Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Dioden som varnar för lågt oljetryck glöder svagt, svagt. Inte alls så mycket som på bilden, och den gör det även med huvudbrytaren frånslagen.
Lampan jag kopplade på i somras lyser inte.
Med huvudbrytaren frånslagen har jag dragit säkring för säkring, spelar ingen roll utan den glöder ändå.
Det enda som gör skillnad är att slå på halv eller helljus (narturligtvis lyser de inte eftersom huvudbrytaren är från), då slocknar den.

Från generatorn går en kabel till startmotorn, på samma plint går sen en kabel till +polen på batteriet och från det går en kabel till huvudbrytaren. Det är vad som finns i kedjan från generator till huvudströmbrytare, Jag tror på elektrisk vodoo snart.


Dra sladden till laddlampan på generatorn och se om det slocknar! (Och om den gör det, sätt en diod på den sladden)
Spontant låter det som läckström via generatorn, jag hade samma dilemma med min nya generator förra året, liknande symptom på ett sätt och det märktes på min genom att bilen inte alltid gick att stänga av om det inte var några storförbrukare på (som fläkt etc). Men jag gissar att med elektrisk vattenpump och annat har inte du det dilemmat.

Åh vad jag blir sugen på elsanering och att snygga till elen på din bil när jag ser bilderna
(Om jag var skadad innan så var nog inte förra vinterns elsanering på min bil bättre för diagnosen...)


Insåg att jag kan tolkas otydligt, när jag skrev dioden så menade jag såklart den lilla LED-lampan som glöder rött.

Det finns ingen laddlampa i bilen, det enda som fanns var två små LED för oljetryck & helljus i mitten av panelen och två bakom ratten för höger/vänster blinkers. Jag ville ha en stor, ilsket lysande röd, lampa för oljetryck så den skarvade jag bara in på befintligt kablage.
Men det där med läckström via generatorn låter inte dumt, det måste jag kolla närmare på (likadant om det gör att få dit en laddlampa smidigt).

JJag kan ju även testa att kolla in boxarna för vattenpump och kylfläkt igen för att se om det blir skillnad, de kanske gjorde att det inte glödde tidigare tänker jag.

Jag har för mig att det oljevarningslampan är kopplad så här: + till lampan via huvudströmbrytare och säkring, från andra benet på lampan till tryckmätaren, och sedan försvinner den kabeln in under kardantunneln ovanför växellådan där den antagligen jordas.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:

Jag har för mig att det oljevarningslampan är kopplad så här: + till lampan via huvudströmbrytare och säkring, från andra benet på lampan till tryckmätaren, och sedan försvinner den kabeln in under kardantunneln ovanför växellådan där den antagligen jordas.

Det låter inte riktigt rätt kopplat, sitter det typ nån liknade tryckgivare?



Den ena kabeln går till oljetrycks mätaren och den andra till varningslampan

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Jag har för mig att det oljevarningslampan är kopplad så här: + till lampan via huvudströmbrytare och säkring, från andra benet på lampan till tryckmätaren, och sedan försvinner den kabeln in under kardantunneln ovanför växellådan där den antagligen jordas.

Det låter inte riktigt rätt kopplat, sitter det typ nån liknade tryckgivare?



Den ena kabeln går till oljetrycks mätaren och den andra till varningslampan


Precis så, naturligtvis är det så. Jag följde ju inte kabeln in i kardantunneln...
Ikväll för jag spåra från oljetrycksmätaren istället, och kanske mäta lite.

Edit; Fördel med att jobba hemma, jag sprang ut i garaget.
Nackdel: Jag drog ut kontakten in i oljetrycksmätaren, det spelade ingen roll utan varningslampan fortsatte glöda. :-(

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Här gömmer sig en oljetrycksgivare:


Jag började iaf mäta och med huvudbrytaren frånslagen så ligger det 4v på anslutningsblocket efter brytaren.

Generatorn och dess inkoppling:


Så här ser det ut när en del sladdar lossnat, oljetrycksvarningslampan glödde fortfarande med dessa två ur.

Och eftersom det var kallt, obekvämt, svårt att se och allmänt olustframkallande så fick jag inte tillbaka den gula sladden. Dessutom hade jag inte koll på vad de var till så jag gav upp att få tillbaka den gula för tillfället.


Kan man alltid lite på att följande gäller på en generator med rund kontakt?

S: till batteri för att mäta batterispänning (röda kabeln på min bil, om det är samma som på bilden)
L: Till lampan för laddning (bruna kabeln på min bil, om det är samma som på bilden)
IG: till tändning (gula kabeln på min bil, , om det är samma som på bilden)

Vad är lämplig diod att sätta på L?
För visst borde det lösa det, precis som på Figgz bil?


Edit:
Figgz läckström 1
Figgz läckström 2

Edit 3: Jag har även figgzat (hö hö, göteborgshumor... ) med expansionskärlet, att ha i sättsand verkar vara lite för fint. Det tog massor med trots idogt skakande så finns det en del kvar, men det blev mycket bättre!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dagen har fortsatt i elens förlovade land.


Jag har börjat rota mer i det, försöka hitta hur det egentligen går. Har också kapat en del sladdar och satt kontakter så att det är enkelt att koppla ur saker och lägga dem åt sidan så jag kan hitta vad andra kablar är till.
Här fick text varvsignalen från boxen till instrumentet en kontakt istället för att vara fast i båda ändarna:


Sen behöver jag hitta ett elschema på motorn, att jag inte fattar bilen är en sak men nu blir det bildkavalkad innan frågan:

Två reläer och tre säkringar:

Jag antar att reläerna är till ECU och soppapump, och säkringarna här till det.

Undersida

Från ett kontaktstycke kommer det några röda, samt en gröngrå och en grönvit.

Här är kontaktstycket, bara en röd och en gröngrå och en grönvit.


Andra sidan på kontaktstycket:

Den röda till vänster + plusmatning via säkring och huvudbrytaren
Den gula kommer direkt från tändningslåset
Den andra röda gör mig förbryllad så det sjunger om det. Kommer ni ihåg generatorn i inlägget ovan? Om kontakterna på generatorn stämmer så är det S på generatorn (som skall vara till batteri för att mäta batterispänning till generatorn). Jag har summrat kablarna när de varit lösa och de sitter tveklöst ihop. Men varför går den mellan generator och det högra relät?
Suck, jag behöver nog titta mer på vad det är för generator egentligen...



Så här får jag ihop att fungerar, men fattar inte varför...


Säkring 1, +15, tändnings ström till ECU över säkring
Säkring 2, till bränslepumpsrelä
Säkring 3 +30, konstant ström till ECU över säkring

Höger relä:
30 & 86, + från säkring 2
85, lila, från boxen och jordar när pumpen skall gå
87, blå/röd, ström till Bränslepump
87A, grön/grå kopplad till "S" på generatorn ????? OBS! jag hade fel, detta är i själva verket 87B och sluter samtidigt som 87!

Vänster relä
Ger +15, tändning på, till boxen.

Om jag har fattat utgångarna på generatorn rätt varför i helsicke vill man då ha "S" kopplad till +sidan när bränslepumpen inte går? Om det nu är "S" borde den vara kopplad direkt till batteriet istället?

Med "S" påkopplad till generatorn startar bilen, med "S" bortkopplad från generatorn startar bilen.
Med "S" påkopplad till generatorn har jag ~3V i elsystemet med bortkopplad huvudströmbrytare, med "S" bortkopplad har jag ingen spänning alls i elsystemet med bortkopplad huvudströmbrytare.
Kan jag bara skita i det? Om det nu är "S" borde jag istället koppla det direkt till batteriet istället?

Edit:
Nu har jag sett ett gäng elscheman för Saab NG900, 9000, 9-3 och 9-5 och ingen använder 87A på bränslepumpsrelät ([url=https://workshop-manuals.com/saab/9-3_se_sedan_(9400)/l4-2.0l_turbo_(b204)_ho/powertrain_management/relays_and_modules_powertrain_management/relays_and_modules_computers_and_control_systems/main_relay_(computer/fuel_system)/component_information/description_and_operation/main_and_fuel_pump_relay/page_3223/]exempel[/url]). Så jag skiter helt i 87A på bränslepumpsrelät och fokuserar på generatorn istället, och vad kablarna egentligen skall göra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Marcus Gustafsson skrev:

Säkring 1, +15, tändnings ström till ECU över säkring
Säkring 2, till bränslepumpsrelä
Säkring 3 +30, konstant ström till ECU över säkring

Höger relä:
30 & 86, + från säkring 2
85, lila, från boxen och jordar när pumpen skall gå
87, blå/röd, ström till Bränslepump
87A, grön/grå kopplad till "S" på generatorn ?????

Vänster relä
Ger +15, tändning på, till boxen.

Om jag har fattat utgångarna på generatorn rätt varför i helsicke vill man då ha "S" kopplad till +sidan när bränslepumpen inte går? Om det nu är "S" borde den vara kopplad direkt till batteriet istället?

Med "S" påkopplad till generatorn startar bilen, med "S" bortkopplad från generatorn startar bilen.
Med "S" påkopplad till generatorn har jag ~3V i elsystemet med bortkopplad huvudströmbrytare, med "S" bortkopplad har jag ingen spänning alls i elsystemet med bortkopplad huvudströmbrytare.
Kan jag bara skita i det? Om det nu är "S" borde jag istället koppla det direkt till batteriet istället?


Generatorn mäter systemspänning på bränslepumpsrelät, kanske inte helt rätt men är så nu, vilket den gör bara när pumpen ska gå.
Du behöver "S" för att generatorn ska ladda och med rätt laddspänning.
Du bör koppla "S" till huvudbrytaren, för det verkar som att du får in krypström till bränslepumpen/relät.


Kämpa på,

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Dumpar in en bild till, bilden ovan på generator är snodd från någon jaguar-klubb. Här kommer andra alternativ:



Stulet från: http://westfield-world.com/daihatsu_alternator.html

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Skum kontakt


_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:

Här fick text varvsignalen från boxen till instrumentet en kontakt istället för att vara fast i båda ändarna

Innan du börjar felsöka.... funkar varvräknaren....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Aris skrev:
Generatorn mäter systemspänning på bränslepumpsrelät, kanske inte helt rätt men är så nu, vilket den gör bara när pumpen ska gå.
Du behöver "S" för att generatorn ska ladda och med rätt laddspänning.
Du bör koppla "S" till huvudbrytaren, för det verkar som att du får in krypström till bränslepumpen/relät.


Kämpa på,


Jag var tvungen att gå ut och titta igen, relät är ju såklart 87B vilket gör att den sluter samtidigt med 87. Jag antog att det var 87a... jag ska nog sluta anta saker.

Men i princip borde jag vara hemma med en diod på kabeln? Det finns ingen anledning till varför generatorn skulle ladda om inte soppapumpen går tänker jag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
steffe skrev:
Skum kontakt


super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Här fick text varvsignalen från boxen till instrumentet en kontakt istället för att vara fast i båda ändarna

Innan du börjar felsöka.... funkar varvräknaren....


Jag har bara kontakter med två "hål" hemma, så när jag ändå höll på så kunde jag inte låta bli att "göra fel" och se om någon skulle märka det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Saab har ett rätt skumt sätt att ansluta bränslepumpsrelä och ett relät till. Original går det in i bilen elhärva och sitter där. När jag hjälpte Daniel med hans Astra gsi som hade fått saabmotor fick jag bygga den biten själv. Kan ev ha schema kvar hemma

Vad är det för motor du har mer precist. Årsmodell och från vilken bil?

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Alltså det där elsystemet ger mig lite panik ångest.. ....men också lite motivation att göra mitt eget elsystem bättre och framför allt dokumenterat....
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
steffe skrev:
Skum kontakt


super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Här fick text varvsignalen från boxen till instrumentet en kontakt istället för att vara fast i båda ändarna

Innan du börjar felsöka.... funkar varvräknaren....


Jag har bara kontakter med två "hål" hemma, så när jag ändå höll på så kunde jag inte låta bli att "göra fel" och se om någon skulle märka det.

När nån annan gör fel hittas det alltid...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Mats Karlsson skrev:
Alltså det där elsystemet ger mig lite panik ångest.. ....men också lite motivation att göra mitt eget elsystem bättre och framför allt dokumenterat....


Då är vi två... Alltså, går det inte snabbare att du river ut allt Marcus och börjar om från 0?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tar man sig tid och märker upp allt innan man börjar så brukar det bli bra thumbs up



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Saab har ett rätt skumt sätt att ansluta bränslepumpsrelä och ett relät till. Original går det in i bilen elhärva och sitter där. När jag hjälpte Daniel med hans Astra gsi som hade fått saabmotor fick jag bygga den biten själv. Kan ev ha schema kvar hemma

Vad är det för motor du har mer precist. Årsmodell och från vilken bil?


Nu har jag kolla på hur det fungerar med de reläerna, men tack!
Motorn är en Saab 2.0 T5 från någon gång... typ.


Benjamin E skrev:
Mats Karlsson skrev:
Alltså det där elsystemet ger mig lite panik ångest.. ....men också lite motivation att göra mitt eget elsystem bättre och framför allt dokumenterat....


Då är vi två... Alltså, går det inte snabbare att du river ut allt Marcus och börjar om från 0?


Även om jag inte vet hur allt fungerar på "bil-sidan" än så fungerar det.

Det jag vill hitta är var sladden till generatorlampan kommer upp i bilen, vart sladden till "motorvarningslampan" är samt vart CANBUS-kablarna är.
Skulle motor/växellåda någon gång åka ut ur bilen är det dags att klippa friskt i bilens el, framför allt städa bort sådant som inte används (sk,ulle jag behöva det får jag väl lägga till det då om jag tagit bort det).


super7 skrev:
Tar man sig tid och märker upp allt innan man börjar så brukar det bli bra thumbs up


Till min sambos glädje (nåja, mitt sett att se på det ) så har jag hittat oanade möjligheter att märka lite allt möjligt i hushållet med min nyinköpta dymo. Så lite märkning tillkommer iaf så jag slipper fundera på vilken kabel är till vad. I förrgår klippte jag av två olika svarta kablar som gick tvärs bakom instrumentbrädan, det hade varit bra om jag kom ihåg vilken som hörde ihop med vilken.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Tord skriver om målbild jämnt, så ikväll fick jag en.

Går i väntans tider på:
* Imorgon anländer slangar från DO88 för att få ihop kylsystemet, ja utom den enklaste slangen för den var slut. Kuntze kan iofs ha den.
* På tisdag anländer en diod, iofs med 299 kompisar eftersom det var snabbaste/billigaste sättet att få tag i en. Nån som vill ha en diod?
* På tisdag anländer band till nyinköpta Dymo'n som är mer lämpliga att ha i bilen.
* Engelsmannen som ska göra bra kolfibersaker men ha urusel leveransprecision och kommunikationsförmåga skrev senast att han trodde sakerna skulle vara klara i slutet på förra veckan. Jag kan ju hoppas iaf...

Så vad är målet då? Bil & Bulle 23 april, om det inte regnar eller är blött ute.

För att få körklar bil tills dess:
* Fixa elen, inklusive den för vattenpumpen.
* Få dit vattenpumpen, den är större/längre än den andra så viss kreativitet i slangdragning ser jag framför mig.
* fästena för IC'ns kylare fungerar inte längre, så den behöver ny upphängning. Det drar med sig att luftstyrningen i nosen behövs göras om.
* Sätta tillbaka allt som är bortskruvat (nos, sidorna, scuttle, etc)

Vad jag vill göra tills dess men inte behöver:
* Flytta batteriet ut i motorrummet, nu sitter det vid passagerarens fötter och det är ett tydligt önskemål att den skall flyttas.

Då kan jag åka dit, men sen är det bara resten kvar...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
* På tisdag anländer band till nyinköpta Dymo'n som är mer lämpliga att ha i bilen.

Ett tips är att använda transparant krympslang då ser det riktigt proffsigt ut thumbs up


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
* På tisdag anländer band till nyinköpta Dymo'n som är mer lämpliga att ha i bilen.

Ett tips är att använda transparant krympslang då ser det riktigt proffsigt ut thumbs up


Jupp, men nu får det bli som det blir för att få ihop bilen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188


Trådstartare
Snart kanske det sitter en vattenpump på plats, saknar en slang för att få ihop slangar/rör men det fixar jag imorgon via Biltema.

Tittade till ECU'n



Och elen tar aldrig slut...


Jag har rensat bort saker tidigare varav en del jag vet att jag behöver ersätta och tänkte nu få dit två relä'er, en för fläkten och en för tändningsström för att kunna driva andra saker istället för med konstant ström som bara bryts av huvudbrytaren.

ECU'n för vattenpumpen tänkte jag skulle slås på med tändningsström så jag slipper att tänka på det. Däremot funderar jag på om det kan vara en bra ide att ändå ha en knapp för att slå på ECU'n, då kommer vattenpumpen att kunna gå även om tändningen är av (tror dessutom att den har ett läge där den den ändå är på 3min efter tändning slås av).
Fläkten styrs av ECU'n för vattenpumpen som har koll på vattentempen, finns det något läge där jag ändå skulle vilja styra den med en knapp? Jag kan inte komma på det men det kanske vore lika bra att lägga till det? Iofs kanske bra att kunna ventilera ut varmluft i depån?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30470 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande