Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
244 besök senaste veckan (31311 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Axly skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Jag har nog aldrig varit en Martini-människa, men nu är jag nog det. Drinken skall testas!


Negroni är namnet, min absoluta favorit. Bittert, lite sött, spritigt, komplext, och så sjukt gott (och enkelt, 1+1+1+apelsin, klart)


Jag har bara två ingredienser hemma så jag får testa imorgon.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Välkommen in i träsket. Dags att planera en privat Lundadag med däckstest (jag har ju också 4x108 och alldeles för många däck )

Ser riktigt välbyggd ut. Det skiljer ju en massa framförallt just där och det kostar tid och pengar att bena ut alla skitfel vilket du troligen slipper


Lunda vore inte fel.

Mitt intryck är att den är välbyggd, men det jag behöver lära mig nu är bilen. Även om den fungerar så kommer kanske en dag när något inte gör det och då är det bra att ha lite koll.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
MatsK skrev:
Ser riktigt trevligt ut - påminner mycket om mitt Locost-bygge som jag inte kom i mål med... Vad ligger effekten på i denna?


Enligt säljaren så Maptun steg 3 på ~270hk. Jag har inte pressat den än, det är faktiskt långt ifrån det. Jag vill lära känna den lite mer innan det blir sånt, jag har knappt tryckt fullgas på 4'an än, än mindre de lägre växlarna.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
super7 skrev:
Rikard L skrev:
Cool bil! Täckt släp kan väl vara bra om man vill förvara bilen på släpet ibland (om man har mycket annat på gång i garaget...).

Då har man ju för litet garage..


Jag har för litet garage.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Gårdagskvällen bjöd på en liten tur, kameran sattes dit och fångade mest en massa vindbrus.
Det som inte syns är bilar bakom och hur de beter sig ibland, eller iaf Volvosar. En stackars V90 plågades ordentligt i kurvor så att föraren skulle kunna ligga på behöright avstånd bakom och titta, en annan Volvoförare gjorde en riktigt dum omkörning så han kunde ligga precis bakom mig.


Filmen saknar ljudet från dumpventilen och all form av fartkänsla.

Men det var en bra tur!

Tanken ikväll var att skära lite i instrumentpanelen, men det får vänta. Istället blev det end stund med att bekanta sig med bilen, skruva loss saker och skruva tillbaka dem, lyfta lite här och där och se hur allt sitter.

Kom iaf fram till att fälgarna är 8" och 9", men såg ingen märkning om ET så det får jag mäta.

Efter tidigare trådar här om 4-punktsbälte så är tanken att uppgradera till 6-punktsbälte och iaf 3" axelremmar (sitter 2" idag). Jag tror jag hittade fästen till grenremmarna så det borde vara lätt att få dit.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Jag kunde inte hålla fingrarna styr, ögonblicksbild från verkstan. Antagligen har jag en hungrig sambo hemma som väntar på mig... rolleyes:
:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17347




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Marcus Gustafsson skrev:
Gårdagskvällen bjöd på en liten tur, kameran sattes dit och fångade mest en massa vindbrus.
Det som inte syns är bilar bakom och hur de beter sig ibland, eller iaf Volvosar. En stackars V90 plågades ordentligt i kurvor så att föraren skulle kunna ligga på behöright avstånd bakom och titta, en annan Volvoförare gjorde en riktigt dum omkörning så han kunde ligga precis bakom mig.

Visst är det kul med en se7en


En egen erfarenhet jag har är att man skall köra vad man tycker är sakta mot rondellerna
men i verkligheten i en vanlig bil så är det .... har nog varit nära att orsaka ett gäng olyckor då bilar mitt i rondellen tvärnitat för att dom tror att man inte hinner stanna typ.... och dom inte tänkte på att dom hade ju en bil bakom sig som då nästan körde på den tvärnitande bilen
Sen kör man sakta in i rondellen...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Jag blev nyfiken igår, åkte till verkstan lyfte lite och tittade inte alls på de sakerna jag tänkt.



Bland annat så ville jag se hur det ser ut i nosen på bilen. Det ena ledde till det andra och efter att inte ha förstått så ringde jag han som vet allt, Dude. Han uttalade bland annat den här sanningen: "-Du vet om att man inte skall köpa en bil medans man håller på med ett projekt va?". Tur att jag är för dum för sånt.
Andra har undrat om Påffen skall bli folkracebil nu, men den skall bli klar. Något år, inom snar framtid... typ.

Iaf så förstod jag inte chargecoolern och hur vattnet var kopplat när noskonen var på, Dude upplyste mig om att det är lätt att se fel på slangar när det är trångt och han hade rätt som alltid.

Efter det åkte noskonen av, och då förstod jag saker bättre.

Kylare: Chargecooler, kylvatten och olja




Noskonen sitter tight runt luftstyrningen. thumbs up
Men det är inte en stor kylare, men än har inte temperaturen stuckit iväg för mig. Det mesta jag sett på mätaren är 100grader hitills och lägre är det med rull på bilen än så länge.

En kväll med närmare bekantskap: thumbs up

På hemvägen upptäckte jag hur mycket mer flugor det är ute när det skymmer än när det är 30 grader och gassande sol.
Det blev också första gången på motorväg, jag kände mig liten igen. Men det är bra klipp i bilen, vid avfarten låg jag bakom en bil som låg strax under hastighetsgränsen och det kom en bil dundrandes i vänsterfilen för omkörning. Jag gick ut på avfarten och tryckte ner gasen lite, helt plötsligt var jag före bilen som körde om i vänsterfilen. Jag fick bromsa tre gånger på avfarten (nerförsbacke med stopp längst ner), första gången för att jag inte litar på bilen än så det blev tidigt för att få ner fart, andra gången när jag tyckte det var dags att bromsa för stoppet och tredje gången när bilen faktiskt behövde bromsa för stoppet.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Finns det kallare termostat att köpa till Saab-motorn? Det hade jag gjort för att i en sommarbil ligga på 100 grader är ju bara onödigt. Det blir ju där ofta dock då många bilar börjar öppna runt 92. På XE (vet du säkert redan) åker många 82 grader istället för standard på 92. Då du knappast vill åt bra värme vintertid och men får ner även oljetemp med att sänka vattnet så tycker jag det är bra ide med kallare termostat

På min Se7en har jag en 72 graders så även när det var över 30 grader ute och jag körde på Arlanda testtrack kom jag aldrig över 92-93

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5588



Jonas Jonsson skrev:
Det hade jag gjort för att i en sommarbil ligga på 100 grader är ju bara onödigt.

På min Se7en har jag en 72 graders så även när det var över 30 grader ute och jag körde på Arlanda testtrack kom jag aldrig över 92-93

+1

Loggen från en crusing runda i stan på några timmar, titta i början loggen där motorn är riktigt varm
där ligger den på 89 grader


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
I fredagskväll blev det ett litet Stockholm Tunnel Run, Söderledstunneln, Klaratunneln, Norra länken och Södra länken klarades av.
På motorvägen på väg in mot stan låg temperaturen på stabila 80 grader, på Sveavägen flöt det på hyfsat med några stop vid trafikljus men vid Sveaplan var tempmätaren uppe på 100grader, det var därför det blev Norra länken för där går det att hålla hyfsad fart utan stopp. När tempen sjunkit igen blev det retur via Sveavägen igen.
Jag har aldrig sett tempmätaren gå över 100 grader.

Återigen så känner jag mig inte stor i bilen, alla andra bilar är ju tokstora nu och jag funderar på vi syns eller inte i trafiken ibland (speciellt på motorväg med många filer).

Säljaren sa att den drog till sig uppmärksamhet, men riktigt hur mycket förstod jag nog inte.
På fredagskvällsturen in till stan så stannade vi vid ett rödljus jämte en limo, det dröjde inte många sekunder innan dörren for upp med glada hälsningar. Vid ett annat rödljus ville en AMG A45 rejsa.
På motorvägen körde folk upp jämsides och ville titta, mm.

Men klart är att t-shirt och solglasögen inte är optimalt när solen gått ner, det var jäkligt kallt på motorvägen på väg hem.

Hemma igen, för att värma upp oss.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Igår kom vi hem efter besökt Bauhaus, mm, och jag var trött och allmänt ur gängorna. Min sambo undrade om vi inte skull åka en sväng med "lilla" bilen.
En tur på några timmar på Södertörn gjorde under för humöret. thumbs up

Inte ens när våffelfiket vi stannade till vid sa att de hade 20 minuters väntetid sabbade humöret, istället lämnade vi det stället och åkte till Västerby Café för gott fika. Slösa bort 20 minuters körtid?

På första fiket när jag försökte backa in bilen på en parkeringsplats så stod en kille jämte och sa: "-Det här är ballt, det här är riktigt fränt!". Det är inte min förtjänst alls, men kul att höra.
När vi skulle lämna det andra fiket så stod det en tjej och fotade bilen, så då var jag tvungen att göra samma sak.

Den ser inte stor ut.

I övrigt har det bara skett lite inköp för att göra lite småförbättringar, saker jag inte riktigt vet om det behövs men som "känns" bra. Tex skall jag bygga värmesköld mellan grenröret och huvudcylindern, de är bara några cm ifrån varandra. För hoppningsvis tar det iaf strålningsvärme.

Jag har gett mig på att 3D-printa hållare för USB-uttaget jag köpte, första versionen insåg jag direkt att jag gjort en ordentlig tankevurpa men utskriften i sig var perfekt och hållbar, andra versionen vet jag inte om det blev misslyckat pga något jag designat fel eller om det berodde på att jag försöker gå över till Prusaslicer och supportinställningarna blev tokfel. Bättre att ta in den i Cura och se vad det blir där.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Bra val Marcus. thumbs up Hur smakar flugor?

Det där är perfekta bilen på småvägarna runt Södertörn. Nästan så du längtar tills du får börja jobba på kontoret igen va?
Hojta till om det blir nån slalom i närområdet, eller en tur på småvägar, så kommer jag med Lill Peggan.

En liiiten kosmetisk sak jag skulle se över är om man kan få bara svart (eller i alla fall enhetlig) färg i kylutrymmet, sett utifrån. Nu är det ett par platta fästen m.m. som har avvikande färg. Ser lite "hembyggt" ut.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13251



Såg du dessa? verkar ju vara inom se7en avstånd från dig... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118909

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Semester kom ivägen den senaste veckan, så det har inte gjorts något vid bilen mer än att köpa pryttlar för service och småpill.

Tydligen är Lotus 7 jättegamla bilar, så jag letade delar på semestern nere i Småland men fann ingen 7'a där:

Så allt fick vara kvar.


Jag tittade lite mer på bilen och delarna och försökte hitta olika saker, tex ET på fälgarna fram:
ET25?


ET35?


Samma fälg på bilderna, bara olika ljus. Den andra framfälgen har inget synligt nummer på sig och den ena bakfälgen jag har haft av har inte heller det.
Jag mäter när jag byter bromsvätska. thumbs up

Ska bygga värmesköld mellan grenrör och huvudcylinder, blir inget märkvärdigt men har iaf allting hemma för det. Det som stoppat hitills är var verktygen finns, allt finns inte hemma tydligen utan bara i verkstan. En så enkel sak som plåtsax trodde jag att jag hade några hemma, men icke. Allt för att kapa plåt förutom tigersåg låg i verkstan.

Den enda vettiga jag har gjort men inte provkört är att sätta på en extra distans på ratten för att få den närmare. om det blir bättre får jag se imorgon.



I övrigt har jag bara tankat och kört, alltid med någon med i bilen.
Förra veckan kördes den 22-23 mil på en dag. Först en tur på gamla 73'an ner till Nynäshamn, Strandvägen, fika på Lövhagens kaffeservering, upp mot Sorunda på småvägar, sen till Fituna, Rosenhill, Slingebulten till Pålamalm för att vika av till Tullinge, sen över Huddinge hemåt för att sen fortsätta över Jorbrorondellen över Brandbergen bort mot Vendelsömalm. Där fick en Aston Martin-ägare titta på bilen och åka med en liten sväng, mycket nya intryck och en ny frisyr fick han på köpet efter en tur på motorväg. Sen bar det av hemåt... för att sen skjutsa dotter en sväng också.
Den dagen resulterade i förtroende för bilen och lite svedda kroppsdelar (panna, knän... ).

Kameran fick hänga med, fungerade tills batteriet tog slut. Nu med bättre ljud, men skakig bild istället. Avsaknad av fartkänsla fortsätter även om den fanns där emellanåt...



1:38, flygfä krockar med pannan.
9:11 Älg och två som inte vänder sig om efter en husbil men däremot en Westfield.

På det blev det en rejäl tvätt, det behövdes efter den turen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Jag sku tänka ET 35, tycker första siffran svänger för mycket till att vara en 2a🤔 ET kan väl oavsett mättas, det har ju med hur nav är placerad i fälgbreddan.

Titta här:
https://www.performancealloys.com/alloy-wheels-offset

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Bra val Marcus. thumbs up Hur smakar flugor?

Det där är perfekta bilen på småvägarna runt Södertörn. Nästan så du längtar tills du får börja jobba på kontoret igen va?
Hojta till om det blir nån slalom i närområdet, eller en tur på småvägar, så kommer jag med Lill Peggan.


Tack! Den prickade liksom väldigt många rätt för mig.

Har inte smakat flugor än, de verkar föredra att krocka med pannan eller näsan. Stenar har bara träffat kinden än så länge, men håret var fullt av sand efter någon före som drog ut lite väl långt åt sidan.


Daniel Engström skrev:
En liiiten kosmetisk sak jag skulle se över är om man kan få bara svart (eller i alla fall enhetlig) färg i kylutrymmet, sett utifrån. Nu är det ett par platta fästen m.m. som har avvikande färg. Ser lite "hembyggt" ut.


Det finns några kosmetiska saker att göra där, bland annat nät i hålen på huven. Jag tror det suttit sådant där förut eftersom det sitter limklickar på insidan, det borde redan varit på plats om jag bara köpt lim i rätt färg.
Min tanke är att kapa ner fästen lite, för att kanske få lite (nu menar jag iofs minimalt) bättre flöde genom kylaren. Inte mycket, men alla bäckar små...
Då kommer det att bli lite annan färg med.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Tord skrev:
Såg du dessa? verkar ju vara inom se7en avstånd från dig... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=118909


De har jag missat, skall kolla ET imorgon och se om de kan passa!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Gårdagens meck, kapa ner lite fästen och byta lite färg.

Jag fick för mig att fästena stack ut lite mer än vad de egentligen behövde, förhoppningsvis blir det någon enstaka procents mer luft som ostört når kylaren om det kapas enligt markeringen.


Jag började med att försöka kapa ner ett fäste på plats i bilen med en Dremel, men insåg snabbt det dumma i det.

Så varför krångla när det är enkelt att skruva loss och kapa med vinkelkapen?

När jag ändå höll på så satte jag list mellan luftplåten och oljekylaren, det ser ut att ha suttit där innan men inte nu. Listen låg precis jämte bilen så varför inte göra det på studs?



Sen blev det lite tidspress att bli klar vilket gjorde att finliret på folieringen inte höll någon kvalitet alls...
Men sticker man inte in huvudet i noskonen så ser det bra ut, på håll.



Tidspress? Ja, de utomsocknes skulle skrämmas och jag skulle bli skrämd av dem.


Idag har nog bilen rullat 6-7 mil iaf, en inköpsrunda slutade med att min sambo fick sitta med en stor kartong i knär på vägen hem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11248


Trådstartare
Ögonblicksbild, börjar bli snabb på att få av nosen.



Fråga, hur fäster man lämpligast något att dra upp en Westfield ur en sandlåda?
Min tanke är att göra något slags fäste i balken bakom kylaren som sen "stroppen" ska sitta i. Bankörning får då bli utan regskylt fram. [/img]

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3, ... 21, 22, 23   >>
244 besök senaste veckan (31311 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande