Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 [Turbo]
438 besök totalt
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
Då var det dags för mig att göra en tråd om min miata som jag nu har ägt i ett par år. Jag börjar med att dra en kortare sammanfattning om vad som har hänt och så ska jag nog komma ikapp nutiden så småningom

Dom första två åren var helt felfria, sen började jag skruva i den

Jag gillar verkligen när folk har mycket bilder i sina trådar så jag kommer försöka ladda upp så mycket bilder som möjligt.




ungefär såhär såg bilen ut när jag köpte den 2017. Fälgarna var däremot någon form av sliten grå. Detta blästrades bort och pulverlackerades svarta istället. Hardtoppen är även köpt i efterhand. Jag har aldrig varit så mycket för styling på bilar så bilen har inte ändrats överdrivet mycket utseendemässig.

Det som gjordes under dom första åren är:
-Nya ramlager (efter ett mindre lyckat oljebyte....)
-Clutchmasters 6 puckad sinterlamellkoplling
-"Foamectomy", Skumbortagning ur förarstol för att sitta lägre och mer skålat i stolen.
-Borttagen servopump.
-Toyo Proxes T1R

Det har var redan en mycket rolig bil för mig som 18 åring. Desvärre så ville man snart åka snabbare och började kika på överladdning. Det var min första egna bil så man fick lära sig på vägen, sånt här hade man bara sett på tuben innan Hur som helst så började jag handla delar!

Eftermarknadssprut och bredbandslambda inhandlat!



Jag ville gärna göra det här så lätt för mig som möjligt så jag köpte ett mspnp2 ifrån england. PNP funktionen har varit väldigt smidig när man ska besikta, skulle varmt rekkomendera detta till någon som sitter i samma sits som mig. Det tog någon timma att installera med bredbandslambdan och bilen startade upp som den skulle. Lite strul var det såklart att få alla inställningar att lira samt att koppla upp sig mot datorn men det löstes och bilen gick som den skulle. I samband med detta installerade jag även bosch EV-14 640cc spridare från goflowforce.

Jag köpte en TD04-13T som reservdel till en WRX har jag för mig det va. En riktig kinasnurra som jag knappt gav 1000kr för ny. Även om det var långt kvar tills den kunde monteras så kunda jag nu göra lite snabba designs på grenröret i cad för att se hur det skulle passa.



Lite böjar och rör inhandlades och jag började svetsa mitt första grenrör.







Med mitt nya, relativt ineffektiva grenrör på plats så provmonterades även turbon. Planen var att inte behöva kapa i bilen för att få plats med downpipe och det lyckades jag med iallafall... med flera millimeters spelrum

Turbon klockades rätt och jag fick positionera om wastegaten med ett litet fäste som jag kapade ur en 3mm stålplåt.




Eftersom turbon är vattenkyld så köpte jag ett gäng AN-kopplingar för att göra vatten och olje slangar. För att förenkla installationen av AN-kopplingen på slangen cadade jag och printade en liten back så jag kan klämma åt kopplingen i skruvstädet.




Nu återstog det bara att svetsa ihop lite tryckrör och en downpipe. Jag köpte vanligt avgasrör ifrån biltema bara för att hålla ned kostnaderna en aning.







Det här är den uppsättningen som jag har kört med dom senaste åren utan några som helst problem. Jag har skjutit en o annan tryckslang, men i stort sett har det funkat bra. Under åren så har mycket uppdaterats som laddtrycksreglering, catch can, filter osv...

Nu har adet gått ungefär 2 år sedan den senaste bilden i detta inlägg togs. Dock så kommer jag uppdatera mer frekvent här framöver när det händer lite spännande saker.

Just nu är bilen pacllbocksräser och motorn står på stativ i verkstan. Om man är intresserad så gjorde jag en liten video av när jag plockade ur och isär motorn som ligger på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=7FW4J7EMAYs

_________________
David Anderberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Turbomiata är nice, vilken motor laddas det på? Jag har haft en med 1.6 som överladdades och snöt ur sig 340whp som bäst.

Mkt rolig bil (som jag inte heller skulle sålt... )

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48


Trådstartare
gasekke skrev:
Turbomiata är nice, vilken motor laddas det på? Jag har haft en med 1.6 som överladdades och snöt ur sig 340whp som bäst.

Mkt rolig bil (som jag inte heller skulle sålt... )


Jajamen! Det är en 1.6a också! 300hk låter ju helt sjukt, vad hade du för turbo? Enligt loggar & virtualdyno så ligger min runt 200-240hk, det tycker jag kan bli lite väl spännande ibland

Man har ju hela tiden någon tanke som ligger & går som ett hamsterhjul i skallen & tänker på vad man skulle köpa istället som är roligare... slutar alltid med att jag känner mig ganska nöjd med bilen när man inte riktigt kommer på något i samma prisklass

_________________
David Anderberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Finns en gammal kort tråd här på den.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96788&highlight=

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Kul tråd,kommer följas, gillar turbomiator

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -91 [Turbo]
438 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande