är snyggare. Men börjar det mörkna så så lår jag halvljus direkt.
Jag letade lampa där det är kombinerat halv/hel-ljus i 60mm hus, men det minsta för en kombinerad verkar vara Hellas 90mm. LED-konvertering verkar inte dumt iofs. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
I helgen lärde jag mig några saker:
- Trafiken ut mot Ekerö är helt jävla hjärndöd, vägarbeten är det massor av men det är det minsta problemet när det ändå är igenproppat där det inte är vägarbeten. Hade jag bott ute på ön så hade jag aldrig velat lämna den. - Titta på racebilar är kul - Snacka med trevliga Rejsianer är alltid uppskattat! - Köpte mer prylar än vad jag tänkt mig... - Trafiken från Ekerö är helt jävla hjärndöd, vägarbeten är det massor av men det är det minsta problemet när det ändå är igenproppat där det inte är vägarbeten. Hade jag bott ute på ön så hade jag aldrig velat lämna den. Köpte några Saab-prylar och sedan fanns det tydligen en bra att ha på hyllan som inte skulle komma till användning. En sån här: Här gjorde jag ett misstag när jag inte kollade det ordentligt, jag har tittat en del på Davies Craig-sida om vad de rekommenderar och vad de har (det finns tex ingen manual till den controller som sitter i bilen idag). Rekommendationen från dem på en turbomatad motor är 150-pumpen, sån som var i lådan så det hade jag koll på. Det känns bra att gå från deras minsta pump till en som skjutsar runt lite mer vatten. Den digitala controllern är iofs digital, men några generationer gammal och utgick helt ur sortimentet 2016. Efterträdaren utgick ur sortimentet 2019, och nu finns det en efter det. Det är iofs skit samma, för det jag vill uppnå är att slippa bry mig om att behöva slå på någon pump och det fixar den. Controllern kommer även att ta hand om fläktstyrningen. Montering i vinter! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Helt rätt, automatiserat och robust ska det vara! Finns ingen anledning att hålla på med manuella brytare. Har du ett bra styrsystem så kan du väl slå på och av vattenpumpen med styrsystemet annars? T.ex. genom att använda fläktutgång och liknande med ställbara av/på temperaturer? Men nu har du ju en controller som ska lösa allt det, bara att montera! Hur mycket ström drar en sån vattenpump förresten? Och hur stor generator har du?
Inga problem, ta det när det frosten har kommit och saltbilarna är en vanligare syn än lycracyklister. Att lösa så du kan ta loss det i olika moduler och separera bil från motor och bil från instrument är inget stort jobb ändå. Många sladdar vid operationen, men inget svårt. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Den kommer att fungera perfekt för mitt behov! Jag skiter ju i vilken generation controllern är i, bara det fungerar. (skillnad: nyaste ställer man vilken exakt temp man vill vattnet skall hålla, denna gör det i steg om 5 grader. Det fanns även någon funktion för att styra pump/fläkt mer manuellt via controllern, etc, som jag inte behöver). Den kommer att skjutsa runt mer kylvatten, det kommer finnas automatik i controllern som styr pumpen som jag saknar i dagens controller. Jag har provat några gånger att se om dagens controller styr pumpen på något sätt, men oavsett temp på vattnet verkar den gå i samma hastighet = controller blir ett större relä styrd av en knapp. Vi kunde åkt färja och visste om den, men vi åkte till Brostugan för en fika efteråt och få får vi stå vårt kast. Det var ju inte så att vi inte visste om köerna efter att redan stått i dem åt andra hållet. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Förra helgen tänkte jag ut och åka en sväng i solskenet, det sket sig eftersom batteriet var urladdat även med huvudströmbrytaren från kopplad. Nåja, inget en natt med laddare inte kan lösa men sen var det vardag och mörkt...
Vid 2:31 kan man se hur fantastiskt strålkastarna lyser upp mörkret, helljuset gör verkligen skillnad... NOT! _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
13 september på Mantorp så lättades bilen ofrivilligt inte bara från kylvatten utan även från kåpan till skyltbelysningen.
En ny lampa, märke=Lucas borde gett mig en hint, beställdes fort från en säljare i UK som lovade snabb hantering från hans sida och en leverns snart därpå men som absolut senast den 6'e oktober. Bring var speditören och den kom fram i fredags. På lunchen idag gick jag ut för att se om den passade, skruvade av "kåpan" och satte på det gamla bakstycket på bilen. Passar. Så vill någon köpa ett bakstrycke billigt så... Dessutom när det började ta tid beställde jag en LED-version från Bangood som skulle finnas i lager i EU med snabb leverans, den har inte kommit den heller. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Alltså... har du kollat om de där står i närheten av rätt? Med tanke på ljusbilden när du slår på helljuset (mycket ljus precis rakt ner) så hade jag kollat om de är i närheten rätt justerade, eller om de ens sitter på rätt håll Åkte 20 mil Caterham i mörkret på regniga vägar för 3-4 veckor sedan, men det var inte i närheten av så illa som din film. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||||||
Nja, den ena står inte riktigt rätt utan lite för högt. Men jag måste erkänna att det är nog dålig kamera också (GoPro4) för så jäkla beckmörkt var det inte i verkligheten, Det fungerade komfortabelt att köra med. men inte mycket mer än så. Finns LED-lampor att stoppa i som skall ge bättre ljus om man inte går hela vägen och byter lykta helt (jo, jag har tittat på sådana med, hade Hella haft 60mm med kombinerat halv/helljus så...). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
När lampan några inlägg ovan dröjde så chansade jag och beställde en till från ett annat ställe, denna gången en LED via Bangood som skulle ha samma formfaktor (skruvhål). Inte dröjde jag att det skulle dröja ännu längre än den som dröjde länge, men igår var kom den hem.
Någon som behöver lampa? Dessutom såg jag att saltbilarna var generösa igår, så nu antar jag att säsongen är slut. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield -03 Martini Edition | << 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 21, 22, 23 >> 296 besök senaste veckan (31273 totalt) |