Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
76 besök senaste veckan (31323 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Den där har väl redan gått längre i dina händer än 944:an?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Den där har väl redan gått längre i dina händer än 944:an?


Det där var väl taskigt?
Jag var tvungen att se vad det stod på diverse sidor på nätet från bilprovningen, nu har den gått lika långt som 944'an gjort de senaste åren (hur många det nu kan vara ).

944'an har trots allt gått fram och tillbaka till Gelleråsen, Kinnekulle, Sviestad flertalet gånger, men även besökt Sturup och Mantorp. Sen var det lite körningar i Stockholmstrakten (Barkaby, och inte att förglömma Ankans träffar på Gillinge). Den kom inte hem för egen maskin från Mantorp (tack Dude!) och den har även fått åka släp från Örebro.
Vissa tidiga perioder har den även fungerat som bruksbil och semesterbil.

-----------------

Igår sattes nos och motorhuv tillbaka, nu med lite nät i hålen.


Eftersom det skulle regna idag blev det en kvällstur in till Stockholm, Sveavägen passerades några gånger.
Ständigt med ett öga på tempmätaren men den har aldrig gått över 100 grader än.

I söderledstunneln fick jag en MC precis bakom, det gick inte att låta bli att gasa ut ur tunneln (ja, ibland är jag barnslig i tunnlar ) och den sticker iväg ordentligt, hastigheten ut ur tunneln var direkt körkortsohälsosamt.

Sambon ville stanna och äta glass på hemvägen, långt efter solen gått ner. Så det blev ett stopp vid Vegabaren strax jämte en Charger vi har sett i trafiken tidigare. Precis när vi skulle gå in kom Chargerägaren och 40 minuters samtal senare ville inte min sambo ha glass.

I övrigt så funkar den bara i stort sett, några skruvar har skruvat upp sig då och då (först vänstra skärmen på framhjulet och igår högra) men det löses med lite Loctite hoppas jag. Rejsakalendern tittas på ofta, liksom YR.no, för att hitta något lämpligt.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jag skulle byta bromsvätska, och för att vara på säkra sidan så köpte jag hem 7,8 och 9mm ringnycklar utifall jag inte hittade de hemma (dumt att ha verktyg på två ställen, dessutom skulle det regna idag så ville inte köra till verkstan).


7mm var jättestort, den gick runt nippel utan problem. Bara att åka en snabb sväng till Biltema och köpa mindre storlekar, fast väl hemma passade inte 6mmutan den är alldeles för liten för att gå över nippeln.
Google säger att det skall vara 1/4" på Wilwood-ok, så sådan får köpas imorgon.

Mätte iaf en fram fälg
Fälgbredd: 203mm
Från fälgkant till fälgens anläggningsyta: 136mm
Fälgmitt: 101,5mm
ET: 136-101,5 = 34,5mm

Som bilen står i garaget nu kan jag inte lyfta bak och få av en fälg så det får vänta.

Tittade över vad som finns på bilen bara för att, framspindlar: https://parts.westfield-sportscars.co.uk/suspension-braking/front-susp . . . .
Samma nummer som på bilen:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Idag testas nya sätt att tvätta bilen, ösregn kallas det visst.

Det skulle inte regna idag, men vi såg regnmoln vid ett fik så vi åkte till ett annat. Väl där skojade jag om att vi skulle åka till ICA Maxi Södertälje och ställa oss i deras garage och vänta tills regnet gått förbi. Men det skulle visst bara komma några enstaka droppar sas det.

Och några enstaka droppar kom det, i början... sen kom det väldigt många samtidigt. Nu vet jag iaf vid vilken hastighet regndroppar gör ont mot ansiktet, jag vet också att när solglasögonen är fulla av vatten och det droppar ner i ögonen från pannan så ser jag ingenting.
Regnet började vid Rosenhill, över hela Slingerbulten för att upphöra i Tungelsta och hemma var det naturligtvis sol och inget regn.
Vi fick iaf tummen upp av två MC-förare som tagit skydd under ett träd.

Solglasögonen lite nerhasade för att se något.


En riktigt irriterande sak var stolen, det blev en lite bassäng av kallt vatten som skvalpade runt vid varje liten studs eller sväng. Skitkallt om arslet...
Här är resterna av bassängen efter att mina shorts sugit upp mycket och dessutom låg svankkudden där en stund och sög upp mer.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Marcus Gustafsson skrev:


En riktigt irriterande sak var stolen, det blev en lite bassäng av kallt vatten som skvalpade runt vid varje liten studs eller sväng. Skitkallt om arslet...
Här är resterna av bassängen efter att mina shorts sugit upp mycket och dessutom låg svankkudden där en stund och sög upp mer.


Oj vad det ska gnällas när du äntligen fått tag i en entusiastbil som funkar





Förlåt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Marcus Gustafsson skrev:
Idag testas nya sätt att tvätta bilen, ösregn kallas det visst.

Det är ju nått man råkar ut för nån/några gånger varje år...
Har dock klarat mig än så länge i år

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Det är väl bara att slå en körnare genom stolarna på lägsta punkten så rinner det mesta ur.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Det är väl bara att slå en körnare genom stolarna på lägsta punkten så rinner det mesta ur.


Top Gear "Africa tour"

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Marcus Gustafsson skrev:

Det skulle inte regna idag, men vi såg regnmoln vid ett fik så vi åkte till ett annat. Väl där skojade jag om att vi skulle åka till ICA Maxi Södertälje och ställa oss i deras garage och vänta tills regnet gått förbi. Men det skulle visst bara komma några enstaka droppar sas det.


Skoj åkdon du skaffat. thumbs up

Väderleksrapporten för hobbybils-åkande är bättre att bedöma själv med SMHI's "Blixt+Radar 5 minuter".
Det är den enda dugliga och någorlunda pålitliga funktionen som finns hos SMHI.
Deras kartor med "sol hela dagen" ger jag inte mycket för, det kan likväl ösregna där man befinner sig.
Radarn visar verkligheten och man ser i vilken fart och vilket håll det rör sig. thumbs up thumbs up

_________________
Johan H
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Jonas Jonsson skrev:
Oj vad det ska gnällas när du äntligen fått tag i en entusiastbil som funkar

Förlåt


Det bjuder jag så gärna på.

super7 skrev:
Det är ju nått man råkar ut för nån/några gånger varje år...
Har dock klarat mig än så länge i år


Det var första gången för oss, vi vart jätteblöta.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
steffe skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Det är väl bara att slå en körnare genom stolarna på lägsta punkten så rinner det mesta ur.


Top Gear "Africa tour"


Jag tänkte på Oliver många gånger på väg hem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Johan H skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Det skulle inte regna idag, men vi såg regnmoln vid ett fik så vi åkte till ett annat. Väl där skojade jag om att vi skulle åka till ICA Maxi Södertälje och ställa oss i deras garage och vänta tills regnet gått förbi. Men det skulle visst bara komma några enstaka droppar sas det.


Skoj åkdon du skaffat. thumbs up

Väderleksrapporten för hobbybils-åkande är bättre att bedöma själv med SMHI's "Blixt+Radar 5 minuter".
Det är den enda dugliga och någorlunda pålitliga funktionen som finns hos SMHI.
Deras kartor med "sol hela dagen" ger jag inte mycket för, det kan likväl ösregna där man befinner sig.
Radarn visar verkligheten och man ser i vilken fart och vilket håll det rör sig. thumbs up thumbs up


Just det här fallet skulle klarat sig mycket bättre om vi hade haft koll på vindriktningen.
Vi såg regnmolnen på håll men jag trodde det blåste åt ett annat håll så att det skulle missa oss.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Eftersom Rejsa's bilduppladdning inte vill fungera på kvällens första ändringar så får det vänta, men fortsätter med resten.

En sak jag funderat på är oljetrycksvarningslampan, den fungerar men sitter för mig lite dumt och osynligt till. Snyggt och stilrent gjort thumbs up , men jag vill också ha en röd lampa som skjuter en laserstråle in i ögonen så att det inte går att missa.

Så dags att fortsätta 3D-printtemat på bilen! thumbs up

"Billig" led-lampa, lite lek i Tinkercad och en stund i skrivaren senare så hade jag en hållare som nästan fungerade. Tillbaka till Tinkercad och göra en lite ändring och sedan skriva ut den sista versionen.

Oljetrycksvarning mellan kyltemp och tankmätaren, mellan tankmätare och maddtrycksmätare är lampan för helljus.



Jag försökte även ta mig in bakom instrumentpanelen för att försöka koppla in lampan, men när jag insåg att "rattnavet" var tvunget att tas bort så föll det. Är osäker på om jag har rätt verktyg hemma och jag behöver ändå göra det när nya fästet är klart så det får vänta. Men hav mig lite mer insikt om vad som sitter var iaf.


I brist på annat var det dags att lyfta på locket till tank/diff/pump-rummet och se vad som döljer sig där.


Jag har inte en susning om vad det är för bromsok, men jag tror det är från Sierra?
I övrigt inga märkligheter, skall titta till avluftningen från tanken samt diffen bara. Den på diffen har fuktat lite , lite, så titta på det och byta olja vid tillfälle.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



Du kan även klä in bromsledningar med slitsat skavskydd.

Kul bil.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10146



Kul bil!

Jag har en uppsättning Azev 15x7" som kanske skulle funka? Har även några uppsättningar 4x108 16" som alla har 65,1 mm nav (Peugeot/Citroen).

_________________
Anders Hansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, bromsoken är Sierra/Scorpio. Det är samma ok, Scorpio enklare att hitta ibland eftersom alla svensksålda Scorpio hade skivor bak. Det man ska tänka på är att sena Scorpio finns med ventilerade skivor och alltså bredare ok, så man får ha lite koll på det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Småsaker, men...
Inna kunde jag inte ladda upp bilder på en lite, liten, ändring. Båda framskärmarna har skruvarna lossnat på vid olika tillfällen så jag bytte ut brickorna. Ett helsicke att hitta rätt, finns rostfria på båtbutiker men de i närheten hade inte såna hemma och det finns på Amzon.se i alla möjliga färger för massor av pengar. Men lokal Bauhaus hade hemma för småpengar, jag borde titta där oftare.



Fast de gamla brickorna var svarta och bröt av bra, nu blev det lite blekt och anonymt. Nåja, tur att det finns färg.


Lördagskvällens tur blev relativt (och oplanerat) lång, via Huddinge, Älvsjö/Solberga, Årsta, Gullmarsplan, Odenplan, Södermälarstrand, Hornstull och Örbyleden så nåddes klassik hamburgermark. Med en Sambalburgare och en Mumsmums i magen så bar det av hemåt.



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Marcus Gustafsson skrev:
Småsaker, men...

Lördagskvällens tur blev relativt (och oplanerat) lång, via Huddinge, Älvsjö/Solberga, Årsta, Gullmarsplan, Odenplan, Södermälarstrand, Hornstull och Örbyleden så nåddes klassik hamburgermark. Med en Sambalburgare och en Mumsmums i magen så bar det av hemåt.

Antar att det var på den turen jag såg dig när du passerade Texas Longhorn i Älvsjö strax efter 17 (om jag minns rätt).
Den såg kul & snabb ut thumbs up , och extremt låg jämfört min Outlander (med takbox)

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
Klonkfunderingar...

Jag vet inte om det beror på att jag har vant mig vid bilen (intrycken, ljuden, etc) som gör att jag märker mer nu och "vågar" mer (i blörjan var jag övertygad om att jag inte skulle våga köra med en hand på ratten ) men jag har haft en fundering ett litet tag.
Ibland hörs det ett klonk-ande i bilen som jag inte minns från början och som jag tycker blivit lite värre, det hörs men jag känner det inte i bilen. Det hörs inte alltid utan bara ibland, men på lördagens körning så tänkte jag att det är värt att titta närmare på. Vi tyckte det kom från strax under växelspaksknoppen båda två.
När det kommer så är det på 1'an när jag släpper upp kopplingen för att köra iväg, någon enstaka gång vid krypkörning.

Så lördagskvällen och söndag morgon spenderades läsandes om växellådsfäste och mentalt var jag framme vid att bestämma mig om jag skulle beställa race-upphängning (absolut inte för gatbruk enligt tillverkare) eller gatupphängning. men sen hamnade bilen på pallbockar och jag gled under för att titta på ett trasigt växellådsfäste.


Hur friskt som helst, jag har brutit ordentligt i det men gummit håller i, likadant på motorupphängningen. Jag ser inga tecken på att växellåda/motor rört sig och slått i någonstans.
Så jag fortsatte under bilen att så gott jag kan se över kardan, diff, drivaxlar, mm för att se om något uppenbart "klonkar" men hittade inget. Det är klart att det finns spel i sakerna men inget jag ser som onormalt stort.



Så igår gjorde ett besök i ett industriområde för att se om vi kunde hitta hur det beter sig.
Det kommer ibland, långt ifrån varje gång, när jag släpper upp kopplingen för att köra iväg. Som jag skrev innan kan det även komma vid krypkörning när jag använder kopplingen. Det hörs/känns inte på högre växlar.
Nu tyckte vi det lät mer bakifrån, där diff och drivaxlar sitter.

Efter en stunds långsam kringkörning blev det funktionstest av diff och diffbroms och de fungerar.
Det hade dessutom blivit lite mörkare så nu såg jag eldsflammor ur avgasröret också när varvstopp råkade gå i...

Hittade inget nytt mer än att vi tyckte nu det kommer bakifrån, hade inte sönder det totalt heller vid "funktionstest" (alla ringar i industriområdet är jag inte skyldig till, bara några).

Så gårdagskvällen fortsatte med läsande om diffar på Sjuor, framför allt Sierra-diffar. Slutsatsen verkar bäst komma från en tråd kring BMW och Sierra-diffar i Sjuor för i det här fallet en fabriksbyggd Caterham som hade samma ljud fast även när den kördes:
www.lotus7.club skrev:
1) It's the diff.
2) Get better earplugs.
3) They all do it.
4) You can get it rebuilt but it won't be significantly quieter for long if at all.
5) Stop trying to make it replicate the noise.
6) Get better earplugs
7) Learn to drive the car in a way that minimises the noise, it is quite possible.
8) Get better ear plugs.


Funderar på att titta lite till men annars köra och ha det under uppsikt just nu och se om det blir värre eller är konstant, sen titta mer på diffen när säsongen är över. Verkar det vettigt?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
StefanDahl
Stocksund
Här sen Jul 2021
Inlägg: 5



Hej! Är också en relativt nybliven Westfield-ägare. Kör min på bana och har ett klonkande ljud från bakaxeln som kanske är det du beskriver. Hos mig verkar det vara bromsbackarna bak som rör sig i oken, vilket man hör efter att ha belastat bromsarna rejält och därefter går ner på låga varv/kör långsamt. Kanske värt att söka med den hypotesen.

Hoppas du hittar orsaken. Är kul att läsa Westfield-trådar här på Rejsa thumbs up

_________________
Stefan Dahl
* Westfield Super 7
* Mini Cooper -65
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255


Trådstartare
matfo skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Småsaker, men...

Lördagskvällens tur blev relativt (och oplanerat) lång, via Huddinge, Älvsjö/Solberga, Årsta, Gullmarsplan, Odenplan, Södermälarstrand, Hornstull och Örbyleden så nåddes klassik hamburgermark. Med en Sambalburgare och en Mumsmums i magen så bar det av hemåt.

Antar att det var på den turen jag såg dig när du passerade Texas Longhorn i Älvsjö strax efter 17 (om jag minns rätt).
Den såg kul & snabb ut thumbs up , och extremt låg jämfört min Outlander (med takbox)


Det var vi!
Den är kul, och snabb.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3, 4 ... 21, 22, 23   >>
76 besök senaste veckan (31323 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande