Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
89 besök senaste veckan (43047 totalt)
Andersk
EU
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Redigt stora clips det där.
Jag slarvade bort några mindre till bruxet, på tyska heter det "halteklammer", hittade mina på ebay.de
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Andersk skrev:
Redigt stora clips det där.
Jag slarvade bort några mindre till bruxet, på tyska heter det "halteklammer", hittade mina på ebay.de

Jag köpte "Lucas clips" som är lite annorlunda, efter att jag böjt till de så verkar de fungera bra.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Igår körde jag bilen runt kvarteret och tog en bild i solen....

...samt såg rester av vätska på backen där bilen stod.

In med bilen i garaget, plocka bort nosen, upp på pallbockar för att hitta var det läcker.
När jag letade efter varför IC-pumpen inte pumpade runt vatten ibland så skruvade jag isär den, men man kan också kalla det skruvat sönder den (den behöver nya tätningar ). Så tanken var att få ihop IC-systemet men inte ha något vatten i det, för dagens bravader kvävdes ändå ingen hög insugstemp. Men jag drog inte åt slangarna så hårt, och någonstans gömde det sig mer vatten som letade sig ut när bilen rörde på sig. Så ihop med skrället vid 22-tiden igår.

0536 imorse, frost på bilarna...

Gamla bilar med gamla husvagnar passerades, en mack vi åkte förbi var förpassad till en svunnen tid, dagens mål var Bil&Bulle:

Elbilar på laddning!

Alla laddplatser var upptagna, så elbilen fick stå en bit bort.

Hemma igen, bilen höll och höll tätt.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Kul att 7an funka ToR. Men förstår att det var lite kyligt på morgonkvisten.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

Vilken utmärkt kartläsare du har, bra koll på läget.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Vilken utmärkt kartläsare du har, bra koll på läget.

Förstå gången jag åkte dit visste jag ju hur jag hittar dit, på Skeppsholmen har man ju gått några gånger. Men efter att ha kört rundor och letat var men kommer till parkeringen nere vid vattnet höll jag på att ge upp. Men som tur var kom det en annan bil som skulle dit.

Men det blir ändå en tvekan första träffen på året, var var det jag ska köra in för att komma rätt? Bra kartläsare löser det. thumbs up

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det är konstigt, jag har 300 meter till Sveriges (Stockholms? Västerhaninges?) Miata-verkstad, ändå var vägen dit nån mil och vägen hem några mil.

När jag var där hade det kommit 65 Miator, sen blev det några till.

Bara en Seven hos TeamSeven.

Bakhjulen gillar nog inte vårkylan, det släpper på tvåan.
Nåja, den fick an avspolning efteråt iaf.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Oki, så allt gick inte så bra. På vägen hem hörde jag ett gnissel jag inte hört förut, och ikväll tog jag itu med att se vad det var.

Eftersom jag visste varifrån det kom så var det bara att lyfta upp bakändan och sen känna på vänster bak. Det vobblade som bara den

Jaha, ännu ett hjullager som bara ger upp helt tvärt tänkte jag och började montera isär saker tills jag fick en snilleblixt, jag kanske borde känna på muttern som håller ihop allt? Så det gjorde jag, och det var lös...
Så med den åtdragen igen så var allt tight igen.

Men är det någon som vet vad det är för hjullager till en Westfield där bak? Jag tänkte att det är lika bra att beställa hem, utifall att det behövs.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Marcus Gustafsson skrev:
Men är det någon som vet vad det är för hjullager till en Westfield där bak? Jag tänkte att det är lika bra att beställa hem, utifall att det behövs.
Du tänker att ljudlig misshandel kan förkorta livslängden?

Är det inte Sierra överallt i de där?

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Du tänker att ljudlig misshandel kan förkorta livslängden?

Är det inte Sierra överallt i de där?

Nä, det är diverse...
Just nu är bästa ledtråden att bakre hjullager är samma som på Volvo 340 (id30, yd60, bredd37) Edit: Detta är fel, finns flera till Volvo 340!!! Här är Volvo 340, rätt version: https://www.autodoc.se/reservdelar/oem/3454197

Eller så kan det vara QWB-422, som är samma som VKBA 1410. Då är det (id35, yd68, bredd37)
Då är det ett sånt här... https://www.abf.store/s/en/bearings/BA2B633295B-SKF/239706

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

SKF är aldrig fel thumbs up , om du kan mäta...

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Niklas Falk skrev:
SKF är aldrig fel thumbs up , om du kan mäta...

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Den ena pumpen tillverkades för 19 år sen och den lagade jag sönder, den andra tillverkades för två år sen och har väl legat på nåt lager sen dess. Den har inte fått äran att bli lagad av mig, än...

Tror jag har kommit på mina pump-problem till IC'n nu. Kan man 3D-printa ett vattenrör (20mm YD, i PA6-CF) och få det att hålla?

Eller finns det tips om var jag kan köpa 90 graders böj över disk imorgon?

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Pumpjävlahelvete... mutter... mutter...

Så, idag har jag gjort pool i garaget. Bara för att liksom...

De nya pumpen, dvs den jag inte lagat sönder (än), testades igår och monterades fast. Hjälpte inte ett skit.
Så efter mycket om och men så monterade jag loss den från bilen och när jag höll på att vrida och vända på den så hoppade pumpningen igång. Och det hoppade igång flera gånger efter varandra.

Enda skillnaden var att utloppet riktades lite mer uppåt, men då behöver jag lite nya slangar med böjar för att det skall funger. Så 500:- fattigare på slangar, slangklämmor och slangkopplingar började jag montera fast allt igen och med nya slangar från pumpen till IC'n så det passade, naturligtvis satt det massor i vägen som fick tas bort.

Funkade det idag? Nope...

Nedan med utloppet riktat lite mer uppåt.

Överst på allt sitter ett "expansionskärl".

Från det går det en slang till vattenkylaren i överkant. I underkant på kylaren går det en slang med en slangkoppling som är lite trängre (ID 16mm???) via två 90graders böjar till pumpen som är monterad lägst. Från den går en slang upp till IC'n, ut från IC's går en slang neråt som gör en 180graders sväng upp mot "expansionskärlet" innan en 90graders sväng leder mot kärlet.

Med allt ihopplockat så låter pumpen och det kommer en tryckstöt upp till expansionskärlet, men sen händer inget mer än att pumpen låter. Jag har luftat IC'n, jag har lyft bilen i lite olika hörn, allt utan resultat.

Så jag monterade isär slangen in till pumpen, pluggade langen från kylare till pump, satte på en två meters 19mm slang på inloppet som jag fyllde med vatten och sen slog jag på pumpen. Alllt vatten pumpades ut ur expansionskärlet. thumbs up

Satte på locket till expansionskärlet, tog bort pluggen på slangen efter ktlaren, fyllde min tillfälliga slang och slog på pumpen... allt funkade! thumbs up och inte allt vatten hamnade i hinken jag ställt fram såklart.

Så... jag vill minnas att jag löäst någonstans för några veckor sen att det är viktigt att pumpen har bra inflöde av vatten och det pekades ut att en förträngning precis innan pumpen kunde skapa problem. Är det det jag har? Inloppet är 20mm men det sitter en förträngningpå 16mm strax innan?

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Så, gårdagskvällen veks till att få ihop bilen så den gick att köra.
När allt var ihop tittade jag på en slangadapter vid inloppet till piumpen och sa till mig själv: "-Byt den, det skadar inte och du har en med större ID en halvmeter bort!". Så denna byttes mot en med större ID:

Och se på fan, nu hoppar pumpen igång och pumpar vatten varje gång den slås på. thumbs up

Varför sattes bilen ihop? Dels skulle det hämtas Porschedelar (mer i annan tråd sen nån gång), dels var det bilträff och dels kännde jag mig tvungen att köra i regn, igen...

Förra helgen gasade jag på, men när jag i början fiskörde låg insugstemp på ~50grader för att maxa på >70grader efter att gasat på motorvägspåfart. Inte representativt för bankörning, men mätte iaf.

Idag var det lite kallaer och pumpen fungerade, på hemvägen låg tempen stabilt på 24 grader utom när jag gasade i Söderledtunneln och i backen efter det (moget, javisst... ) för då gick den upp till 29 grader.

Hitills idag har jag hämtat Porschedelar, varit på billträff, ätit två frukostar, tittat på de två första avsnitten av Murderbot ( inte som böckerna, men det är svårt att löeva upp till), sovit 30 minute på soffan, sparkat igång filamenttorken, CAD'at i F360 och sen sliceat det i BambuStudio och väntar bara på att filementet ska ha torkat innan jag börjar print. Klockan 'är 11, känns som det räcker för idag.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nu har jag försökt väga min Westfield, men nånstans blev det fel och jag behöver göra om det.

Så här gjorde jag, köpte en badrumsvåg med max 180kg vikt. Såg till att bilen stog jämt på underlaget, 3 tjocka brädor under tre hjul och sen våg och smala brädor så den hela tiden stod i samma höjd.
När jag sänkte ner bilen på vågen tog jag ett kort, sen gick jag bort och ställde mig i förarsätet tillräckligt länge för att vågen skulle stabilisera sig och sen sprang jag till vågen och tog ett kort innan vikten försvann.
Jag tog med mig GoPro'n så jag skulle kunna se när jag satt i förarsätet men orkade inte rigga upp den.

Resultat så långt ger att bilen med mig ståendes i förarsätet har följande vikter.
VF 167,9 HF 164,5
VB 170,5 HB 165,32
Total 668,2 kg (~120kg mer än Kraniels bil om jag minns rätt)

Å andra sidan visar skillnaden mellan olastad bil och bil med mig i att jag bara ska väga 33kg... och det vet jag att jag inte gör.

Är det här helt fel sätt att se ungefär vad vikten är?
Jag ska prova imorgon igen, bara för att se om jag får andra siffror då.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Marcus Gustafsson skrev:
dels var det bilträff och dels kännde jag mig tvungen att köra i regn, igen...

De lyckas man ju med nån gång varje år..... köra i regn

Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Marcus Gustafsson skrev:
Å andra sidan visar skillnaden mellan olastad bil och bil med mig i att jag bara ska väga 33kg... och det vet jag att jag inte gör.

Grattis till den lyckade bantningskuren!
Annars gör du på samma sätt som jag gjorde när jag vägde min bil - mer komplicerat än så ska det inte behöva vara. Glöm inte att skaka in bilen lite när den står på vågen så att det inte ligger kvar friktionsförspänningar i hjulupphängningarna, de kan annars ställa till det en del.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Kraniel skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Grattis till den lyckade bantningskuren!
Annars gör du på samma sätt som jag gjorde när jag vägde min bil - mer komplicerat än så ska det inte behöva vara. Glöm inte att skaka in bilen lite när den står på vågen så att det inte ligger kvar friktionsförspänningar i hjulupphängningarna, de kan annars ställa till det en del.

Jag var ju så glad att i att få mäta att jag dessutom glömde koppla loss krängarna.
Mäter igen ikväll.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Nu har jag vägt bilen igen, kopplat loss krängarna, skakat på bilen innan jag mätt och haft medhjälpare som tittat på vågen när jag satt i bilen.

Vänster bak kunde jag inte mäta, för det gick över maxvikten på vågen, så jag gjorde som så att jag la ihop den nya vikten på bilen olastad, räknade ihop de tre hörnen jag kunde mäta med mig i och sen la jag på det som saknades på min vikt på vänster bak.

Nu blev resultatet detta:

Det är ju 200kg mer än Daniels Westfield! (Ja, jag håller på att banta.... )
och 80kg mer än vad den vägde igår. (men även tomvikten gick upp)
Reggade tjänstevikten är 760kg, så det stämmer säkert bättre nu.

Men då blir frekvensen på VB 1,75Hz, HB 1,95 som den är nu. Fram vet jag inte vad det är för fjädrar.

Går jag på Protechs fjäderrekommendationer för en Race-Westfield (225 bak, 350 fram) hamnar jag på VB 1,8Hz, HB 2,05Hz, VF 1,65Hz, HF 1,7Hz.
Där ju sketlågt... Precis som Daniel sa! Och jag vill minnas något om att bilar ska vara mjukare i den ände som driver, men här är det inte stor skillnad.

Jag tror jag köper en badrumsvåg till imorgon, så kan jag mäta vänster bak med två vågar.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... , 27, 28, 29   >>
89 besök senaste veckan (43047 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande