Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23   >>
296 besök senaste veckan (31273 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Marcus Gustafsson skrev:
Under vändningen råkade varvstoppet gå i samtidigt som diffbromsen testades, med åtföljande avgasknall ( )

Akut senadrag eller...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Under vändningen råkade varvstoppet gå i samtidigt som diffbromsen testades, med åtföljande avgasknall ( )

Akut senadrag eller...


Ser sjukt trångt ut för fossingarna?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Under vändningen råkade varvstoppet gå i samtidigt som diffbromsen testades, med åtföljande avgasknall ( )

Akut senadrag eller...


Ja, väldigt akut...

-----------------

Funderar på om det där med att motorn dog kan ha att göra med att det var lite bensin i tanken, så när bilen sladdade till så åkte bensinen som var kvar i tanken iväg och så sög pumpen luft.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:


Funderar på om det där med att motorn dog kan ha att göra med att det var lite bensin i tanken, så när bilen sladdade till så åkte bensinen som var kvar i tanken iväg och så sög pumpen luft.


Catchtank thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Benjamin E skrev:
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Under vändningen råkade varvstoppet gå i samtidigt som diffbromsen testades, med åtföljande avgasknall ( )

Akut senadrag eller...


Ser sjukt trångt ut för fossingarna?



Njä, det är mest att jag får fundera på vilka skor jag ska ha på mig. Alla jag har fungerar inte så bra utan är lite för breda.
Men annars fungerar det bra när jag kör, skulle jag ha något att anmärka på så är det att när jag kör motorväg så finns det ingen plats för vänsterfoten att "vila" på. Men då är jag verkligen kritisk, och jag har innan inte kört motorväg så ofta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1862



Marcus Gustafsson skrev:

Men annars fungerar det bra när jag kör, skulle jag ha något att anmärka på så är det att när jag kör motorväg så finns det ingen plats för vänsterfoten att "vila" på. Men då är jag verkligen kritisk, och jag har innan inte kört motorväg så ofta.


Jag har också detta bekymmer. Med skostorlek 47-48 blir det inte enkelt alls

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Ibland vet jag inte om jag har blivit lurad eller inte...
Förra sommaren funderade jag på "halvdörrar" för att få ner lite vind när jag kör, samtidigt förälskade jag mig i nya framskärmar i kolfiber.
Efter mycket tittande/funderande så slutade det med en beställning hos en engelsk kille. Engelska Westfield-forum och FB-grupper ger hans produkter strålande betyg, men att hans kommunikation och leveransprecision inte är det bästa. Det var härifrån jag beställde: https://www.carbon-nv.co.uk/

Jag beställde 27 januari och han trodde själv att det skulle ta 6 veckor att tillverka innan han kunde skeppa sakerna. Dvs borde skickats i mitten på mars enligt första estimatet. Leveranstiden var jag inte orolig för, jag var ute i god tid...
Sedan dess har det varit olika saker som oväntat stor orderingång, mm, mm, som varit förklaring till att det dröjer. Aldrig någon kommunikation från honom utan alltid efter påstötning från mig.
För en månad sedan var framskärmarna klara och redo att skeppas, dörrarna skulle precis göras och han räknade med en veckas leveranstid.
Precis nu har jag fått reda på att framskärmarna kom ur formen skadade, det berodde på att formen var skadad så den behövde repareras och det tog tid och just nu skulle han börja med "nya" framskärmar allt skall skickas om en vecka... fan tro't.

Igår beställde jag lite smågrejer från http://www.kitcardirect.co.uk/, funderade allvarligt på att beställa dörrar därifrån också men de har en leveranstid på upp till 30 dagar. Så godtrogna jag väntar en vecka till och ser vad som händer. Under har tydligen skett någon gång.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



Har i två år försökt beställa framskärmar från en i england, affären når inte i mål trots att jag skriver exakt vad jag beställer. Det kommer alltid en motfråga och när jag svarar så blir det stopp. Provade ett par gånger att klart och tydligt beställa samma sak (påfyllt med tidigare följdfrågor), men det gav samma resultat. Tröttnade efter två år och beställde från tyskland i stället, de skickade dem dagen efter...
https://www.westermann-motorsport.com/

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Nillet skrev:
Har i två år försökt beställa framskärmar från en i england, affären når inte i mål trots att jag skriver exakt vad jag beställer. Det kommer alltid en motfråga och när jag svarar så blir det stopp. Provade ett par gånger att klart och tydligt beställa samma sak (påfyllt med tidigare följdfrågor), men det gav samma resultat. Tröttnade efter två år och beställde från tyskland i stället, de skickade dem dagen efter...
https://www.westermann-motorsport.com/


Det var inga problem för mig att beställa och jag visste att leveransprecisionen inte var den bästa, men 6 3 månaders extra väntan? Nåja, allt skall skickas i början på veckan vart jag lovad...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Långhelg för min del pga studentfirande i olika former under 4 dagar. En del mil har det hunnits med.

Nu har jag ingen luftstyrning alls men trodde att det skulle funka hyfsat ändå, och det gör det i stort sett. Står jag på och försöker bygga temp så börjar tempen närma sig 100graders strecket men sticker inte över det. Kör jag sen hem och parkerar med motorn på tomgång så håller den sig där men värmedallret som kommer ut hålen i huven är inte att leka med. Slår jag av motorn så att pumpen och fläkten går så sjunker däremot tempen snabbt.

Så operation luftstyrning är inledd, med bilen på pallbockar igen:


Sen fick IC-kylaren och nätet tas bort för att kunna markera var allt skall hamna:


Jag har inte bestämt mig om det blir luftkanal fram till nosen eller "shroud" (som Nillet har), men funderat mest på "shroud". Jag kan även kopiera luftkanalen som fanns till förra kylaren, jag är inte sugen på att kapa sönder den för att passa men kanske använda som mall (så slipper jag, det är ju kurvor åt alla möjliga håll... )?

Bilen har även fått första tvätten för året, det var dags!

Men bortsett från studentfirande, bilåkande så har även andra roliga saker hunnits med:
Det ukrainska bryggeriet Pravda la ut sina recept när kriget började, de började göra molotovcocktails istället. För hembryggare eller andra som brygger deras recept och säljer så får man gärna som motprestation skänka en slant till Ukraina.
I fredags tappades Putin khuylo upp på fat, och det behöver få lite mer kolsyra men annars smakar det toppen.

Mer info

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Funderade på det där med luftstyrning, och eftersom jag inte hade någon direkt ide om hur det skulle gå till så var det bara att börja...

Efter att nosen åkt på och av ungefär 5000 gånger och jag kapat ner en plåtbit 7000 gånger så kunde jag kopiera den och helt plötsligt hade jag två nästan () likadana plåtbitar.


en annan vy at två plåtar som passade bra i nosen. thumbs up


Men det gör ju ingen glad, eller jo mig gör det glad men mycket luft kommer ändå att missa kylaren över/under.

En rak plåt kapades till, jag funderade och funderade på hur den skulle sättas dit... sen slitsade jag lite och knäckte den lite...


Det syns dåligt, men varannan "slits" veks ner och nitades fast, sen kapades biten i rätt längd för att passa in i nosen. Då passade ingenting längre.


Dags att tvinga lite plåt att vara mindre rak och följa hålet bättre. Nu passade den bättre mot nosen.


Nackdel? Det är en stor jä... glipa i bakkant.


Där var det dags att avsluta för ikväll. Men plan för att fixa glipan finns, tänkte bara nita fast en rak bit som tvingar ner den.

Nästa stora del blir att fundera på hur IC-kylaren skall få plats, och hur jag skall göra i underkant. Men det får bli imorgon...

Ibland önskar jag att jag visste vad jag håller på med, men det blir kanske bättre än utan luftstyrning iaf. .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Marcus Gustafsson skrev:
Nu har jag ingen luftstyrning alls men trodde att det skulle funka hyfsat ändå, och det gör det i stort sett. Står jag på och försöker bygga temp så börjar tempen närma sig 100graders strecket men sticker inte över det. Kör jag sen hem och parkerar med motorn på tomgång så håller den sig där men värmedallret som kommer ut hålen i huven är inte att leka med. Slår jag av motorn så att pumpen och fläkten går så sjunker däremot tempen snabbt.

Värmen du känner från huven skulle jag gissa är från avgassystemet...

På min se7en är huven i aluminium och vid bankörning så bränner man sig på den...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Nu har jag ingen luftstyrning alls men trodde att det skulle funka hyfsat ändå, och det gör det i stort sett. Står jag på och försöker bygga temp så börjar tempen närma sig 100graders strecket men sticker inte över det. Kör jag sen hem och parkerar med motorn på tomgång så håller den sig där men värmedallret som kommer ut hålen i huven är inte att leka med. Slår jag av motorn så att pumpen och fläkten går så sjunker däremot tempen snabbt.

Värmen du känner från huven skulle jag gissa är från avgassystemet...

På min se7en är huven i aluminium och vid bankörning så bränner man sig på den...



Visst är det så, turbon sitter precis under ett av hålen i bakkant på huven. Det var bara det att det värmedallret syntes extra tydligt i helgen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



När du har tid kan du läsa mitt PM-svar.
Jag vet att det är lätta att glömma.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Nillet skrev:
När du har tid kan du läsa mitt PM-svar.
Jag vet att det är lätta att glömma.


Läst, kommer studs!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Marcus Gustafsson skrev:
Funderade på det där med luftstyrning, och eftersom jag inte hade någon direkt ide om hur det skulle gå till så var det bara att börja...

Efter att nosen åkt på och av ungefär 5000 gånger och jag kapat ner en plåtbit 7000 gånger så kunde jag kopiera den och helt plötsligt hade jag två nästan () likadana plåtbitar.
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-21-51-28_20220608_205655.jpg

en annan vy at två plåtar som passade bra i nosen. thumbs up
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-21-53-12_20220608_205657.jpg

Men det gör ju ingen glad, eller jo mig gör det glad men mycket luft kommer ändå att missa kylaren över/under.

En rak plåt kapades till, jag funderade och funderade på hur den skulle sättas dit... sen slitsade jag lite och knäckte den lite...
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-21-54-47_20220608_210946.jpg

Det syns dåligt, men varannan "slits" veks ner och nitades fast, sen kapades biten i rätt längd för att passa in i nosen. Då passade ingenting längre.
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-21-57-07_20220608_213243.jpg

Dags att tvinga lite plåt att vara mindre rak och följa hålet bättre. Nu passade den bättre mot nosen.
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-21-59-22_20220608_213335.jpg

Nackdel? Det är en stor jä... glipa i bakkant.
https://rejsa.nu/im/user/623/2022-06-08-22-01-16_20220608_213340_1.jpg . . . .

Där var det dags att avsluta för ikväll. Men plan för att fixa glipan finns, tänkte bara nita fast en rak bit som tvingar ner den.

Nästa stora del blir att fundera på hur IC-kylaren skall få plats, och hur jag skall göra i underkant. Men det får bli imorgon...

Ibland önskar jag att jag visste vad jag håller på med, men det blir kanske bättre än utan luftstyrning iaf. .


Intressant med alla funderingar kring kylsystemet. Blir lätt lite märkliga fenomen som uppstår med de elektriska vattenpumparna

Jag gjorde luftstyrning på min bil men tycker att det gjorde ganska liten skillnad. Kan vara så att när hastigheten är tillräckligt hög så trycker det igenom kylaren ändå, sen började jag nog samtidigt köra med splitter men den borde delvis hjälpa till att förhindra att luften går ner under bilen och istället genom kylaren. Vid stillastående är man helt beroende av elfläkten, klättrar vattentempen då är elfläkten förliten eller vattenflödet genom motorn otillräckligt. Sen i 30km/h och över kyler fartvinden iaf tillräckligt för körning i konstant fart, gasar man går det ju snabbt att komma upp i hastighet och det finns ju tröghet i kylvätskan. Vid bankörning dvs 70-200km/h så har man ganska ordentligt med fartvind och elfläkt på eller av gör varken till eller från så jag tror att det finns tillräckligt med stagnationstryck för att trycka genom kylaren även utan luftstyrning. Är såklart ingen nackdel med luftstyrning och det går säkert att ha mindre hål i fronten med samma luftflöde genom kylaren vilket skulle kunna förbättra luftmotståndet något. Dock är väl på på den nivån av optimering med kylningen på sin hobbybil.

Oavsett är det bra med luftstyrning, ett tips är att göra aluminiumplåten lite mindre och sen sätta en kantlist med tätning runt kanten, finns både med tätning på utsidan eller framåt.
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/kantlister/kantlist-med-tatnin . . . .
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/kantlister/kantlist-med-tatnin . . . .
Annars blir det lätt att plåten är nån eller några mm för stor och då passar inte fronten ändå.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Intressant med alla funderingar kring kylsystemet. Blir lätt lite märkliga fenomen som uppstår med de elektriska vattenpumparna

Jag gjorde luftstyrning på min bil men tycker att det gjorde ganska liten skillnad.

Är såklart ingen nackdel med luftstyrning och det går säkert att ha mindre hål i fronten med samma luftflöde genom kylaren vilket skulle kunna förbättra luftmotståndet något. Dock är väl på på den nivån av optimering med kylningen på sin hobbybil.

Oavsett är det bra med luftstyrning, ett tips är att göra aluminiumplåten lite mindre och sen sätta en kantlist med tätning runt kanten, finns både med tätning på utsidan eller framåt.

Annars blir det lätt att plåten är nån eller några mm för stor och då passar inte fronten ändå.


Läser jag på Westfield-forum/FB-grupper så rekommenderas luftstyrning, det blir alldeles för mycket luft som kan smita förbi på sidorna eller över/under. Vissa skriver också om att det kan bli ännu värre i högre hastigheter, då smiter ännu mer luft förbi kylaren och inte igenom den.

Det där med att fronten inte passar... det tog nog femtioelva försök innan jag hade kapat ner tillräckligt för att få på nosen.
Men det är iaf enklare att kapa ner än att lägga till material.

Det blev en list runt plåten, inte lika lång som de i länkarna. Men nu sticker plåten fram ca 2cm framför öppningen och sitter hyfsat tajat runt den så det kan inte vara mycket luft som missar kylaren.

De hålen som fanns tejpade jag aluminiumtejp över, det höll iaf för en provtur.
Längre lister har jag använt på 944'an för att få tätt till kylaren. Funkar thumbs up

Provtur... tanken var att åka till Frukostklubben Bil och Bulle i lördags, men det blev inte av pga olika orsaker.
I lördags hann jag dock med en provtur på 35minuter, lugn start och sen försöka bygga temp i motorn och testa olika typer av väg.
På landsväg var tempmätaren stabilt på ~80grader, spelade ingen roll om jag låg tätt bakom en annan bil (som det gjorde förra året när tempen ökade 10grader).
På motorväg var det ungefär samma temperatur, kanske någon grads höjning efter jag gasat på i den branta uppförsbacken som på farten är. Jag undrar vad de andra på motorvägen tyckte om den konstiga bilen i vänsterfil och killen i Hawaii-skjorta...
När jag kom hem hade grannen grillparty med gäster, så jag ville inte låta bilen stå på tomgång där. Men på den tiden det tog att öppna garaget med motorn avstängd men fläkt/vattenpump igång sjönk tempen massor.

Överlag var temperaturen mycket stabilare, jag tror jag skymtade strax under 90 grader som mest på småvägarna (tidigare pendlade den hejvilt 80-100grader utan luftstyrning).

Planen var att ta den till jobbet idag, men det blev inte så men hade jag gjort det hade den stått ute på STC-parkeringen nu. Kanske imorgon om det inte regnar?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
För att ingen skall tro att jag slutat göra dumhete... framsteg.

Sidobackspeglarna har mest varit bra för att... för att... ja... se saker som inte är bakåt?
Framförallt förarsidan lever sitt eget liv, ibland visar den marken, ibland visar den himmelsblått och vid något enstaka tillfälle har jag faktiskt sett bakåt.

Så på vinst och förlust beställde jag backspeglar från Kitcarsdirect, det skulle jag gjort i höstas, men nu blev det inte så.

De har en lite skruv för att fixera dem (thumbs up) och förhoppningsvis är det samma bulthål.

Problem nummer 1:
Började på förarsidan för den är värst (på andra sidan är det tvärtom, det går inte att rubba spegeln från dess läge!!!) , men tji fick jag. Det går inte att enkelt komma åt muttrarna på insidan för kabelstammen är ivägen. Inga problem!!! Bara att ta bort "scuttle". Ja, om det inte vore för den där rivnuten som släppt och bara snurrar och vägrar släppa scuttle.

Nåja, jag skiter i det problemet nu! Istället finns det ju en helt annan sida att byta på som är enklare att komma åt! thumbs up
När jag fick loss backspegeln såg jag låsningen till spegeln, på denna sidan så är den tokfast och på andra toklös. Men det är ju skit samma för jag har nya speglar!!!



Ja, om det nu varit så att det varit ungefär samma bultdelning, men sån tur hade jag inte. Likadant var det olika stora skruvar och jag kände inte för att borra större hål så just nu får det vara.

Tillbaka med den gamla spegeln, bara att lossa på låsningen först... fast jag har inget bits i rätt storlek (4,5mm) och jag vågar inte dra hårdare med 4mm för då är jag rädd att jag rund-drar låsningen. Får köpa rätt storlek imorgon...

Imorgon: Nya garagemissar!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Ämen va fan Mackan (ingen aning om varför jag kallar dig det personligen hatar jag alla kortningar som Benji, Ben och Benny, så att @Marcus: vem behöver se bakåt (förutom besiktningsmannen)?
Seriöst, kanske om du kan få ett 3D printat fäste likt dom som sitter där?
Skönt att kylningen funkar!

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Benjamin E skrev:
vem behöver se bakåt (förutom besiktningsmannen)?
Seriöst, kanske om du kan få ett 3D printat fäste likt dom som sitter där?
Skönt att kylningen funkar!


Ingen besiktningsman kommer att komma i närheten av den här bilen! (den är färdigbesiktigad för evigt)
Jag chansade på att det var samma bultdelning, men går jag ner på M4 skruvar kommer det att fungera.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239


Trådstartare
Först kylning.
En och en halv timmes körning igårkväll, istället för att testa hemma så varför inte testa där det blir jobbigt på riktigt om inget fungerar? Så riktning gick mot Sveavägen i solljuset...

Stabilt temp på 80 grader på vägen dit, i början på Sveavägen började tempen flukturera och hamnade ibland strax över 90 grader. Så fort Svevavögen passerats och det kom lite luftflöde sjönk tempen snabbt till stabila 80 grader.
Andra noteringar: jag känner mig inte stor på Essingeleden med fullt med bilar runtomkring....

På vägen hem passade jag på att pressa bilen lite för att få temp och sedan fick den stå på tomgång hemma för att se vad som hände.
Efter ett tag stabiliserade sig tempen på strax under 100 grader på instrumentpnalen, då gick fläkten hela tiden. ECU'n till WP visade en temp på 95 grader (visar bara 5 graders steg). Där höll det sig stabilt.
När jag slog av motorn fortsätter WP och fläkt att gå om motorn är tillräckligt varmt, efter några minuter slog jag på tändningen igen för att se tempen och den var nere på 60 grader.

Direkt när jag stannde bilen kände jag på IC-kylaren och den var kall. Slog av IC-pump och efter en stund slog jag på den igen och då vart kylaren varm så cirkulationen fungerar bra.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14 ... 21, 22, 23   >>
296 besök senaste veckan (31273 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande