Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30472 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Nästan klar med slangdragningen, hade jag inte varit en slangklämma kort så...

Blir inte riktigt som på bilden men nästan.

Nya och gamla slangstumpar som blev över


Inspirerad av Figgz var jag tvungen att fix... figgza ( ) expansionskärlet, jag har inte samma energi att lägga på det så resultatet blev så här:
Gammal bild


Ny bild

(fasiken, det ser faktiskt bättre ut i verkligheten än vad det gör på bild)


Tight är bra men detta är lite väl tight?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:
Och elen tar aldrig slut...

Jag har rensat bort saker tidigare varav en del jag vet att jag behöver ersätta

Klipp bort lite mer än du tänkt det blir ju lite mer spänning då....

Litet tips angående montering av relän är att bygla mellan reläna så minskar man ner kabeldragningen en del

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
vattenpumpens slangar sitter där de ska nu, kvar för att få tätt kylsystem till motorn är att sätta dit en kylare och expansionskärlet. Det var när att jag ville göra det men gick över på elsidan av vattenpumpen.

super7 skrev:
Litet tips angående montering av relän är att bygla mellan reläna så minskar man ner kabeldragningen en del


Jag försökte iaf tänka till, men det är inte lätt...
Så här såg det ut en lite stund in i dagens elmeckande.



Snyggade till dragningen till IC-pumpens relä, drog det som behövdes till kylfläktens relä och fick göra det tre gånger eftersom jag la det i en kabelstrumpa och sen kom på att mer kablar "behövde" gå i samma kabelstrumpa.
Vettenpumpens kabelhärva kapades och skarvades det friskt i, här var jag såpass långt gången så att jag vågade mig på att slå på strömmen och trycka kabeln som ger signal om tändningen är på på pluspolen. Men va fan... inget hände??? Är ECU'n till pumpen död???

Tog iofs inte lång tid att hitta "felet".

Så med kontakten isatt gjordes ett nytt försök, den lever! Ja, typ...


Även den felsökningen var lätt, jag har inte kopplat in vattenpumpen eftersom instruktionerna säger att mata den med 12V direkt för att lufta. Med vattenpumpen ikopplad fungerade allt och VP gick som den skulle, när den skulle. thumbs up

Lite överflödiga kablar får hitta nytt hem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Det är inte tyst när jag håller på, bortsett från mina svordomar så har jag den senaste tiden lyssnat på:
Racebilspodden, avsnittet om Trendab

Palmeutredningen innifrån

Dagens ljud har varit Rammsteins senaste album Zeit och Maisie Peters album You signed up for this, två helt olika musikstilar men det funkar det med. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Marcus Gustafsson skrev:
Det är inte tyst när jag håller på, bortsett från mina svordomar så har jag den senaste tiden lyssnat på:
Racebilspodden, avsnittet om Trendab

Palmeutredningen innifrån

Dagens ljud har varit Rammsteins senaste album Zeit och Maisie Peters album You signed up for this, två helt olika musikstilar men det funkar det med. thumbs up


Zeit är riktigt bra den skivan! Går konstant just nu. Snyggt jobbat på bilen, el är mögigt!

edit: Fixade länken

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Det tog mig en lång stund och se vad jag gjort för fel med länken till Zeit, bara för det så straffade jag mig med att lyssna på den idag med.

Diod sa Bill, köp sa Bull. Så blev det, 300 stycken var billigast och snabbast att få hem (att de sen legat på hyllan en månad är en annan sak).


Efter lite fundering så slutade jag fundera och tänkte "-Äh, vad kan gå fel?" och tog en diod på måfå och satte ihop en skarvkabel för att testa.

Någon som vill köpa 299 dioder?

Test in action!



En kylare hängdes dit.

Lite kablar förlängdes eller drogs nya till fläkten. Med nya upphängningar så kommer det bli bra.

Luftstyrningen och IC-kylaren hängdes dit, nya kylaren bygger visst en bit framåt...

Nästa steg är att se om nosen ens kommer att gå på bilen nu eller om jag behöver kapa i luftstyrningen. Eller kanske tom göra om det helt och hållet (helst inte!)?


Hur gick testet med generatorlampan då? Den glöder inte längre iaf.

Bilen startar som den skall, lampan lyser när den skall och det enda är att lampan tar 2 sekunder på sig efter jag stängt av motorn när den långsamt dimmas under två sekunder för att sedan slockna. thumbs up

Det fick räcka för idag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



Så det var samma dilemma som jag hade med lite bakmatad spänning?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Figgz skrev:
Så det var samma dilemma som jag hade med lite bakmatad spänning?



Jupo, nu tänker jag inte gräva mer i det som tur är.
Det var att du skrev om det som gjorde att det blev en lösning.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Marcus Gustafsson skrev:

Efter lite fundering så slutade jag fundera och tänkte "-Äh, vad kan gå fel?" och tog en diod på måfå och satte ihop en skarvkabel för att testa.

Du satte den åt rätt håll på en gång thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Så det var samma dilemma som jag hade med lite bakmatad spänning?



Jupo, nu tänker jag inte gräva mer i det som tur är.
Det var att du skrev om det som gjorde att det blev en lösning.

Är det 12V för att mata generatorelektroniken?
Kanske vill köpa en diod av dig.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Nillet skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Så det var samma dilemma som jag hade med lite bakmatad spänning?



Jupo, nu tänker jag inte gräva mer i det som tur är.
Det var att du skrev om det som gjorde att det blev en lösning.

Är det 12V för att mata generatorelektroniken?
Kanske vill köpa en diod av dig.



Eh... öhh... vet inte vad jag skall svara på det, men tror det.
Av någon anledning så matade generatorn ut några volt på "Switched live" när huvudströmbrytaren var frånslagen. Det finns kanske något fel med generatorn men jag chansar på att det är som när Figgz fick sin testad att det är för litet för att göra något åt. Så då blir lösningen att sätta en diod så att det bara kan mata in till generatorn via den kablen men inte ut.

Dioden jag valde var en sån här, som synes finns det många kvar.
Om det var rätt sort får tiden utvisa...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Igår tittade jag bla på hastighetsmätaren.

Varför gjorde jag det då? Jo för att det är enda instrumentet som inte instrumentbelysningen lyser i, och det var lite dumt när det var mörkt ute.
Hittade en jättemysko pytteliten lampa i den, inga beteckningar på den så vet inte vad det är och det verkar inte heller som nåt Biltema/Mekonomen skulle ha hemma.
Efter en låååång stund kom jag på att testa lampan för sig, den lös naturligtvis.

Sen las ytterligare en stund på att att se vad det kuunde vara innan jag sansade mig och funderar på om det är viktigt med en fungerande belysning i hastighetsmätaren när bilen står i garaget? Nope, och det finns mycket viktigare saker att ägna tiden åt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Ett tag trodde jag att jag slarvat bort nosen till bilen, jag kunde inte hitta den!
Men den låg på den lilla vinden i garaget, den där vinden jag kommer åt via en stege som behöver stå precis där det står en bil på pallbockar nu.

Iaf så kom den ner, luftstyrningen hängdes på plats och då passade inte nosen längre. Inte oväntat men vr tvungen att testa.
Snabba beslut: Skit i luftstyrning nu, få ihop en körbara bil och ta det sen. Inget svårt och inget som tar mycket tid så lagom helgjobb senare.

Istället behövde IC-kylaren komma på plats. Början:


Två aluminumprofiler som nitas ihop, här bara för att passa in allt:


Och även på andra sidan, med en profil tvärsöver.


Det blir stumt monterat i kylaren, jag funderar på om det är bra? Jag tänker på att kylaren blir varmare än IC-kylaren och fästena och kanske vill röra sig mer pga temperaturen? Kanske bättre att göra fästen som sitter också sitter i gummiupphängningarna till kylaren och sen går "runt" kylaren?

Slangklämmor drogs åt, vatten fylldes på, vattenpumpen kördes direkt på batteriet enligt instruktionerna för att lufta och sen var det dags för uppstart. Jag fick inte dit en slang, 8mm slang över 11mm nippel gick inte helt bra idag så jag tänkte att det får bli upp till ~85grader för att se om kylfläkten går ingång.
Bilen startade, ECU till vattenpumpen startade med tändningen och sen tuffade på ett tag till ECU'n till vattenpumpen började larma.
Helt ovetenskapligt och utan googling har jag kommit fram till att ECU'n varnar för låg kylvätsketemp om det tar LÅNG tid på sig att bli varmt. Så det var bara att dra igång motorn igen och se vad som hände.

Det tar lång tid med motorn på tomgång innan det registreras temp, innan det blivit genomvarmt visar vattenpumps-ECU och instrumentpanelen helt olika temperatur (diffade 30grader) men när allt blivit genomvarmt är det ungefär samma.
Fläkten går igång vid 88 grader som den ska, med motorn på tomgång så går den bara några sekunder innan den slås av igen.

Jag fyllde bara på vatten, dels för att jag trodde det skulle läcka och dels för att jag behöver skölja igenom resten av kylsystemet. Vattnet hade en helt annan färg efter en stund.

Kvar att göra:
8mm slang över 11mm nippel tillräckligt långt för att få på en slangklämma.
Fixa eldragning, en del är provisoriskt innan jag vet vart allt hamnar så det handlar om att korta kablar.
Sätta fast elkablar och slangar igen med buntband
Montera på karossdelar
Köra lite för att inspiration att göra resten.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Glöm inte att rikta om framlyktorna, dom ser imte helt lagliga ut nu...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Benjamin E skrev:
Glöm inte att rikta om framlyktorna, dom ser imte helt lagliga ut nu...

Ser ut som du har toe out både på lampor och hjul. Du är ju konsekvent i alla fall

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

2fast4u skrev:
Benjamin E skrev:
Glöm inte att rikta om framlyktorna, dom ser imte helt lagliga ut nu...

Ser ut som du har toe out både på lampor och hjul. Du är ju konsekvent i alla fall


Aha! Dynamiskt kurvljus alá mekaniskt!
Snyggt Marcus!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Benjamin E skrev:
2fast4u skrev:
Benjamin E skrev:
Glöm inte att rikta om framlyktorna, dom ser imte helt lagliga ut nu...

Ser ut som du har toe out både på lampor och hjul. Du är ju konsekvent i alla fall


Aha! Dynamiskt kurvljus alá mekaniskt!
Snyggt Marcus!


De enklaste lösningar är ibland de bästa, nu jäklar ska det vara ljust på rätt ställe när jag kör.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Jag gjorde färdigt upphängningen av IC-kylaren igårkväll, och bestämde mig för att göra om allt relativt snart så att den inte sitter stumt i kylaren. Fyllde på vatten men med pumpen igång så blev det inget flöde... senare problem.

Tömde ut det skitiga kylvattnet och fyllde på nytt och varmkörde.
Jag blir inte klok på hur det beter sig när bilen inte har kommit upp i temp. WP går då och då tills det kommit lite temp, då går den konstant på halvfart och strax innan måltemp går den igång på full fart.
Men det verkar inte som att det är något flöde från WP till motorn innan termostaten öppnar. Jag vet ju inte ens om det sitter en termostat i bilen (men Davies Craig rekommenderar att inte ha termostat).

Så här gick det igår iaf:
Vattentempen i motorn (på instrumentpanelen, sensor i toppen) börjar ge utslag efter ett tag (>40 grader), efter ytterligare en stund varnar EWP om för låg kyltemp (antagligen tagit för lång tid för att få utslag). Sen stiger temp i motorn sakta och går upp till 100 grader (och över det) på instrumentpanelen, då är fortfarande kylare och kylslangar kalla.
Men där verkar det som att termostat öppnar sig för sen sprids varmvatten ner till vattenpumpen, genom kylare och returslangen (där WP kyltempsensor sitter) till motorn. Då går temperaturen på WP sakta, sakta, upp.
Allt verkar fungera som tänkt när allt blivit genomvarmt, men resan dit är lite nervös.
Nästa steg, se om det sitter en termostat eller inte.
När allt är stabiliserat så står bilen glatt på tomgång och håller 85 grader, kylfläkten går igång 5 sekunder med långa mellanrum och det räcker för tomgångskörning i garaget.


Kylkretsen är "enkel".
Utlopp ur motorn direkt ner i WP, från WP till kylare sitter det ett T-kors med slang från expansionskärlet, på slangen ut från kylaren sitter WP-tempsensor och slangen går sedan in i termostathuset.
Jag kanske borde titta över hur resten av kylsystemet är pluggat och hur vattnet till turbon går, om det sitter en termostat nu så kommer det inte att vara något flöde förens den öppnar, men original verkar det finnas flöde iaf via turbon som "går förbi" termostaten.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Marcus Gustafsson skrev:
...
Kvar att göra:

Ett tips kan vara att skära till en alu-plåt så inte luften "smiter" förbi kylarna.
Bilder på min lösning finns på 7-8:e raden med bilder här: https://nillet.com/bildagbok/bygget/17/index.htm

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Marcus Gustafsson skrev:


Kylkretsen är "enkel".
Utlopp ur motorn direkt ner i WP, från WP till kylare sitter det ett T-kors med slang från expansionskärlet, på slangen ut från kylaren sitter WP-tempsensor och slangen går sedan in i termostathuset.
Jag kanske borde titta över hur resten av kylsystemet är pluggat och hur vattnet till turbon går, om det sitter en termostat nu så kommer det inte att vara något flöde förens den öppnar, men original verkar det finnas flöde iaf via turbon som "går förbi" termostaten.


WP-Sensorn ut ur kylaren blir ju lite tokigt. Den bör ju mäta temp i motorn om du vill ha arbetstemp och rätt värde utan fördröjning. Tänk på en c20xe. Där sitter givaren innan termostaten så det är rätt även innan flödet går genom kylet

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189


Trådstartare
Nillet skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
...
Kvar att göra:

Ett tips kan vara att skära till en alu-plåt så inte luften "smiter" förbi kylarna.
Bilder på min lösning finns på 7-8:e raden med bilder här: https://nillet.com/bildagbok/bygget/17/index.htm


Din sida har jag tittat på både en och tre gånger.
Just nu blir det utan någon form av luftstyrning/plåtar, jag vill helt enkelt för en körbar bil och köra lite innan jag bygger om IC-kylarfästet och gör luftstyrning. Din lösning finns definitivt med i tankegångarna. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22   >>
17 besök senaste veckan (30472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande